Przeglądaj wg Autor "Czornik, Katarzyna"
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2018, nr 3 (XXXII) : Stabilizacja i odbudowa obszarów pokonfliktowych w XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Lasoń, Marcin; Zdanowski, Jerzy; Czornik, Katarzyna; Szczepankiewicz-Rudzka, Ewa; Warsza, Paulina Jagoda; Jureńczyk, Łukasz; Paterek, Anna; Orłowski, Piotr; Elak, Leszek; Cziomer, Erhard; Kubiak, Krzysztof; Kraj, Kazimierz; Marek, Michał; Klisz, Maciej; Borkowski, Robert; Cyganik, Jagna; Saskowski, Maciej; Tkach, Liudmyla; Tokarz, Mirosław; Szelżyński, BartoszWprowadzenie: Cieszymy się, że możemy skierować do Państwa rąk kolejny numer periodyku „Bezpieczeństwo.Teoria i Praktyka”, tym razem poświęcony problematyce stabilizacji i odbudowy obszarów pokonfliktowych w XXI w. Podjęty temat jest niezwykle ważny, ponieważ żyjemy w czasach nieuporządkowanego świata, w którym liczba konfliktów zbrojnych o różnej skali i charakterze oraz wynikające z nich konsekwencje wpływają destrukcyjnie na ład międzynarodowy.Umiędzynarodowienie konfliktów wewnętrznych pełni często funkcję instrumentalną w grze, której stawką jest zajęcie przez dane państwo właściwego – z punktu widzenia jego decydentów – miejsca w nowym systemie ról międzynarodowych. Przykładem tego jest wojna domowa w Syrii, którą Jerzy Zdanowski w artykule rozpoczynającym tom traktuje jako „wojnę zastępczą”. Krótko przedstawia także istotę rekonstrukcji obszarów pokonfliktowych, czym jako badacz rozwija myśli pułkownika Piotra Gąstała, wieloletniego żołnierza i dowódcy Jednostki Wojskowej GROM, który podczas swojej służby przebywał w niejednym państwie dotkniętym konfliktem zbrojnym i wojną oraz ich skutkami. W udzielonym wywiadzie odnosi się on do zagadnienia stabilizacji ze swojej perspektywy – praktyka, któremu nie raz, na terenie prowadzenia działań wojskowych, przyszło mierzyć się z tym wszystkim, co kryje się pod tym pojęciem. Należy przy tym uwzględnić, że jako żołnierz jednostki specjalnej wykonywał tam specyficzne działania. O tym, jak podchodzą do nich nie tylko praktycy, ale i badacze, pisze Piotr Orłowski, analizując znaczenie sił specjalnych jako narzędzia stabilizacji na obszarach pokonfliktowych.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 3 (XLVIII): The Total Defence 21st century.COM – building a resilient society(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Lasoń, Marcin; Klisz, Maciej; Elak, Leszek; Jones, Derek; Love, J. Bryant; Borkowski, Robert; Reczkowski, Robert; Lis, Andrzej; Czarny, Roman S.; Kubiak, Krzysztof; Michalak, Artur; Bonomi, Nicola; Bergonzini, Stefano; Majchrowska, Elżbieta; Wiśniewska-Paź, Barbara; Polko, Paulina; Mehan, Brian; Fiala, Otto C.; Allers, Edgars; Śliwa, Zdzisław; Fabian, Sandor; Johanson, Terry; Grzela, Joanna; Bērziņš, Jānis; Stringer, Kevin D.; Issa, Alex; Grandi, Marco Massimo; Łazarek, Sławomir; Lipert-Sowa, Monika; Lakomy, Miron; Kuśmirek, Karolina; Marcinko, Marcin; Matyók, Thomas; Zajc, Srečko; Pieczywok, Andrzej; Czornik, Katarzyna; Urych, Ilona; Leśniewski, Zbigniew; Lech, Kamila; Laskowski, Mirosław; Pietrzak, Patrycja; Czernik, Paulina; Halicka, Barbara; Ostolski, Paweł Rafał; Marek, MichałIntroduction: "When we started working on the issue entitled “The Total Defence 21st century. COM – building a resilient society”, we did not know then how topical this issue would become. We were aware of its importance, especially since 2014, which was the beginning of the Russian aggression against Ukraine. However, we did not think that the need to build an effective concept of total/comprehensive defence, and then its implementation, would become so pressing in February 2022. Two of the three general regularities in the history of international relations have also become extremely topical. We are talking about the clash between imperial and polyarchic tendencies, and nations’ desire to express their independence and identity, and as a result, to have their own state. It can be assumed that in order to achieve this goal, as well as for small and medium-sized states to be able to defend themselves against the forces of empires and effectively deter them, they must use the concept of total/comprehensive defence, in its improved, 21st century version."(...)Pozycja Bliski Wschód jako region zintensyfikowanego oddziaływania i wpływów Chińskiej Republiki Ludowej w drugiej dekadzie XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Czornik, KatarzynaIn the second decade of the 21st century, there was a definite intensification of China’s interest in the Middle East. Since then, the Middle East has become one of the priority areas of Chinese investments, interests and goals represented by Beijing’s foreign policy. This resulted from several determinants. First of all, the beginning of the second decade of the 21st century marks the emergence of the so-called Fifth Generation of China’s Leaders. Xi Jinping abandoned the low profi le strategy and gave priority to the implementation of Chinese Dream with its leading goal to reconstruct Greater China and experience the renaissance of the modern state that has already influenced various parts of the world, including the Middle East. Moreover, Beijing’s interest in the Middle East has focused on economic and technological determinants (oil imports), the absorbtion of technological innovations by the region’s countries (including 5G and cooperation with Huawai) as well as the countries’ location along the New Silk Road. Additionally, to achieve its goals in the Middle East, Beijing has to face competition with the United States. Therefore, China has adopted a strategy of non-military engagement in the Middle East without supporting any side of the conflict. Pax Americana versus Pax Sinica in the third decade of the 21st century will become a permanent determinant shaping the Middle East balance of power, with the permanent intensifi cation of China’s infl uence in the region.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2020, nr 1 (XVII), Świat – Europa – Niemcy. Historyczne i współczesne problemy stosunków międzynarodowych. Część 1: Świat(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Molo, Beata; Paterek, Anna; Lasoń, Marcin; Czarny, Ryszard M.; Kraj, Kazimierz; Banach, Marian; Czajkowski, Marek; Mickiewicz, Piotr; Żukrowska, Katarzyna; Kwieciński, Rafał; Czornik, Katarzyna; Adamczyk, Natalia; Młynarski, Tomasz; Bonusiak, Grzegorz; Diawoł-Sitko, Anna; Majchrowska, Elżbieta; Bonusiak, Andrzej; Ludwikowski, Rett R.Z wprowadzenia: "Drodzy czytelnicy, oddajemy w Wasze ręce szczególny numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych”. Jeszcze na początku 2020 r. planowano, że będzie on zawierał szereg artykułów naukowych nawiązujących do referatów, które miały być wygłoszone na międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej z okazji 50-lecia pracy naukowo-dydaktycznej prof. dr. hab. Erharda Cziomera. Niestety ten pełen wielu trudnych doświadczeń rok przyniósł ze sobą jedno wydarzenie, które szczególnie silnie odczuła społeczność akademicka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i wielu innych uczelni zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Śmierć prof. Cziomera oznacza wielką stratę dla nauki polskiej i niemieckiej, zwłaszcza dla stosunków międzynarodowych i nauk o polityce, a także dla jego rodziny, przyjaciół, współpracowników i studentów. Profesor pozostawił po sobie lukę, którą trudno będzie wypełnić."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2012 (Arabska wiosna rok później)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, Hieronim; Głuszkowska, Aleksandra; Kusy, Joanna; Lipa, Michał; Laskowski, Piotr; Niziński, Piotr; Dzisiów-Szuszczykiewicz, Aleksandra; Brataniec, Katarzyna; Zamojska, Aleksandra; Bahlawan, Natalia; Wolańska, Diana; Rusinek, Anna; Świech-Szczepańska, Monika; Tonta, Rachela; Wójcik, Agata; Bakalarska, Malwina; Busari, Muheez; Czornik, Katarzyna; Al-Temimi, Damian; Zając, Justyna; Krasnowolska, Margerita; Lasoń, Marcin; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2016 (Znaczenie nowej roli międzynarodowej Niemiec dla współpracy polsko-niemieckiej w drugiej dekadzie XXI wieku)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Cziomer, Erhard; Malinowski, Krzysztof; Koszel, Bogdan; Miszczak, Krzysztof; Węc, Janusz Józef; Ambroziak, Łukasz; Molendowski, Edward; Molo, Beata; Mickiewicz, Piotr; Paterek, Anna; Munkelt, Peter; Wilk, Daniel; Czornik, Katarzyna; Lakomy, Miron; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 (XV), 2018 (Stosunki międzynarodowe na Bliskim Wschodzie po Arabskiej Wiośnie)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Zdanowski, Jerzy; Lipa, Michał; Molo, Beata; Wróblewski, Bartosz; Bojko, Krzysztof; Skorek, Artur; Cyganik, Filip; Sławek, Jakub; Młynarski, Tomasz; Czornik, Katarzyna; Łukasiewicz, Piotr; Brona, Adrian; Styszyński, Marcin; Diawoł-Sitko, AnnaZe wstępu: "Proponowany do lektury numer trzeci „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” za 2018 r. poświęcony jest Bliskiemu Wschodowi, z uwzględnieniem tamtejszego systemu stosunków międzynarodowych. Region zajmuje ważne miejsce w historii polityki międzynarodowej. Bliskość z Europą, bogate zasoby energetyczne, islam jako religia rywalizująca z chrześcijaństwem o duchowe przewodzenie, symboliczne dla chrześcijańskiego Zachodu znaczenie Palestyny z Jerozolimą, migracje, a także liczne konflikty i problemy rozwojowe, z którymi boryka się region – sprawiały, że Bliski Wschód był stale obecny w świadomości i polityce europejskiej. (...)"Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2013 (Strategiczne wyzwania międzynarodowej roli Polski w drugiej dekadzie XXI w.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Zając, Justyna; Żukrowska, Katarzyna; Pera, Jacek; Węc, Janusz Józef; Cziomer, Erhard; Cziomer, Erhard; Lasoń, Marcin; Czarny, Ryszard M.; Mickiewicz, Piotr; Kraj, Kazimierz; Molo, Beata; Paterek, Anna; Wagner, Helmut; Munkelt, Peter; Piziak-Rapacz, Anna; Młynarski, Tomasz; Czornik, Katarzyna; Lakomy, Miron; Stankiewicz, Jakub; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Polityka USA wobec Bliskiego Wschodu po Arabskiej Wiośnie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Czornik, KatarzynaThe Middle East has permanently occupied a key place in the foreign and security policy of the United States. The US strategy for the Middle East is determined by economic and security considerations as well as the need to maintain stability in the area. Accordingly, it has been closely interconnected with the US efforts to resolve the Israeli-Palestinian conflict. The White House has combined the implementation of its Middle-Eastern strategy with turning Arab countries into firm and stable American allies (clients). One of the elements of the American policy is to keep the status quo in terms of territorial borders in the region. Political conflicts and crises in the Middle East are viewed as disturbing the energy sector, which runs against the American interests. The Arab Spring has triggered inevitable socio-political changes in the Arab world, influencing thereby the US policy in the region. Until the Arab Spring broke out, Washington had supported several Arab regimes on condition that their policy should be pro-American and in line with the interests and goals of the US policy in the Middle East. Independently of the will of the White House, the Arab Spring has brought new accents into the American policy in the Middle East. The downfall of pro-American regimes and the growth in strength of fundamentalist factions which, through their political parties, used to win parliamentary elections in certain Arab countries, constitute a new challenge to the strategy of the White House towards the Middle East.Pozycja Próby stabilizacji Egiptu po Arabskiej Wiośnie. Military electoral authoritarianism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Czornik, KatarzynaArabską Wiosnę w Egipcie i obalenie reżimu Hosniego Mubaraka w styczniu 2011 r. należy rozpatrywać jako implikację Jaśminowej Rewolucji w Tunezji. Fala protestów postrzegana była przez państwa zachodnie jako proces, którego efektem miała być szeroko pojęta demokratyzacja Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, jak również powstanie w państwach regionu społeczeństw obywatelskich. Mimo że zrodzona z buntu społecznego, Arabska Wiosna miała prowadzić do stabilizacji regionu. Jej skutki okazały się jednak zupełnie inne niż oczekiwano. W przypadku Egiptu regime change stworzyła tylko pozory zmian społeczno-politycznych. Krótkoterminowo beneficjentami obalenia Mubaraka stały się ugrupowania opozycyjne, prodemokratyczni aktywiści i następnie umiarkowani islamiści. Faktycznym zwycięzcą była jednak armia i byli oficerowie wojskowi, w tym wybrany ponownie w marcu 2018 r. na urząd prezydenta gen. Abd al-Fattah as-Sisi. Arabska Wiosna zainicjowała więc kolejny etap w historii Egiptu – military electoral authoritarianism – równie niedemokratyczny jak przed 25 stycznia 2011 r. W Egipcie na straży stabilności państwa stoi armia, która walcząc z islamskimi radykałami i terrorystami, zyskała poparcie Stanów Zjednoczonych.Pozycja The education system in the development of total defence. Poland’s perspective(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Czornik, KatarzynaOne of the key pillars of total defence is an increased social resilience to aggression, which is inextricably linked to an adequate model of security education. Poland’s security in the 21st century is based on the state’s military capacity and on the military and political alliances formed by decision-makers. However, this model of building security is not sufficient in the face of constantly changing and evolving security threats and challenges. Therefore, security should be based not only on a hard dimension, but also on a soft one, whose main pillar is security education. The idea of an effective model of security education is that, apart from giving young people theoretical knowledge, it is necessary to instil in them practical skills related to responding in crisis situations, including situations posing a threat to human health and life. Security education should constitute the first stage in training society in total defence. The educational model currently functioning in Poland definitely needs to be reformed.Pozycja USA wobec Bliskiego Wschodu: Od Baracka Obamy do Donalda Trumpa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Czornik, KatarzynaBliski Wschód zajmuje kluczowe miejsce w polityce zagranicznej USA. Jest to region realizacji amerykańskich interesów, rywalizacji z innymi aktorami areny międzynarodowej, podejmowania działań na rzecz uczynienia z państw arabskich client states, umacniania zależności z państwami regionu a także wykorzystywania przez USA siły militarnej jako środka realizacji polityki zagranicznej (wojny w Zatoce Perskiej, zaangażowanie USA w Libii i Syrii, wojna z ISIS). Istotą bliskowschodniej polityki USA stała się pewnego rodzaju sinusoidalna zmienność w sięganiu po instrumenty charakterystyczne dla polityki soft i hard wilsonianism. O ile bowiem politykę prezydenta Baracka Obamy wobec Bliskiego Wschodu cechowało odejście od The New Crusade i War on Terrorism charakterystycznych dla George’a W. Busha, o tyle Donald Trump prezentuje strategię (brak strategii?) bezkompromisowości zgodnie z przyjętym w kampanii wyborczej hasłem Make America Great Again i podejmuje działania na rzecz stworzenia American World Order również na Bliskim Wschodzie. Słowa kluczowe: Bliski Wschód, USA, Donald Trump, Barack Obama