Przeglądaj wg Autor "Bakalarz, Agnieszka"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja IBN Saud w relacjach Polaków w latach 30. XX wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Bakalarz, Agnieszka"Kontakty Polski z Arabią Saudyjską sięgają czasów, w których Królestwo nie istniało jeszcze na mapach świata. Początkowo celem podróży Polaków na Bliski Wschód była przede wszystkim Ziemia Święta (często zwiedzali przy okazji również Syrię czy Egipt). Nieliczni polscy pielgrzymi dotarli także do granic Arabii (np. w XVI w. poeta i dyplomata Jan Dantyszek). Na Półwysep Arabski udawali się polscy muzułmanie (Tatarzy), by dopełnić jednego z pięciu obowiązków islamu – pielgrzymki do Mekki (hadżdż). Niektórzy Polacy w różnych okolicznościach (dobrowolnie, w jasyrze czy z przyczyn politycznych) przyjmowali islam, otwierający im drogę do Mekki i Medyny. Do tych niedostępnych dla niemuzułmanów miast udało się dotrzeć ponadto kilku Polakom-niemuzułmanom. Na Bliski Wschód udawali się również zwykli podróżnicy, spośród których najsłynniejszym był hrabia Wacław Seweryn Rzewuski (ok. 1785–1831). Wyjechał na Wschód pod pretekstem sprowadzenia do Europy koni czystej krwi arabskiej. Zakup arabów stał się potem kolejną przyczyną podróży Polaków na Półwysep Arabski."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2009 (Afryka - Azja - Zachód)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kasznik-Christian, Aleksandra; Zajączkowski, Kamil; Hassanien, Karim Badr El-Din Attia; Wróblewski, Bartosz; Zajączkowski, Jakub; Barbasiewicz, Olga; Sprengel, Mieczysław; Mydel, Rajmund; Słowiński, Roman; Zaborowska, Magdalena; Tonta, Rachela; Zdanowski, Jerzy; Bakalarz, Agnieszka; al-Salimi, Abdulrahman; Irobi, Emmy; Wróblewski, Bartosz; Rudnicka-Kassem, Dorota; Sendek, Łukasz; Sendek, Łukasz; Zdanowski, JerzyPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” jest trzecim spośród dziewięciu dotychczas wydanych przez Krakowską Szkołę Wyższą (obecnie Akademię) im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, poświęconym problematyce krajów Azji i Afryki. Kontynuujemy w tym względzie tradycję zapoczątkowaną przez nieodżałowanej pamięci Profesora Andrzeja Kapiszewskiego, założyciela czasopisma i promotora interdyscyplinarnych badań nad Orientem w Polsce. Kontynuacja tradycji zapoczątkowanej przez Profesora Kapiszewskiego wyraża się także w układzie numeru. Materiały zostały dobrane w ten sposób, że tworzą dwie części: pierwsza, poświęcona procesom politycznym i stosunkom międzynarodowym, oraz druga – w której wyeksponowany został kulturowy czynnik procesów politycznych. W części pierwszej znajdują się m.in. artykuły: O. Barbasiewicz o polityce Japonii wobec Izraela, A. Christian-Kasznik o stosunkach francusko- algierskich, M. Sprengla o relacjach politycznych i gospodarczych Australii z Japonią oraz Chinami, B. Wróblewskiego o stosunkach międzynarodowych na Bliskim Wschodzie w końcowym okresie kolonializmu, J. Zajączkowskiego o stosunkach Indii z Unią Europejską oraz K. Zajączkowskiego o stosunkach między Unią Europejską a Chinami. Część druga zawiera m.in. teksty: R. Mydla o postrzeganiu obcych w Japonii, M. R. Sławińskiego o tradycyjnej kulturze Tajwanu, R. Tonty o kulturowych czynnikach mobilizacji politycznej w Libanie, M. Zaborowskiej o współczesnych interpretacjach Koranu w Iranie jako elemencie procesu podejmowania decyzji przez elitę władzy tego kraju.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 specjalny, 2004 (Polska - świat arabski)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Mrozek-Dumanowska, Anna; Zdanowski, Jerzy; Bojko, Krzysztof; Kapiszewski, Andrzej; Bakalarz, Agnieszka; Walczuk, Tomasz; Pikulski, Andrzej; Barska, Anna; Jarecka-Stępień, Katarzyna; El-Cheikh, Ibrahim; Puchnarewicz, Elżbieta; Góra, Magdalena; Brataniec, Katarzyna; Dziewanowska, Anna; Sienkiewicz, Juliusz; Kielan-Glińska, Ilona; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2007 (Polityka i kultura na Bliskim i Dalekim Wschodzie)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Bakalarz, Agnieszka; Bojko, Krzysztof; Kownacki, Piotr; Obeidat, Hayssam; Pawlak, Katarzyna; Przybysławska, Katarzyna; Szyszlak, Tomasz; Tokarski, Stanisław; Trojnar, Ewa; Wójcik, Jerzy; Bakalarska, Malwina; Kraśniewski, Mariusz; Pawlak, Katarzyna; Trzciński, Łukasz; Zdanowski, JerzyPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu problematyką krajów Orientu. Poświęcony jest zagadnieniom polityki oraz kultury wybranych krajów Azji i Afryki. Zawiera m.in. artykuły na temat konfliktu bliskowschodniego, stosunków międzynarodowych w Azji Południowo-Wschodniej i stosunków międzykulturowych w związku z obecnością ludzi Wschodu w Polsce.Pozycja Polacy na Półwyspie Arabskim w XIX wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Bakalarz, Agnieszka"W średniowiecznej Polsce źródłem wiadomości o Arabach była przede wszystkim Biblia. To także chrześcijaństwo skłaniało Polaków do podróży na Wschód, głównie do Ziemi Świętej (w celu odbycia pielgrzymki). Niektórzy polscy pielgrzymi docierali również do granic Arabii. Od XVIII wieku Polacy udawali się na Wschód po konie. Ponad sto arabów zakupił od koczujących na pustyni beduinów najsłynniejszy polski podróżnik po Wschodzie, hrabia Wacław Seweryn Rzewuski (ok. 1785-1831). W ślad za nim podążali kolejni rodacy, by wymienić tu choćby hrabiego Juliusza Dzieduszyckiego. Osobną grupę Polaków udających się na Bliski Wschód stanowili Tatarzy. Celem ich podróży była przede wszystkim Mekka - miejsce dorocznej pielgrzymki muzułmanów."(...)Pozycja Próby reform politycznych w Arabii Saudyjskiej a opozycja ze strony Islamistów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Bakalarz, Agnieszka"Arabia Saudyjska uważana jest za jedno z najbardziej konserwatywnych państw muzułmańskich, wyrosła bowiem z XVIII-wiecznej reformy religijnej zwanej wahhabizmem. Zawarty w 1744 r. sojusz między reformatorem, Muhammadem Ibn Abd al-Wahhabem, a władcą oazy w środkowej części Półwyspu Arabskiego, Muhammadem Ibn Saudem z rodu Al Saud (Saudowie), funkcjonuje w Arabii Saudyjskiej do dzisiaj. Wahhabizm związany jest ściśle z monarchią saudyjską. Potomkowie Muhammada Ibn Abd al-Wahhaba, noszący miano Al Szajch, odgrywają znaczącą rolę w saudyjskim społeczeństwie jako krzewiciele myśli reformatora. Tworzą oni drugą po Saudach najważniejszą rodzinę w państwie."(...)