Przeglądaj wg Słowo kluczowe "EU"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 32
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne Rumunii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Piziak-Rapacz, AnnaPopyt na energię stale rośnie. Niezaprzeczalność tego faktu generuje szereg problemów dla wszystkich państw świata. Rozwój gospodarczy państw powoduje wzmożony zapotrzebowanie na energię. Autorka niniejszej publikacji w pierwszej części ukazuje strukturę rynku energetycznego Rumunii. W drugiej części następuje porównanie rynku energetycznego w Polsce i Rumunii u progu II dekady XXI wieku. Rumunii brakuje nowej strategii dla sektora energetycznego. Rozwiązaniem ma być gaz łupkowy (zmiana stanowiska od 2013 r.), energetyka odnawialna, energia jądrowa, węgiel oraz angażowanie się państwa w międzynarodowe projekty energetyczne. W przypadku Polski strategię dyktuje dokument Polityka energetyczna Polski do 2030 roku. Proponowane rozwiązania to budowa elektrowni jądrowej, gaz niekonwencjonalny, terminal LNG w Świnoujściu, energetyka odnawialna, oraz energia z węgla. Głównym problemem wynikającym z wykorzystania węgla, jest zbyt wysoka emisja, CO2, co jest niezgodne ze strategią UE (niskoemisyjność). Rozwiązaniem mają być czyste technologie węglowe. Całość pracy została zakończona krótkim podsumowaniem bogatym we wnioski końcowe.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2019, nr 1 (XXXIV) : Niemcy wobec problemów bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Molo, Beata; Kruk, Aleksandra; Koszel, Bogdan; Kiwerska, Jadwiga; Malinowski, Krzysztof; Dobosz-Dobrowolska, Joanna; Morozowski, Tomasz; Ciesielska-Klikowska, Joanna; Bielawska, Agnieszka; Kubiak, Piotr; Trajman, Joanna; Świder, Małgorzata; Szołdra, Kamil; Gibas-Krzak, Danuta; Stępniewska, Paulina; Gawron, Dominika; Marcinkowski, DominikZ wprowadzenia: "Pierwsze ćwierćwiecze XXI wieku obfituje w dyskusje na temat wagi i znaczenia wyzwań międzynarodowych. Również niemieccy politycy prezentują strategie i programy osiągania przez Niemcy celów i interesów na arenie międzynarodowej. Ocena realizacji niemieckiej polityki bezpieczeństwa oraz poziomu współpracy międzynarodowej wymaga uwzględnienia wielu czynników o charakterze podmiotowym i przedmiotowym. Minister obrony Ursula von der Leyen proponowała „przywództwo z centrum”, a prezydent Joachim Gauck postulował zwiększenie „odpowiedzialności międzynarodowej” Niemiec. Podczas gdy minister spraw zagranicznych Guido Westerwelle opowiedział się za trwaniem przy „kulturze wstrzemięźliwości”, socjaldemokraci Sigmar Gabriel i Frank-Walter Steinmeier optowali za polityką zaangażowania Niemiec. Kanclerz Angela Merkel odnosząc się do dyskusji dotyczących rozbrojenia podkreślała, że odstraszanie stanowi istotny element stabilizacji środowiska międzynarodowego i postulowała realistyczne podejście do problematyki zbrojeń."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 2 (XLVII) Security management mechanisms in the face of contemporary threats(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Chodyński, Andrzej; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Waśniewski, Krzysztof; Bałamut, Anna; Ziarko, Janusz; Giszterowicz, Agnieszka; Leśniewski, Michał Adam; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Jabłoński, Marek; Krüger, Dirk-Ulrich; Kazimierski, Andrzej; Kwieciński, MirosławIntroduction: "The level of security of an organisation depends on a variety of factors, including the ability to identify risks and the implementation of security management, including governance mechanisms. The following criteria are considered in the typology of security threats: 1) objective – this includes political, military, and economic, as well as social and environmental security; 2) sources of threats – described as natural, technical, systemic, demographic, ideological, economic, educational, psychological, cultural, and other; 3) environmental – different environments are taken into account: natural, social, political, economic, scientific, and technological; 4) coverage – from global, through continental and regional, to local; and 5) scale of the threats – from the global level, through the international and state levels, to the administrative unit level."(...)Pozycja Czech Republic, EU Presidency and the Project of "Eastern Partnership"(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Urbanek, Jiri"From the perspective of European Neighbourhood Policy (ENP), the year of 2009 was looked forward to as a possible tuming point in terms of expanding its eastem dimcnsion. In the first half of this year, the EU presidency was passcd over to Czech Republic, in the second half Sweden will take over. Both countries rank themselves among the member states, which participate in the activities of deepening the relations with states eastward from the EU, i.e. the states of former Soviet Union. In 2008, Sweden joined Poland in initiatirig the project of so-called Eastem Partnership and as the presiding country had a chance to bolster this concept fundamentalły. In case of CR - a subject to pre-1989 Soviet sphere of influence and experienced and prinćiple actor in European “Eastem policy,” this wouldbe a logical activity. Owing to the this all, since its early preparatory stages Czech presidency has been perceived as major opportunity to further building of mechanisms of assistancc, aid and cooperation with the states of Eastem Europę and Caucasian area."(...)Pozycja Dynamiczny rozwój APEC wyzwaniem dla więzi transatlantyckich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Jakimowicz, RobertThe article, in first part, focuses on the dynamic development economic APEC with the regard of the most important economic indexes. Then, they are compared with the economic indexes of UE. Second part of the article focuses on the chosen aspects of the economic relations of the USA within APEC and with UE. The author underlines in this part the huge meaning of the American economy for her partners development, both Asiatic, how and European. Moreover, it clearly was stressed, that if UE develops economic relations intensively both with United States, how and states from the region of Asia and Pacific Ocean within ASEM, European Union will keep the status of one of the most important pillars of the world economy in the closest future.Pozycja Działania na rzecz ochrony klimatu wyzwaniem współpracy transatlantyckiej w XXI w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Molo, BeataThe article focuses on analysis of activities for climate protection within the transatlantic cooperation. In the fi rst part of the study general determinants, interests and aims of the EU and the U.S. climate policies have been presented. The divergent interests and different European and American development priorities condition their mixed actions for climate protection, both at domestic level and within the frameworks of international climate negotiations. In the second part of the article difficulties in working out a common position of the EU and the U.S. on global activities for climate protection that consist on reduction of greenhouse gas emissions have been discussed. The analysis encompasses the reasons and implications of the specifi c U.S. and EU’s stances within the process of negotiations of new global climate agreement with ambitious reduction aims that should be signed in 2015 and implemented after 2020 (post-Kyoto). In the last part of the study some aspects of U.S. and EU’s actions for climate protection within the frameworks of transatlantic cooperation have been presented. The EU aimed at convincing the U.S. about the necessity for reduction of global temperature by two Celsius degrees relative to the level from preindustrial period and at adoption multiyear obligations as to reduction greenhouse gas emissions. That is why these issues have been included into the program of transatlantic cooperation.Pozycja Enhancing resilience: the state of play in NATO, European Union, and Poland(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Lipert-Sowa, MonikaThis article presents the current state of play on resilience in NATO, the EU, and Poland. It argues that in the past couple of years, the international security environment has undergone dramatic transitions. On top of existing challenges, new threats (including hybrid) and large-scale crises (i.e., pandemics) are emerging. This complex security situation requires a whole-of-government and whole-of-society approach. Building resilience at state, local, and societal level is key. This notion is well understood both in the EU and NATO. Resilience is rooted in the Alliance’s founding Treaty. Article 3 of the Washington Treaty claims that each Ally must first take care of its individual security. Russia’s annexation of Crimea and, subsequently, the COVID-19 pandemic stressed – both in NATO and the EU – the need to be better prepared and able to respond to complex crisis. In the last couple of years, the EU’s approach to resilience has been more inward-looking. From building resilience by the EU, it has shifted to resilience of the EU. Russia’s invasion of Ukraine puts the West to a test, including a resilience test. Opening their homes to ca. 2 million Ukrainian refugees, the Polish people have passed the test and proved, inter alia, that they are able to deal effectively with uncontrolled movement of people.Pozycja EU ’s Activities for the Modernisation of the WTO – Towards the Reconstruction of the Organization’s Position in the World Economy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Majchrowska, ElżbietaThe gradually mounting negotiating crisis in recent years, combined with the inability of the World Trade Organization (WTO) to perform its basic functions, has demonstrated some weaknesses and inefficiencies of the multilateral trading system. This provokes a discussion about the role of the organisation as the main regulator of world trade and, consequently, about the need to reform the multilateral system. Regaining the WTO’s position as a leader in global trade liberalisation and as a key forum for trade negotiations now requires a thorough reform of the organisation in many areas. This paper aims to analyse the issues related to the actions taken by the EU to modernise the multilateral system under the WTO. The article presents the results of an analysis aimed at confirming the thesis that the EU, leading the efforts to rebuild the position of the WTO in the global economy, against the background of today’s diffuse global balance of power, will have to engage in its reform with other important members of the organisation, such as China, among others. This is a consequence of the shift in the balance of power in the world economy, which has also been reflected in WTO negotiations.Pozycja EU-South Korea FTA as one of the new generation agreements – an overview of the effects of the agreement(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017) Majchrowska, ElżbietaThe changes in the structure of the world economy related to the proliferation of regional trade agreements (RTAs) are reflected in activities undertaken by the EU, which, due to the crisis of multilateral negotiations, seeks alternative forms of gaining access to other markets. Thus, it concludes new-generation trade agreements with its partners as they entail broader and more comprehensive liberalization of trade than that within the WTO. Among them, the agreement which deserves a closer scrutiny is the very first agreement of this kind, signed with an Asian country in 2011, which marked the beginning of a new era in EU-Korean trade relations. An analysis of the volume and dynamics of trade between the two partners indicates good results, particularly for the EU, which has changed its role from a net importer to a net exporter and strengthened its position as one of the key trade partners of South Korea.Pozycja European Constitution and National Constitution(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Hubner, Danuta; Klich, Bogdan; Biernat, Tadeusz; Reiner, Arnold; Małajny, Ryszard; Jaskiernia, Jerzy; Kugelmann, Dieter; Barnes, Pamela; Tkaczyński, Jan; Trzaskowski, Rafał; Sikuta, Jan; Grawert, Rolf; Bednarczyk, Bogusława; Ryland, Diane; Mach, Zdzisław; Kundoch, Harald G.; Barnes, Ian; Pożarlik, Grzegorz; Czubiński, Zbigniew; Gruszczak, Artur; Kocher, Eva; Carby-Hall, Jo; Marcinkowski, Jerzy; Tatham, Allan F.; Wołpiuk, Waldemar J.; Weiss, Manfred; Paterek, Anna; Młynarski, Tomasz; Surówka, AnnaPreface: "The history of the question of alliance, integration, and unification of European states along different lines reaches far back. We only have to mention I. Kant and J. C. Bluntschli, who saw the future of Europe in establishing a union of its states based on the rule of law. It was on the grounds of freedom and republican democracy that J. Lorimer of Edinburgh envisaged the possibility of uniting European states. Much like him, Polish thinkers too, including A. Mickiewicz, B. Limanowski, and K. Kelles-Krauz, believed that Europe would unite as soon as its constituent states were driven by shared ideals of freedom and republican democracy."(...)Pozycja Europeanization and the Promotion of Political Development in Poland(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Yang, San-YiFrom introduction: "This study has considered the impacts of EU accession that have resulted in the promotion of political stability and economic transformation in the Central and Eastern European countries (hereafter CEECs). The main target for the EU’s eastern policy after the end of the Cold War is to create a zone of western democracies and liberal economy entities. Given an opportunity to swap the EU’s resources for ideal transformation in the CEECs, Brussels is willing to accept."(...)Pozycja Germany’s Security Policy versus NATO’s and the EU’s Security and Defence Policy in the Twenty-First Century(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Koszel, BogdanCelem artykułu jest analiza polityki bezpieczeństwa zjednoczonych Niemiec pod kątem ich powiązań z NATO oraz Europejską Polityką Bezpieczeństwa i Obrony w latach 1998– 2019. Rozwój potencjału obronnego Niemiec i ich wkład w NATO i Wspólną Politykę Bezpieczeństwa i Obrony w dużej mierze zależy od ideologicznych zasad rządzących koalicji. W XXI w. niemiecka polityka obronna i bezpieczeństwa stała się zakładnikiem pacyfistycznych partii politycznych w Bundestagu i społeczeństwa niemieckiego, które od lat jest wychowywane w duchu Zivilgesellschaft i „kultury powściągliwości”. Cięcia w wydatkach budżetowych na niemieckie siły zbrojne i kontrowersyjna reforma Bundeswehry doprowadziły do zmniejszenia ich potencjału i podważyły wiarygodność Niemiec w oczach ich sojuszników w NATO i UE. Konflikt na Ukrainie, ataki terrorystyczne w państwach UE i szczyt NATO w 2014 r. w Newport spowodowały wzrost zainteresowania Niemiec współpracą z państwami UE (PESCO) oraz zwiększenie budżetu Bundeswehry. Nieodpowiedzialna polityka prezydenta USA Donalda Trumpa wobec NATO i zachodnich sojuszników stworzyła szansę na wzmocnienie zainteresowania Niemiec budową europejskiej tożsamości obronnej.Pozycja Hydrogen use in Poland in the light of EU policy to move away from coal: the concepts of hydrogen valleys and smart and sustainable cities(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Bałamut, AnnaHydrogen can be used in several ways, including as a raw material, fuel or as an energy carrier. Therefore, hydrogen becomes an object of interest not only to companies, but also to individual governments. The European Union (EU) promotes low-emission solutions, which entails giving up fossil fuels and adapting the energy mix to renewable energy. In addition, the war in Ukraine is reshaping relations on the energy market in Europe and beyond. The well-known concept of diversification takes on a new meaning, it is combined with efficiency and competitiveness in the event of a change in the directions and sources of energy. It should be emphasized that no CO2 emissions are generated when using hydrogen. This fact becomes a passport to the implementation of the EU’s low-emission goals by 2050. Poland is not energy self-sufficient, additionally it still bases its energy mix on fossil fuels, which consequently raises concerns about meeting the EU guidelines. Therefore, the aim of the study is, inter alia, showing the prospects for the implementation of the so-called hydrogen valleys and sustainable smart cities, as alternatives to, for example, EU guidelines, dependence of supplies on the Russian monopoly, inefficiency and inactivity of the energy sector in the long term. For the purposes of this analysis, a hypothesis has been formulated, which assumes that the use of hydrogen in the economy will significantly improve Poland’s energy security in the long term. The following research question was asked: Will Poland use hydrogen as a solution to meet the EU requirements for a zero-emission economy?Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2019, nr 2 (XVI) Handel międzynarodowy a współpraca polityczno-gospodarcza państw(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Bombińska, Elżbieta; Czermińska, Małgorzata; Hajdukiewicz, Agnieszka; Majchrowska, Elżbieta; Pluciński, Eugeniusz M.; Starzyk, Kazimierz; Zysk, Wojciech; Adamczyk, Natalia; Cziomer, Erhard; Lasoń, Marcin; Tkach, Liudmyla; Molo, Beata; Paterek, Anna; Świerczyńska, JowitaZ wprowadzenia: "Handel międzynarodowy ma kluczowe znaczenie dla współpracy polityczno-gospodaczej państw oraz innych struktur w kontekście ich powiązań dwu- i wielostronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej. W toku nasilającej się globalizacji XXI w. istotne znaczenie dla pogłębienia i poszerzenia wymiany handlowej posiadają między innymi: • wzrost wolumenu obrotów towarowych, wzrost znaczenia handlu elektronicznego; • nowe i złożone międzynarodowe łańcuchy dostaw; • postępująca modernizacja transportu i komunikacji międzynarodowej; • powiązanie wymiany handlowej z przepływem inwestycji i usług; • wzrost roli i znaczenia wielonarodowych przedsiębiorstw przemysłowo- -handlowych; • wzrost zagrożeń związanych z globalizacją w postaci przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu, ataków terrorystycznych; • przyspieszenie przepływu informacji w skali międzynarodowej; • nowa jakość kształcenia oraz doboru kadry specjalistycznej i kierowniczej; • wzrost kosztów badań, rozwoju i szereg innych działań organizacyjnych. Współcześnie, pod koniec drugiej dekady XXI w., handel międzynarodowy odgrywa pierwszoplanową rolę w rywalizacji państw w ich dążeniu do ustanowienienia nowego układu sił oraz multilateralnego porządku międzynarodowego, zmierzającego do przebudowy dotychczas dominującego, prozachodniego modelu gospodarki neoliberalnej. Widoczną tendencją w tym zakresie jest między innymi nasilająca się od przełomu 2018/2019 wojna celno-handlowa między USA oraz Chińską Republiką Ludową o trudnych do przewidzenia następstwach globalnych i regionalnych, w tym także dla UE."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2021, nr 2 (XVIII), Globalne wyzwania u progu trzeciej dekady XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Bednarczyk, Bogusława; Czermińska, Małgorzata; Kolendowska-Matejczuk, Marta; Mrowicki, Marcin; Majchrowska, Elżbieta; Ludwikowski, Rett R.; Kraśnicka, Izabela; Siejak, Paweł; Czachor, RafałZ wprowadzenia: "Nie ma wątpliwości, że globalizacja zmieniła współczesny świat. Zapewnia szereg korzyści, ale wiąże się również z konsekwencjami gospodarczymi, politycznymi i kulturowymi, wśród których trudno nawigować. Ponieważ globalizacja będzie dalej wpływać na interakcje na całym świecie w obszarze handlu, technologii i kultury, konieczne jest właściwe rozumienie wiążących się z nią korzyści i wyzwań. Prezentowany tom „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu problematyką nowych zagrożeń i wyzwań dla współczesnej demokracji, związanych z kryzysem cywilizacji, a przede wszystkim z kryzysem relacji międzyludzkich. Dwie pierwsze dekady XXI w. nacechowane zostały wieloma determinantami silnie destabilizującymi relacje międzypaństwowe, a nawet oddziałującymi destrukcyjnie na kształt stosunków międzynarodowych w wymiarze regionalnym i globalnym. Zamieszczone w niniejszej publikacji artykuły mają charakter interdyscyplinarny i ukazują globalne zmiany i zagrożenia z różnych perspektyw badawczych. Pozwala to na szerszą analizę pozbawioną jednorodnego, a tym samym zawężonego spojrzenia. Autorzy reprezentują różne środowiska, zarówno akademickie, jak i pozaakademickie, a w swoich refleksjach oscylują wokół szerokiego wachlarza wyzwań społecznej globalistyki u progu trzeciej dekady XXI wieku."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2015 (Przemiany systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. Część 1: Globalny i transatlantycki wymiar bezpieczeństwa międzynarodowego.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Żukrowska, Katarzyna; Chorośnicki, Michał; Molo, Beata; Młynarski, Tomasz; Czajkowski, Marek; Lasoń, Marcin; Koszel, Bogdan; Szymański, Marcin; Diawoł-Sitko, Anna; Bojenko-Izdebska, Ewa; Paterek, Anna; Riedel, Rafał; Adamczyk, Natalia; Pieróg, Iwona; Kraj, Kazimierz; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPoniższa analiza przemian systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. stanowi kontynuację publikowanych wcześniej wyników badań na temat strategicznego wymiaru współpracy transatlantyckiej. Jej zasadniczym celem jest dokonanie pogłębionej oceny przemian polityczno-militarnych i społecznych aspektów bezpieczeństwa transatlantyckiego w wymiarze globalnym i regionalnym. Towarzyszące im wyzwania i zagrożenia o charakterze wewnętrznym oraz międzynarodowym narastały już od początku XXI w. Jednak dopiero w latach 2013–2015 pod znakiem zapytania stanęła trwałość budowanego mozolnie system bezpieczeństwa i współpracy w Europie po przezwyciężeniu konfliktu Wschód-Zachód (w latach 1989–1990).Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2016 (Gospodarka światowa: między integracją a bezpieczeństwem międzynarodowym)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Tendera-Właszczuk, Helena; Czermińska, Małgorzata; Świerczyńska, Jowita; Majchrowska, Elżbieta; Pluciński, Eugeniusz M.; Gryglik, Dariusz; Stosur, Arkadiusz; Uberman, Robert; Zajączkowska, Magdalena; Gacek, Łukasz; Wagner, Helmut; Żarkowski, Paweł; Sprengel, Mieczysław; Garlińska-Bielawska, Joanna; Czermińska, Małgorzata; Bednarczyk, BogusławaOpracowania łączące temat bezpieczeństwa i procesów integracyjnych stosunkowo rzadko pojawiają się w literaturze, chociaż te zależności są oczywiste i dotyczą – pośrednio lub bezpośrednio – każdego podmiotu gospodarki światowej. Prezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” właśnie tym zagadnieniom został poświęcony – chodzi zwłaszcza o różne wymiary bezpieczeństwa międzynarodowego w korelacji ze wzrostem powiązań handlowych między krajami, w tym również w ramach WTO. Zagadnienia szczegółowe poruszane przez autorów dotyczą ważnych i aktualnych problemów takich jak: kryzys migracyjny w Europie, bezpieczeństwo energetyczne UE, bezpieczeństwo i ochrona w transgranicznym ruchu towarowym w Unii Europejskiej, konkurencyjność w handlu międzynarodowym czy wreszcie projekcja siły Chińskiej Republiki Ludowej na Oceanie Indyjskim, ważnym strategicznie obszarze, który staje się również polem rywalizacji między wschodzącymi gospodarkami Chin i Indii. Tematyka publikowanych tekstów wynika z różnorodnych zainteresowań autorów i odzwierciedla wielowątkowość, złożoność i interdyscyplinarny charakter prezentowanych zagadnień.Pozycja Leadership, the Moving Spirit The Theory of Management in Policing(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Elekes, EditReorganizacja i rozwój metod zarządzania w węgierskiej administracji państwowej, w tym policji, zwiększyły tempo. Zachodzące zmiany nasiliły się ze względu na dostosowanie do przepisów Unii Europejskiej oraz zmianę zakresu obowiązków sił policyjnych (połączenie policji i straży granicznej, przystąpienie do Schengen, nowe formy przestępczości, nowe oczekiwania wobec służb policyjnych). Zmiany jakościowe wymagają świadomego zarządzania reorganizacją; towarzyszą modernizacji ról i funkcji przywództwa. Zarządzanie w policji nie może się obejść bez nowoczesnej i zintegrowanej mentalności, stałego poszerzania wiedzy, oraz nowych form współpracy i środków, które pozwolą zapewnić usługi o wyższej jakości. Współcześni przywódcy niewątpliwie mają do odegrania specjalną rolę. Wydaje się też oczywistym, że zarządzanie zadaniami nie może być oparte na dawnych procedurach działania. Przywódcy nie mogą się obejść bez nowoczesnych umiejętności zarządzania, technik i metod, oraz wsparcia ze strony nowoczesnej nauki. Przywódcy w policji wykonują skomplikowane działania nie tylko pełniąc zwykłe oraz specjalne funkcje w administracji zarządzania, ale także poprzez koordynowanie powiązanych działań. Niniejszy artykuł przedstawia literaturę na temat teorii zarządzania związanej z pracą policji oraz związków między funkcjami zarządzania a funkcjonalnymi działaniami.vPozycja Multilateralism as Germany’s Response to Change in International Order in the 21st Century(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Dobosz-Dobrowolska, JoannaZmiana paradygmatów definiujących politykę zagraniczną głównych ośrodków siły: USA, Rosji i Chin, wraz z następującym po niej przekształceniem stosunków pomiędzy tymi mocarstwami wpłynęły determinująco na układ relacji w skali globalnej. Przekształciły ład polityczny oraz, ze względu na zmianę kanonu pożądanych w międzynarodowych relacjach wartości i norm, poważnie nadwyrężyły podstawy ładu formalnoprawnego. Artykuł traktuje o stosunku Niemiec do zmian w ładzie międzynarodowym. Celem procesu badawczego jest identyfikacja głównego założenia niemieckiej polityki wyłonionego w odpowiedzi na zaistniałe przemiany na świecie oraz ocena koherentności niemieckiego podejścia z koncepcją Unii Europejskiej.Pozycja Niemcy wobec współpracy transatlantyckiej w XXI w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Cziomer, ErhardThe article focuses on analysis of Germany’s stance as regards transatlantic cooperation in the 21st century, presenting successively 1) main elements concerning the evolution of the transatlantic cooperation with special regard to Germany’s stance toward the U.S.; 2) controversies in Germany around working out provisions of the TTIP agreement; 3) the attitude of Christian Democrat-Liberal government towards the prospects of successful negotiations as well as the significance of fi nalizing the TTIP agreement. In evaluating Germany’s attitude as to the Transatlantic partnership the biggest emphasis has been devoted to Germany’s determinants and interests in its relations with the U.S. in political and socio-economic grounds. As regards controversies around future shape of TTIP agreement positions of CSU/CDU/SPD government, opposition parties in Bundestag as well as economic circles, trade unions, experts, scholars and non-governmental organizations have been taken into consideration. Basing on conducted opinion polls in the U.S. and in Germany in the final part of the study the attitudes of public opinion in both these states as for the crucial questions of Transatlantic cooperation have been presented between the EU and the U.S. There is ambivalence because generally supporting the signing of TTIP agreement between the EU and the U.S. the German society expresses stringent opposition to importing American genetically modified food to European markets. Changing social moods among German society on TTIP agreement’s provisions force CDU/CSU/SPD to declare enhanced readiness to European standards and the EU’s interests.