Przeglądaj wg Autor "Muchacka, Agnieszka"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Poczucie sensu życia a jakość życia młodzieży licealnej Badania porównawcze polsko-amerykańskieMuchacka, Agnieszka; Mirski, Andrzej; Psychologia; Psychologia kliniczno-sądowaPytanie o sens życia pojawia się u człowieka wielokrotnie w ciągu jego życia. Szczególnego znaczenia nabiera ono w bardzo ważnym okresie życia, jakim jest okres adolescencji, kiedy rozwija się poczucie własnej tożsamości oraz system wartości, który może mieć wpływ na poczucie sensu życia. Wysokie lub niskie poczucie sensu życia może z kolei determinować podjęcie pracy nad sobą, wpływać na rozwijanie swoich możliwości i planów na bliższą i dalszą przyszłość. Praca ta powstała w wyniku moich zainteresowań tą problematyką. Szczególnie zainteresowało mnie to: czy i w jakim stopniu zróżnicowane kulturowo kręgi (Polska i USA) są czynnikami różnicującymi sposoby postrzegania świata przez młodzież z nich pochodzącą. Celem pracy było określenie współzależności pomiędzy poczuciem sensu a poczuciem jakości życia, krajem pochodzenia (Polska i USA) i płcią badanej młodzieży oraz wyjaśnienie faktu istnienia ewentualnych różnic w poszukiwanym i aktualnym poczuciu sensu życia u osób z dwóch badanych grup kulturowych. Badania zostały przeprowadzone na grupie 172 uczniów - 81 uczniów III Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, w tym 40 dziewcząt i 41 chłopców oraz 91 uczniów International High School w Nowym Yorku i William Howard Taft High School w Chicago w tym 59 dziewcząt i 32 chłopców, w wieku od 17 do 19 lat. Poziom poczucia sensu życia określany był przy pomocy skal Testu Sensu Życia (PLT) J. Crumbaugha i L.T. Maholicka oraz wybranych skal Kwestionariusza Poczucia Sensu Życia (MLQ), autorstwa M.F. Steger, P.Fraizer i Sh. Oishi. Przyjęte hipotezy badawcze zostały pozytywnie zweryfikowane.