1. Artykuły / Articles
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 1. Artykuły / Articles by browse.metadata.keyword "Edukacja"
Now showing 1 - 20 of 183
Results Per Page
Sort Options
Item A US Army Officer – Commission, Service, and Professional Development: The Way Ahead for the Polish Armed Forces(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Klisz, MaciejCelem artykułu jest przedstawienie ścieżki rozwoju zawodowego kandydatów na oficerów w Wojskach Lądowych Sił Zbrojnych USA (ang. US Army), a także sposobów pełnienia służby w ramach US Army. Autor poddał analizie możliwości doskonalenia zawodowego podczas kursów oraz studiów zawodowych. W podsumowaniu zdefiniowano szereg słabych punktów w systemie rekrutacji i edukacji wojskowej w Polsce i zarekomendowano rozwiązania możliwe do wprowadzenia w Siłach Zbrojnych RP.Item Academic Malpractice in Tests and Exams from an International Perspective(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2022) Sendur, Agnieszka M.Cheating in exams and other forms of academic dishonesty have been reported to be a serious issue in many countries. A lot of research has been conducted on the topic, but it focuses mainly on the US context. Studies pertaining to the problem in other countries are rather scarce. The existing research considers the issue from different perspectives. Some studies concentrate on the scope of the problem in a particular country, others choose to research individual and contextual factors in cheating, or students’ perceptions of and attitudes towards exam malpractice. The surveys are often restricted to selected nationalities, the questions are limited to the frequency of cheating and they rarely include reference to the methods used. In reaction to the rarity of research on cheating methods among students from different cultural backgrounds, an international questionnaire survey was undertaken. Its aim, among others, was to answer two research questions: (1) What methods do students use to cheat in tests and exams? (2) Are there significant cultural differences in the way students cheat in tests and exams? Students from France, Germany, Italy, Spain, Ukraine, the USA and other countries were asked in an online questionnaire about the methods they have used to cheat in tests and exams. The results of the survey conducted on 1309 students show that there are similarities but also differences between the cultures with reference to the scope and to the methods used to cheat. The findings should be taken into consideration in classroom and high-stakes assessment, but also in any cross-national comparisons of students’ outcomes. Teachers, administrators and researchers ought to be aware that the differences in attitudes towards academic cheating between the nationalities may influence test validity.Item Akademia Sztuki Wojennej – między tradycją a przyszłością(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Frącik, KrystianArtykuł prezentuje swoistego rodzaju szkic Akademii Sztuki Wojennej (ASzWoj) jako wszechnicy kształcącej wojskowe i cywilne elity na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Uczelni, która z jednej strony kreuje nowe kierunki rozwoju współczesnej myśli wojskowej i jest zorientowana na innowacyjne badania oraz zastosowanie teorii i praktyki sztuki wojennej, z drugiej zaś strony akademii, która kontynuuje dokonania swych poprzedniczek i podtrzymuje chlubne tradycje związane z kształceniem i doskonaleniem zawodowym kadr dowódczych, sztabowych i logistycznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Artykuł przedstawia rys historyczny ASzWoj, jej aktualną strukturę oraz zadania i rolę, jaką uczelnia odrywa w systemie wyższego kształcenia wojskowego. W tekście zaprezentowano główne zagrożenia i szanse działalności Akademii w uwarunkowaniach współczesnych oraz wizje i perspektywy jej dalszego funkcjonowania i rozwoju.Item Aktualne kierunki badań w Katedrze Historii Prawa Uniwersytetu Gdańskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Gałędek, Michał; Kitowski, Piotr; Klimaszewska, Anna; Lewandowicz, Maria; Maciejewski, Tadeusz; Michalak, Marcin; Michalski, Dawid; Wałdoch, JacekArtykuł przedstawia aktualne kierunki badań podejmowanych przez pracowników Katedry Historii Prawa Uniwersytetu Gdańskiego. Do najważniejszych należy zaliczyć badania nad konstytucjonalizmem europejskim, średniowiecznymi i wczesnonowożytnymi systemami prawa, historią myśli administracyjnej, kodyfikacją prawa w XVIII i XIX w. oraz historią prawa amerykańskiego. Katedrą kieruje prof. zw. dr hab. Tadeusz Maciejewski.Item Aktualne problemy narkomanii wśród młodzieży(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Szumpich, StanisławZ wprowadzenia: "Człowiek jest postacią wielowymiarową zarówno w sensie fizycznym, jak i psychicznym. Z funkcjonowaniem człowieka nierozerwalnie złączone jest pojęcie dobra i zła, które towarzyszy mu w ciągu całego jego życia. W rozwoju cywilizacji trudno jednak wskazać epokę, w której ludzie działający w zbiorowościach zaczęli tworzyć zasady wzajemnego współżycia, oraz określić, kiedy pojawiła się ludzka refleksja nad występowaniem czynów czy społecznych zjawisk szkodliwych, złych, nagannych. Nie ma i nie było dotychczas społeczeństwa, w którym nie występowałaby pewna grupa zachowań społecznych, uznawanych za szkodliwe."(...)Item Aktywność fizyczna i uzdolnienia sportowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Rokicki, AndrzejArtykuł jest analizą uzdolnień sportowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Aktywność ruchowa stanowi w życiu młodych ludzi ogromną wartość, szczególnie w czasach, kiedy z różnych przyczyn zaczyna ona zanikać W artykule podkreślono, że sport i aktywność fizyczna to jedne z najbardziej niedocenianych instrumentów zmiany społecznej. Odgrywają one ważną rolę kulturową i zdrowotną. Wspólna pasja i uniwersalne zasady są naturalnie powiązane z edukacją, której w tym zakresie nigdy nie będzie za dużo.Item Alternatywne metody nauczania w szkole, poza szkołą i na uczelni – na przykładzie współpracy Uniwersytetu Dzieci i Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Aksman, JoannaThe author discusses the current state of alternative education and describes views presented in scientific literature and in the media, showing also Polish parents interest in alternative education. In the main part of the article a research method was presented as an alternative method to work with children at school, outside of school and at university. The idea was shown on the basis of cooperation between Childrens University and Andrzej Frycz Modrzewski University in Krakow, the outcome of which was a series of classes for pedagogy students and a series of lessons for children conducted with the use of alternative research method which took place on the university premises. Finally the author assigns the presented method (following Kupisiewiczs thought) to the category of incomplete alternative approaches which refer to individual elements of educational proccess.Item Analiza potrzeb jako pierwszy krok w doborze materiałów dydaktycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018) Sendur, Agnieszka M.W przypadku materiałów dydaktycznych w nauczaniu języków obcych dla celów zawodowych mamy do czynienia z sytuacjami rozpiętymi szeroko na osi kontinuum. Z jednej jej strony znajdują się języki specjalistyczne, dla których dostępny jest bardzo duży asortyment gotowych materiałów (na przykład język angielski w biznesie); z drugiej – pojawiają się rzadkie odmiany języków fachowych, dla których takich środków jest niewiele lub nie ma ich w ogóle. W pierwszym przypadku zadaniem nauczyciela prowadzącego kurs języka specjalistycznego jest dokonanie wyboru, selekcji spośród całego spektrum gotowych propozycji. W drugiej sytuacji, będzie on zmuszony do tworzenia własnych pomocy dydaktycznych. W obydwu wypadkach, jak również w sytuacjach pośrednich, opracowanie kursu należy rozpocząć od analizy potrzeb. Jest ona niezbędnym elementem, zwłaszcza w nauczaniu zorientowanym na komunikację zawodową. W swoim artykule Autorka omawia techniki i procedury przeprowadzania analizy potrzeb oraz prezentuje własne badanie, którego celem była analiza potrzeb językowych polskich policjantów. Przedstawiając wyniki analizy, Autorka wskazuje na istotę przeprowadzenia takiego badania dla nauczania języków specjalistycznych oraz tworzenia programów i materiałów dydaktycznych dla takich grup docelowych.Item Analiza zagrożeń polskiej infrastruktury cybernetycznej w latach 2010–2024. Część I: Lata 2010–2016(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Herman, MarceliZagrożenia wynikające z ciągłej zmienności w przestrzeni geopolitycznej, militarnej czy społecznej warunkują konieczność dostosowywania się infrastruktury cybernetycznej do współczesnych realiów. Zagrożenia cybernetyczne ewoluowały w ostatnich latach, rosła ich intensywność i były ukierunkowane na wiele płaszczyzn funkcjonowania państwa. Artykuł opisuje eskalację zasadniczych zagrożeń infrastruktury cybernetycznej w Polsce na przestrzeni 2010–2016 r., ponadto dokonuje analizy incydentów cybernetycznych oraz poziomu bezpieczeństwa witryn internetowych administracji publicznej. Warta podkreślenia jest tendencja wzrostowa liczby oficjalnych zgłoszeń i incydentów cybernetycznych potwierdzonych przez Rządowy Zespół Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT.GOV.PL, a także alarmów cybernetycznych wygenerowanych przez system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach w sieci internetowej ARAKIS.GOV. Powagę sytuacji wzmacnia fakt, iż ponad połowa wszystkich występujących zagrożeń cybernetycznych w polskiej przestrzeni internetowej w latach 2010–2016 miała status „wysokiego poziomu zagrożenia”, co stanowiło zasadnicze wyzwanie dla funkcjonowania państwa.Item Analizy wywiadu – dyscyplina naukowa in statu nascendi(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Mania, AndrzejArtykuł koncentruje się na kwestii procesu przekształcania się profesjonalnej analizy wywiadu w dyscyplinę naukową. Teza o istnieniu takowego procesu nie jest podzielana przez wszystkich badaczy. Jednak zwolennicy tego stanowiska odwołują się do przykładów formowania dyscypliny prawniczej, medycznej oraz informacji naukowej. Wskazują także na wprowadzenie do praktyki wywiadu reguł „learning organization” jasnego system certyfi kacji jak i wykształcenie się instytucji akademickich i wewnętrznego system kształcenia zapewniających podnoszenie jakości pracy. Ważnym potwierdzeniem akademickości tych działań jest korzystanie z najnowszych metod badawczych właściwych dla tradycyjnych dyscyplin jak i fakt pojawiania w publicznym obiegu tekstów zauważalnych i docenianych przez świat nauki jak i to, że działalność analityczna jest podstawą nadawaniu tytułów zawodowych i naukowych. Konkluzje tekstu wskazują na to, że mamy do czynienia procesem, który potwierdza w znacznym stopniu trafność założenia o tworzeniu się dyscypliny naukowej: analizy wywiadu. To jednak proces w stadium początkowym. To nie jest tylko debata o zjawisku w nauce ale o konsekwencjach tych procesów. Najważniejszym jest podniesienie jakości pracy analityków, co może zwiększać możliwość podejmowania przez polityków racjonalnych decyzji.Item Analysis of Language Needs for Effective ESP Syllabus Development(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Palka, OleksandraUkraiński Uniwersytet Katolicki, w celu podwyższenia poziomu zawodowego i akademickiego studentów studiów magisterskich Wydziału Pedagogiki Społecznej, prowadzi kurs języka angielskiego do celów zawodowych. Opracowanie skutecznego programu edukacyjnego rozpoczyna się od analizy potrzeb językowych studentów, na podstawie wywiadów i ewidencjonowania obserwacji, umożliwiających ustalenie niezbędnych dla nich umiejętności w zakresie rozumienia, stosowania oraz przedstawienia informacji zawodowej. Zadanie nauczyciela polega na udostępnieniu studentom koniecznych narzędzi, parametrów oraz zasad prowadzenia kursu, a także na nadaniu studentom, posiadającym bardziej gruntowną, niż on, wiedzę dotyczącą swojego przedmiotu, możliwości dodania, przez ekspertów i specjalistów, nowej treści do prowadzonego kursu. Taki materiał powinien być również zgodny z współczesną praktyką językową. W procesie badawczym potrzeb studentów, niezwykle ważne jest rzetelne przygotowanie pytań do ankiet. Powinny one zawierać odniesienie do przyszłego zawodu oraz oczekiwania studentów wobec proponowanego kursu.Item Andrzej Frycz Modrzewski a współczesne wyzwania edukacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Szmyd, Jan"1. Edukacja współczesna staje wobec poważnych, bodaj najpoważniejszych w całej historii wychowania wyzwań. Wyzwań tym bardziej niepokojących, że przy ich podejmowaniu i rozwiązywaniu nie może ona w gruncie rzeczy odwołać się z większą ufnością do zastanych teorii i instytucji edukacyjnych, bo te, według dość zgodnej opinii znawców tego zagadnienia, znajdują się w poważnym i szybko pogłębiającym się kryzysie."(...)Item Andrzej Frycz Modrzewski dzisiaj. Rozważania o godności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Wantuła, HalinaZe wstępu: "Chcę przypomnieć niektóre idee, poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego, przywołać wartości mu bliskie. Skupię się jednak na problematyce godności, w szczególności zaś na dyrektywie szacunku dla godności osoby. Jest to zasada etyczna o ogromnym znaczeniu praktycznym. Wyrażał ją w swych pismach Modrzewski; pozostaje ona w ścisłym związku z jego ideałami sprawiedliwości i równości. Zaś w wykładni tej normy wyrażam - takie jest moje przekonanie - ducha i myśl patrona Krakowskiej Szkoły Wyższej."(...)Item Andrzej Frycz Modrzewski o zaufaniu społecznym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Rosicka, Janina"Moim zamiarem jest pokazanie Andrzeja Frycza Modrzewskiego, jako człowieka, który uznał wzrost zaufania społecznego za główny warunek realizacji dobrobytu. Nie był w tych poczynaniach nowatorski, ponieważ w średniowieczu i renesansie był to sąd powszechny. Uważano, iż wzrost zaufania społecznego oznacza wzrost dobrobytu społecznego. W przypadku Modrzewskiego nowatorstwo polegało na powiązaniu kwestii dotyczących osiągania dobrobytu z analizą instytucji społecznych i interesów grup społecznych. Przedmiotem zainteresowania będzie kwestia nie tyle, „co” zrobił autor, ile ,jak ” to zrobił. We współczesnej ekonomii używa się pojęcia „kapitał społeczny” na oznaczenie dobrodziejstw płynących ze wzrostu poziomu zaufania w danej społeczności. Stąd po omówieniu problematyki kapitału społecznego jako współczesnego, choć nie zawsze świadomego, powrotu do długiej, bo sięgającej do czasów starożytności tradycji, przedstawię poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego na budowanie kapitału społecznego w obyczajach, prawach, na wojnie, w Kościele i w szkole, tzn. w kolejności zgodnej z jego wykładem w dziele O poprawie Rzeczypospolitej. Artykuł kończą wnioski."(...)Item Andrzeja Frycza Modrzewskiego koncepcja reformy prawa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Stoczewska, Barbara"Przypadająca w 2003 roku rocznica pięćsetlecia urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego przeszła w zasadzie bez większego rozgłosu. Zupełnie inaczej było na początku lat pięćdziesiątych, kiedy to obchodom 450-lecia urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego nadano rangę państwową. W 1951 roku z okazji rocznicy pierwszego wydania De republica emendanda rząd powołał specjalny komitet złożony ze znawców polskiego Odrodzenia. Zespół ten zajął się przygotowaniem pełnej edycji dzieł Frycza. Efektem tej trwającej ponad 10 lat pracy była publikacja dziesięciu tomów dzieł wszystkich Andrzeja Frycza Modrzewskiego zarówno w oryginale jak i w języku polskim. Ogromne zainteresowanie postacią oraz spuścizną pisarską Frycza było bez wątpienia swojego rodzaju pokłosiem ogłoszonego w 1953 roku tzw. Roku Odrodzenia. W tym bowiem czasie ukazało się ponad sto pozycji poświęconych autorowi dzieła O poprawie Rzeczpospolitej. Zrodziła się także myśl opracowania bibliografii Modrzewskiego. Ostatecznie dzieło to ukazało się w 1962 roku zestawione przez Pracownię Bibliografii Staropolskiej IBL."(...)Item Automatyzacja procesów wnioskowania aktywizowanych w czasie recepcji tekstu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kliś, MariaW artykule poddano analizie znaczenie zdolności automatyzowania procesów wnioskowania aktualizowanych w czasie recepcji tekstu w odniesieniu do efektu zrozumienia tekstu. Zrozumienie tekstu wymaga od czytelnika zaktualizowania wielu różnorodnych procesów poznawczych, w tym także procesów wnioskowania. Okazuje się, że zdolność automatyzowania pewnych procesów poznawczych, w tym także procesów wnioskowania, partycypujących w rozumieniu tekstu, ułatwia odbiorcy tekstu aktywizowanie innych, równie potrzebnych procesów. W artykule wskazano na cztery rodzaje wnioskowania, ulegają aktualizacji w czasie lektury. Ułatwiają one zbudowanie spójnej, umysłowej reprezentacji czytanego tekstu, czyli zrozumienie jego treści. Wyniki empirycznych badań wykazały, że procesy wnioskowania anaforycznego oraz przyczynowego, niezbędne w czasie budowania umysłowej reprezentacji czytanego tekstu, są przez doświadczonych czytelników realizowane w sposób zautomatyzowany. Na tej podstawie sformułowano wniosek natury dydaktycznej, uznający za celowe nauczanie strategii aktywizowania procesów wnioskowania także mniej sprawnych czytelników w celu ułatwienia im zrozumienia treści czytanych przez nich tekstów.Item Autorskie programy kształtowania postaw twórczych oraz rozwijania zdolności i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Skulicz, DanutaW kształtowaniu postaw twórczych człowieka, w rozwijaniu jego zdolności, uzdolnień i zainteresowań nieodzowna jest celowa działalność edukacyjna od wieku przedszkolnego i młodszego wieku szkolnego począwszy. Konstruktywne podejście do zadań edukacyjnych budowane na psychologii pozytywnej rozwijają pedagodzy reprezentujący nurt pedagogiki rozwoju i pedagogiki pozytywnej. Doskonalenie przez nauczyciela umiejętności prowadzenia zajęć z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się to podstawa efektywnego warsztatu pracy. Jedną z ważnych dróg jego doskonalenia jest projektowanie programów autorskich. Działalność ta ma charakter twórczy i takie też postawy należy kształtować u nauczycieli w toku doskonalenia warsztatu pracy metodycznej. Zarówno w odniesieniu do uczniów, jak i nauczycieli można powiedzieć, że to edukacja budująca osobę. Celem artykułu jest uprzystępnienie i omówienie autorskich programów rozwijania zdolności oraz kształtowania uzdolnień uczniów, zawartych w publikacjach przedmiotowych, oraz wybranych programów zaprezentowanych na forach edukacyjnych dla nauczycieli i rodziców. Warto podkreślić, że nie jest powszechną praktyką doskonalenie warsztatu dydaktycznego nauczycieli na drodze własnej, autorskiej twórczości, szczególnie w zakresie konstruowania programów edukacyjnych. Ważne jest zatem budowanie świadomości nauczycieli, że można taką działalność (twórczą) podjąć, zarówno dla własnego rozwoju, ale przede wszystkim dla rozwoju uczniów. Autorskie programy rozwijania zdolności dzieci oraz kształtowania uzdolnień są tutaj najlepszym przykładem.Item Bezpieczeństwo Wewnętrzne – 15 lat dydaktyki i badań na Wydziale Nauk o Bezpieczeństwie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Janik, Krzysztof; Skowroński, AndrzejArtykuł jest w istocie sprawozdaniem z dydaktycznego, naukowego i eksperckiego dorobku Katedry Bezpieczeństwa Wewnętrznego przygotowanym z okazji 15-lecia istnienia Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (od 1 września 2024 r.: Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie). Autorzy podejmują próbę odpowiedzi na pytanie o motywy podejmowania studiów na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne, wskazując przy tym na malejącą atrakcyjność zatrudnienia w służbach bezpieczeństwa państwa. Przypominają główne kierunki badań naukowych prowadzonych w Katedrze Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Ilustrują przykładami tezę, że w pracach badawczych Katedra starała się nadążyć za aktualnymi potrzebami kształtowanymi przez zmieniającą się rzeczywistość. Wreszcie pokazują dość obszerną aktywność ekspercką pracowników Katedry, ich zaangażowanie w popularyzację zasad bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Nie ulega bowiem wątpliwości, że jeśli nauka ma być związana z praktyką, to w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego dla tego postulatu jest szczególnie dużo miejsca.Item Cele kształcenia obywatelsko-państwowego w myśli politycznej emigracyjnych narodowców (1945-1989)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Kilian, Stanisław"Problematyka kształcenia obywatelsko-państwowego z opóźnieniem utorowała sobie miejsce w życiu politycznym „polskiego Londynu”. Od pierwszych lat pobytu na obczyźnie w centrum polityki emigracyjnej sytuowała się kwestia repatriacji i pomocy żołnierzom polskim, którzy odmówili powrotu do ojczyzny. Poza tym zagadnienie edukacji obywatelskiej znalazło się w cieniu wydarzeń międzynarodowych, z którymi wiązano nadzieję wybuchu trzeciej wojny i którym podporządkowano politykę polską. Żołnierze-emigranci traktowali pojałtański porządek w Europie Środkowo-Wschodniej jako stan przejściowy, który - jak przewidywali - nie potrwa dłużej niż dwa lub trzy lata. Z czasem, w miarę oddalania się perspektywy zmiany sytuacji politycznej w tej części kontynentu oraz pogłębiającej się izolacji politycznej rządu RP na arenie międzynarodowej hierarchia celów emigracyjnej polityki ulegała wyraźnej zmianie. Za najpilniejsze zadanie uznano zachowanie odrębności narodowej i obronę przed asymilacją. Narzędziem realizacji tych celów miała stać się edukacja obywatelska."(...)Item Certyfikacja znajomości języków obcych dla celów specjalistycznych – Między teorią a rzeczywistością(Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 2020) Sendur, Agnieszka M.A certificate proving the holder’s proficiency in a foreign language for specific purposes (LSP) should guarantee that the person submitting such a document is able to perform specific professional tasks using the particular foreign language. Therefore, an examination measuring such competencies should meet certain requirements and have certain characteristics. What are the differences between testing languages for general and for specific purposes? Are these differences visible in existing certificate examinations? Do the language certificates issued on the basis of LSP examinations give employers a guarantee that the employee can handle professional tasks which demand the use of the foreign language in question? In an attempt to answer these queries, the article will outline the theoretical principles behind testing languages for specific purposes and try to compare the theory and practice through an analysis of several LSP exams available on the market. Reflecting on the observations, it will also try to determine why the reality is often so distant from the theoretical foundations.