Przeglądaj wg Autor "Kimla, Piotr"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Arnold Gehlen w obronie klasycznych zadań władzy i instytucji państwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Kimla, Piotr(...) "Arnold Gehlen (1904-1976) należy - obok Maxa Schelera i Helmutha Plessnera - do trójcy klasyków antropologii filozoficznej. Myśliciele ci, czerpiąc ze wspólnego źródła (dorobku Johanna Gottfrieda Herdera), stworzyli ową dziedzinę, kojarzoną nieodparcie z filozofią niemiecką. Nie znaczy to, że ich poglądy nie były zróżnicowane." (...)Pozycja Między monizmem a relatywizmem. Uwagi o etyce realistycznej Izajasza Berlina(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Kimla, Piotr"Wartości istnieją obiektywnie. Jest ich wiele, choć ich liczba (jeśli nie teoretycznie, to praktycznie) jest skończona. Pomiędzy niektórymi z nich - a czasem nawet na gruncie tej samej wartości - dochodzi do konfliktów, których nie sposób rozstrzygnąć rozumowo. Nie istnieje bowiem nadrzędne kryterium (nadrzędna wartość) zdolne do hierarchicznego uporządkowania sfery aksjologicznej. Kiedy dochodzi do kolizji pomiędzy wartościami ostatecznymi, to znaczy tymi, do których dąży się ze względu na nie same, kolizje te nabierają cech tragiczności."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2005 : Wolność - Własność - Władza. Dylematy doktryny i praktyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Laidler, Paweł; Daniel, Krystyna; Szlachta, Bogdan; Kimla, Piotr; Sala-Szczypiński, Marcin; Balicki, Marek; Bombała, Bronisław; Chlipała, Monika; Laskowski, Piotr; Maliszewska-Nienartowicz, Justyna; Ryland, Diane; Marišová, Eleonóra; Citkowska-Kimla, Anna; Feczko, Piotr; Pulit, Anna; Biernat, Tadeusz; Zarzycki, Zdzisław; Nowak, Marek; Kapiszewski, AndrzejNiniejszy numer kwartalnika „Państwo i Społeczeństwo” tworzy zbiór artykułów poświęconych w całości tematowi „Wolność, własność, władza - dylematy doktryny i praktyki”1.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2006(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Blachnicki, Bogusław; Fałowski, Janusz; Cichoń, Paweł; Banasik, Katarzyna; Chlipała, Monika; Grygajtis, Krzysztof; Pondel, Gaweł; Kimla, Piotr; Dziadzio, Andrzej; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i społeczeństwo w XXI wieku. Style myślenia politycznego Polaków na progu XXI stulecia. Akcenty retro- i prospektywne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Szlachta, Bogdan; Kimla, Piotr; Mianowski, Marcin; Paruch, Waldemar; Kilian, Stanisław; Tokarz, Grzegorz; Wolski, Aleksander; Rittel, Stefan; Zgoda, Leopold; Miernik, Rafał; Kasińska-Metryka, Agnieszka; Mikołajczyk, Magdalena; Bierówka, Joanna; Kargol, Anna; Szczurek, Wiesław; Kania, Magdalena; Radowicz, Joanna; Workowska, JolaSłowo wstępne: "W kształtowaniu tożsam ości ideowej III R zeczpospolitej uczestniczą przedstawiciele różnych nurtów ideowych i orientacji politycznych. Są wśród nich socjaliści, upom inający się o niezalatw ione kwestie społeczne, ludowcy i agraryści, odzyskujący swoje miejsce na wsi z hasłam i „żywią, bronią i gospodarują”, i chrześcijańscy dem okraci, apelujący w stylu „niech każdy robi w swoim kręgu co każe duch boży a całość jakoś się ułoży” oraz nieliczni konserwatyści-zachowawcy, przypominający o zasadniczych wartościach życia publicznego (tradycji, rodzinie, religii i własności pryw atnej) a także narodow i dem okraci z pakietem uwspółcześnionych „myśli nowoczesnego Polaka”. W ich dążeniach do uspraw nienia państw a i uporządkow ania życia publicznego, jak i wyobrażeniach o sam orządnej III R P uwidaczniają się idee, poglądy i koncepcje, słowem - styl m yślenia politycznego minionych generacji, zwłaszcza pokolenia II Rzeczpospolitej."(...)Pozycja Spotkania z Lewiatanem(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Dzwończyk, Joanna; Juruś, Dariusz; Kimla, Piotr; Krauz-Mozer, Barbara; Rzegocki, Arkady; Stoczewska, BarbaraZe wstępu: "Pojawiający się w tytule niniejszej książki termin Lewiatan jest synonimem państwa. Autorzy odnoszą się tym samym do nowożytnego rozumienia tego słowa, ukształtowanego pod wpływem Thomasa Hobbesa: „I tak powstaje ten wielki Lewiatan, a raczej (mówiąc z większym szacunkiem) ten bóg śmiertelny, któremu, pod władztwem Boga Nieśmiertelnego, zawdzięczamy nasz pokój i naszą obronę. Kiedy filozof angielski przyrównuje państwo do biblijnego Lewiatana, chodzi mu, rzecz jasna, o moc, jaką tej istocie „o wijącym ciele" się przypisuje. Samo określenie - w Biblii często symbolizujące zło - wyrywa z pejoratywnej konotacji i nadaje mu pozytywny wydźwięk."(...)