Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Kościół"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Demokratyczne państwo świeckie – refleksja subiektywna(Rada Wojewódzka Towarzystwa Kultury Świeckiej, 2015) Waniek, Danuta"Tytułem tego wystąpienia wkraczam w spór o świeckość III Rzeczypospolitej. Trwa on od początków przemian ustrojowych, nacisk hierarchii kościelnej na uchwalanie przez Parlament prawa zgodnego z życzeniem kościoła hierarchicznego stał się stałym elementem państwowej praktyki politycznej. Kościół hierarchiczny wnika już nie tylko w kwestie prawa stanowionego (regulacje dotyczące aborcji, zapłodnienie in vitro, nauki etyki w szkołach, powszechnej obecności w urzędach i w salach szkół publicznych krzyża, wieszanego na ogół powyżej godła państwowego, koszty lekcji religii w szkołach itd.), ale i wypowiada się krytycznie na temat zawartości podręczników szkolnych (patrz: ostatnie uwagi dotyczące ilustracji w nowym elementarzu), a więc łamie przepis art. 25 ust. 3 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. "(...)Pozycja Konflikt pomiędzy państwem a Kościołem dotyczący rozporządzeń wykonawczych do konkordatu z 1925 roku w sprawach nauczania religii w szkołach(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Szczepaniak, Jan"Ustalenia dotyczące nauki religii w szkołach znalazły się w art. XIII, punkcie 1. W polskim tłumaczeniu urzędowym uzyskał on następujące brzmienie: „We wszystkich szkołach publicznych, z wyjątkiem szkół wyższych, nauka religii jest obowiązkowa. Nauka będzie udzielana młodzieży katolickiej przez nauczycieli, mianowanych przez władze szkolne, ktore wybierać ich będą wyłącznie spośród osób, upoważnionych przez Ordynariuszow do nauczania religii. Właściwe władze kościelne nadzorować będą nauczanie religii pod względem jego treści i moralności nauczycieli. W czasie gdyby Ordynariusz odebrał nauczycielowi dane mu upoważnienie, to ten ostatni będzie przez to samo pozbawiony prawa nauczania religii”. "(...)Pozycja Kościół w procesie transformacji w latach 1989-2014. Od mediacji i współpracy do politycznego dyktatu(Wydawnictwa AGH, 2014) Waniek, DanutaZe wstępu: "Okres od zakończenia II wojny światowej (70 lat) stanowi dla społeczeństwa polskiego zbiór doświadczeń historycznych, naznaczonych życiem w dwóch przeciwstawnych sobie modelach ustrojowych: w systemie realnego socjalizmu oraz w systemie liberalnego kapitalizmu. W obu tych systemach (lata 1944 1989 i 1989 2014) obecny był Kościół rzymskokatolicki. W realnym socjalizmie funkcjonował jako instytucja poza- lub oboksystemowa, najpierw niechętna, a nawet wroga przemianom ustrojowym i społecznym, w latach popaździernikowej odnowy przechodzi do fazy stabilizacji i ustanowienia pewnych form współpracy, podejmowanej w warunkach niepewności międzynarodowej, w imię zachowania budowanej od nowa substancji państwowej i narodowej."(...)Pozycja Prawo w świetle przekonań moralnych i politycznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Daniel, Krystyna"Problematyka relacji zachodzących między prawem i normami moralnymi, a przede wszystkim religijno-moralnymi stanowiła zawsze ważny temat rozważań filozoficznych, teoretycznoprawnych i socjologicznych. Wystarczy wskazać przykład Antygony Sofoklesa, której tragedia, wynika z niemożliwości równoczesnego sprostania wymaganiom norm religijno-moralnych i sprzecznych z nimi norm prawnych."(...)Pozycja Rodzina współczesna wobec wyzwań cywilizacji naukowo-technicznej. Możliwości pomocy rodzinie w różnych sytuacjach życiowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Szyszko-Bohusz, Andrzej"Współczesna cywilizacja naukowo-techniczna, obok niewątpliwych osiągnięć w zakresie dynamicznego rozwoju wielu dyscyplin naukowych, medycyny, technologii, udogodnień cywilizacyjnych, przepływu informacji etc. niesie z sobą również poważne zagrożenia i niebezpieczeństwa, których źródłem jest głęboki kryzys aksjologiczny, kryzys wartości moralnych, wywierający destrukcyjny wpływ na podstawową komórkę społeczną - rodzinę."(...)Pozycja Współdziałanie państwa i Kościoła Katolickiego w łagodzeniu problemu bezrobocia w Polsce po 1989 roku w świetle zasad katolickiej nauki społecznej (zarys problemu)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Wiszniewski, Jan"Jedną z naczelnych, wypracowanych na II Soborze Watykańskim zasad dotyczących relacji między Kościołem a państwem, oprócz zasady niezależności i autonomii, jest zasada współpracy. „Wspólnota polityczna i Kościół są w swych dziedzinach niezależne i autonomiczne. Obydwie jednak wspólnoty, choć z różnego tytułu, służą powołaniu jednostkowemu i społecznemu tych samych ludzi. Tym skuteczniej będą wykonywać tę służbę dla dobra wszystkich, im lepiej będą rozwijać między sobą zdrową współpracę, uwzględniając także okoliczności miejsca i czasu”."(...)