3. Książki / Books
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj 3. Książki / Books wg Temat "Filozofia"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Anarchizm 2.0 Ideologia i praktyka w dobie nowych mediów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Majorek, MartaZe wstępu: "W odróżnieniu od wszystkich głównych ideologii, anarchizm nigdy nie odznaczał się trwałą egzystencją na gruncie politycznym, nie funkcjonował bowiem w ramach systemów partyjnych i tym samym nie miał bezpośredniego wpływu na sprawowanie władzy państwowej. To, co szczególnie cechuje anarchizm, to swego rodzaju „pokoleniowe” tendencje do wzrostu i rozkwitu, dające się uchwycić na przestrzeni danych, historycznych etapów. Niewątpliwie, jak wszystkie ujęcia uogólniające, także i to może okazać się nie całkiem precyzyjne i upraszczające, niemniej jednocześnie stanowić może dobry punkt wyjścia dla dalszych rozważań."(...)Pozycja Andrzej Frycz Modrzewski Współczesne odczytanie myśli społeczno-pedagogicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Aleksander, Tadeusz; Pauli, Jadwiga; Orbik, Zbigniew; Panek, Anna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Kaczanowska, Aniela; Olearczyk, TeresaZ przemowy: "W 2003 roku mija 500 lat od urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego (1503-1572), jednego z najznakomitszych myślicieli społecznych doby renesansu, znakomitego publicysty, chluby polskiego i europejskiego odrodzenia. Z tej okazji Wydział Nauk o Rodzinie Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego podjął badania nad aktualnością myśli uczonego w czasach współczesnych. Przedstawiana publikacja jest efektem pracy badawczej wykładowców Wydziału Nauk o Rodzinie, podjętych w ramach planów badawczych katedr."(...)Pozycja Barbarzyńcy i obywatele: myślenie polityczne wobec wartości(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II; Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gałkowski, StanisławPozycja Bieda i wykluczenia społeczne. Prolegomena(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, HieronimFenomen biedy i jej skutków należy do kategorii zjawisk analizowanych od tysiącleci. A jednak nadal nie rozstrzygnięto sporu o status ontologiczny biedy i, w konsekwencji, o możliwość jej trwałej eliminacji z życia społeczności ludzkich, zarówno ze względów etycznych, jak i wywoływanego przez biedę zagrożenia dla stabilności systemów politycznych. W kwestii pierwszej w centrum uwagi znajdują się dwa pytania. Po pierwsze o to, czy bieda jest chorobą endemiczną wszystkich systemów społecznych, czy, przeciwnie, trwa tylko dlatego, że elity władzy godzą się na jej trwanie, chroniąc w ten sposób interesy reprezentowanych przez siebie kategorii społecznych. Rzecz sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: czy podział na biednych i bogatych wynika przede wszystkim z nierównego wyposażenia genetycznego (nie tylko jednostek, lecz także całych ras ludzkich) czy z faktu, że choć rodzimy się równi, to jednak nie mamy tych samych szans spełnienia swego człowieczego losu. Jedni – jednostki i zbiorowości – zdobywają w procesie socjalizacji przewagę nad innymi ponieważ akt ich społecznych narodzin spełnia się nie w abstrakcyjnie pojętej przestrzeni równych szans, lecz w określonym segmencie historycznie wytworzonych i wzajemnie się warunkujących struktur (społecznych, politycznych, rynkowych, religijnych), o niejednakowych zasobach (dziedziczonych i/lub wytwarzanych synchronicznie), odmiennych systemach wartości i stylach życia. Inni nie mają takich możliwości i skazani są na podporządkowanie się silniejszym.Pozycja Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2006) Gałkowski, StanisławArtykuł prezentuje wartości, których nośnikiem jest przyroda (biologiczne, kulturowe, ekonomiczne). Ochrona środowiska musi odbywać się nie tylko ze względu na człowieka, ale również ze względu na samoistność wartości jaką jest ona sama, inne podejście wycinkowo odnoszące się do pewnych wybranych aspektów bardzo szybko obróci się przeciw człowiekowi. Twierdzenie to jest szczególnie ważne dla etyki przedsiębiorczości, gdyż pozwala na podejmowanie rozsądnej eksploatacji zasobów naturalnych i wykorzystanie ich dla potrzeb człowieka, a jednocześnie pokazuje granice, których człowiek w swojej działalności nie powinien przekraczać.Pozycja Dobra rodzina jako wspólnota miłości, zaufania i odpowiedzialności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kuźma, JózefPozycja Dwie autentyczności(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, 2012) Gałkowska, Agnieszka; Gałkowski, StanisławPozycja Edukacja polityczna. Rozum i nowi obywatele(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009) Gałkowski, StanisławPozycja Granica filozofii. Metafora w filozofii na przykładzie języka Józefa Tischnera(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gałkowski, StanisławThe article attempts to indentify the distinctive features between philosophy and literature. One of the principal differences between the philosophical and literary narration is that the metaphor is a legitimate means of expression in the realm of literature, whereas in philosophy it can only serve an auxiliary function. Although it is impossible to command a completely nonmetaphoric language, to abdicate the intention to construct it would be tantamount to lifting the conditions for a rational communication in philosophy; also it would obliterate the borderline between philosophy and literature. The opposition against reducing philosophy to literature is not intended to deprecate the latter, but rather to defend the diversity of our culture where the two disciplines perform diverse functions and should be expected to satisfy diverse requirements.Pozycja Intuicja w podejmowaniu decyzji kierowniczych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Mielus, MagdalenaNieuzasadnione wydaje się przeciwstawianie dwóch rodzajów poznania rozumowego i zmysłowego. Istotne jest uznanie tych dwóch źródeł poznania, jako uzupełniających się w procesach podejmowania decyzji. Z dyskryminowaniem intuicji na rzecz rozumu wiążą się dwa zabobony, o których pisze J. M. Bocheński. Jeden z nich chciałby ograniczyć działania intuicji wyłącznie do zmysłów. „Według tego zabobonu człowiek nie poznaje nigdy niczego bezpośrednio, może tylko rozumować, wnioskować. Że jest to zabobon wynika nie tylko z oczywistych faktów (jest rzeczą pewną, że poznajemy wiele prawd bezpośrednio), ale także z tego, że jeśli nie ma intuicji, rozumowanie nie ma podstaw i popadamy w sceptycyzm” . Kierowanie się tego rodzaju zabobonem ogranicza rozwój osobisty kierownika i organizacji, a wykorzystanie intuicji w zarządzaniu wcale nie musi podkopywać rzetelności przeprowadzanych analiz i podejmowania decyzji. Drugi z zabobonów ma charakter bardziej radykalny od poprzedniego, gdyż zakłada, „że intuicja może zastąpić rozumowanie, to jest poznać przedmioty, które nie są dane podmiotowi” . Zatem takiej intuicji być nie może, a jeżeli by istniała, to jej wykorzystanie w działalności kierowniczej podważałoby autorytet przełożonego. Józef M. Bocheński jako źródło tego zabobonu uznaje położenie przesadnego nacisku na rozumowanie oraz lenistwo. Wykorzystując intuicję w takim rozumieniu chce się uniknąć trudnej pracy wnioskowania i kontrolowania rozumowań . Zwrócenie uwagi na zabobony związane z rozumieniem pojęcia intuicji służy również wyjaśnieniu i przybliżeniu prawdziwego znaczenia intuicji.Pozycja Jednostka, państwo, prawo: teorie politycznego zobowiązania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Majorek, MartaPozycja Kościół w procesie transformacji w latach 1989-2014. Od mediacji i współpracy do politycznego dyktatu(Wydawnictwa AGH, 2014) Waniek, DanutaZe wstępu: "Okres od zakończenia II wojny światowej (70 lat) stanowi dla społeczeństwa polskiego zbiór doświadczeń historycznych, naznaczonych życiem w dwóch przeciwstawnych sobie modelach ustrojowych: w systemie realnego socjalizmu oraz w systemie liberalnego kapitalizmu. W obu tych systemach (lata 1944 1989 i 1989 2014) obecny był Kościół rzymskokatolicki. W realnym socjalizmie funkcjonował jako instytucja poza- lub oboksystemowa, najpierw niechętna, a nawet wroga przemianom ustrojowym i społecznym, w latach popaździernikowej odnowy przechodzi do fazy stabilizacji i ustanowienia pewnych form współpracy, podejmowanej w warunkach niepewności międzynarodowej, w imię zachowania budowanej od nowa substancji państwowej i narodowej."(...)Pozycja Kultura – media – społeczeństwo: symbiotyczne związki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Michalczyk, Tadeusz; Fiut, Ignacy S.; Loska, Krzysztof; Pletnia, Maciej; Raczek-Karcz, Marta Anna; Stawiński, Piotr; du Vall, Marta; Plebańczyk, Katarzyna; Pucek, Zbigniew; Bierówka, JoannaKultura – media – społeczeństwo. Symbiotyczne związki jest monograficznym zbiorem ośmiu rozpraw. Dwie z nich poświęcone są przede wszystkim problematyce wytwarzania rzeczywistości społecznej generalnie i w szczególnych odniesieniach do zjawisk medialnych. Problematyka ta przewija się w różnych konfiguracjach przez cały zbiór, tu jednak jest przede wszystkim przedmiotem refleksji teoretycznej. Pierwsza ze wspomnianych rozpraw, Teoretyczne aspekty stanowienia (tworzenia) rzeczywistości społecznej Tadeusza Michalczyka omawia trudności terminologiczne i teoretyczne koncepcji podmiotowego wytwarzania ludzkiego świata w toku sprawczej działalności człowieka. Autor poddaje analizie występujące w tym kontekście rozmaite terminy, takie jak stanowienie, tworzenie, stawanie się, rzeczywistość społeczna i społeczeństwo, poszukując ich teoretycznego zaplecza i tropiąc efekty poznawcze ich stosowania. Przy okazji zwraca uwagę na niejednoznaczność pojęć występujących w naukach o społeczeństwie w ogóle. Rozważania te dopełnia refleksja nad sposobami ujmowania rzeczywistości społecznej w kontekście mass mediów.Pozycja Law and legal cultures in the 21st century: diversity and unity : the 23rd IVR Congres : special workshops students and young researchers(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Cyrul, Wojciech; Del Mar, Maksymilian; Häußler, Stefan; Kazanavičiūtė, Rūta; Könczöl, Miklós; Leahy Stone, Sophia A.; Pieniążek, Marcin; Santacoloma Santacoloma, Andrés; Tattay, Szilárd; Thalmair, René; Ping, Li Yan; Pieniążek, MarcinPozycja Moralność i niemoralność: szkice o polityce i społeczeństwie(Wydawnictwa AGH, 2005) Borkowski, Robert; Galarowicz, Jan; Siciński, Michał; Śliwiński, Piotr; Regiewicz, Adam; Pawlak, Justyna; Piróg, Tomasz; Zwoliński, Andrzej; Stojkow, Maria; Zuchowska-Skiba, Dorota; Majcherkiewicz, Tatiana; Czerwińska, EwaSłowo wstępne: "W naukach społecznych moralność i niemoralność możemy rozpatrywać w trzech -kładach odniesienia, inaczej mówiąc, na trzech poziomach strukturalnych: - w życiu jednostek, - w życiu publicznym, - w wymiarze stosunków między narodami."(...)Pozycja Obżarstwo i opilstwo czy nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Gałkowski, StanisławThis article is an attempt to answer the following question: whether changes in culture and technology in recent times limiting (or even eliminating) food shortages resulted in the fact that condemnation of gluttony has lost its only natural justification and become purely religious norm. The thesis of this paper is that intemperance leads to a lack of autonomy of the person, and therefore to life which might be more pleasant, but at the same time life denying person’s own dignity. In this situation, the rejection of intemperance as a moral defect must refer primarily to the philosophy of personalism, which declares that the meaning of human life is the pursuit of transcendent values, and proclaims that we have moral duties towards ourselves, including duties towards or own body.Pozycja Od szkoły klasycznej do neoklasycznej w prawie karnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Widacki, Jan; Szuba-Boroń, Anna; Grzyb, Magdalena; Płatek, Monika; Lubelski, Marek; Banasik, Katarzyna; Dadak, Wojciech; Widacki, JanZebrane w tej książce artykuły i eseje oczywiście nie wyczerpują problematyki ewolucji myśli prawnokarnej od czasów szkoły klasycznej do neoklasycznej. Omówione w niej zostały jedynie wybrane – może ktoś powiedzieć: dość przypadkowo – różne zagadnienia. Ale wydaje się, że nawet to niepełne, a niechby nawet chaotyczne przedstawienie problemów stanowić może zaczyn dyskusji – skłonić do myślenia, do głębszej refleksji nad prawem karnym i jego instytucjami.Pozycja Państwo i społeczeństwo w XXI wieku. Rodzina wobec zagrożeń XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Adamski, Franciszek; Szyszko-Bohusz, Andrzej; Szmyd, Jan; Usiądek, Jan; Orbik, Zbigniew; Ornacka, Katarzyna; Olearczyk, Teresa; Волченкова, Галича; Євпіух, Микола Б.; Józefik, Barbara; Iniewicz, Grzegorz; Babuśka, Iwona; Huget, Patrycja; Fenczyn, Jan; Przcwoźniak, Lucyna; Superson-Polowiec, Barbara; Szumpich, Stanisław; Ziarko, Janusz; Aleksander, Tadeusz; Tański, Marek; Siany, Krystyna; Baszarkiewicz, Karolina; Kapiszewska, Maria; Wójcik, Katarzyna; Красота, O. І; Panek, Anna; Онопрієнко, Оксана; Паламарчук, ЛарисаSłowo wstępne: "Książka, którą oddajemy do rąk Czytelnika jest pokłosiem IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Państwo i Społeczeństwo w XXI wieku” zorganizowanej w Krakowie, w dniach 30 maja -1 czerwca 2004 roku przez Krakowską Szkołę Wyższą im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Konferencja ta poświęcona była wielu fundamentalnym, jakże istotnym dla Polski w zjednoczonej Europie kwestiom państwa i jego instytucji, społeczeństwa i jego problemów, w tym problemów rodziny. Dodajmy, rodziny XXI wieku, bo pod takim hasłem odbywały się obrady tej sekcji tematycznej."(...)Pozycja Państwo i społeczeństwo w XXI wieku. Style myślenia politycznego Polaków na progu XXI stulecia. Akcenty retro- i prospektywne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Szlachta, Bogdan; Kimla, Piotr; Mianowski, Marcin; Paruch, Waldemar; Kilian, Stanisław; Tokarz, Grzegorz; Wolski, Aleksander; Rittel, Stefan; Zgoda, Leopold; Miernik, Rafał; Kasińska-Metryka, Agnieszka; Mikołajczyk, Magdalena; Bierówka, Joanna; Kargol, Anna; Szczurek, Wiesław; Kania, Magdalena; Radowicz, Joanna; Workowska, JolaSłowo wstępne: "W kształtowaniu tożsam ości ideowej III R zeczpospolitej uczestniczą przedstawiciele różnych nurtów ideowych i orientacji politycznych. Są wśród nich socjaliści, upom inający się o niezalatw ione kwestie społeczne, ludowcy i agraryści, odzyskujący swoje miejsce na wsi z hasłam i „żywią, bronią i gospodarują”, i chrześcijańscy dem okraci, apelujący w stylu „niech każdy robi w swoim kręgu co każe duch boży a całość jakoś się ułoży” oraz nieliczni konserwatyści-zachowawcy, przypominający o zasadniczych wartościach życia publicznego (tradycji, rodzinie, religii i własności pryw atnej) a także narodow i dem okraci z pakietem uwspółcześnionych „myśli nowoczesnego Polaka”. W ich dążeniach do uspraw nienia państw a i uporządkow ania życia publicznego, jak i wyobrażeniach o sam orządnej III R P uwidaczniają się idee, poglądy i koncepcje, słowem - styl m yślenia politycznego minionych generacji, zwłaszcza pokolenia II Rzeczpospolitej."(...)Pozycja Polityka prawa a model edukacji prawniczej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Biernat, Tadeusz