Bombińska, Elżbieta2020-04-202020-04-202019Krakowskie Studia Międzynarodowe 2019, nr 2, s. 11-21.1733-2680http://hdl.handle.net/11315/28178Celem artykułu jest prezentacja – dyskutowanego w badaniach prowadzonych w ostatnich latach przez wielu ekonomistów – pojęcia servicification of manufacturing oraz analiza skutków tego procesu dla analiz poświęconych międzynarodowemu handlowi usługami. Termin servicification of manufacturing oznacza rosnące znaczenie usług w działalności przedsiębiorstw przemysłowych, którego wyrazem jest zwiększenie udziału usług nie tylko w zakupach, ale również w produkcji i sprzedaży tych podmiotów. Uwzględnienie tego procesu ma istotne znaczenie dla analizy międzynarodowego handlu usługami, ponieważ wymiana usług związana jest nie tylko z transgranicznym przepływem usług, osób i kapitału, na które wskazuje GATS (handel bezpośredni), lecz także z przepływami towarów (handel pośredni). Artykuł ma charakter teoretyczny, a podstawową metodą badawczą jest kwerenda literatury przedmiotu.The aim of the article is to present – discussed in research conducted in recent years by many economists – the concept of servicification of manufacturing and its effects for international trade in services. The term servicification of manufacturing means the growing importance of services in the activities of industrial enterprises, which is reflected by the increase in the share of services not only in purchases, but also in the production and sale of these entities. Including this process is important for the comprehensive analysis of international trade in services as this trade is connected not only with the cross-border flows of services, people and capital, indicated by GATS (direct trade), but also with the flows of goods (indirect trade). The article is theoretical, and the basic research method is the query of the literature on the subject.enUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaservicifi cation of manufacturingusługimiędzynarodowy handel usługamimodele świadczenia usługservicifi cation of manufacturingmodele świadczenia usługservicetrade in servicesmodes of service supplyEkonomiaServicification of Manufacturing – The Concept and Consequences for International Trade in ServicesArtykuł2451-061010.34697/2451-0610-ksm-2019-2-001