Przeglądaj wg Autor "Olearczyk, Teresa"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 31
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Andrzej Frycz Modrzewski Współczesne odczytanie myśli społeczno-pedagogicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Aleksander, Tadeusz; Pauli, Jadwiga; Orbik, Zbigniew; Panek, Anna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Kaczanowska, Aniela; Olearczyk, TeresaZ przemowy: "W 2003 roku mija 500 lat od urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego (1503-1572), jednego z najznakomitszych myślicieli społecznych doby renesansu, znakomitego publicysty, chluby polskiego i europejskiego odrodzenia. Z tej okazji Wydział Nauk o Rodzinie Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego podjął badania nad aktualnością myśli uczonego w czasach współczesnych. Przedstawiana publikacja jest efektem pracy badawczej wykładowców Wydziału Nauk o Rodzinie, podjętych w ramach planów badawczych katedr."(...)Pozycja Ból i cierpienie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Schmidt-Pospuła, Maria Dorota; Byrdak, Katarzyna; Gerc, Krzysztof; Grzonka, Dariusz; Iwaszczyszyn, Jan; Kwiecińska, Agnieszka; Józefik, Barbara; Klapa, Wojciech; Szczurek, Agnieszka; Kluzowa, Krystyna; Kukiełka, Andrzej; Kliś-Kalinowska, Anna; Marciniak, Maria Barbara; Olearczyk, Teresa; Orbik, Zbigniew; Ortenburger, Dorota; Ortenburger, Arkadiusz; Pyrczak, Wiesław; Repka, Iwona; Szeliga, Marta; Szczepaniak, Lucjan; Weber, Teresa; Makiełło-Jarża, Grażyna; Gajda, ZdzisławZE WSTĘPU: W tym roku oddajemy do rąk Czytelników szczególnie uroczysty zeszyt cyklicznego wydawnictwa Krakowskiej Szkoły Wyższej „Acta Academiae Modrevianae”, na łamach którego zamieszczamy referaty wygłoszone na jubileuszowej sesji nt. „Ból i cierpienie” w 2007 roku.Pozycja Cisza w edukacji szkolnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Olearczyk, TeresaZe wstępu: "Obecne we współczesnym dyskursie społeczno-kulturowym rozważania dotyczące ciszy mają przełożenie na praktykę życia codziennego. Problem ten wymaga refleksji nad wychowaniem również w kontekście teorii natury ludzkiej. Proponowane rozwiązania pokazują bowiem, że u ich podstaw leżą odmienne koncepcje człowieka. Problem ciszy leży nie tylko w kompetencji pedagogiki rodziny, ale także pedagogiki przedszkolnej, szkolnej oraz kultury zachowań. W dzieciństwie kształtują się zręby osobowości − dziecko czerpie wzorce z własnej rodziny i ze środowiska szkolnego. Jednak z różnych przyczyn te dwa podstawowe środowiska wychowawcze nie zawsze wypełniają swoje zadania. Ciszę pedagogiczną rozumiem jako umiar pomiędzy hałasem i brakiem absolutnej ciszy. Ciszy powinno być tyle, ile należy w określonej sytuacji i miejscu. Człowiek dojrzały wie, jak powinien zachować się w określonej sytuacji. Wadą jest zarówno niedostatek ciszy jak i jej nadmiar. Umiejętne korzystania z ciszy zwiększa efektywność kształcenia. Cisza sprzyja koncentracji, refleksji, rozwojowi myślenia, twórczości, ponadto jest elementem kultury zachowania. Cisza jako wydobywanie i wyzwalanie w człowieku\uczniu przez refleksje wszystkiego co najlepsze, jako pomoc w pracy nad sobą, w kształceniu własnej woli. W szkole sprzyja atmosferze spokoju, przyjaźni, zmniejsza napięcie emocjonalne, korzystnie wpływa na prace w grupie."(...)Pozycja Cisza w procesie wspierania rozwoju ucznia w młodszym wieku szkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Olearczyk, TeresaSzkoła, której celem jest edukacja i wychowanie, musi m.in. odpowiedzialnie troszczyć się o rozwój każdego ucznia, a zwłaszcza uczniów zdolnych. Obok nauczania, a więc przekazu treści o charakterze dydaktycznym, ważne jest umożliwienie dzieciom i młodzieży osobistego rozwoju, ich pasji i zdolności. Cisza wywiera wpływ na życie zarówno całych społeczeństw, jak i poszczególnych osób. Spotkanie uczniów z ciszą odbywa się w kontekście szeroko rozumianej kultury, w której także szkoła ma poczesne miejsce. Szkoła powinna więc właściwie reagować na zmienione relacje pomiędzy edukacją a ciszą, której nowe formy są obecne w kulturze. Praca w ciszy pozwala na lepsze myślenie, które z kolei ma odzwierciedlenie w jakości działania ucznia. Cisza dotyczy działań mających na celu m.in. pracę nad sobą, nade wszystko jest pomocą w koncentracji, a zatem usprawnia proces uczenia się. Celem artykułu jest wskazanie znaczenia ciszy w rozwoju ucznia w młodszym wieku szkolnym.Pozycja Cisza w teorii i praktyce: obraz interdyscyplinarny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Tadeusiewicz, Ryszard; Olearczyk, Teresa; Pąchalska, Maria; Solecki, Roman; Grochmal-Bach, Bożena; Wilczek-Rużyczka, Ewa; Ryk, Andrzej; Wnęk, Jan; Rodziński, Stanisław; Szmyd, Jan; Lityńska-Konieczny, Teresa; Czekaj, Anna; Krzysteczko, Henryk; Obirek, Stanisław; Sawicki, Bernard; Ruman, Natalia Maria; Olearczyk, TeresaPozycja Cisza. Refleksje nie tylko pedagogiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Olearczyk, TeresaZ wprowadzenia: "Cisza nie przestaje fascynować i jako zjawisko przyrodnicze, i jako fenomen kulturowy, a także wciąż pozostaje problemem wieloznacznym i otwartym. Powinniśmy poszukiwać odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób możemy ją wprowadzać do naszego życia, edukacji, komunikacji, do wychowania i kultury zachowań. Należałoby przy tym uwzględnić zarówno możliwości, jak i potrzeby społeczne oraz specyfikę świata, w którym żyjemy i w którym przyjdzie nam żyć."(...)Pozycja Czas a moralność - czas na moralność(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Olearczyk, Teresa"Czas i moralność związane są z życiem człowieka; choć każde z nich ma inne znaczenie, to jednak wzajemnie się implikują. Czas istnieje niezależnie od człowieka, moralność jest kategorią, którą możemy odnosić do człowieka, jego działań, zachowań, które dokonują się w czasie."(...)Pozycja Dylematy tożsamości: stare i nowe konteksty socjalizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Paleczny, Tadeusz; Pucek, Zbigniew; Karnat-Napieracz, Anna; Wantuła, Halina; Kovač Šebart, Mojca; Kozłowska, Anna; Ostafińska, Agnieszka; Wysocka, Ewa; Guzik, Agnieszka; Nieciuński, Stanisław; Olearczyk, Teresa; Stawiak-Ososińska, Małgorzata; Rokicki, Jarosław; Czapliński, Szymon; Porębski, Andrzej; Brzuska, Eugeniusz; Kociszewska-Panaszek, Małgorzata; Czech, Franciszek; Brataniec, Katarzyna; Siedlaczek, Karolina; Pawlica, Beata; Widawska, Edyta; Magoska, Maria; Bierówka, Joanna; Kožuh, Boris; Pucek, ZbigniewPozycja Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych - "w" i "pomimo" czasów ponowoczesnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szewczyk-Zakrzewska, Agnieszka; Olearczyk, Teresa; Ziółkowska, Anna; Wnęk-Gozdek, Joanna; Juruś, Dariusz; Spychalska, Jolanta; Mikołajski, Bartosz; Kołacz, Marcin; Aksman, Joanna; Januszko-Szakiel, Aneta; Misiuk, Agnieszka; Pułka, Jolanta; Michel, Małgorzata; Ruszkowska, Małgorzata; Biel, Krzysztof; Aksman, JoannaPozycja Edukacja domowa – alternatywa dla nauczania zinstytucjonalizowanego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Olearczyk, TeresaThe requirements towards school education in XXIst century still do not coincide with what is being experienced in real life. The article contains a short historical sketch of education both in Poland and within the world, with compulsory and home educations taken into account. The positive aspects of home education is emphasised. Even thou a few objections towards this way of teaching are noticed, it is of most importance to say that the family has the primary and natural credential to raise and educate children. The parent-school relation must be based on the bidirectional respect and help, regardless the place where a child is being taught. The second aspect is that individual approach towards pupils and meeting them directly give much better results than traditional knowledge flow and propagation of averageness. This is the very highlight of the home education, which gathers more and more followers around the world.Pozycja Inkluzja: wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej(Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, 2019) Grzesiak, Krystyna; Aksman, Joanna; Szyniec, Iwona; Bachowska, Monika; Misiuk, Agnieszka; Gugulska, Justyna; Bierówka, Joanna; Bednarz, Elżbieta; Giza, Teresa; Olearczyk, Teresa; Rokicki, Andrzej; Mirski, AndrzejZ wprowadzenia: "Jedną z istotnych cech współczesnego świata jest postępująca różnorodność. Zjawiskiem typowym – szczególnie dla dzisiejszej zglobalizowanej cywilizacji zachodniej – jest obecność w przestrzeni społecznej i współistnienie (przenikanie się) różnych trendów kulturowych, religijnych oraz – związany z nimi – wyraźnie zaznaczający się pluralizm w zakresie manifestowanych opcji światopoglądowych i wyznawanych systemów wartości. Społeczeństwo współczesne jest bardzo zróżnicowane pod wieloma względami. Ludzie różnią się od siebie poziomem wykształcenia, sytuacją zawodową i statusem materialnym, indywidualną filozofią życia, której pochodną są aspiracje, plany na przyszłość i preferowane sposoby spędzania czasu wolnego. Potrzeby społeczne – choć te same na poziomie elementarnym – również ewoluują w kierunku rosnącym, ponieważ rozbudzane są przez ogarniające nas ze wszystkich stron mass media, promujące z jednej strony kulturę konsumpcjonizmu, a z drugiej – szeroko rozumianego indywidualizmu w zakresie wybierania różnych dróg samorealizacji."(...)Pozycja Kreowanie etosu nauczyciela i jego wychowawcze wartości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Olearczyk, Teresa"Fenomenem ponowoczesności jest dynamika przemian przynosząca równoległość procesów integracyjnych i dezintegracyjnych. Człowiek pozostaje w zawieszeniu, na rozdrożu i w swoistej międzyepoce. W tym aksjologicznym zamęcie wszystko jest uprawomocnione, możliwe; dzieje się dużo, szybko, brak jest zarówno chwili refleksji, zastanowienia, jak i odniesienia, bo nie ma do czego."(...)Pozycja Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach T. 1(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Kuźma, Józef; Denek, Kazimierz; Szmyd, Jan; Aleksander, Tadeusz; Karpińska, Anna; Chałas, Krystyna; Olearczyk, Teresa; Godawa, Grzegorz; Adamek, Irena; Kliś, Maria; Nieciuński, Stanisław; Ulewicz-Adamczyk, Danuta; Grzyb, Barbara Janina; Pekaniec, Anna; Buchowicz, Izabela; Kuźma, Józef; Pulka, JolantaPozycja Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów wieku adolescencji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Leśniak, Małgorzata; Zdrzalik, Katarzyna; Skorupski, Wojciech; Szczepaniak, Paweł; Olearczyk, Teresa; Huget, Patrycja; Foryś, Zofia; Cepuch, Grażyna; Dębska, Grażyna; Pieprzyca, Paulina; Leśniak, MałgorzataMediacja, choć jest instytucją stosunkowo młodą w polskim systemie prawa (ma niespełna trzynaście lat), z powodzeniem może być wykorzystywana w bardzo szerokim zakresie. Podstawowym jej założeniem jest koncepcja sprawiedliwości naprawczej, opierająca się w głównej mierze na zadośćuczynieniu, która może być rozumiana jako alternatywa bądź uzupełnienie obowiązującej wciąż jeszcze sprawiedliwości odwetowej. Wyrasta bowiem z przeświadczenia, że to interes pokrzywdzonego przestępstwem (lub innym szkodliwym działaniem), a nie państwo i społeczeństwo są centralnym punktem postępowania.Pozycja Między hałasem a ciszą. Wartość ciszy we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej(Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, 2021) Olearczyk, TeresaZe wstępu: "Do napisania książki skłonił mnie wszechobecny hałas i chaos, a równocześnie narastająca we mnie potrzeba ciszy. Podjęłam rozważania dotyczące różnorodności ciszy, osadzając ją w interdyscyplinarnych kontekstach teoretycznych oraz realiach polskich. Istnieje pewna zależność pomiędzy rozumieniem pojęcia ciszy a przeżywaniem ciszy, czy stosowaniem jej w procesie dydaktyczno-wychowawczym. W zaawansowanym ekonomicznie i technicznie świecie, hałas jest czynnikiem dominującym, a równocześnie wpływającym zarówno na zdrowie, edukację jak i zachowanie. Nadmierna pobudliwość, zachowania agresywne, depresyjne, szczególnie niepokojące u dzieci i młodzieży w dużej mierze są efektem życia w nadmiernym chaosie i hałasie, niezliczonej ilości bodźców, które atakują niedojrzały jeszcze system nerwowy młodego człowieka." (...)Pozycja Między kształceniem egalitarnym a elitarnym – dylematy współczesności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Olearczyk, TeresaEducation of the elite is an important social problem; elites have been a part of every society since the primitive cultures until contemporary modern democraccy of the present day. Their place and functions have been changing throughout the ages. What is needed today is a new approach to the education of the elites within the democratic system in the context of global: political, social and economic changes which require new didactic and educational methods. In the course of the recent decades education was modifi ed thanks to the introduction of the egalitarian system which gave access to learning also to those who, for diff erent reasons, were denied its benefi ts. In Poland that was also the time of the decline of the intellectual elite destroyed fi rst by the German occupation and then by the communist regime. The changes occurring in Central and Eastern Europe as well as some of the consequences of a concurrent process of globalization brought to light a diminishing position of the intelligentia in the social hierarchy. The system of education is a coherent entity including an intellectual, moral and social development. In order to educate elites it is necessary to have a pioneering group of educators, lawayers, doctors, academics and cultural specialists, that is, educators in the broadest sense of the word. Elitist education means education with a view to being able to accept resonsibility for oneself, for the country, for family and for the common good. What is taking shape now is the awareness of the need for a re-birth of this kind of education, because learning without morality can be dangerous. The two forms, egalitarian and elitist, are not in opposition, they merely open diff erent perspectives for young people. The optimum system of education should indicate the direction from the egalitarian to the elitist.Pozycja Nauka-Sztuka-Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie(Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2013) Węc, Klaudia; Gabzdyl, Jolanta; Kliś, Maria; Olearczyk, Teresa; Muchacka, Bożena; Dettloff, Anna; Piętka, Katarzyna; Skulicz, Danuta; Nieciuński, Stanisław; Aksman, Joanna; Giza, Teresa; Grzesiak, Krystyna; Zięba, Anna; Hryń, Stanisław; Savenkov, Aleksander I.; Shcheblanova, Elena N.; Awierina, Irina S.; Popek, Stanisław; Aksman, JoannaPublikacja zawiera materiały zgromadzone w roku 2012 podczas wizyt studyjnych w Ukrainie, Słowenii oraz na Słowacji, zorganizowanych przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Uczestnikami wizyt byli naukowcy i studenci realizujący projekt pt.: Nauka – Sztuka – Edukacja, opracowanie i upowszechnianie Innowacyjnego Modelu diagnozy, metod, form pracy i opieki nad dzieckiem zdolnym plastycznie, w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013Pozycja Nauki Andrzeja Frycza Modrzewskiego jako wzór wychowania obywatelskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Olearczyk, Teresa"Analizując teksty napisane przez Andrzeja Frycza Modrzewskiego nie sposób nie zauważyć pewnej analogii pomiędzy czasami, w których przyszło żyć Andrzejowi Fryczowi i czasami postmodernizmu. Odrodzenie było okresem odkrywania na nowo przeszłości, przywróciło zachwyt starożytnością. Nastąpił powrót do antyku, uznawanych przez niego wartości, zainteresowań, a - jak wiemy - starożytni wiele uwagi poświęcali wychowaniu obywatela."(...)Pozycja Oświata na ziemi niepołomickiej(Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2020) Olearczyk, TeresaZe wstępu: "Pojęcie „oświata” jest rozumiane szeroko jako system instytucji, pewien rodzaj działalności, a także jako stan świadomości społeczeństwa. Encyklopedia powszechna podaje, że jest to „stan i proces upowszechnienia wykształcenia i kultury w społeczeństwie, osiągany przez działalność zarówno szkolnictwa, jak i wielu różnych instytucji pozaszkolnych”. W podobnym duchu wypowiada się Wincenty Okoń, który przez pojęcie oświata rozumie „działalność polegającą na upowszechnieniu wykształcenia ogólnego i zawodowego oraz realizowaniu określonych celów wychowawczych dla zapewnienia jednostkom wszechstronnego rozwoju i pomyślnej egzystencji, a społeczeństwu więzi kulturalnych łączących jego przeszłość historyczną z teraźniejszością [...]. W pojęciu oświaty mieści się całość tej działalności realizowanej poprzez system wychowania w rodzinie, system kształcenia równoległego i system kształcenia ustawicznego”. Jak wynika z powyższych definicji, rozumienie pojęcia oświata może być szerokie."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2023, nr 2 Rozwijanie zdolności i uzdolnień dzieci w wieku szkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Aksman, Joanna; Olearczyk, Teresa; Szlachta, Ewelina; Badora, Anna; Winiarczyk-Waleniak, Ewelina; Skulicz, Danuta; Walat, Wojciech; Buk-Cegiełka, Marta; Cziomer, Marcin; Donesch-Jeżo, Ewa; Krysakowska-Budny, Ewa; Rokicki, Andrzej; Bierówka, Joanna; Tereshonok, Yelyzaveta; Dobrzański, Artur; Szyniec, Iwona; Sendur, Agnieszka M.Z wprowadzenia: "Tematyka najnowszego numeru „Państwa i Społeczeństwa” dotyczy jednego z ważniejszych obszarów we współczesnej edukacji, którym jest rozwijanie zdolności i uzdolnień dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w młodszym wieku szkolnym. Już od lat 70. XX w. w programach kształcenia podkreśla się wagę wielostronnego rozwoju uczniów za sprawą teorii ogłoszonej przez wybitnego polskiego pedagoga-dydaktyka Wincentego Okonia. Obecnie, kierując się nadal tą teorią, pedagodzy coraz częściej wskazują na konieczność stwarzania szczególnych warunków rozwoju uczniom o specyficznych problemach edukacyjnych."(...)