Przeglądaj wg Słowo kluczowe "международная безопасность"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Asian Development Bank and its Impact on Improving Security in the Asia-Pacific Region(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Majchrowska, ElżbietaWielowymiarowe zróżnicowanie krajów Azji i Pacyfiku oraz ich szerokie powiązania z gospodarką globalną stanowią istotne źródło zagrożeń dla bezpieczeństwa, szczególnie w wymiarze ekonomicznym i ekologicznym, a jednocześnie są wyzwaniem, zarówno dla poszczególnych państw, jak i organizacji międzynarodowych. Dlatego też wszelkie podejmowane działania mające na celu ograniczanie potencjalnych zagrożeń nabierają obecnie szczególnie istotnego znaczenia. W tym kontekście kluczowa staje się rola działających w regionie organizacji międzynarodowych. Wśród nich na uwagę zasługuje działalność Azjatyckiego Banku Rozwoju (Asian Development Bank, ADB), który stanowi główne forum umożliwiające podejmowanie współpracy oraz harmonizujące kooperację państw w regionie. Przedsięwzięcia finansowane przez ADB skupiają się m.in. wokół infrastruktury, wzmacniania regionalnej współpracy gospodarczej, ochrony środowiska naturalnego czy zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego. Poprzez wdrażanie licznych projektów (np. Strategia 2030) działalność tej organizacji w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy poziomu bezpieczeństwa regionalnego. ADB wnosi wartość dodaną do procesów wzmacniających stabilność regionu, co – ze względu na jego znaczenie – może także wpływać w sposób pozytywny na całą gospodarkę światową.Pozycja Zagrożenia i bezpieczeństwo międzynarodowe w perspektywie teologii politycznej Reinholda Niebuhra(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Rokicki, JarosławArtykuł przedstawia teorię natury ludzkiej, która w okresie II wojny światowej i w latach zimnej wojny umożliwiała objaśnienie źródeł okropności wojny będąc jednocześnie intelektualną i moralną podstawą mobilizacji, potrzebnej do zwycięstwa nad faszyzmem i przeciwstawienia się ekspansji komunizmu. Autorem tej koncepcji jest Reinhold Niebuhr, pastor ewangelicki, teolog, filozof, politolog oraz doradca rządu amerykańskiego w okresie „zimnej wojny”. Zdaniem Niebuhra, paradoks zła i dobra w człowieku, ma źródło z jednej strony na uwięzieniu w naturze i historii, a z drugiej – w jego duchowości, co czyni go zdolnym do autotranscendencji, której emanacją jest samoświadomość (jaźń – self). Człowiek dzięki niej pojmuje swoją śmiertelność, nie potrafi jednak pokornie znieść swojej niedoskonałości i ograniczoności. Dzięki wolności ducha ma możliwość dokonywania wyborów i planowania swoich działań. Dostrzegając możliwości różnych form unieśmiertelnienia próbuje przekroczyć sam siebie, co prowadzi go do idolatrii – tworzenia fałszywych Bogów, w tym także ubóstwienia samego siebie. W ten sposób popełnia grzech pychy, generując zagrożenia - szczególnie niebezpieczne w przypadku pychy kolektywnej. Jej bogowie – narody, państwa, klasy społeczne, rasy, grupy etniczne, partie polityczne, religie i inne emanacje kolektywnych, fundamentalistycznych egoizmów, podporządkowują sobie jednostki ludzkie, pozbawiając je indywidualnej odpowiedzialności. Prowadzi to do antagonizmów międzygrupowych kulminujących w konfliktach takich, jak II wojna światowa oraz późniejsza „zimna wojna”. Oryginalnym wkładem Niebuhra w rozwój współczesnej etyki politycznej było włączenie chrześcijańskiej tradycji teologicznej do dyskursu świeckiego oraz ponowne zakorzenienie zachodniej myśli politycznej w aksjologii chrześcijańskiej.