Przeglądaj wg Słowo kluczowe "ASEAN"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja China's Trade with ASEAN Nations: CAFTA Perspective(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011) Majchrowska, Elżbieta1 stycznia 2010 roku zaczęła działać nowa strefa wolnego handlu między Chinami a Stowarzyszeniem Krajów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), czyli tzw. CAFTA (China-ASEAN Free Trade Agreement). Jest to aktualnie najbardziej rozległa i trzecia pod względem wielkości PKB strefa wolnego handlu (po UE i NAFTA). Podpisane porozumienie umożliwi krajom ASEAN uzyskanie swobodnego dostępu do najbardziej dynamicznie rozwijającego się rynku. Z kolei Chiny zwiększą swoje wpływy, zarówno polityczne, jak i i ekonomiczne w Azji Południowo-Wschodniej, co może dać im przewagę nad regionalnymi konkurentami. Ponadto duża skala zjawiska trójstronnej współpracy w regionie powoduje rozwój handlu partnerów uczestniczących w przedsięwzięciach, a finalnie pobudza handel światowy. Sprzyjać temu będzie wzrost konkurencyjności chińskiej gospodarki.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4 (XV), 2018 (Współpraca Międzynarodowa-Uwarunkowania globalne i regionalne)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Paterek, Anna; Serricchio, Fabio; Malinowski, Krzysztof; Żarna, Krzysztof; Przybylska-Maszner, Beata; Klisz, Maciej; Malczyńska-Biały, Mira; Diawoł-Sitko, Anna; Zdanowski, Jerzy; Koźbiał, Krzysztof; Brataniec, Katarzyna; Wróblewski, Bartosz; Lasoń, Marcin; Zdziech, DariuszZ wprowadzenia: "Niniejszy czwarty tom „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” podejmuje próbę interdyscyplinarnego podejścia do badań nad współpracą międzynarodową, zweryfi kowania teoretycznych podstaw, pozwalających na zrozumienie, dlaczego i w jakich warunkach współpraca ta jest możliwa, a także skuteczna. Autorzy publikujący w tym numerze wyodrębniają najważniejsze aspekty badań nad współpracą międzynarodową posiłkując się wielodziedzinową literaturą przedmiotu, tak by ukazać mechanizmy kooperacji na arenie międzynarodowej, wyeksponować uwarunkowania lepszego funkcjonowania instytucji międzynarodowych, czy możliwości i granice kształtowania „globalnej” bądź „europejskiej” tożsamości przez pryzmat podejść na pograniczu politologii, socjologii, socjopsychologii, czy ekonomii. Zaproponowane perspektywy badawcze kreują wieloaspektowy obraz współpracy międzynarodowej, a także wskazują przyczyny jej ograniczeń i perspektywy rozwoju we współczesnych uwarunkowaniach."(...)Pozycja Mega-regional blocs in global trade – from noodle bowl to jigsaw puzzle – the RCEP case(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016) Majchrowska, ElżbietaThe proliferation of RTAs in Asia is a response to trade regionalism in other parts of the world as well as an answer to the slow progress in Doha negotiations, within the World Trade Organization (WTO), which clearly cannot keep up with the changes ongoing in the world economy. Since the turn of the century, trade regionalism has been the most frequently adopted form of regulating economic cooperation. It manifests itself particularly in forming new RTAs, of which mega-regional trade agreements (MRTAs) are of great importance to the world economy as they may change the future structure of the world trade system. The emergence of so many FTAs caused, however, the “noodle bowl” effect. Eliminating the problems ensuing from the confusion, e.g. by the RCEP initiative, is a complex task and yet a vital one but the creation of that MRTA is not effortless for the parties. Nevertheless, the creation of RCEP may serve as a tool to put in order the net of intertwining agreements, especially in that region.Pozycja Quad–Australia. Nowe otwarcie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Zdziech, DariuszDziesięć lat po upadku pierwszej wersji Czterostronnego Dialogu na temat Bezpieczeństwa, rozwija się nowy „Quad” z udziałem tych samych państw: Australii, Japonii, Stanów Zjednoczonych oraz Indii. Dlaczego po zerwaniu idei, powrócono do niej raz jeszcze? Odpowiedź wydaję się oczywista nie tylko dla tych, którzy chcieli utrzymania dialogu, ale także dla wszystkich, którzy nie traktowali go priorytetowo. Rosnąca siła i asertywność Chin przekonała „czwórkę” do ponownego otwarcia „Quad”. Dla Australii kluczem do skuteczności nowego Czterostronnego Dialogu na temat Bezpieczeństwa będzie pogłębienie wzajemnej współpracy, ze szczególnym naciskiem na Indie oraz przekonanie państw ASEAN do wizji Indo-Pacyfi ku. Tylko w ten sposób „Quad” może stać się gwarantem bezpieczeństwa w regionie, jak również tworzyć alternatywę dla chińskiego projektu Pasa i Szlaku. To szansa Australii na korzystne zrównoważenie sił przez doprowadzenie do porządku w regionie, na korzystnych dla siebie warunkach.Pozycja Zagrożenia i instytucje bezpieczeństwa międzynarodowego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Cziomer, Erhard; Lasoń, Marcin; Borkowski, Robert; Kudzin-Borkowska, Małgorzata; Molo, Beata; Furgacz, Przemysław; Paterek, Anna; Cziomer, ErhardBezpieczeństwo międzynarodowe należy do podstawowych pojęć oraz kategorii współczesnych stosunków międzynarodowych. Posiada ono zarówno wymiar teoretyczny, jak też praktyczny, wpływając w sposób decydujący na rozwój oraz stabilność państw i społeczeństw w wymiarze globalnym, regionalnym oraz lokalnym. Wynika to z ogromnego przyspieszenia oraz współzależności różnych płaszczyzn współpracy międzynarodowej w procesie postępującej globalizacji w XXI w. Współpraca międzynarodowa nie odbywa się bowiem zawsze harmonijnie i bezkonfliktowo, ponieważ towarzyszy jej szereg wyzwań oraz zagrożeń, które wymagają właściwego rozpoznania oraz skutecznego przeciwdziałania. Złożoność powyższych wyzwań oraz zagrożeń wymaga solidarnego współdziałania nie tylko poszczególnych państw, lecz także powołanych przez nie do życia wyspecjalizowanych instytucji międzynarodowych. Dążenie do przybliżenia powyższej problematyki szerszemu gronu odbiorców, zwłaszcza słuchaczy studiów o proilu społecznym i humanistycznym, skłoniło zespół autorski do uszeregowania obszernego materiału merytoryczno-empirycznego w dwóch kategoriach analityczno-poznawczych: Część I. Zagrożenia oraz wyzwania bezpieczeństwa międzynarodowego, Część II. Instytucje bezpieczeństwa międzynarodowego.