Przeglądaj wg Słowo kluczowe "święta wojna"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Agresja i przemoc w przestrzeni sacrum(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Grzonka, Dariusz"Religijna legitymizacja przemocy nie jest bynajmniej czymś, co określić można mianem aberracji myślenia religijnego. Związek udziału w sferze sakralnej z samym aktem przemocy możliwy jest do uchwycenia w kilku wzajemnie przenikających się planach. Można wskazać na akt przemocy jako manifestację przynależności do określonej denominacji religijnej - przede wszystkim w sytuacji prowadzenia wojny uznawanej za świętą, bądź równie silnie waloryzowanego konfliktu międzywyznaniowego; na przemoc jako formę sprawowania kultu, kiedy uzyskuje ona uzasadnienie rytualne oraz przemoc jako drogę do wyższego stanu iluminacji, którego etapy opisywane będą alegorycznym językiem przemocy jako walka z samym sobą."(...)Pozycja Dżihad – mit czy rzeczywistość?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Brataniec, KatarzynaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2015 (Przemiany systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. Część 1: Globalny i transatlantycki wymiar bezpieczeństwa międzynarodowego.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Żukrowska, Katarzyna; Chorośnicki, Michał; Molo, Beata; Młynarski, Tomasz; Czajkowski, Marek; Lasoń, Marcin; Koszel, Bogdan; Szymański, Marcin; Diawoł-Sitko, Anna; Bojenko-Izdebska, Ewa; Paterek, Anna; Riedel, Rafał; Adamczyk, Natalia; Pieróg, Iwona; Kraj, Kazimierz; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPoniższa analiza przemian systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. stanowi kontynuację publikowanych wcześniej wyników badań na temat strategicznego wymiaru współpracy transatlantyckiej. Jej zasadniczym celem jest dokonanie pogłębionej oceny przemian polityczno-militarnych i społecznych aspektów bezpieczeństwa transatlantyckiego w wymiarze globalnym i regionalnym. Towarzyszące im wyzwania i zagrożenia o charakterze wewnętrznym oraz międzynarodowym narastały już od początku XXI w. Jednak dopiero w latach 2013–2015 pod znakiem zapytania stanęła trwałość budowanego mozolnie system bezpieczeństwa i współpracy w Europie po przezwyciężeniu konfliktu Wschód-Zachód (w latach 1989–1990).Pozycja Mirza Ghulam Ahmad i koncepcja świętej wojny (dżihad) muzułmańskiej wspólnoty Ahmadijja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Stawiński, Piotr"Przedmiotem zainteresowania w niniejszym tekście są poglądy i postawa członków muzułmańskiej wspólnoty Ahmadijja odnośnie do kwestii przemocy i walki zbrojnej w imię religii. Wiąże się to ściśle z samą koncepcją „świętej wojny” (dżihad), tak jak jest ona przedstawiona w tekstach źródłowych, Koranie i Tradycji islamskiej, jej rozumieniem zarówno przez samych muzułmanów, jak i ludzi spoza tego systemu wierzeń oraz swoistej interpretacji (reinterpretacji?) dokonanej przez założyciela Ahmadijji, Mirzę Ghulama Ahmada. Przedstawienie jego poglądów wymaga poruszenia kwestii związanych z systemem wartości i wzorców osobowych muzułmanina ahmadi (jak nazywani bywają członkowie wspólnoty). Elementy te były wcześniej przedmiotem moich zainteresowań, co znalazło wyraz w publikacjach. Tutaj, poszerzone i zebrane w sposób wyznaczony przez tematykę tekstu, uległy w pewnej części powtórzeniu, w stopniu koniecznym dla zachowania integralności i czytelności całości."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2009 : Szkice z socjologii, kulturoznawstwa i pedagogiki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Sowa, Kazimierz; Karnat-Napieracz, Anna; Michalczyk, Tadeusz; Rokicki, Jarosław; Stawiński, Piotr; Brataniec, Katarzyna; Hańderek, Joanna; Grzonka, Dariusz; Freundlich, Jerzy; Nóżka, Marcjanna; Smagacz-Poziemska, Marta; Mirski, Andrzej; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Bierówka, Joanna; Szymańska, Beata; Mróz, Piotr; Gruca, Grzegorz; Jantos, Małgorzata; Wiącek, Elżbieta; Marecki, Piotr; Kuźma, Józef; Kožuh, Anna; Kožuh, Boris; Nieciuński, Stanisław; Kliś, Maria; Boczarowa, Jelena; Шаталова, Людмила; Pucek, Zbigniew; Majchrowski, JacekPozycja Wojny religijne oraz postawy agresywne o podłożu religijnym (przełom II i III tysiąclecia)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Banek, Kazimierz"Wojny – nawet jeśli określane jako „święte” – oraz wszelkiego rodzaju postawy agresywne wydają się nie mieć nic wspólnego z religią. Religia ma bowiem – z założenia – „łagodzić obyczaje”, ma kierować człowieka ku innej: doskonałej, pozaziemskiej i pozadoczesnej rzeczywistości – ku sacrum, ma przynosić człowiekowi pokój, także pokój wewnętrzny, ma czynić go lepszym. Nic więc dziwnego, iż w wielu religiach (choć często w różnej formie) występuje kategoryczny nakaz: „nie zabijaj!”. Agresja natomiast to „wszelkie wrogie działania fizyczne lub słowne, zwykle gwałtowne, będące na ogół reakcją na frustrację i mające na celu szkodę obiektu”."(...)