Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Mao Zedong"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Contemporary Chinese Historiography, with Special Emphasis on Taiwanese Historiography. Part one(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Sławiński, Roman"The beginnings of Chinese historiography are remote and glorious indeed. The earliest Chronicles date as far back as the 9th century BC. The famous Records o f the Grand Historian, written by Sima Qian (145-90 BC) and his father Sima Tan, completed at the beginning of the first century BC, became the first model for dynastie chronicles which not only recorded historical events in a chronological order but also offered a certain synthesis of these events, as stated by Jacques Gemet, the French author of the monumental history of China aptly entitled Le monde chinois'. Twenty six dynastie chronicles were written according to this model; in order to ensure objectivity, each chronicie was written only after the following dynasty came into power."(...)Pozycja Ideologiczne podstawy maoistowskiego nacjonalizmu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Wardęga, Joanna"W artykule zostaną przedstawione zagadnienia ideologiczne związane z nacjonalizmem w Chinach maoistowskich. W języku chińskim na określenie narodu używa się różnych słów. Istnieje pojęcie minzu, oznaczające naród w sensie kulturowym, etnicznym, a także guojia – naród-państwo. Słowo minzu zostało w końcu XIX w. zaczerpnięte z japońskiego terminu minzoku, określającego „lud” lub „naród”. Minzoku również jest terminem stosunkowo młodym, bo dziewiętnastowiecznym, i najprawdopodobniej pochodzi z niemieckiego Volk. W końcu XIX i na początku XX w. twórcy państwa chińskiego, z Sun Yat-senem na czele (i jego zasadą nacjonalizmu – minzu zhuyi), używali terminu minzu na określenie zarówno tworzonego przez nich na bazie Hanów narodu chińskiego (Zhonghua minzu), jak i samych grup etnicznych, w większości Hanzu i mniejszości narodowych jak Mongołowie czy Mandżurowie. Minzu to trwała wspólnota, którą wyróżniać może wspólne pochodzenie etniczne (jak Hanzu) czy organizacja polityczna (jak Meiguo minzu – naród amerykański). Może być także pojęciem bardzo szerokim, zbliżonym do „rasy”, jak Alabo minzu – Arabowie."(...)Pozycja Konfucjańska idea wielkiej jedności w myśli politycznej Czang Kaj-Szeka i Mao Zedonga(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Łozińska, TeresaThe Confucian concept of the Great Unity, which refers to a utopian vision of the ideal world in which everlasting peace and harmony prevail, has been for centuries a reference point for the most illustrious Chinese thinkers and emperors in their reflection about the Middle Kingdom and its society. The paper examines understanding and interpretation of the concept of the Great Unity by the two most influential Chinese leaders of the 20th century, Jiang Jieshi and Mao Zedong, who were inspired by this Confucian concept in building a new society and state in the times of the epochal transitions and creation of a new order. The paper begins with an analysis of the political doctrine of Sun Yat-sen, the Three Principles of the People, which was aimed at realization of the Great Unity and had a strong influence on Jiang Jieshi’s political thought. The fi rst part of the paper examines the concept of the Great Unity in the political thought of Jiang Jieshi. It concerns, i.a., economical, political, and social ideal of the concept of the Great Unity, and Jiang’s interpretation of Sun Yat-sen’s principle of people livelihood and the theory of the Confucian scholar Kang Youwei, both of which infl uenced Jiang’s understanding of the concept of the Great Unity. The second part of the paper examines the concept of the Great Unity in the political thought of Mao Zedong. It concerns Mao’s interpretation of history with its division into three periods and links between Mao’s thought, the theory of Kang Youwei and the Marxist tradition. The signifi cance of the concept of the Great Unity in contemporary offi cial ideology of the Communist Party of China is also analyzed in the paper.