Winiarczyk-Waleniak, Ewelina2024-02-162024-02-162023Państwo i Społeczeństwo 2023, nr 2, s. 59-75.1643-8299http://hdl.handle.net/11315/31226Rozwijanie zdolności i uzdolnień uczniów jest zarówno zadaniem, jak i wyzwaniem współczesnej edukacji. Kwestia ta jest szczególnie ważna dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ponieważ bazowanie na potencjale posiadanym przez tych młodych ludzi może prowadzić do ich szybszego uspołecznienia. W artykule zdefiniowano termin „zdolność” oraz ukazano spektrum zdolności wyróżnionych przez Janinę Uszyńską-Jarmoc, Beatę Kunat i Jerzego Mantura. W dalszej części zaprezentowano sposoby rozwijania poszczególnych rodzajów zdolności wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Solcu nad Wisłą.Developing students’ abilities and talents is both a task and a challenge of modern education. This issue is particularly important for students at risk of social maladjustment, because building on the potential possessed by these young people can lead to their faster socialization. The paper presented here defines the term “abilities” and the spectrum of abilities distinguished by Janina Uszynska-Jarmoc, Beata Kutnar and Jerzy Mantur is shown. The fallowing section present ways to develop particular types of abilities of the charges of the Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Solcu nad Wisłą were presented.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskaniedostosowanie społecznezdolnościuczeń zdolnysocial maladjustmentabilitiesgifted studentEdukacjaPedagogikaPsychologiaRozwijanie zdolności uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznymDeveloping the abilities of students at risk of social maladjustmentArtykuł2451-085810.48269/2451-0858-pis-2023-2-004