Maj, Anna2018-05-242018-11-082018-05-242018-11-082017Państwo i Społeczeństwo 2017, nr 3, s. 85-103.1643-8299http://hdl.handle.net/11315/19248Publikacja recenzowana / Peer-reviewed publicationCelem artykułu jest zwrócenie uwagi na specyfikę działań nowatorskich instytucji nowomedialnych o charakterze edukacyjnym i animacyjnym. Autorka, odnosząc się do koncepcji z zakresu edukacji medialnej i socjologii Sieci, opisuje praktyki pokolenia Sieci czy cyberbricoleurów oraz kompetencje medialne charakterystyczne dla użytkowników usieciowionych i mobilnych mediów cyfrowych. Instytucje promujące działania nowomedialne, m.in. centra i festiwale cybersztuki i nowych technologii oraz związane z nimi dyskursy (np. dyskurs otwartości danych, DIY czy dyskursy cybersztuki i transhumanizmu) autorka postrzega jako formy narzędzi, które mogą być przydatne dla edukacji nowomedialnej. Artykuł omawia szczegółowo koncepcje medialabu, fablabu i banku wiedzy, genezę ich amerykańskich i europejskich modelowych instytucji, a także ich nowatorskie cechy, istotne z perspektywy animacyjnej i edukacyjnej.The aim of the paper is to draw attention to the specificity of innovative new media institutions concerning education and culture animation. Relating to the concepts within the range of media education and sociology of the Net, the author describes practices of Net Generation or cyberbricoleurs as well as media competences characteristic of the users of networked and mobile digital media. The institutions promoting new media activities, i.a. centres and festivals of cyberart and new technologies, and discourses connected with them (i.a. open data, DIY or cyberarts and transhumanism discourses) are perceiveed by the author as forms of tools, which may be useful for new media education. The paper shows in details the concepts of medialab, fablab and bank of knowledge as well as the origins of American and European model institutions and their innovative features which are important from cultural and educational perspectives.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskamedialabfablabbank wiedzycyberbricoleurzypokolenie Siecikompetencje nowomedialneedukacja medialnafestiwale cybersztuki i nowych technologiiknowledge bankcyberbricoleursNet Generationnew media competencesmedia educationfestivals of cyberart & new technologiesEdukacjaInformatykaPedagogikaMedialaby, fablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwaniaMedialabs, fablabs and banks of knowledge as new models of educational and cultural institutions: problems and challengesArtykuł2451-0858