Przeglądaj wg Autor "Zamojska, Aleksandra"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2007 (Północna Afryka, Bliski i Daleki Wschód)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kubiak, Hieronim; Zdanowski, Jerzy; Kapiszewski, Andrzej; Szołajski, Bartłomiej; Obeidat, Hayssam; Jarecka-Stępień, Katarzyna; Bury, Jan; Kołakowska, Agata; Szymański, Adam; Zajączkowski, Jakub; Kurpiewska-Korbut, Renata; Fyderek, Łukasz; Skopiec, Dominik; Kraśniewski, Mariusz; Zamojska, Aleksandra; Sławiński, Roman; Fedirko, Janusz; Barska, Anna; Górak-Sosnowska, Katarzyna; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2012 (Arabska wiosna rok później)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, Hieronim; Głuszkowska, Aleksandra; Kusy, Joanna; Lipa, Michał; Laskowski, Piotr; Niziński, Piotr; Dzisiów-Szuszczykiewicz, Aleksandra; Brataniec, Katarzyna; Zamojska, Aleksandra; Bahlawan, Natalia; Wolańska, Diana; Rusinek, Anna; Świech-Szczepańska, Monika; Tonta, Rachela; Wójcik, Agata; Bakalarska, Malwina; Busari, Muheez; Czornik, Katarzyna; Al-Temimi, Damian; Zając, Justyna; Krasnowolska, Margerita; Lasoń, Marcin; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Maroko po "Rewolucji". Kierunki przemian społeczno-politycznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Brataniec, Katarzyna; Zamojska, AleksandraWith few exceptions the Arab world has made a big progress toward political liberalization in the recent two years. Morocco could be a model to follow for other countries if it sustains current direction of political change. The King Muhammad VI decided to lead important reforms: amendment to the Constitution, separation of the structures of power and independence of the judiciary. In this way, the situation has not led to signifiant outburst of citizen anger and rioting like in a number of Arab states. Political and social reforms were initiated by the King addressing the requests and needs of the society, for example the reform of family code called Mudawwana. Muhammad VI recognized the multicultural roots of Moroccan society, confirmed gender equality and extended the freedom of speech. Yet, these changes did not address the needs of all social groups. Demands for more responsive and accountable government, pressures for economic reforms, and greater pluralism in the shaping of public policy arose in Morocco. Nevertheless, opposition considered these changes insufficient, given the scale of youth unemployment, lack of prospects, failure of woman’s rights and crisis of education. In Morocco state legitimacy does not decline because of a particular position of the King, religious legitimacy of power and specific political culture of Moroccan society. According to many analysts, the Kingdom of Morocco did not dismantle the basic structures of power, especially the influential elite institution – machzen.Pozycja Niewolnictwo w Sudanie, Maroku i Mauretanii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Zamojska, AleksandraZ wprowadzenia: "Niewolnictwo w Afryce istniało od wieków. Było powszechnie akceptowane zarówno wśród afrykańskiej społeczności animistycznej, muzułmańskiej, jak i chrześcijańskiej. Niezależnie od skali zjawiska, nie stanowiło ono na przestrzeni, wieków siły decydującej o procesach ekonomicznych. W państwach arabskich niewolnicy.zatrudniani byli przede wszystkim jako służba domowa i żołnierze. Zniewolenie nie ograniczało możliwości awansu społecznego, bowiem synowie konkubin sułtańskich mogli osiągnąć taką samą pozycję społeczną, jak ich bracia urodzeni z legalnych związków małżeńskich ojca. W Egipcie przez wieki władzę sprawowali Mamelucy1 wywodzący się z niewolników."(...)