Przeglądaj wg Temat "Transport"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 3, 2014(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Kraj, Kazimierz; Milczanowski, Maciej; Wolska-Liśkiewicz, Ewa; Piziak-Rapacz, Anna; Jabłoński, Adam; Jabłoński, Marek; Aksamitowski, Andrzej; Chodyński, Andrzej; Adamczyk, Natalia; Pieróg, Iwona; Bednarz, Łukasz; Budzowski, KlemensPozycja Bezpieczeństwo: wymiar współczesny i perspektywy badań(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Sienkiewicz, Piotr; Świeboda, Halina; Żebrowski, Andrzej; Mazur, Sławomir; Szot, Wiesław; Ziarko, Janusz; Kołodziński, Edward; Hofreiter, Ladislav; Chodyński, Andrzej; Wróbel, Jerzy; Kwieciński, Mirosław; Idzikowski, Wojciech; Zubrzycki, Waldemar; Kwiatkiewicz, Piotr; Kwieciński, MirosławPrezentowane wydawnictwo stanowi efekt obrad międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 12–13 października 2008 roku przez Katedrę Zarządzania Informacją, działającą w ramach Wydziału Ekonomii i Zarządzania, oraz, jak już wspomniano, przez Międzynarodowe Stowarzyszenie „Edukacja dla Obronności i Bezpieczeństwa”. Ambicją organizatorów konferencji było włączenie w tok dyskusji licznych przedstawicieli organów administracji państwa i samorządu, praktyki gospodarczej, nauki, mediów oraz studentów, zarówno z kraju, jak i z zagranicy.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2016 (Znaczenie nowej roli międzynarodowej Niemiec dla współpracy polsko-niemieckiej w drugiej dekadzie XXI wieku)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Cziomer, Erhard; Malinowski, Krzysztof; Koszel, Bogdan; Miszczak, Krzysztof; Węc, Janusz Józef; Ambroziak, Łukasz; Molendowski, Edward; Molo, Beata; Mickiewicz, Piotr; Paterek, Anna; Munkelt, Peter; Wilk, Daniel; Czornik, Katarzyna; Lakomy, Miron; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2014 (Transatlantycka współpraca ekonomiczna i jej globalne implikacje)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Czermińska, Małgorzata; Żukrowska, Katarzyna; Grącik-Zajączkowski, Małgorzata; Stryjek, Joanna; Pluciński, Eugeniusz M.; Uberman, Robert; Piziak-Rapacz, Anna; Jakimowicz, Robert; Molo, Beata; Adamczyk, Natalia; Banach, Marian; Fiałek, Sandra; Stankiewicz, Jakub; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Leki a prowadzenie pojazdów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Dymura, Krzysztof; Woroń, Jarosław; Skowroński, AndrzejStosowanie niektórych leków, może podobnie jak spożywanie alkoholu wpływać na zmniejszenie sprawności psychofizycznej kierowców, przyczyniając się do zwiększenia ryzyka wypadku komunikacyjnego. Istnieje wiele leków, które mogą być przyczyną działań niepożądanych zmniejszających sprawność psychofizyczną, a spośród nich najważniejsze znaczenie mają anksjolityki, analgetyki opioidowe oraz leki przeciwhistaminowe. Mogą one być przyczyną wystąpienia uspokojenia, uczucia zmęczenia oraz senności, co w oczywisty sposób wpływa na zmniejszenie sprawności psychofizycznej kierującego pojazdami mechanicznymi. Artykuł opisuje wpływ leków na bezpieczeństwo ruchu drogowego.Pozycja Megamiasto Tokio(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Mydel, RajmundPozycja Poland, Hungary, the World: selected aspects of contemporary economy, culture, and science(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Paterek, Anna; Szilágyi, Barnabás; Mydel, Rajmund; Juhász, Csilla; Gerda, István Zsolt; Kerülő, Judit; Láczay, Magdolna; Riczu, Zoltán; Csutkai, Réka; Budzowski, Klemens; Czermińska, Małgorzata; Zysk, Wojciech; Lasoń, Marcin; Balogh, Zoltán; Dancsi, Katalin; Molo, Beata; Egri, Imre; Nagy, Gergely; Bilanics, Ágnes; Galó, Miklós; Szabolcs, Pásztor; Szakál, Zoltán; Barabásné, Dóra Kárpáti; Budzowski, Klemens; Láczay, MagdolnaPozycja Proces metropolizacji megamiasta Tokio(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Mydel, RajmundZ wprowadzenia: "Przełomowi XX/XXI wieku, znaczonemu w aspekcie osadniczym w państwach o wysokim poziomie gospodarczym, dynamicznym rozwojem procesów suburbanizacji, skutkujących powstawaniem coraz silniejszych demograficznie oraz rozleglejszych przestrzennie formacji typu obszary metropolitalne, towarzyszył wzrost zainteresowania, naukowców i praktyków problemami rosnącego ich znaczenia nie tylko w demograficzno-osadniczym, lecz nade wszystko w społeczno-ekonomicznym systemie państwa. Miejsce szczególne w tym zakresie przypada formacjom typu megamiasta (ang. megacities), definiowanych jako obszary metropolitalne, zamieszkałe przez 10 mln i więcej mieszkańców oraz gęstości zaludnienia powyżej 2,0 tys. osób/km2 (m.in. Fuchs R.,1994, Mydel R., 2014a, 2017, Sorensen A., Labbe D.,2020). Charakteryzujące się ogromnym potencjałem ekonomicznym o silnie zdywersyfikowanych oraz ultranowoczesnych, o najwyższym poziomie innowacyjności strukturach gospodarczych, metropolie te formują jednocześnie krajowe bieguny ekonomicznego wzrostu i rozwoju. Reprezentują one zarazem wiodące centra administracyjne, polityczne, kulturalne, naukowe i badawczo-rozwojowe państw, czyniąc z nich w szeregu przypadków, formacje określane terminami megamiejskich regionów (megacity regions), regiopolii (regiopolises) czy wręcz gospodarczych regionów (m.in. Krass F., Leutze U., Nitschke A.,2007, Ross C.L., 2009, Sorensen A., Okata J.,2011, Mydel R., 2014 a,b, 2017, Cardoso R., Meijers E., 2020, Sorensen A., Labbe D., 2020)."(...)Pozycja Przekształcenia struktur regionalnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Rachwał, Tomasz; Boguś, Marta; Chodyński, Andrzej; Gałka, Aleksy; Łysak, Andrzej; Kiełb, Piotr; Dworak, Agnieszka; Gorczyńska, Monika; Jakubowski, Edward; Źródłowski, Zdzisław; Źródłowski, Tomasz; Raźniak, PiotrPozycja Rola europejskich organów celnych w zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony w transgranicznym ruchu towarowym w Unii Europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Czermińska, MałgorzataLiczne wydarzenia i zjawiska, w tym rozwój e-commerce, zagrożenia atakami terrorystycznymi i internacjonalizacja przestępczości zorganizowanej, zmieniły otoczenie, w którym działają organy celne. Uzyskały one wiodącą rolę w łańcuchu dostaw, są też w głównej mierze odpowiedzialne za nadzór nad międzynarodową wymianą handlową UE. Stanowią niejako pierwszą „zaporę” na granicy, chroniącą przed napływem towarów niebezpiecznych i niepożądanych czy przed nielegalnym handlem. Ze względu na swój udział w monitorowaniu i zarządzaniu handlem międzynarodowym, organy celne mają również przyczyniać się do poprawy konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw przez modernizację metod pracy służb celnych, eliminację papierowej formy dokumentów i stworzenie paneuropejskiego środowiska elektronicznego, wprowadzenie ułatwień dla legalnej wymiany handlowej, przy jednoczesnej kontroli, zwłaszcza przesyłek wysokiego ryzyka. Ta nowa rola organów celnych – wiodąca rola w łańcuchu dostaw i ułatwianie legalnego handlu, a przez to poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarek – oznacza nowe zadania i priorytety. Celem opracowania jest przedstawienie zadań organów celnych w zakresie szeroko rozumianej ochrony w transgranicznym ruchu towarowym i działań na rzecz zapewnienia jego bezpieczeństwa.Pozycja Rozwój lądowych linii transportowych Azja–Europa jako determinanta niemieckiej i polskiej polityki transportowej w zlewisku Morza Bałtyckiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Mickiewicz, PiotrIn the article, regional consequences of Chinese One Belt One Initiative project were elaborated. Author pointed out the possibility of cooperation between Poland and Germany in order to achieve the role of the most important countries in transit, overload and conditioning that may allow achieving this target. Article also presents some limitation – mainly results of Russian interests and potential conflict areas.Pozycja The Polish Customs Service as a guardian of security and safety of the cross-border freight traffic(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Świerczyńska, JowitaThe fact of customs authorities holding full competence within the supervision and control of all goods transited across the border caused them to become a guardian of security and safety of the cross-border freight traffic. Securing the lawful transit of goods into and out of the EU customs territory is currently one of the most important tasks of customs authorities. The performance of this task is possible by e.g. carrying out customs control. The aim of the paper is to present the strategic framework of customs control as well as to characterize the directions and analyze the effectiveness of measures taken by customs authorities as to safeguard the cross-border freight traffic. With this regard, the descriptive method comprising analysis of literature sources, analysis of statistical data as well as the business practice has been employed.Pozycja Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Kapera, Izabela; Kühn, Gabriela; Alejziak, Bożena; Prylińska, Monika; Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Tracz, Mariola; Uliszak, Radosław; Ostrowska, Barbara; Wójtowicz, Bożena; Gmyrek-Gołąb, Katarzyna; Krauz, Krystyna; Mroczka, Adam; Kapera, Izabela; Bajgier-Kowalska, MałgorzataPozycja Uwzględnianie wymagań związanych z ochroną środowiska przy projektowaniu i realizowaniu inwestycji drogowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Banaszkiewicz, AdamArtykuł przedstawia i w miarę możliwości omawia przepisy polskiego prawa, które mają na celu zabezpieczenie potrzeb żywych elementów środowiska ludzkiego podczas projektowana i realizowania inwestycji drogowych. Jego celem nie jest zatem przedstawienie aspektów technicznych procesu budowy drogi, wyznaczonych obowiązującymi normami prawnymi, ale tego, jak w jego ramach ma zostać zagwarantowana realizacja zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do otaczającego drogę środowiska (flory i fauny), które w dłuższej, nie zawsze dostrzeganej perspektywie, jest przecież równie ważne, jak zaspokojenie bieżących potrzeb użytkowników, a na pewno ważniejsze niż osiągany kosztem otoczenia komfort. Zadaniem dodatkowym jest przypomnienie, dlaczego środowisko naturalne człowieka jest dla niego tak ważne. Po przedstawieniu kwestii wstępnych – podstaw prawnych i zawartej w nich terminologii, autor przechodzi do omówienia wymagań i procedur środowiskowych obowiązujących przy budowie dróg, uwzględniając przy tym aspekt praktyczny, czyli operując konkretnym przykładem. Ogólne wnioski poprzedza odniesienie do istotnej dla tematu kwestii przejść dla zwierząt.Pozycja Wpływ dyrektyw UE na podatki i opłaty związane z transportem drogowym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Czaja-Hliniak, IrenaPozycja Wybrane aspekty handlu międzynarodowego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Mesjasz, Lidia; Czermińska, Małgorzata; Pluciński, Eugeniusz M.; Pera, Bożena; Budzowski, Klemens; Świerczyńska, Jowita; Zysk, Wojciech; Jakimowicz, Robert; Majchrowska, Elżbieta; Trzcionka, Magdalena; Ślusarczyk, Magdalena; Podobiński, Andrzej; Szymanik, Ewa; Budzowski, KlemensPozycja Zagrożenia terrorystyczne a turystyka w krajach Maghrebu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Siadkowski, AdrianOdmienne kulturowo, a jednocześnie nieodległe od Europy kraje Północnej Afryki stanowią popularny kierunek turystyczny wśród Polaków. Wprawdzie po rewolucji, jaka rozpoczęła się w Tunezji i przetoczyła niemal przez wszystkie kraje Maghrebu, Egipt i Półwysep Arabski, nastąpił czasowy spadek sprzedaży ofert względem tych destynacji turystycznych. Z uwagi jednak na znaczący udział części sektora turystycznego w produkcie krajowym brutto państw tego obszaru, rządy nie ustają w wysiłkach, aby w percepcji przyjezdnych miejsca wypoczynku uchodziły za bezpieczne. Celem niniejszej pracy jest ukazanie terroryzmu jako zjawiska występującego w krajobrazie politycznym i społecznym w destynacjach wybieranych jako cel podróży przez obywateli polskich. Wybór krajów Maghrebu, tj. Maroka, Tunezji i Egiptu, został dokonany z jednej strony ze względu na zidentyfikowany problem terrorystyczny, z drugiej zaś jest to potwierdzony danymi ilościowymi Polskiej Izby Turystyki popularny wybór miejsc wypoczynku Polaków. W ramach tych relacji jakościowo-ilościowych opisano wybrane współczesne organizacje terrorystyczne oraz islamistyczne działające na terenie poszczególnych krajów, przeanalizowano ostrzeżenia wydawane przez polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i dokonano egzemplifikacji wybranych zamachów terrorystycznych.Pozycja Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym – kluczowe aspekty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Jabłoński, Adam; Jabłoński, MarekCelem artykułu jest przedstawienie kluczowych aspektów zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Zakres artykułu obejmuje najbardziej istotne elementy funkcjonującego systemu zarządzania w transporcie kolejowym w powiązaniu z zapewnieniem skutecznego i efektywnego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.. Autorzy w artykule zwrócili uwagę na te czynniki, których permanentne rozwijanie może w istotny sposób wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa transportu kolejowego w całej Europie.Pozycja Związki pomiędzy formami własności a władzą w spedytorskich organizacjach wielopodmiotowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Piocha, Stanisław; Dyczkowska, JoannaZ wprowadzenia: "Konkurencja w skali światowej znacznie się nasiliła pod wpływem wielu przejęć oraz częstego zbywania i kupowania przedsiębiorstw, zniesieniu ograniczeń prawnych, dotyczących niektórych sektorów. Pojawiło się wiele nowych organizacji wielopodmiotowych. Przedsiębiorstwa spedycyjne działające na rynku polskim są organizacjami wielopodmiotowymi, które współdziałają ze sobą po to, by osiągnąć wspólne cele. Tendencje do łączenia się przedsiębiorstw i tworzenia zróżnicowanych, oferujących pełny zakres usług grup transportowo-spedycyjnych jest próbą dostosowania się do nowych warunków na rynku międzynarodowym."(...)