Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Holy See"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Endecja, socjaliści i kościół hierarchiczny na przełomie XIX i XX wieku. Wybrane problemy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Waniek, DanutaAutorka opisuje i analizuje kształtowanie się w środowiskach polskich przełomu XIX i XX wieku dwóch masowych bloków politycznych – socjalistycznego i nacjonalistycznego. Oba nurty powstawały jako struktury tajne, oba też w swych początkach stały na gruncie ideologii świeckich, a ich celem była walka o niepodległość. Z czasem zaczynały się różnić co do metod i środków osiągania założonego celu. Socjaliści walkę o niepodległość łączyli z rewolucją socjalną, nie wykluczali także walki zbrojnej; nacjonaliści do niepodległości chcieli dojść metodami ugodowymi, ewolucyjnymi, wykluczając kolejne powstania narodowe. Z czasem po stronie ugodowej postawy nacjonalistów opowiedział się polski Kościół hierarchiczny, który w ten sposób wypełniał również zalecenia i oczekiwania Stolicy Apostolskiej.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2006 (Konkordaty pomiędzy Stolicą Apostolską a Polską. Stosunki państwo-Kościół)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Stańczyk, Janusz; Suchocka, Hanna; Krukowski, Józef; Mezglewski, Artur; Szczepaniak, Jan; Zarzycki, Zdzisław; Sutor, Julian; Czaja, Jan; Czaja, Jan; Paleczny, Tadeusz; Grygajtis, Krzysztof; Staszków, Jan; Staszków, JanPozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XXIV 2021 Badania nad rozwojem instytucji politycznych i prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Widacki, Jan; Cichoń, Paweł; Kargol, Anna; Czaja, Jan; Kotliński, Tomasz J.; Kowalski, Grzegorz M.; Głuszak, Marcin; Bojarski, Adam; Malec, Jerzy; Иванников, Иван; Wiśniewska, Ewa; Bieda, Justyna; Gałędek, Michał; Małecki, MarianPozycja Umowy konkordatowe Polski ze Stolicą Apostolską w okresie do III rozbioru(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Czaja, JanKonkordaty są specyficznymi umowami funkcjonującymi w różnych porządkach prawnych: państwowym i kościelnym, a z racji tego, że są zawierane przez dwa podmioty prawa międzynarodowego, Stolicę Apostolską i państwo, są także umowami międzynarodowymi. Umowy konkordatowe zawierane są od niemal tysiąca lat, od roku 1098, i w międzyczasie zmieniały się ich elementy, w tym ich nazwa, przedmiot, treści i język. Różnie interpretowana była w historii natura prawna konkordatów, w zależności kto – państwo czy strona kościelna – jej dokonywał. Umowy konkordatowe towarzyszyły rozwojowi państwowości w Polsce od samych jej początków. Były konsekwencją chrystianizacji Polski i czynnikiem umacniania porządku państwowego, jedną z podstaw sytuowania Polski w orbicie państw zachodnich i cywilizacji zachodniej. Bywały przedmiotem sporów politycznych w różnych okresach historii. Mimo to Stolica Apostolska i państwo polskie uznawały je w każdej epoce politycznej – także współcześnie – za ważne dla państwa, Kościoła i narodu. Założeniem artykułu jest przedstawienie zarysu prawnej i historycznej problematyki konkordatów, ich istoty i roli w kształtowaniu stosunków państwo – Kościół w różnych okresach państwowości aż do III rozbioru i utraty przez Polskę bytu państwowego.