Banasik, Katarzyna2020-02-132020-02-132005Studia Prawnicze. Rozprawy i materiały 2005, nr 1, s. 169-173.1689-8052http://hdl.handle.net/11315/27686"Polski kodeks karny z 1997 roku przewiduje w art. 18 § 1 cztery formy sprawstwa: sprawstwo pojedyncze, współsprawstwo, sprawstwo kierownicze i sprawstwo polecające. Art. 44 Konstytucji mówi o przestępstwach popełnionych na zlecenie funkcjonariuszy publicznych. Czy Konstytucja przewiduje nową, różną od kodeksowych, formę sprawstwa? Jaki jest stosunek Konstytucji do kodeksu karnego? Czy Konstytucja rozszerza zakres odpowiedzialności karnej? Czy trzeba zmienić Konstytucję, czy dostosować kodeks karny do postanowień ustawy zasadniczej? Czym różni się sprawstwo zleceniodawcze (zlecające) od sprawstwa polecającego? Czy w polskim prawie karnym potrzebna jest forma sprawstwa zleceniodawczego? Niniejszy referat stanowi próbę odpowiedzi na te pytania."(...)plUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskakodeks karnywładza publicznazleceniodawcaodpowiedzialność karnaPrawoOdpowiedzialność karna zleceniodawcówArtykuł