Przeglądaj wg Autor "Srogosz, Tomasz"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Dyskretny urok teorii. Księga jubileuszowa Profesora Tadeusza Biernata(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Biernat, Jakub; Pieniążek, Marcin; Malec, Jerzy; Widacki, Jan; Wrzosek, Stanisław; Augustyniak, Monika; Bainczyk, Magdalena; Banasik, Katarzyna; Bielański, Stefan; Cyrul, Wojciech; Kubiak Cyrul, Agnieszka; Czachor, Rafał; Dębowski, Marek; Koczur, Sebastian; Kohutek, Konrad; Leszczyński, Leszek; Maciejko, Wojciech; Majchrowski, Jacek M.; Marszałek, Anna; Pałecki, Krzysztof; Bogdan, Grzegorz; Pękala, Mateusz; Porębski, Leszek; Rupniewski, Michał; Sala-Szczypiński, Marcin; Sitek, Bronisław; Srogosz, Tomasz; Stadniczeńko, Stanisław Leszek; Stanek, Julia; Stępień, Mateusz; Stoczewska, Barbara; Strzelec, Adam; Sulikowski, Adam; Świątkowski, Andrzej Marian; Walaszek-Pyzioł, Anna; Pyzioł, Wojciech; Wojciechowski, Bartosz; Woleński, Jan; Zajadło, Jerzy; Załucki, Mariusz; Zirk-Sadowski, Marek„Inicjatywa władz Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego by uczcić jubileusz siedemdziesiątej piątej rocznicy urodzin Profesora Tadeusza Biernata wydaniem niniejszej księgi i powierzenie nam roli jej redaktorów postawiło przed nami szereg wyzwań. Ich realizacja jest zaszczytem wiążącym się wszakże z niemałą odpowiedzialnością. Dotyczy to zwłaszcza przedstawienia sylwetki Jubilata. Szczególnie kuszącym w tym ostatnim zakresie zdaje się być wskazanie dominującej cechy – najlepiej manifestującej się i w życiu zawodowym i w życiu osobistym – mogącej stanowić zarówno kamień węgielny, jak i zaprawę łączącą elementy budowli będącej opisem Jubilata. W pierwszym odruchu ciśnie się jednak na usta pytanie: jakże kompetentnie i rozważnie wskazać jedną cechę takiej osoby jak Profesor Tadeusz Biernat? W jego wielowymiarowości – jako człowieka, naukowca, nauczyciela akademickiego, członka rodziny, przełożonego – narzucające się poszczególne cechy nawet gdy trafnie go opisują, mogą sprawiać wrażenie nieuprawnionej redukcji. Wieloletnie i złożone relacje z Jubilatem sprawiają, że przedstawiony dylemat jest dla nas w istocie pozorny. Oczywistą, dominującą, niepodważalną i jakże pojemną cechą Profesora Tadeusza Biernata – w całym kosmosie jego człowieczeństwa – jest wszechstronność.” Jakub Biernat, Marcin PieniążekPozycja Państwo neutralne w cyberprzestrzeni(Wydawnictwo C.H. Beck, 2016) Srogosz, TomaszZ wprowadzenia: "Pojęcie neutralności w prawie międzynarodowym kojarzone jest z paryskim aktem uznania i gwarancji wieczystej neutralności Szwajcarii i części Sabaudii z 20.11.1815 r. oraz art. 84 Aktu Końcowego Kongresu wiedeńskiego. Uznana przez mocarstwa neutralność Szwajcarii wiązała się z rzeczywistą przestrzenią, tj. terytorium państwowym, czego wyrazem był i nadal pozostaje nakaz poszanowania niepodległości i integralności terytorialnej. Potwierdziły to postanowienia V i XIII konwencji haskich (1907 r.) traktujące o prawach i obowiązkach mocarstw neutralnych w wojnie lądowej i morskiej. Neutralność państwa sprowadza się m.in. do zakazu przeprowadzania wojska przez terytorium państwa neutralnego, zakazu zakładania i używania na jego terytorium urządzeń służących do komunikacji między siłami wojującymi, zakazu zaboru statku lub wykonywania prawa wizytacji na wodach terytorialnych państwa neutralnego, czy też wykorzystywania portów i wód neutralnych."(...)Pozycja Powstawanie i kontynuacja państw Afryki Subsaharyjskiej: od państwa jurydycznego do empirycznego(Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2009) Srogosz, TomaszThe problem of weakness of state structures in the Sub-Saharan Africa results from international law conditions of decolonization. The postcolonial states were created on the basis of the self-determination of “colonial peoples” as well as uti possidetis principle. The addressees of abovementioned principles were the inhabitants of colonial territories, regardless of their ethnic diversification. The decolonization was based on specific criteria of statehood. They were constituted because of the sudden swing from effectiveness to legality. The right to self-determination prevailed over the requirement of effective government. Such an approach caused the phenomenon of state failure in the nineties. This failure is connected with the evolution of legal notion of the state - the sovereignty is regarded as responsibility for protection of population. The postcolonial states are not able to fulfill this basic function. Nevertheless there exists a strong legal assumption of the continuity of state in spite of its ineffectiveness. The protection of postcolonial states in frames of contemporary international legal order relates to the notion of “juridical statehood”. Nowadays it is very important to solve the problem of juridical states which have not the empirical elements (effective government). The best way of transformation of juridical states into empirical states is the conception of state-building. What could lead to unforeseeable “revolution” in international legal order are the solutions related to the decertification of juridical states or the redrawing the African map.Pozycja Prawo międzynarodowe i unijne wobec nielegalnego obrotu narkotykami(Akademia im. Jana Długosza, 2016) Srogosz, TomaszZ wprowadzenia: "Stan badań w omawianej dziedzinie uznać można za bogaty. Zagadnieniami przeciwdziałania nielegalnemu obrotowi narkotykami zajmowano się w polskiej doktrynie prawa międzynarodowego i karnego. Dużo uwagi poświęcono przy tym kontroli środków odurzających i substancji psychotropowych oraz regulacjom skierowanym przeciwko „praniu” pieniędzy pochodzących między innymi ze sprzedaży nielegalnych substancji"(...)Pozycja Skutek standardów Codex Alimentarius w krajowych porządkach prawnych w kontekście członkostwa w Unii Europejskiej na przykładzie Polski i Słowacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Srogosz, TomaszBezpieczeństwo żywności, czyli jakość produktów żywnościowych związana z ochroną zdrowia, nie jest już wyłącznie domeną prawa krajowego. Po powstaniu WTO można powiedzieć, że należy do obszaru współpracy międzynarodowej, który można nazwać globalnym zarządzaniem bezpieczeństwem żywności. Centralne miejsce zajmuje tu wspólny organ FAO i WHO – Komisja Codex Alimentarius. Jej standardy nie należą w reżimie WTO do soft law, ponieważ zostały utwardzone w ramach porozumienia w sprawie stosowania środków sanitarnych i fitosanitarnych. Biorąc to pod uwagę, warto zastanowić się nad miejscem tychże standardów w krajowych porządkach prawnych. W niniejszym artykule posłużono się w tym celu porównaniem regulacji polskich i słowackich w kontekście członkostwa w UE, a tym samym unijnego prawa żywnościowego. W konkluzjach stwierdzono, że zarówno Polska, jak i Słowacja zobowiązane są do inkorporowania standardów Codex Alimentarius, o czym zapomniały instytucje krajowe tych państw. Standardy te są właściwie wdrażane w ramach instrumentów unijnych, ale nie zwalnia to państw od właściwego podejścia do Codex Alimentarius, uwzględniającego istnienie Kodeksu. Z tym jest natomiast problem zarówno w sferze informacyjnej, jak i edukacyjnej.Pozycja Status prawny nieoznakowanych żołnierzy w wojnie hybrydowej(Polska Akademia Nauk. Instytut Studiów Politycznych, 2015) Srogosz, Tomasz“Little green men” play an important role in hybrid conflicts. The term emerged during the Crimean crisis, when the international community was faced with the activities of unmarked armed forces whose nature did not necessarily correspond with the image of “Crimean self-defense forces.” “Little green men” might just as well be soldiers dressed as civilians. In the Crimean conflict Russian soldiers enjoyed protection as combatants (and as possible prisoners of war), and Russian troops in eastern Ukraine are regarded as regular armed forces of the Russian Federation, so they always enjoy the status of combatants and POWs. Representatives of special forces dressed in civilian clothes and not carrying weapons openly could be considered spies. Otherwise they should be protected under prisoner of war status. Little green men fighting in non-international armed conflicts might not be regarded as combatants or prisoners of war, but as criminals.Pozycja Strasburskie kryteria dotyczące izolacyjnego środka zabezpieczającego a prawo polskie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Srogosz, TomaszThe legal basis for the decision of the insulating safety measure are articles 93a-d and 93g of the Criminal Code. The content of the prerequisites laid down therein is based, inter alia, on the standards developed in ECHR case law. Therefore, it is important to approximate in the light of the Strasbourg case law these prerequisites, as well as the rules for this insulating security measure, including: the principle of legal certainty, no arbitrariness, court order, principle of necessity (ultima ratio), principle of proportionality, mandatory nature of objective expert opinion.Pozycja Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały 2024, nr 1 (34)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Partyk, Aleksandra; Załuski, Wojciech; Wilk, Anna; Wyjadłowski, Piotr; Ziobroń, Agata; Srogosz, Tomasz; Czachor, Rafał; Uliasz, Joanna; Grochowski, Patryk; Rekucki-Szczurek, Filip; Mazur, AgnieszkaSłowo wstępne: "Drodzy Czytelnicy, niniejszy numer 1/2024 w niemałej części został poświęcony nowym technologiom w prawie. W ostatnim czasie w Redakcji czasopisma „Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały” podjęta została decyzja o wprowadzeniu wielu zmian organizacyjnych. Jedną z kluczowych modyfikacji było przyjęcie założenia, że numery wydawane od 2024 r. będą koncentrowały się na określonych tematach. Począwszy od numeru 1/2024 każdy kolejny półrocznik będzie skupiał się na prezentacji wybranego zagadnienia, a czytelnicy będą z wyprzedzeniem informowani o temacie przewodnim. Nie zamykamy się jednak na inne ważne dla praktyków i teoretyków prawa problemy i jesteśmy otwarci na publikowanie tekstów niezwiązanych z wybranym tematem."(...)Pozycja Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały nr 1 (22), 2018(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Augustyniak, Monika; Rab, Henriett; Zaccaria, Márton Leó; Srogosz, Tomasz; Szpak, Agnieszka; Peno, Michał; Tyburcy, Tomasz; Kania, Agnieszka; Burdziak, Konrad; Jurewicz, Marcin; Biernat, Jakub; Więzowska-Czepiel, Beata; Grześkowiak, Aleksandra; Ciszek-Łudzik, Izabela; Schmidt, Maciej; Surdyk, Michał; Zwolak, Sławomir; Borkowski, Robert; Mirocha, Łukasz; Marek, Paweł; Maciąg, ZbigniewPozycja Upadłość państwa z perspektywy prawa międzynarodowego(Polska Akademia Nauk. Instytut Studiów Politycznych, 2009) Srogosz, Tomasz"Zjawisko upadłości państwa wymaga pogłębionej analizy nie tylko politologicznej, ale i prawnomiędzynarodowej. Trzeba bowiem odpowiedzieć na wiele ważnych pytań: 1) jakie konsekwencje prawnomiędzynarodowe niesie za sobą omawiane zjawisko?; 2) czy współczesne prawo międzynarodowe jest w stanie sprostać temu zjawisku?; 3) jakie jest miejsce państwa we współczesnym prawie międzynarodowym?; 4) czy prawnomiędzynarodowe pojęcie państwa nie uległo zmianie na przełomie XX i XXI w.?; 5) w jaki sposób omawiane zjawisko może wpłynąć na rozwój prawa międzynarodowego w XXI w.? "(...)