Woźniak-Zapór, Marta2025-10-012025-10-012024Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2024, nr 4, s. 155-167.1899-6264https://hdl.handle.net/11315/31534Uczelnie stają przed koniecznością nie tylko zapewnienia wysokiej jakości edukacji, ale także tworzenia bezpiecznego i dostępnego środowiska dla wszystkich członków społeczności akademickiej. W tym kontekście projektowanie uniwersalne wyłania się jako kluczowy element, który może znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na uczelniach. W niniejszym artykule omówione zostaną zagadnienia dotyczące projektowania uniwersalnego i możliwości stworzenia modelu dojrzałości projektowania uniwersalnego dla uczelni. Przedstawiony zostanie sposób realizacji związanych z projektowaniem uniwersalnym działań uświadamiających wśród studentów, m.in. dla zapewnienia atmosfery tolerancji i wzajemnej pomocy, a także bezpieczeństwa fizycznego w sytuacjach zagrożenia.Universities are faced with the need not only to provide quality education, but also to create a safe and accessible environment for all members of the university community. In this context, universal design is emerging as a key element that can significantly improve safety at universities. This paper will discuss universal design and the possibilities of creating a universal design maturity model for universities. How to implement awareness- raising activities among students for, among other things, an atmosphere of tolerance and mutual assistance, as well as physical safety in emergency situations, related to universal design will be presented.plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskazarzadzanieprojektowanie uniwersalnemodele dojrzałościlaboratorium projektowania uniwersalnegodostępność cyfrowamanagementuniversal designmaturity modelsuniversal design laboratorydigital accessibilityBezpieczeństwo narodowe i wewnętrzneZarządzanie bezpieczeństwem z wykorzystaniem projektowania uniwersalnego w uczelni. Doskonalenie praktyk poprzez uczenie się w warunkach symulacjiManaging safety using universal design in the university: Improving practices through simulation learningArtykuł2451-071810.48269/2451-0718-btip-2024-4-010