3. Książki / Books
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 3. Książki / Books by browse.metadata.keyword "Edukacja"
Now showing 1 - 20 of 138
Results Per Page
Sort Options
Item Aktywizacja, rozwój, integracja: ku niezależnej starości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Chechelski, Dominik; Kiełbasa, Karolina; Szarota, Zofia; Kucharska, Józefa; Zdebska, Ewelina; Chabior, Agata; Cudak, Agata; Foszczyńska, Kinga; Tomczyk, Łukasz; Porąbaniec, Małgorzata; Szarota, ZofiaItem Analiza danych w badaniach edukacyjnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Kožuh, BorisZ wprowadzenia: "Drogi Czytelniku! Przed Tobą książka, która jest niezwykle prostą instrukcją sprawnego poruszania się po labiryncie programów statystycznych. Współczesne programy komputerowe pozwalają bowiem opracowywać dane zgromadzone w badaniach, w sposób łatwy i szybki. Empiryczne badania edukacyjne przebiegają często w postaci sondażu diagnostycznego. Oznacza to stosunkowo duże populacje lub próby i jednocześnie wielką ilość badanych zmiennych. Zebrany materiał empiryczny przekracza zazwyczaj możliwości ręcznego opracowania statystycznego. Jeszcze dwadzieścia lat temu opracowaniami zajmowały się centra obliczeniowe na uniwersytetach. Wówczas opracowania statystyczne były najbardziej czasochłonnym etapem badań empirycznych. Rozwój małych komputerów umożliwił każdemu badaczowi samodzielne opracowywanie danych. Dziś gromadzenie danych zabiera więcej czasu niż ich opracowanie statystyczne."(...)Item Barbarzyńcy i obywatele: myślenie polityczne wobec wartości(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II; Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gałkowski, StanisławItem Bezpieczeństwo uczelni - bezpieczeństwo szkoły(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Bąk, Agnieszka; Gąbala, Urszula; Tokarz, Andrzej; Kędzierska, Joanna; Zagdan, Magdalena; Witek, Sabina; Stadnik, Jolanta; Recław, Katarzyna; Łukaszek, Kinga; Sagan, Agnieszka; Migas, Piotr; Koszel, Elżbieta; Giliciński, Marcin; Piekoszewski, Sebastian; Wolska, Agnieszka; Wawrzyńczyk, Rafał; Skrzyszowski, Sebastian; Pabisz, Maciej; Czupik, Dawid; Mucha, Mateusz; Gąciarz, Bartłomiej; Huzior, Anna; Nyc, Małgorzata; Korotusz, AgnieszkaZ wprowadzenia: "W roku 1986 w domu studenckim Lehigh University (USA) została zamordowana dziewiętnastoletnia Jeanne Ann Clery. Podjęte po tragedii działania rodziców ofiary doprowadziły do ujawnienia licznych patologicznych zjawisk na uczelniach amerykańskich, w szczególności przemocy i deficytu rozwiązań prawnych, regulujących sprawy' bezpieczeństwa campusów. Artykuł ukazuje inspirowaną śmiercią J. A. Clery' ewolucję prawa i przyjęte koncepcje, zmierzające do poprawy sytuacji."(...)Item Blaski i cienie życia – Perspektywa psychologiczna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Ostrowski, Tadeusz M.; Kubacka-Jasiecka, Dorota; Nęcki, Zbigniew; Nęcki, Szymon; Stach, Ryszard; Donesch-Jeżo, Ewa; Czerniak, Anna; Mirski, Andrzej; Mirska-Tomasz, Natalia; Widlarz, Natalia; Siemiginowska, Patrycja; Sikorska, Iwona; Osikowska, Wanda; Iskra-Golec, IrenaZ wprowadzenia: "Książka zatytułowana Blaski i cienie życia – perspektywa psychologiczna wpisuje się w badania dotyczące uwarunkowań zachowania człowieka w wymiarze biologicznym, psychicznym i społecznym. Poszczególne rozdziały tej publikacji powiązane są z różnorodną problematyką, ale mają pewną wspólną właściwość – wszystkie dotyczą psychologicznych problemów życia współczesnego człowieka, jakże złożonych i interesujących z perspektywy badań i praktyki zawodowej."(...)Item Być zdolnym – wspierać zdolnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2012) Barszcz, Karolina; Fijałkowski, Mirosław; Haręża, Barbara; Jarząb, Renata; Piętowska, Małgorzata; Piwowarczyk, Marzena; Dziduch, Anna; Grodzka, Anna; Kańska, Zofia; Wójcik, Monika; Rogowicz-Plisak, Katarzyna; Iwańska, Anna; Kaniewska, Bożena; Kopeć, Monika; Pakuła, Magdalena; Szachowicz, Iwona; Mikulko, Ewa; Plucner, Joanna; Stefańska, Edyta; Gmyr, Irena; Zając, Bogusława; Giza, Teresa; Giza, Teresa; Pękowska, MarzenaByć zdolnym – wspierać zdolnych to książka szczególna. Zawiera teksty napisane przez nauczycieli – uczestników studiów podyplomowych Praca z uczniem zdolnym. Stanowią oni pierwszą grupę specjalistów w zakresie rozpoznawania, opieki i wspierania uczniów zdolnych w województwie świętokrzyskim. Takie kadry są szczególnie potrzebne wobec zmian w systemie pracy ze zdolnymi, wdrażanych w szkołach i placówkach od roku szkolnego 2011/2012. Studia były realizowane w ramach projektu Benild – Doskonalenie Świętokrzyskich Kadr Oświaty, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Celem studiów było nabywanie przez nauczycieli kompetencji w obszarze identyfikacji i wspierania uczniów zdolnych.Item Cisza w edukacji szkolnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Olearczyk, TeresaZe wstępu: "Obecne we współczesnym dyskursie społeczno-kulturowym rozważania dotyczące ciszy mają przełożenie na praktykę życia codziennego. Problem ten wymaga refleksji nad wychowaniem również w kontekście teorii natury ludzkiej. Proponowane rozwiązania pokazują bowiem, że u ich podstaw leżą odmienne koncepcje człowieka. Problem ciszy leży nie tylko w kompetencji pedagogiki rodziny, ale także pedagogiki przedszkolnej, szkolnej oraz kultury zachowań. W dzieciństwie kształtują się zręby osobowości − dziecko czerpie wzorce z własnej rodziny i ze środowiska szkolnego. Jednak z różnych przyczyn te dwa podstawowe środowiska wychowawcze nie zawsze wypełniają swoje zadania. Ciszę pedagogiczną rozumiem jako umiar pomiędzy hałasem i brakiem absolutnej ciszy. Ciszy powinno być tyle, ile należy w określonej sytuacji i miejscu. Człowiek dojrzały wie, jak powinien zachować się w określonej sytuacji. Wadą jest zarówno niedostatek ciszy jak i jej nadmiar. Umiejętne korzystania z ciszy zwiększa efektywność kształcenia. Cisza sprzyja koncentracji, refleksji, rozwojowi myślenia, twórczości, ponadto jest elementem kultury zachowania. Cisza jako wydobywanie i wyzwalanie w człowieku\uczniu przez refleksje wszystkiego co najlepsze, jako pomoc w pracy nad sobą, w kształceniu własnej woli. W szkole sprzyja atmosferze spokoju, przyjaźni, zmniejsza napięcie emocjonalne, korzystnie wpływa na prace w grupie."(...)Item Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki podstawami analizy instrumentalnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Gajewski, AndrzejZe wstępu: "Skrypt Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki z podstawami analizy instrumentalnej zawiera omówienie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki oraz wybranych metod analizy instrumentalnej przewidzianych na kierunku Ochrona środowiska Krakowskiej Szkoły Wyższej. Materiały te, obejmujące teorię oraz instrukcje wykonania ćwiczeń, umożliwią studentom przygotowanie się do zajęć bez konieczności odwoływania się do różnych i niejednokrotnie trudno dostępnych źródeł. Ćwiczenia laboratoryjne są sprofilowane pod kątem ich przydatności praktycznej, głównie przez dobór odpowiedniej, niezbyt skomplikowanej aparatury pomiarowej. Istotna bowiem jest metoda, którą student poznaje w trakcie wykonywania ćwiczeń. Metoda ta, zasadniczo prosta, ale pozwalająca na wykazanie własnej inicjatywy, może być stosowana w późniejszej pracy zawodowej i dowolnie modyfikowana."(...)Item Doktor honoris causa Aleksander Kwaśniewski(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Aleksejczuk, Oleg; Baszak-Jaroń, HalinaItem Doktor honoris causa Jacek Maria Majchrowski(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Baszak-Jaroń, Halina; Aleksejczuk, OlegItem Doktor honoris causa Jerzy Buzek(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Baszak-Jaroń, Halina; Aleksejczuk, OlegItem Dylematy współczesnego wychowania i edukacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Aksman, Joanna; Bocharova, Elena; Brzoza, Mariola; Burzyńska-Wentland, Lidia; Ciekot, Krystyna; Desedlova, Jaroslava; Gaweł, Anna; Gorloff, Elżbieta; Grzybowski, Romuald; Hitriuk, Wiera; Karapjetowa, Jelena; Kawula, Stanisław; Klasińska, Barbara; Kliś, Maria; Koczurko, Wasilij; Komorowska-Zielony, Alicja; Kowolik, Piotr; Kozłowska, Anna; Majsienia, Ludmiła; Oberuč, Jaroslav; Okraj, Zofia; Pabiańczyk, Anna; Ponomarjewa, Jelena; Rogalska-Marasińska, Aneta; Sikora, Justyna; Torowska, Joanna; Wantuła, Halina; Wroński, Ryszard; Wysocka, Ewa; Wysotjenko, Irina; Ziarko, Janusz; Kozłowska, AnnaZe wstępu: Tematyka tomu koncentruje się wokół kluczowych problemów współczesnej oświaty i efektywnych sposobów ich przezwyciężania. Autorzy podjęli problemy dotyczące zagadnień metodologicznych, kontekstów wychowania szkolnego, dydaktyki szkoły wyższej, pedagogiki rodziny, kształcenia nauczycieli oraz zagadnień związanych z tłem społecznym i politycznym edukacji, a także uwarunkowaniami współczesnej edukacji. Dyskutowano też kwestie teleologii edukacji, określania jej celów ogólnych, pośrednich, szczegółowych i operacyjnych. Wymiana poglądów objęła również problematykę trwających przemian merytorycznych i reform strukturalnych w niektórych systemach oświatowych.Item Działania promujące zdrowie szansą na wzrost świadomości zdrowotnej społeczeństwa(Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia, 2012) Lizak, Dorota; Seń, MariolaItem Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych - "w" i "pomimo" czasów ponowoczesnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szewczyk-Zakrzewska, Agnieszka; Olearczyk, Teresa; Ziółkowska, Anna; Wnęk-Gozdek, Joanna; Juruś, Dariusz; Spychalska, Jolanta; Mikołajski, Bartosz; Kołacz, Marcin; Aksman, Joanna; Januszko-Szakiel, Aneta; Misiuk, Agnieszka; Pułka, Jolanta; Michel, Małgorzata; Ruszkowska, Małgorzata; Biel, Krzysztof; Aksman, JoannaItem Dzieci polskich imigrantów w Norwegii. Adaptacja z perspektywy dzieci, młodych dorosłych, ekspertów i państwa norweskiego na przełomie XX i XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Strzemecka, StellaZe wstępu: "Ludzkość przemieszcza się od początku swego istnienia, jednak wiek XXI ma szansę zapisać się na kartach historii migracji jako stulecie międzynarodowej migracji dzieci. Skala zjawiska transgranicznej wędrówki osób niepełnoletnich przybrała bowiem niespotykaną dotąd skalę. Począwszy od lat 90. XX wieku obserwujemy znaczący wzrost i zróżnicowanie mobilności dzieci w związku z przemianami geopolitycznymi, przyspieszeniem procesów globalizacyjnych, rozwojem oraz umasowieniem nowych technologii komunikacyjnych i transportowych, a także zmianami prawno-instytucjonalnymi i społeczno-kulturowymi (Castles, Miller 2011; Thiollet 2017). Z szacunków Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci wynika, że na przestrzeni 30 lat liczba migrantów międzynarodowych wzrosła ze 153 mln (w tym 25 mln dzieci) w 1990 roku do 281 mln (w tym 36 mln dzieci) w roku 2020 (UNICEF, Child…). Nieustannie, na całym świecie, członkowie rodzin podejmują decyzję o migracji. Na to postanowienie ma wpływ szeroki wachlarz tzw. czynników wypychających i przyciągających, które dotyczą zarówno obecnej sytuacji prywatnej, społecznej, gospodarczej oraz politycznej, jak i przyszłych aspiracji rodzin (Lee 1966)."(...)Item Edukacja i zarządzanie bezpieczeństwem w przygotowaniu kadr dla szkolnictwa i przedsiębiorczości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Ostrowska, Monika; Ziarko, Janusz; Przeciszowski, Rafał; Szkarłat, Agnieszka; Kremel, Anna; Ostrowska, Monika; Ziarko, JanuszItem Edukacja polityczna. Rozum i nowi obywatele(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009) Gałkowski, StanisławItem Elementy Statystyki. Część I. Statystyka opisowa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Major, Michał; Niezgoda, JanuszOd autorów: "Drodzy Czytelnicy! Przekazujemy na Wasze ręce podręcznik z nadzieją, że ułatwi on proces studiowania przedmiotu statystyka oraz dyscyplin pokrewnych, takich jak ekonometria, marketing, finanse czy rachunkowość. Skrypt zawiera podstawowe zagadnienia związane z teorią i zastosowaniem statystyki opisowej, która - obok wnioskowania statystycznego - stanowi jeden z dwóch filarów szeroko rozumianej statystyki. Zagadnienia omawiane w tej pracy zostały podzielone na pięć rozdziałów. Rozdział pierwszy przeznaczono na opis podstawowych pojęć statystycznych, takich jak - między innymi - zbiorowość i jednostka statystyczna, cecha i zmienna statystyczna. Opisano tutaj także metodologię badań statystycznych. W rozdziale drugim przedstawiono etapy badań statystycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposoby opracowywania i prezentacji materiału statystycznego. W kolejnym rozdziale - trzecim - dokonano przeglądu metod opisu struktury zbiorowości statystycznej, przy wykorzystaniu tzw. miar położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji. Rozdział czwarty jest przeglądem metod badania współzależności dwóch i więcej zmiennych statystycznych. Opisano tutaj różnego rodzaju współczynniki korelacji, oraz sposób szacowania parametrów tzw. funkcji regresji przy zastosowaniu metody najmniejszych kwadratów. Ostatni z rozdziałów - piąty - poświęcono zagadnieniom związanym z analizą szeregów czasowych. Opisane w nim metody pozwalają na badanie dynamiki zjawisk lub na określanie tendencji rozwojowych."(...)Item English Exam Practice. Próbne egzaminy z języka angielskiego dla studentów Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2016, 2016) Firek, Anna; Sosenko, Anna; Babińska, Renata; Kościńska, Agnieszka; Skalska-Nowak, KatarzynaDrodzy Studenci! Oddajemy w Wasze ręce zestaw arkuszy egzaminów próbnych z języka angielskiego przeznaczonych dla Studentów Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Mamy nadzieję, że materiał ten pozwoli Wam poczuć się pewniej w trakcie przygotowań do egzaminu oraz podczas samego egzaminu końcowego z lektoratu języka angielskiego. Zgodnie z przepisami osoba kończąca studia I stopnia powinna znać język obcy co najmniej na poziomie B2 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (patrz: str. 7). Absolwent studiów jednolitych magisterskich oraz studiów drugiego stopnia powinien posługiwać się językiem na poziomie B2+ lub wyższym. Ponadto, od absolwenta studiów wyższych wymaga się znajomości języka obcego w zakresie studiowanego kierunku, czyli tzw. języka specjalistycznego (English for Specific Purposes). Egzamin kończący lektorat w Krakowskiej Akademii spełnia wymogi wspomnianego przepisu. Zbudowany jest tak samo dla wszystkich kierunków oferowanych przez naszą Uczelnię. Składa się z czterech części sprawdzających umiejętność rozumienia tekstu czytanego, rozpoznawania i stosowania struktur gramatycznych, znajomość słownictwa oraz umiejętność użycia języka w kontekście (funkcje językowe). Wszyscy studenci podchodzą do egzaminu na wymaganym przez przepisy poziomie: na studiach pierwszego stopnia na poziomie B2 lub wyższym, a na studiach jednolitych magisterskich na poziomie B2+ lub wyższym. Ponadto wszyscy studenci zdają część specjalistyczną, która obejmuje słownictwo z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla wybranego kierunku studiów. Bardziej szczegółowy opis struktury egzaminu znajduje się na stronie 6. Na stronie 8 można zapoznać się ze strukturami gramatycznymi obowiązującymi na egzaminie (Grammar and Structures List). Znajduje się tam także informacja o tym, gdzie można znaleźć próbne zadania egzaminacyjne sprawdzające dane zagadnienie w dalszej części książki. Niniejsza publikacja zawiera pięć przykładowych arkuszy egzaminacyjnych z ogólnego języka angielskiego – 3 arkusze na poziomie B2 i dwa na poziomie B2+. Załączone są również przykładowe zadania z języka specjalistycznego (English for Specific Purposes exam tasks) dla większości kierunków studiów znajdujących się w ofercie dydaktycznej Krakowskiej Akademii. Do zadań dołączony jest klucz odpowiedzi (Key), który daje możliwość samodzielnej pracy z materiałem oraz samooceny. Do celów publikacji niektóre pokrewne kierunki zostały połączone (Architektura i Architektura Wnętrz, Pielęgniarstwo i Ratownictwo Medyczne, Bezpieczeństwo Narodowe i Bezpieczeństwo Wewnętrzne, Zarządzanie oraz Finanse i Rachunkowość). Nie znaczy to jednak, że w taki sam sposób będą one połączone na egzaminie końcowym. Treści sprawdzane w tej części egzaminu są ściśle związane z materiałem leksykalnym przerobionym na zajęciach dydaktycznych bądź zleconym przez Lektora prowadzącego do pracy własnej. Mamy nadzieję, że materiał, który oddajemy w Wasze ręce będzie przydatnym źródłem dodatkowych ćwiczeń językowych, które pomogą Wam jak najlepiej przygotować się do egzaminu i zdać go celująco! Good Luck!Item English in action: language contact and language variation(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Dąbrowska, Marta; Freundlich, Jerzy; Krok, Iwona; Ozga, Krzysztof; Ruda, Marta; Willim, Ewa; Zabawa, MarcinPreface "The present monographic volume contains seven studies that deal with the ever-changing nature of language. Change and variation are so much at the heart of language tha t it could well be said that the story of language is the story of continuous invention and re-invention."(...)