Logo repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Wszystko na UAFM
O projekcieRegulaminPolityka bezpieczeństwa
Aspekty prawneSprawdź politykę wydawcy
FAQSłownik pojęć
Kontakt
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg słów kluczowych

Przeglądaj wg Słowo kluczowe "teoria polityczna"

Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Edukacja polityczna. Rozum i nowi obywatele
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009) Gałkowski, Stanisław
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2003 : Andrzej Frycz Modrzewski w 500. rocznicę urodzin
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Kracik, Jan; Rosicka, Janina; Borowski, Andrzej; Pietrzyk, Zdzisław; Wantuła, Halina; Olearczyk, Teresa; Szmyd, Jan; Simlat, Marek; Banach, Marian; Stoczewska, Barbara; Kapiszewski, Andrzej
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Teoria polityczna Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Próba rekonstrukcji
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Simlat, Marek
    "Rozpocząć poniższy tekst wypada tak, jak to czynił Andrzej Frycz Modrzewski, który rozdział I księgi pierwszej Commentariorum de Republica emendanda libri quinque zaczyna dyrektywą: [...] trzeba tedy, jak to ludzie wielce uczeni uważają w każdej rozprawie za rzecz konieczną, byśmy przede wszystkim określili istotę i naturę rzeczy, o której mamy mówić, i powołali się na określenie jej przez tych, którzy tę materię roztrząsali przed nami. Ową rzeczą wymagającą objaśnienia jest „teoria polityczna”. Zgodnie z proponowanym w polskiej literaturze przedmiotu rozumieniem, teoria polityczna to „usystematyzowana refleksja nad naturą i celem władzy, zawierająca - co znamienne - zarówno wiedzę dotyczącą istniejących instytucji politycznych, jak i pogląd na ich ewentualne zmiany”. Czy Pisarz tak rozumianą teorię polityczną stworzył? Treść definicji porównana z zawartością Commentariorum pozwala orzec, iż nie ma tam, tego, co stanowi jej istotę, a więc ogólnych pytań „o naturę władzy, suwerenności czy prawa, poszukiwania ideału sprawiedliwości, wolności równości, jak też wspólnoty politycznej, w której ideały te mogłyby współistnieć”, tak jak to jest w dziełach Platona, u Hobbesa, u Machiavellego czy, by podać nazwisko współczesne, Johna Rawlsa."(...)

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin