Sendur, Agnieszka M.Kościńska, Agnieszka2020-11-232020-11-232020W: Rola diagnostyki edukacyjnej. (red.) B. Niemierko, K. Szmigel. Warszawa-Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2020, s. 445–467.978-83-63873-99-8http://hdl.handle.net/11315/29013Zawód nauczyciela wymaga od osób go wykonujących ciągłych działań na rzecz rozwijania własnych kompetencji zawodowych. Mogą być one realizowane zarówno w sposób formalny – poprzez udział w propozycjach doskonalenia zawodowego oferowanych przez różne instytucje, jak i nieformalny, przyjmujący formę np. lektury czasopism związanych z nauczaną dziedziną czy też spotkań służących wymianie doświadczeń z innymi uczącymi danego przedmiotu. Powszechna dostępność Internetu umożliwiła przeniesienie znacznej części działań podejmowanych przez nauczycieli w ramach doskonalenia zawodowego do sieci. Pojawiły się możliwości udziału w szkoleniach, warsztatach czy też kursach w formie zdalnej. Na portalach społecznościowych powstały skupiające nauczycieli grupy, w ramach których mogli oni dzielić się doświadczeniami, wymieniać informacjami i uzyskiwać poradę. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie, w jaki sposób nauczyciele języków obcych (JO) korzystają z możliwości szeroko rozumianego doskonalenia zawodowego oferowanych im za pomocą Internetu. W obszarze zainteresowań badawczych znalazło się również wskazanie tendencji w zakresie działań podejmowanych przez nauczycieli w okresie marzec–lipiec 2020 r. Był to bowiem okres bardzo trudny dla nauczycieli, wymagający od nich całkowitego przestawienia się na inny tryb pracy oraz zastosowania nowych dla zdecydowanej większości metod i narzędzi.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskadoskonalenie zawodowenauczyciele języków obcychkształcenie na odległośćpandemiaEdukacjaFilologiaPedagogikaNauczyciele języków obcych a doskonalenie zawodowe w trybie zdalnym