Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Konstytucja RP"
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Granice wymiaru kary przewidziane przez ustawę i dolegliwość kary - kilka uwag w kontekście zakazu z arL: 18 k.s.h.(Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, 2019) Pawlik, Renata"W art. 53 k.k. zawarto tzw. ogólne dyrektywy wymiaru kary, wskazując, że sąd wymierza karę według własnego uznania, w granicach przewidzianych przez ustawę, bacząc na to, by jej dolegliwość nie przekraczała stopnia winy, uwzględniając stopień społecznej szkodliwości czynu oraz biorąc poci uwagę cele zapobiegawcze i wychowawcze, które kara ma osiągnąć w stosunku do skazanego, a także potrzeby w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa."(...)Pozycja Karalność kazirodztwa jako naruszenie wolności seksualnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Banasik, KatarzynaThe paper is focusing on the issues of incest and sexual freedom. Incest is understood as maintaining a sexual relationship among relatives in the direct line, siblings and persons related by adoption. The clause regarding incest has an autonomous significance only in the case of free sexual intercourses of persons over the age of 15. It is obvious, that a human being has the right to freedom, to sexual freedom as well. The freedom is guaranteed by the Constitution and international acts. The author presents a thesis, that the penalty of incest violates the sexual freedom and this violation is not justified. The relation of two legal terms, morality and sexual freedom, is presented, too. As a result the author makes a demand de lege ferenda: the full depenalization of incest.Pozycja Kilka uwag z okazji 13. rocznicy podpisania konkordatu pomiędzy Stolicą Apostolską a Polską(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Suchocka, Hanna"Instytucja konkordatu w drugiej połowie XX wieku przechodziła swoistą ewolucję. Jak podkreśla się w literaturze włoskiej, w okresie Soboru Watykańskiego II wydawało się, że konkordat jako instrument wzajemnych stosunków instytucjonalnych pomiędzy Kościołem i Państwem przechodzi do historii. Było to jakby tym bardziej uzasadnione, że podczas samych debat Soboru Watykańskiego wokół konkordatu panowało milczenie. Równocześnie jednak dochodziły głosy zwracające uwagę na potrzebę zachowania instytucji konkordatowej, albowiem ta forma pozwalała na regulację tradycyjnej materii prawa publicznego, tj. prawa „zewnętrznego” Kościoła."(...)Pozycja Konteksty prawa i praw człowieka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Lubelski, Marek; Banasik, Katarzyna; Franosz, Tomasz; Strzelec, Adam; Zelek, Agnieszka; Kusion, Mariusz; Rachtan, Łukasz; Lewandowska-Malec, Izabela; Żebrowski, Andrzej; Dymińska, Zyta MariaW monografii i znalazły się artykuły prezentujące stan prawny na 2010 rok, pozornie ze sobą niezwiązane, bardzo zróżnicowane pod względem tematycznym, prezentujące zainteresowania badawcze osób o różnym doświadczeniu i stażu pracy. Ideą przewodnią łączącą te opracowania są prawa człowieka i ich ochrona, w szczególności w świetle uregulowań Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności i orzecznictwa ETPCz.Pozycja Kontrawencjonalizacja w polskim prawie karnym i wykroczeń analiza teoretyczno-dogmatyczna na tle porównawczym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Pawlik, RenataZe wstępu: "Jak pisał G. Radbruch, prawo karne jest nie tylko źródłem, ale również barierą karalności. W teorii prawa już stosunkowo dawno pojawił się pogląd, że nie należy posługiwać się represją karną, gdy można w sposób tańszy zapobiec szkodom społecznym. Również W. Wolter podnosił kiedyś, że o normie prawnej można myśleć wtedy, gdy nie tylko można karać, ale i trzeba karać, ponieważ innego sposobu zabezpieczenia nie ma, podkreślając jednocześnie, że efektywność normy jest wprost proporcjonalna do intensywności owocnego ścigania. Ustawodawca przez właściwe ukształtowanie regulacji wpływa na przyszłe zachowania jednostek, które niejednokrotnie podejmując decyzję odnośnie naruszenia określonej normy prawnej, dokonują swoistego ważenia korzyści i strat wynikających z takiego postępowania. Przestrzeganie norm prawnych jest warunkiem funkcjonowania społeczeństwa, a perspektywa szybkiego przeprowadzenia postępowania karnego stanowić może istotny czynnik determinujący ludzkie zachowania. "(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2006 (Konkordaty pomiędzy Stolicą Apostolską a Polską. Stosunki państwo-Kościół)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Stańczyk, Janusz; Suchocka, Hanna; Krukowski, Józef; Mezglewski, Artur; Szczepaniak, Jan; Zarzycki, Zdzisław; Sutor, Julian; Czaja, Jan; Czaja, Jan; Paleczny, Tadeusz; Grygajtis, Krzysztof; Staszków, Jan; Staszków, JanPozycja Obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej niezgodnym z prawem działaniem władzy publicznej z art. 77 ust. 1 konstytucji RP w świetle jedności systemu prawa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Szczerbińska-Byrska, MałgorzataZ wprowadzenia: "Obowiązek odszkodowawczy państwa jest konsekwencją zasady państwa prawa oraz zasady równości obywateli. Ustawodawca konstytucyjny stanowi w art. 77 Konstytucji RP, że każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie władzy publicznej. Właściwe odczytanie tego artykułu Konstytucji RP wymaga odesłań do zagadnień ustrojowych oraz spojrzenia na regulacje cywilnoprawne (art. 417 i nast. k.c.). Przepisy kodeksowe są zasadniczym i pierwotnym trzonem regulacji, tworzącym reżim odrębny od pozostałych przepisów o czynach niedozwolonych. Przede wszystkim należy wskazać art. 77 Konstytucji RP jako podstawę tej odpowiedzialności. W doktrynie zrodziły się jednak wątpliwości, czy art. 77 Konstytucji RP można bezpośrednio stosować (art. 8 ust. 2 Konstytucji RP), czy też ma on charakter przepisu blankietowego, wymagającego „wypełnienia” przez ustawodawcę zwykłego."(...)Pozycja Państwo demokratyczne, prawne i socjalne: księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Zbigniewowi Antoniemu Maciągowi. T. 1, Studia konstytucyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Grawert, Rolf; Bożyk, Stanisław; Bergsdorf, Wolfgang; Jamróz, Adam; Malec, Jerzy; Wołpiuk, Waldemar J.; Biernat, Tadeusz; Grabowska, Sabina; Wieciech, Tomasz; Sarnecki, Paweł; Dąbrowski, Marcin; Bankowicz, Marek; Brodziński, Witold; Stern, Klaus; Banaszak, Bogusław; Tatham, Allan F.; Garlicki, Leszek; Kundoch, Harald G.; Bainczyk, Magdalena; Barcz, Jan; Kosikowski, Cezary; Gubała, Marcin; Mazuryk, Marcin; Pardus, Jerzy; Pardus, Borys; Complak, Krystian; Eckhardt, Krzysztof; Czarny, Piotr; Jamróz, Lech; Piotrowski, Ryszard; Przywora, Bogusław; Zaleśny, Jacek; Zięba-Załucka, Halina; Mazur, Jacek; Szmyt, Andrzej; Baran, Krzysztof W.; Kruk, Maria; Grzybowski, Marian; Tuleja, PiotrPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2002(Oficyna Wydawnicza AFM, 2002) Kubát, Michał; Czarny, Ryszard M.; Pietrzyk, Dorota; Horodyski, Miłosz; Grzybowski, Marian; Staszków, Jan; Maciąg, Marek; Hładij, Michał; Szczurek, Wiesław; Kornaś, Jerzy; Kloczkowski, Jacek; Szarota, Zofia; Panek, Anna; Tabora-Marcjan, Ewa; Sierankiewicz, Ewa; Paleczny, Tadeusz; Warmińska, Katarzyna; Blachnicki, Bogusław; Fatuła, Dariusz; Dołhasz, Magdalena; Kubacka, Dominika; Świerczyńska, Jowita; Boczkowska, Barbara; Seniów, Jerzy; Hadżinikołowa, Elena; Grott, Olgierd; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2003(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Biernat, Tadeusz; Lewandowska-Malec, Izabela; Zarzycki, Zdzisław; Reszczyński, Jarosław; Sobczak, Witold; Wałecka, Agnieszka; Zgórniak, Marian; Kargol, Anna; Hoffmann, Henryk; Babuśka, Iwona; Rosicka, Janina; Warszyńska, Jadwiga; Oliwkiewicz, Barbara; Swierczyńska, Jowita; Kubacka, Dominika; Staszków, Jan; Dziedzicki, Jan; Kapiszewski, AndrzejPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2005(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Lewandowski, Henryk; Kostecki, Apoloniusz; Lubelski, Marek; Kubiak-Cyrul, Agnieszka; Tor, Krzysztof; Buczek, Andrzej; Hofmańska, Ewa; Smaga, Łukasz; Banasik, Katarzyna; Lewandowska-Malec, Izabela; Ślusarska, Renata; Karp, Janusz; Obirek, Stanisław; Czajkowski, Wojciech; Pulit, Anna; Olearczyk, Teresa; Galata, Stanisław; Zarzycki, Zdzisław; Kapiszewski, AndrzejPozycja Pozorne dylematy polskiego ustawodawcy, czyli fundamenty zasad karania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Lubelski, Marek"W Polsce od lat mamy do czynienia z głoszonymi przez różne ugrupowania polityczne, ale także i przez niektórych przedstawicieli nauki, zamysłami reformowania prawa karnego, których naczelną tezą jest tzw. znaczne zaostrzenie represji. Niektóre zmiany o takim charakterze zostały już do ustawodawstwa wprowadzone: ustawa z 3 czerwca 2005 r. wydłużająca okresy przedawnienia, ustawa z 27 lipca 2005 r., w części dotyczącej zaostrzenia zagrożenia karą za czyn z art. 148 § 2 k.k., czy z art. 200 § 1 i § 2 k.k. 18 października 2006 r. sejm wprowadził kolejną nowelizację: tzw. sądy 48-godzinne. Jej zamysłem jest reaktywowanie w kodeksie kwalifikacji „czynu o charakterze chuligańskim”, połączone ze znacznym zaostrzeniem wymiaru kary przez obligatoryjne podniesienie dolnego progu wymiaru kary. Rząd zapowiada rychłe następne obszerne zmiany idące w tym samym kierunku, tzn. zaostrzenia represji, wskazując zresztą na coraz to nowe potencjalne tereny wymagające reformowania."(...)Pozycja Prawo do bezpieczeństwa w świetle międzynarodowych i polskich regulacji prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Poździoch, StefanThe notion of security is considered in reference to nearly all the aspects of human life. The question of the security of the state, society, and citizen is becoming an ever more complex and interdisciplinary question. Various realms of human life and activity make use of an array of notions including employee security, patient security, consumer security, child security, student security, tourist security, and individuals security during mask events. The security of the state and the security of an individual and citizen build in fact a single whole. In individual manifestations and areas of social and economic life, the state should accomplish and ensure the citizens’ inalienable right to security.Pozycja Skutek prawny referendum lokalnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Lewandowska-Malec, IzabelaZ wprowadzenia: "Gdy w roku 1998 wybuchł konflikt w sprawie budowy drogi ekspresowej, stanowiącej obwodnicę Augustowa, przebiegającej przez tereny prawnie chronione (Dolinę Rospudy) w postaci estakady, politycy zaproponowali przeprowadzenie referendum lokalnego z udziałem mieszkańców województwa podlaskiego. W związku z tym rozgorzała dyskusja, czy organizacja referendum w takiej sprawie jest dopuszczalna w świetle ustawy z dnia 15 września 2000 roku o referendum lokalnym."(...)Pozycja Studia Prawnicze: rozprawy i materiały nr 2, 2013(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bochenek, Artur; Kościelniak, Grzegorz; Poździoch, Stefan; Ibek, Anna; Kolaszyński, Mateusz; Widacki, Jan; Staszel, Renata; Damasiewicz, Agnieszka; Huszcza, Martyna; Sala-Szczypiński, Marcin; Bałos, Iga; Koczur, Sebastian; Wojtarowicz, Małgorzata; Szuba-Boroń, Anna; Widacki, Jan; Maciąg, Zbigniew