Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Civil Code of the Kingdom of Poland"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Postępowanie o ubezwłasnowolnienie całkowite w świetle przepisów Kodeksu Cywilnego Królestwa Polskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Wiśniewska-Jóźwiak, DorotaPrzepisy KCKP dotyczące ubezwłasnowolnienia zostały sformułowane na wzór przyjętych w kodyfi kacji napoleońskiej. Zastrzeżenie drogi sądowej dla stosowania tej instytucji prawnej oraz ograniczenie roli rady familijnej tylko do funkcji opiniodawczej miało na celu ochronę interesów osobistych i majątkowych osoby w stosunku, do której miało być orzeczone ubezwłasnowolnienie. Poza tym chroniło również interesy najbliższej rodziny tej osoby. Przyznanie w KCKP, w przeciwieństwie do zasad uregulowanych w KN, możliwości zastosowania tej instytucji do małoletnich usamowolnionych i nieusamowolnionych wydaje się ze wszech miar uzasadnione. Nie tylko dobro ograniczonej osoby usamowolnionej, ale również nieusamowolnionej, dotkniętej niesprawnością wymagało ochrony, czemu służyć mogło właśnie ubezwłasnowolnienie.Pozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XXVI 2023 Badania nad rozwojem instytucji politycznych i prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Pilarczyk, Piotr M.; Machut-Kowalczyk, Joanna; Zywert, Eryk; Gierszewski, Andrzej; Kitowski, Piotr; Stacherski, Krystian; Wiśniewska, Dorota; Gałędek, Michałv; Szczepaniak, Damian; Nowak, Michał; Naworski, Zbigniew; Godek, Sławomir; Zarzycki, ZdzisławPozycja Tryb zwoływania rad familijnych opiek „mniejszych” na podstawie akt łódzkiego i zgierskiego magistratu do 1876 roku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Machut-Kowalczyk, JoannaRady familijne dla opiek „mniejszych” zwoływane były przez prezydentów albo burmistrzów (w miastach) oraz wójtów (na wsi). Akta pupilarne zachowane w Archiwum Państwowym w Łodzi dostarczają informacji o zwoływaniu tych organów przez burmistrzów i prezydentów w Łodzi i Zgierzu w latach 1825–1876. W praktyce bardzo często rady familijne odbywały się bez wcześniejszego wyznaczenia terminu. Nawet w przypadku wyznaczenia terminu posiedzenia, suplikanci chętnie sami informowali i zbierali członków rady familijnej. Zapozwy magistrat wystawiał bardzo rzadko. Uproszczona procedura mogła mieć wpływ na zmniejszenie kosztów postępowania.