Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Eastern Partnership"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Czech Republic, EU Presidency and the Project of "Eastern Partnership"(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Urbanek, Jiri"From the perspective of European Neighbourhood Policy (ENP), the year of 2009 was looked forward to as a possible tuming point in terms of expanding its eastem dimcnsion. In the first half of this year, the EU presidency was passcd over to Czech Republic, in the second half Sweden will take over. Both countries rank themselves among the member states, which participate in the activities of deepening the relations with states eastward from the EU, i.e. the states of former Soviet Union. In 2008, Sweden joined Poland in initiatirig the project of so-called Eastem Partnership and as the presiding country had a chance to bolster this concept fundamentalły. In case of CR - a subject to pre-1989 Soviet sphere of influence and experienced and prinćiple actor in European “Eastem policy,” this wouldbe a logical activity. Owing to the this all, since its early preparatory stages Czech presidency has been perceived as major opportunity to further building of mechanisms of assistancc, aid and cooperation with the states of Eastem Europę and Caucasian area."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2019, nr 2 (XVI) Handel międzynarodowy a współpraca polityczno-gospodarcza państw(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Bombińska, Elżbieta; Czermińska, Małgorzata; Hajdukiewicz, Agnieszka; Majchrowska, Elżbieta; Pluciński, Eugeniusz M.; Starzyk, Kazimierz; Zysk, Wojciech; Adamczyk, Natalia; Cziomer, Erhard; Lasoń, Marcin; Tkach, Liudmyla; Molo, Beata; Paterek, Anna; Świerczyńska, JowitaZ wprowadzenia: "Handel międzynarodowy ma kluczowe znaczenie dla współpracy polityczno-gospodaczej państw oraz innych struktur w kontekście ich powiązań dwu- i wielostronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej. W toku nasilającej się globalizacji XXI w. istotne znaczenie dla pogłębienia i poszerzenia wymiany handlowej posiadają między innymi: • wzrost wolumenu obrotów towarowych, wzrost znaczenia handlu elektronicznego; • nowe i złożone międzynarodowe łańcuchy dostaw; • postępująca modernizacja transportu i komunikacji międzynarodowej; • powiązanie wymiany handlowej z przepływem inwestycji i usług; • wzrost roli i znaczenia wielonarodowych przedsiębiorstw przemysłowo- -handlowych; • wzrost zagrożeń związanych z globalizacją w postaci przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu, ataków terrorystycznych; • przyspieszenie przepływu informacji w skali międzynarodowej; • nowa jakość kształcenia oraz doboru kadry specjalistycznej i kierowniczej; • wzrost kosztów badań, rozwoju i szereg innych działań organizacyjnych. Współcześnie, pod koniec drugiej dekady XXI w., handel międzynarodowy odgrywa pierwszoplanową rolę w rywalizacji państw w ich dążeniu do ustanowienienia nowego układu sił oraz multilateralnego porządku międzynarodowego, zmierzającego do przebudowy dotychczas dominującego, prozachodniego modelu gospodarki neoliberalnej. Widoczną tendencją w tym zakresie jest między innymi nasilająca się od przełomu 2018/2019 wojna celno-handlowa między USA oraz Chińską Republiką Ludową o trudnych do przewidzenia następstwach globalnych i regionalnych, w tym także dla UE."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2012 (Polska prezydencja wobec wyzwań współczesnej Unii Europejskiej)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Bainczyk, Magdalena; Bednarczyk, Bogusława; Bogucka, Anna; Czermińska, Małgorzata; Fiałek, Sandra; Habas, Paulina; Jarmuła, Agnieszka; Kolendowska-Matejczuk, Marta; Młynarski, Tomasz; Piziak-Rapacz, Anna; Radwan, Marcin; Stankiewicz, Jakub; Szwarc, Karolina; Bębenek, Marian; Domaradzki, Spasimir; Zdanowski, Jerzy; Ludwikowski, Rett R.; Wolańska, Diana; Bednarczyk, Bogusława; Bednarczyk, BogusławaPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” ma ukazać wielowątkowość i złożoność uwarunkowań polskiej prezydencji, które determinują zdolność do wypełniania obowiązków zeń wynikających, ale zarazem wskazują na charakter i skalę problemów, z którymi boryka się współcześnie Unia Europejska.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2015 (Przemiany systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. Część 2: Geopolityczny wymiar kryzysu ukraińskiego.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Kęsek, Rafał; Kraj, Kazimierz; Cziomer, Erhard; Mickiewicz, Piotr; Węc, Janusz Józef; Bednarz, Łukasz; Łastawski, Kazimierz; Stolarczyk, Mieczysław; Bonusiak, Włodzimierz; Munkelt, Peter; Adamczyk, Natalia; Wagner, Helmut; Pieróg, Iwona; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPrezentowana analiza przemian systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. stanowi kontynuację wcześniejszych badań na temat strategicznego wymiaru współpracy transatlantyckiej. Jej zasadniczym celem jest dokonanie pogłębionej oceny przemian polityczno-militarnych i społecznych aspektów bezpieczeństwa transatlantyckiego o charakterze globalnym i regionalnym. Towarzyszące im wyzwania i zagrożenia o charakterze wewnętrznym oraz międzynarodowym narastały już od początku XXI w., jednak dopiero w latach 2013–2015 postawiły pod znakiem zapytania dotychczasowy system bezpieczeństwa i współpracy w Europie, mozolnie budowany po przezwyciężeniu konfliktu Wschód–Zachód na przełomie 1989 i 1990 r.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2015 (Determinanty europejskich procesów integracyjnych na tle porównawczym)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Bednarczyk, Bogusława; Chodyński, Andrzej; Czermińska, Małgorzata; Dobrowolski, Tomasz; Garlińska-Bielawska, Joanna; Kołodziej, Tadeusz; Ludwikowski, Rett R.; Ludwikowska, Anna; Majchrowska, Elżbieta; Kotulska, Olga; Dokashenko, Viktor; Pascali, Michelangelo; Adamczyk, Natalia; Bednarczyk, Bogusława; Bednarczyk, BogusławaPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” wskazuje na wielowątkowość i złożoność uwarunkowań, jakie stoją przed Unią Europejską w obliczu wyzwań natury ekonomicznej, społecznej i politycznej, ale zarazem wskazują na charakter i skalę problemów, z którymi boryka się współczesna Europa, aby rzetelnie i skutecznie chronić praw swoich mieszkańców. Unia Europejska nie ma wprawdzie charakteru struktury państwowej, lecz jednocześnie nie jest także klasycznie rozumianą organizacją międzynarodową. Reprezentowane przez nią cechy pozwalają określić ją jako byt oryginalny, charakteryzujący się ogromną skalą różnego typu powiązań integracyjnych. Powiązania te są znacznie silniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek innego ugrupowania integracyjnego i sprawiają, że Unia – traktowana jako całość – może występować na arenie światowej jako odrębny uczestnik stosunków międzynarodowych. Powoduje to, że znacznie bardziej nadaje się ona do porównań z podstawową kategorią tych uczestników, a więc z państwami, niż z organizacjami czy ugrupowaniami międzynarodowymi, mającymi znacznie luźniejsze struktury oraz zdecydowanie mniejsze kompetencje niż UE. Intencją autorów jest ukazanie tak zmian, jak i przeobrażeń aktualnie zachodzących w procesach integracyjnych we współczesnym świecie. Tematyka publikowanych niżej tekstów wynika z różnorodnych zainteresowań naukowych autorów oraz wiąże się z wielowątkowością tendencji integracyjnych, które można zaobserwować we wszystkich grupach krajów, czyli zarówno w rozwiniętych gospodarczo, jak i rozwijających się, chociaż mogą one wynikać z różnych przyczyn. W krajach rozwijających jest to przede wszystkim chęć ułatwienia i przyspieszenia procesów rozwoju gospodarczego, przebiegających na wielu płaszczyznach. W procesie integracji nakładają się na siebie problemy ekonomiczne, polityczne, społeczne, militarne, prawne i organizacyjne. Kształtuje się wspólny mechanizm decyzyjny państw integrujących się oraz zwiększa się zakres różnorodnej wymiany i regulacji działań wśród uczestników. Dotychczasowe doświadczenia działań integracyjnych dowodzą, że dopiero w określonych warunkach historycznych, materialnych i mentalnych można w sposób efektywny realizować międzynarodową integrację regionalną z pożytkiem dla jej uczestników, a jednocześnie bez szkody dla otoczenia zewnętrznego. Obszar badawczy autorów nie koncentruje się wyłącznie na rozważaniach związanych ze wspólną europejską polityką integracyjną i jej wpływem na polityki integracyjne poszczególnych państw członkowskich. Z uwagi na to, że Europa zawsze była projektem politycznym, a celem integracji gospodarczej nie było wyłącznie zniesienie barier handlowych, ale także stworzenie pokoju, dobrobytu i demokracji, autorzy odnoszą się także do szerokiej gamy zagadnień rzutujących na współczesny model integracji w skali światowej. Niniejszy numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” powstał dzięki współpracy naukowców i doktorantów Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz badaczy współpracujących z naszą uczelnią od wielu lat. Tom zamykają varia oraz sprawozdania z najważniejszych konferencji naukowych, w których uczestniczyli pracownicy oraz doktoranci uczelni w 2015 r.Pozycja O skuteczności polityki Polski wobec Rosji; Ukrainy I Białorusi(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Kraj, KazimierzThe paper presents the views on the effectiveness of the Polish Policy towards Russia, Ukraine and Belarus. The issues such as the Eurasian Economic Community, the importance and the role of the above-mentioned countries in the Polish foreign policy have been successively presented and analyzed. Then has been carried out the analysis of existing relations between Russia, Ukraine and Belarus, including the potential impact of Russian and Polish „historical policy”. The paper in the final parts contains an assessment of the effectiveness and the ability to increase the importance and the role of Poland in relations with these countries, at different levels. The conclusion consists of ten proposals recommendations that are the author’s vision to increase the effectiveness of our action towards these tree partners.Pozycja Poland, Hungary, the World: selected aspects of contemporary economy, culture, and science(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Paterek, Anna; Szilágyi, Barnabás; Mydel, Rajmund; Juhász, Csilla; Gerda, István Zsolt; Kerülő, Judit; Láczay, Magdolna; Riczu, Zoltán; Csutkai, Réka; Budzowski, Klemens; Czermińska, Małgorzata; Zysk, Wojciech; Lasoń, Marcin; Balogh, Zoltán; Dancsi, Katalin; Molo, Beata; Egri, Imre; Nagy, Gergely; Bilanics, Ágnes; Galó, Miklós; Szabolcs, Pásztor; Szakál, Zoltán; Barabásné, Dóra Kárpáti; Budzowski, Klemens; Láczay, MagdolnaPozycja Proces wdrażania Partnerstwa Wschodniego Unii Europejskiej a problemy transformacji gospodarczej państw poradzieckich na przykładzie Mołdawii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Adamczyk, NataliaArtykuł analizuje znaczenie programu Partnerstwa Wschodniego Unii Europejskiej dla szerszego procesu transformacji systemowej państw poradzieckich, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Mołdawii. W oparciu o wskaźniki i dane statystyczne publikowane przez unijne instytucje oraz amerykańskie ośrodki naukowo-badawcze nakreślono implikacje strategii realizowanych wobec sześciu państw byłego Związku Radzieckiego. Na tym tle ukazano sytuację polityczno-gospodarczą Mołdawii oraz jej powiązania handlowe z Unią Europejską.Pozycja Stosunki bilateralne zakaukaskich państw Partnerstwa Wschodniego z Unią Europejską(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Kołodziej, TadeuszThe goal behind the Eastern Partnership programme was the development of political, economic, and social links between the European Union and the European states developed in the wake of the breakdown of the USSR (with the exception of Lithuania, Latvia, and Estonia). The author believes that the goal was achieved in the case of three Transcaucasian countries. On the one hand, EU standards began to be implemented in these countries by the implementation of EU’s acquis communautaire in the law of these states, which allows trade exchange and more extensive economic cooperation along the principles of the EU. On the other hand, in the case of these countries, the EU avoided any declaration concerning their future membership in the EU, which poses a fundamental problem in the relations with the remaining members of the Eastern Partnership programme.