Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Jordan"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2012 (Arabska wiosna rok później)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, Hieronim; Głuszkowska, Aleksandra; Kusy, Joanna; Lipa, Michał; Laskowski, Piotr; Niziński, Piotr; Dzisiów-Szuszczykiewicz, Aleksandra; Brataniec, Katarzyna; Zamojska, Aleksandra; Bahlawan, Natalia; Wolańska, Diana; Rusinek, Anna; Świech-Szczepańska, Monika; Tonta, Rachela; Wójcik, Agata; Bakalarska, Malwina; Busari, Muheez; Czornik, Katarzyna; Al-Temimi, Damian; Zając, Justyna; Krasnowolska, Margerita; Lasoń, Marcin; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2007 (Polityka i kultura na Bliskim i Dalekim Wschodzie)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Bakalarz, Agnieszka; Bojko, Krzysztof; Kownacki, Piotr; Obeidat, Hayssam; Pawlak, Katarzyna; Przybysławska, Katarzyna; Szyszlak, Tomasz; Tokarski, Stanisław; Trojnar, Ewa; Wójcik, Jerzy; Bakalarska, Malwina; Kraśniewski, Mariusz; Pawlak, Katarzyna; Trzciński, Łukasz; Zdanowski, JerzyPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu problematyką krajów Orientu. Poświęcony jest zagadnieniom polityki oraz kultury wybranych krajów Azji i Afryki. Zawiera m.in. artykuły na temat konfliktu bliskowschodniego, stosunków międzynarodowych w Azji Południowo-Wschodniej i stosunków międzykulturowych w związku z obecnością ludzi Wschodu w Polsce.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2013 (Stosunki Międzynarodowe na Bliskim Wschodzie po Arabskiej Wiośnie)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Zdanowski, Jerzy; Milczanowski, Maciej; Łukaszewicz, Adriana; Kusion, Mariusz; Zemanek, Bogdan; Malantowicz, Artur; Tumulec, Maciej; Lipa, Michał; Qandil, Magda; Guzowski, Andrzej; Buśko, Michał; Tonta, Rachela; Styszyński, Marcin; Sławek, Jakub; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Sytuacja polityczna Jordanii po 2011 roku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Wróblewski, BartoszHaszymidzkie Królestwo Jordanii niespodziewanie dla wielu obserwatorów utrzymało pełną stabilność polityczną po 2011 r. Stanowi to ewenement w regionie, w którym wiele państw pogrążyło się w wieloletniej wojnie domowej. Co więcej Jordania zachowuje tę stabilność pomimo prowadzenia dość liberalnej polityki wewnętrznej, przynajmniej według kryteriów regionu. Tekst poniższy poświęcony jest analizie tego fenomenu i jednocześnie przedstawia główne wydarzenia dotyczące Królestwa w latach 2011–2018. Zanalizowano podstawowe cechy systemu politycznego i społecznego Jordanii i z konieczności przedstawiono też zarys wcześniejszej historii państwa. Wskazano silne strony monarchii jordańskiej, które pozwalają jej lepiej niż sąsiadom przezwyciężyć kryzysy. Jednocześnie wskazano problemy i zjawiska, które mogą w przyszłości zagrozić stabilizacji tego państwa. Słowa kluczowe: Jordania, Haszymidzi, stabilność, Izba DeputowanychPozycja The foreign policy of Jordan and the Russia-Ukraine conflict(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Wróblewski, BartoszOn 24 February 2022 Russian forces attacked Ukraine. This attack started a war that had been going on for a year. However, before the attack the authorities in Moscow had for many years been pursuing the policy of weakening American influences. It turned out to be effective in the Middle East; Russia consolidated its alliance with Iran and supported Syrian authorities. Simultaneously, unsuccessful policy of the USA lead to weakening Washington alliances, even with such pro-American countries as Jordan. The article presents the relationship of the Hashemite monarchy with the USA and the relationship crisis. The attack of Russia on Ukraine spoiled the so far effective policy of Russia, made it weaker on the international stage, and enabled the USA to revive former alliances.Pozycja Wojna w Syrii a bezpieczeństwo Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Malantowicz, ArturThe civil war in Syria lasts over two years and its progressing escalation indicates that its quick solution is far from being feasible. It causes numerous repercussions not only for Syria itself – by war damage and erosion of the social fabric, but also for the Middle East, especially due to direct involvement of regional actors in the conflict. Particularly vulnerable is the Hashemite Kingdom of Jordan to which Syrian war constitutes a major security threat, probably the biggest one Jordan has to face in more than 40 years. The article presents the monarchy’s reaction towards the Syrian crisis and accordingly analyzes the security system of Jordan by indicating complexity and multidimensionality of threats inflicted by the war in Syria by applying the comprehensive security approach. Intensification of the military activity on ground, deteriorating humanitarian situation of the civilians and their massive influx into Jordan, a direct military threat and several dangers related to uncertain future of Syria and overload of Jordanian socio-economic system are indicated as key factors endangering the very existence and stability of the monarchy.Pozycja Współpraca Wielkiej Brytanii i USA a stabilizacja polityczna Haszymidzkiego Królestwa Jordanii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Wróblewski, BartoszRegion Bliskiego Wschodu jest znany z antyzachodnich nastrojów. Mimo to wiele rządów arabskich prowadzi prozachodnią politykę. Jednym z państw współpracujących z Europą i USA jest Jordania. Taka opcja polityczna monarchii haszymidzkiej ma jednak głębokie przyczyny historyczne i wynika z nietypowych uwarunkowań tego państwa. Należy przypomnieć, że samo powstanie Jordanii wynikało ze współpracy władz brytyjskich z Haszymidami. Państwo to utworzono w 1921 r. początkowo pod nazwą Transjordania, w wyniku decyzji politycznych Londynu. Od tego czasu do 1956 r. trwała współpraca Ammanu z Wielką Brytanią. Fakt, że w 1946 r. Jordania uzyskała niepodległość niewiele zmienił – państwo Haszymidów pozostawało zależne od Brytyjczyków. Symbolem tej nierównorzędnej współpracy była osoba Johna Bagota Glubba. Ten brytyjski ofi cer stał się głównodowodzącym armii jordańskiej. Arabowie uważali go za przedstawiciela imperium, on sam jednak był przekonany, że służy interesom arabskim. Mimo, że rozwój Jordanii zależał od dotacji Londynu, władze w Ammanie zachowały swobodę decyzji. W 1956 r. król Husajn I usunął z kraju J.B. Glubba i zerwał sojusz z Wielką Brytanią. Dynastia haszymidzka odrzuciła związek z Londynem, by pozyskać nacjonalistów arabskich. Jednocześnie król Husajn I nawiązał ścisły, choć nieformalny, sojusz z USA. To Waszyngton zaczął dotować skarb Jordanii i jego siły zbrojne. Współpraca ta trwa do dziś. Jednocześnie Amman potrafi ł w pewnych momentach przeciwstawić się polityce USA. Tak było w 1967 r. i w latach 1990–1991 w czasie pierwszego konfl iktu USA z Irakiem, podczas którego Amman popierał Bagdad. Generalnie jednak reżim jordański utrzymywał opcję prozachodnią. Rząd haszymidzki dąży przede wszystkim do utrzymania stabilności ustroju monarchicznego. Współpraca z USA, a wcześniej z Brytyjczykami, nie wynika z założeń ideowych, lecz służy temu podstawowemu celowi. Jednocześnie współpraca z Anglosasami ma w przypadku Haszymidów długą tradycję i dobrze służy ich założeniom politycznym.