Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Kongo"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Chrześcijaństwo, modernizacja i państwo w dawnym Kongu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Piętek, Robert"Dawne Kongo stanowi ciekawy przypadek afrykańskiego państwa, którego elity polityczne pod koniec XV w. były otwarte na przyjęcie chrześcijaństwa – wtedy to do wybrzeża kongijskiego przypłynęli Portugalczycy. Państwo to było jednym z nielicznych wyjątków w dziejach Afryki okresu przedkolonialnego. Chrześcijaństwo stało się religią większej części elity politycznej Konga i to mimo częstych napięć, a nawet konfliktów, do jakich dochodziło między Portugalczykami a Kongiem, szczególnie po 1575 r., kiedy powstała portugalska kolonia w Luandzie przy południowej granicy Konga. W 1491 r. władca Nzinga a Nkuwu1 (zm. 1506) przyjął dobrowolnie chrześcijaństwo, również i późniejsi władcy pozostawali chrześcijańscy z własnej woli, podobnie jak znaczna część elit politycznych. Portugalczycy nie dysponowali w okresie przedkolonialnym odpowiednimi środkami militarnymi, by móc siłą narzucić swoją religię, nie mieli nawet takich zamiarów. Dochodziło oczywiście czasami do konfliktów, jednak realne zagrożenie militarne ze strony portugalskiej nigdy nie było poważne."Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2011 (Mniejszości etniczno-religijne a modernizacja w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, Jerzy; Tokarski, Stanisław; Kubarek, Magdalena; Switat, Mustafa; Sławiński, Roman; Jelonek, Adam W.; Trojnar, Ewa; Wiciarz, Krystian; Wiciarz, Krystian; Wardęga, Joanna; Grüner, Zuzanna; Piętek, Robert; Bielecki, Krzysztof; Kościółek, Jakub; Wolańska, Diana; Lipa, Michał; Świtalski, Piotr; Bakalarska, Malwina; Tokarski, Ryszard; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaKolejny numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych”, poświęcony krajom Afryki i Azji, pokazuje relacje między wspólnotami etniczno-religijnymi a państwem oraz charakteryzuje zmiany społeczne i kulturowe, jakie następują w obrębie tych wspólnot pod wpływem przemian modernizacyjnych. Samego słowa „modernizacja” nie należy rozumieć w odniesieniu do teorii modernizacji, oznaczającej upodobnianie się społeczeństw azjatycko-afrykańskich do zachodnich, lecz jako zmianę społeczno-kulturowego status quo w ogóle. To, że społeczeństwa Azji i Afryki są wieloetniczne i wieloreligijne jest powszechnie znane po dziesiątkach lat badań; równie dobrze znany jest fakt, że w państwach Azji i Afryki zachodzą obecnie poważne przemiany.Pozycja Wspólnota religijno-etniczna Kimbangistów a procesy modernizacji w Demokratycznej Republice Konga(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Bielecki, KrzysztofWspółczesna Afryka boryka się z poważnymi i wielorakimi problemami, których korzenie tkwią w czasach kolonialnej dominacji Europejczyków. Widać to również w przypadku Demokratycznej Republiki Konga, w której skumulowały się bolączki trapiące cały kontynent. Anarchia, wojna domowa i destabilizacja struktur władzy każdego szczebla – to stały element krajobrazu politycznego DRK również w pierwszym dziesięcioleciu XXI w. W procesie rozwoju kraju ważną rolę odgrywa Kościół kimbagistów (EJCSK). Szczególnie warte uwagi są jego inicjatywy urbanistyczne, na przykład projekty dotyczące miasta Nkamba oraz osiedla mieszkaniowego Nkendolo. Mimo iż kimbangizm w dłuższej perspektywie czasowej był daleki od aspiracji związanych z partycypowaniem we władzy państwowej, to przez swoje oddziaływania, deklaracje i inicjatywy, w istotny sposób wpływa na postawy wielu jednostek i wspólnot etnicznych, głównie BaKongo. Kościół oddziałuje także na instytucje oraz osoby publiczne mające wpływ na kształtowanie tożsamości ogólnokongijskiej, a więc na tych, których aktywność skupia się wokół wyzwań modernizacyjnych oraz tych, które uczestniczą w wydarzeniach specyficznych dla kontynentu i niepodległej Demokratycznej Republiki Konga.