Mielus, Magdalena2014-07-152014-07-152013W: Biznes odpowiedzialnyw wobec interesariuszy. (red.) Andrzej Chodyński. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM. 2013, s. 105-127.978-83-7571-230-8http://hdl.handle.net/11315/584Praca recenzowana / peer-reviewed paperPoczątek XXI wieku charakteryzuje uczestnictwo międzynarodowych przedsiębiorstw w coraz szerszej debacie na temat celu biznesu oraz jego roli w społeczeństwie. Różnorodni interesariusze wywierają na nie ciągle rosnący nacisk, aby zapewniały zarówno zysk akcjonariuszom, jak i większą wartość społeczną. Ma to istotny wpływ na sposób, w jaki przedsiębiorstwa postrzegają swoje relacje ze społecznością oraz na programy dotacji charytatywnych i inwestycji społecznych. Zarządzanie zmianą, to jedna z kluczowych kompetencji, którą muszą posiąść menedżerowie stojący na czele nowoczesnych organizacji. W literaturze podkreśla się, iż współdziałanie podmiotów na różnych płaszczyznach będzie wymagało przyjęcia, wprowadzenia i realizacji idei partnerstwa. Jest to wynikiem założeń gospodarki opartej na wiedzy, gdzie utrzymywanie relacji partnerskich z różnymi grupami interesariuszy staje się koniecznością z punktu widzenia dalszego funkcjonowania i rozwoju. W niektórych organizacjach docenia się wartość interesariuszy i traktuje ich jako kapitał, który może decydować o regresie bądź rozwoju organizacji.The beginning of the twenty-first century is characterized by the participation of international companies in the wider debate on business and its role in society. Diverse stakeholders have an increasing pressure on the company to provide both profits for shareholders and greater social value. This has a crucial impact on how companies see their relationships with the community and it has influence on charity grant schemes and social investment. Changes management is one of the key competencies that must be mastered by managers at the forefront of modern organizations. It is emphasized in the literature that the participation of different subjects at various levels will require the adoption, implementation and realization of the idea of partnership. This is due to the assumptions of economy based on knowledge, where the maintenance of partnership relations with various groups of stakeholders becomes a necessity in terms of the continued functioning and development. In some organizations the value of stakeholders is highly estimated and they are treated as capital, which can decide on decline or development of the organization.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskamenadżermanagerprzedsiębiorstwoorganizacjateoria zmianteoria Eteoria Ospołeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)corporate social responsibility (CSR)Zarządzanie i marketingKoncepcje menadżerskie w zarządzaniu zmianami w przedsiębiorstwie a interesariuszeThe management concepts in the changes management in the companyArtykuł