Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Islam"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Islamska domena kulturowa a turystyka–studium przypadków(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Sacha, Stefan; Szot, ZygmuntThe Islamic cultural domain comprises a geographical area of diverse tourist attractions and is an important destination of international tourism. At the same time, the ‘Islamic countries’, as destinations for tourism, are not free from the threats to the safety of the incoming tourists; there are numerous paradoxes that result from the fact of providing services to believers of different religions. The article is an attempt to analyse the relation between Islam and international tourism, on the examples of selected countries.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2019, nr 4 (XVI) Edukacja Praw Człowieka: Osiągnięcia i wyzwania na przyszłość(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Briskman, Linda; Bednarczyk, Bogusława; Poynting, Scott; Czermińska, Małgorzata; Gazzotti, Elisa; Kolendowska-Matejczuk, Marta; Mrowicki, Marcin; Brataniec, Katarzyna; Khvostova, Margaryta; Wrześniewska-Wal, Iwona; Tomczyk, Ewelina; Wojcieszak, ŁukaszZ wprowadzenia: "Bieżący numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” poświęcamy pamięci Profesora Michała Chorośnickiego. Zmarły w grudniu 2019 roku Prof. dr hab. Michał Chorośnicki był wieloletnim członkiem Rady programowej naszego czasopisma. A przede wszystkim był naszym Przyjacielem, zawsze gotowym do współpracy i pomocy. Artykuł Strategie Handlowe Donalda Trumpa. Kilka refleksji nad procesem transformacji NAFTA w USMCA, przedstawiający zakres badań Profesora Michała Chorośnickiego, przygotował Profesor Rett R. Ludwikowski z Columbus School of Law (The Catholic University of America), natomiast uczniowie i współpracownicy Profesora z Katedry Strategii Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego przybliżają nam postać Uczonego we wspomnieniach in memoriam."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2015 (Przemiany systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. Część 1: Globalny i transatlantycki wymiar bezpieczeństwa międzynarodowego.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Żukrowska, Katarzyna; Chorośnicki, Michał; Molo, Beata; Młynarski, Tomasz; Czajkowski, Marek; Lasoń, Marcin; Koszel, Bogdan; Szymański, Marcin; Diawoł-Sitko, Anna; Bojenko-Izdebska, Ewa; Paterek, Anna; Riedel, Rafał; Adamczyk, Natalia; Pieróg, Iwona; Kraj, Kazimierz; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPoniższa analiza przemian systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. stanowi kontynuację publikowanych wcześniej wyników badań na temat strategicznego wymiaru współpracy transatlantyckiej. Jej zasadniczym celem jest dokonanie pogłębionej oceny przemian polityczno-militarnych i społecznych aspektów bezpieczeństwa transatlantyckiego w wymiarze globalnym i regionalnym. Towarzyszące im wyzwania i zagrożenia o charakterze wewnętrznym oraz międzynarodowym narastały już od początku XXI w. Jednak dopiero w latach 2013–2015 pod znakiem zapytania stanęła trwałość budowanego mozolnie system bezpieczeństwa i współpracy w Europie po przezwyciężeniu konfliktu Wschód-Zachód (w latach 1989–1990).Pozycja Orientalism and relationships between Islam and The West(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) al-Salimi, Abdulrahman"Since the end of the Second World War, a dispute has continued amongst Muslims and Arabs regarding the character of Orientalism. The period during the Cold War played a principal role in the shaping of disparate views when some of the key Arab states leaned towards the former Soviet Union, while others aligned themselves with the United States and its allies. Such alignments resulted in distinctive orientations towards cultural studies that found expression in a ‘soft’ confrontation led by Islamists on one side and leftwing leaders on the other. In exploring these differences, it is important to begin by defining what is meant by Orientalism. To do this, one needs to examine the three main areas of scholarly focus in the last two hundred years: the editing of Arabic manuscripts, historical scholarship on Islam, and Islamic religious studies and its associated branches."(...)Pozycja Prozelityzm ewangelikański we współczesnej Algierii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Kasznik-Christian, AleksandraThe article presents the little-known problem of contemporary Algeria – Protestant proselytism and its political repercussions. In Algeria, Islam state religion, part of the ideology and politics. Neoprotestancki raises hostility proselytism Muslims because breaks the unity of the country and fueling religious animosities. Authorities believe that Protestants are being used by the United States to the expansion in this region of the world. Protestant movement is a catalyst for ailments of the Algerian state and the aspirations of the public.Pozycja Samotność idei? : społeczeństwo obywatelskie we współczesnym świecie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Chluska, Anna; Pietrzyk-Reeves, Dorota; Majorek, Marta; Dzwończyk, Joanna; Stach, Łukasz; Sobolewska-Myślik, Katarzyna; Ścigaj, Paweł; Borowiec, Piotr; Kułakowska, Małgorzata; Giza, Dominika; Wojniak, Justyna; Musiał, Wojciech; Kloc, Tomasz; Głogowski, Aleksander; Frątczak, Anna; Karpiel, Łukasz; Krauz-Mozer, Barbara; Krauz-Mozer, Barbara; Borowiec, PiotrCelem niniejszej pracy jest próba przedstawienia kształtu obecnych relacji i stosunków między społeczeństwem obywatelskim a wspomnianymi ideami czy procesami społecznymi.Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest zbiorem prac studialnych o zróżnicowanym poziomie analizy. Dla części autorów jest to próba pierwszej, samodzielnej pracy naukowo-badawczej, dla innych - kolejna okazja do podzielenia się przemyśleniami, ugruntowanymi wieloletnim doświadczeniem badawczym i studiami.Wszystkich połączyło i skłoniło do współpracy zainteresowanie tym samym - losem społeczeństwa obywatelskiego w zderzeniu z problemami współczesności.Pozycja Separatyzm islamski w regionie autonomicznym Sinciang-Ujgur(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Romańczuk, MichałW połowie lat 80. XX w. grupy separatystyczne, działające dotąd indywidualnie, połączyły swoje siły. Posunięcie to uświadomiło władzom ChRL, jak ogromne zagrożenie stanowią one dla integralności państwa chińskiego. Jedną z takich organizacji jest Islamski Ruch Wschodniego Turkiestanu, organizacja separatystycznych bojowników muzułmańskich. Celem Islamskiego Ruchu Wschodniego Turkiestanu jest odłączenie się od ChRL i stworzenie niepodległego państwa zwanego Wschodnim Turkiestanem. Jego obszar miałby obejmować dużą część zachodnich Chin, a także tureckojęzyczne regiony w Azji Centralnej. Władze ChRL oskarżają ujgurskich separatystów o podkładanie bomb pod autobusy, budynki instytucji rządowych oraz w miejscach publicznych, jak rynki i place. Słowa kluczowe: terroryzm, separatyzm, Azja Centralna, islam, etnopolitykaPozycja The soul of a nation: American Civil Religion after 9/11(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) McClay, Wilfred M."In the immediate wake of the terrorist attacks of September 11, 2001, Americans suddenly found themselves faced with an unexpected choice between radically different perspectives on the proper place of religion in modern Western society. The alternative perspectives were not new. But the urgency with which they were felt, and the intensity with which they were articulated, marked a dramatic departure. Coming at a moment when Americans had been gradually rethinking many settled precedents regarding religion and public life, it seemed to give a sharper edge to the questions being asked."(...)Pozycja Współczesny islam w Azerbejdżanie – ciągłość czy zmiana w kontekście praw człowieka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Brataniec, KatarzynaThis article describes the complicated relationships between power and religion in the contemporary Azerbaijan. During the Soviet times religious formed an ideological battlefront and their followers were persecuted. Currently, the Republic is declared a secular state. Islam plays only a very limited role in the political sphere and only a small part of the population supports the idea of establishing an “Islamic order”. Among the Muslim majority, religious observance varies and Muslim identity tends to be based more on culture and ethnicity rather than religion. The Muslim population is approximately 85% Shi’a and 15% Sunni diff erences traditionally have not been defi ned sharply. Azerbaijan has the second highest Shia population percentage in the world after Iran.Pozycja Zachód i islam. Postawy ludzi dwóch światów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kapiszewski, Andrzej"Lata 2005 i 2006 przyniosły poważny wzrost napięć między światem islamu a Zachodem. Przez kraje muzułmańskie przelała się fala protestów przeciwko opublikowaniu w europejskich gazetach karykatur Muhammada; we Francji, Hiszpanii i Niemczech doszło do rozruchów o podłożu rasowym. Nowe napięcia wywiecie arabskim wywołały kolejne doniesienia o zachowaniu żołnierzy amerykańskich w więzieniu Abu Ghraib w Iraku; nasilił się konflikt Zachodu z Iranem dotyczący programu nuklearnego tego kraju; kontynuowane były ataki samobójcze arabskich terrorystów na Izrael. Coraz więcej ludzi zadawało sobie pytanie, czy kontrowersyjna teza Samuela Huntingtona o zbliżającym się konflikcie cywilizacji Zachodu i islamu nie jest jednak prawdziwa. Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa i wiąże się w dużym stopniu z subiektywnym postrzeganiem wydarzeń na świecie."(...)