Przeglądaj wg Słowo kluczowe "ONZ"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 44
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Aksjonormatywne podstawy systemu globalnego bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Czajkowska, KatarzynaAutorka odnosi się do procesu ewolucji założeń leżących u podstaw doktryny bezpieczeństwa międzynarodowego Organizacji Narodów Zjednoczonych. W ostatniej dekadzie aksjonormatywne podstawy tego systemu ulegają głębokiemu przewartościowaniu w celu zwiększenia jego funkcjonalności. Autorka chce rozważyć trzy kwestie poddawane debacie i weryfi kowane na forum Organizacji. Po pierwsze, jest to kwestia identyfi kacji podmiotów tego systemu. Czy system ten winien być tworzony wobec państw, organizacji czy jednostek. Po drugie, debata toczy się w odniesieniu do sposobów kontroli systemu. Czy polega ona na oddziaływaniu jednostronnym autorytetu, czy kolektywnym zarządzaniu wszystkich jego uczestników. Po trzecie, dyskusja dotyczy skuteczności systemu. Czy powinna ona wynikać z powszechnej zgody co do jego założeń, czy też zachodzi poprzez odgórne zobowiązanie pod groźbą pewnych sankcji. Punktem odniesienia dla rozważań jest koncepcja systemu zarządzania globalnego. System ten miałby wykluczać dominację jednego podmiotu społeczności międzynarodowej nad pozostałymi, redukować tendencje niedemokratyczne oraz zapewniać równowagę między interesami a potrzebami ludzkości. Aby taki system mógł funkcjonować w skali globalnej, należy spełnić szereg warunków natury politycznej, gospodarczej i społecznej. Podstawowym warunkiem jego funkcjonowania jest jednak tendencja jego uczestników do dobrowolnego adaptowania prawa międzynarodowego oraz tworzenia międzynarodowych struktur politycznych. To daje autorce okazję do rozważenia jeszcze jednej kwestii. Kwestii dotyczącej charakteru systemu, który z samej swej natury może zakładać uniwersalność, konsensualność lub relatywność swoich konsekwencji.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2018, nr 1 (XXX) : Bezpieczeństwo energetyczne i ochrona środowiska/klimatu w drugiej dekadzie XXI wieku. Trendy rozwojowe(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Molo, Beata; Wyligała, Helena; Kamola-Cieślik, Małgorzata; Wojcieszak, Łukasz; Bałamut, Anna; Tomala, Magdalena; Grzela, Joanna; Gacek, Łukasz; Morawska, Ewelina; Kraj, Kazimierz; Kotulska, Olga; Stępniewska, Paulina; Gawron, Dominika; Gibas-Krzak, Danuta; Lasoń, Marcin; Machniak, Arkadiusz; Molo, BeataZE WSTĘPU: W niniejszym tomie podjęte zostały aktualne zagadnienia związane z wybranymi aspektami bezpieczeństwa ekologicznego (w ujęciu przedmiotowym i narodowym), jak również implikacjami powiązania kwestii ochrony środowiska i klimatu z rozwojem społeczno-ekonomicznym oraz polityką i bezpieczeństwem energetycznym.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2020, nr 1 (XXXVIII) : Ewolucja wyzwań bezpieczeństwa jednostki ludzkiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Molo, Beata; Jäger, Thomas; Dośpiał-Borysiak, Katarzyna; de Andrade Gama, Isabela; Marczuk, Karina Paulina; Kowalczyk, Jan; Bałamut, Anna; Sakson-Boulet, Anna; Diawoł-Sitko, Anna; Siadkowski, Adrian; Kargol, Anna; Gniadek, Waldemar; Leunig, Ragnar; Havertz, Ralf; Paech, Norman; Erler, PetraFrom Introduction: "The concept of human security has become the next stage in the evolution of the concept of expanded recognition of security. Admittedly, human security refers to an expanded idea of security, which, in contrast to traditional security conceptualisations, does not focus merely on the protection of the state, but rather on the protection of an individual and his/her human dignity."(...)Pozycja Boko Haram - od lokalnej sekty do międzynarodowej organizacji terrorystycznej?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kusion, MariuszBoko Haram to salaficka sekta dżihadystów, powstała około 2002 r. w północno-wschodniej Nigerii. Od 2010 r. dynamicznie rozwija nie tylko działalność misyjną, ale i przeprowadza brutalne zamachy na nigeryjskich chrześcijan i władze. Boko Haram często określa się mianem „afrykańskich (nigeryjskich) talibów”, ponieważ jej członkowie żądają proklamowania szariatu w całym kraju i kontestują wszystko, co wiąże się z zachodnią kulturą (np. model ustroju, nauczania, teoria Darwina). Sekta zyskuje coraz większą popularność wśród ubogich muzułmanów rozczarowanych biedą i nieudolnymi rządami. Coraz częściej także spekuluje się, że Boko Haram stwarza poważne zagrożenie nie tylko dla bezpieczeństwa lokalnego, ale i międzynarodowego, zwłaszcza gdy potwierdzenie znajdą powiązania sekty z aparatem państwowym, przestępczością zorganizowaną, ale również Al-Kaidą i Al-Shabaab.Pozycja Dokąd zmierza Libia bez Muammara Kaddafiego?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Dzisiów-Szuszczykiewicz, AleksandraIn February 2011, inspired by the events in Tunisia and Egypt, Libyans started the revolt, which resulted in the overthrow of the regime of Colonel Muammar Qaddafi. The revolt lasted eight months and was supported by the international military intervention, which was crucial to the success of the insurgents. However, the international support for the uprising would not have been possible without the diplomatic efforts of the quickly formed Libyan Transitional National Council, which represented the opposition forces against Col. Qaddafi. The consolidation of both the Libyan opposition and international military operation in Libya were the key factors of the socalled Libyan Arab Spring. The first chapter of the article presents the significant developments of the Libyan revolt from the beginning of the protests until the death of Col. Qaddafi and formation of a first government. The uprising and military intervention led to the change of the political system of the state. It has caused numerous damages and brought many challenges threats to the new Libyan authorities, not only economic, but also social, political and military. The second part of the article addresses these challenges and threats, as they have been determining the shape and structure of the new Libya. This section presents the relevant factors such as the tribal ties, the country’s partition into the center and periphery, the role of religion in social and political life, which will have a huge impact on the Libyan society, the future structure of the state, the political scene of the country and relations with regional and global actors. The last part of the article analyses the Libyan uprising and the impact of international military intervention on the situation in Libya. It is an attempt to draw scenarios of the future of Libya and its impact on the security situation in the Mediterranean region, in Africa and in the Arab world. It shows both the possible advantages of the regime change in Libya and the threats for the stabilization of the country and neighbouring regions.Pozycja Działania ONZ na rzecz rozwoju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Ogonowski, Piotr"W ciągu 60 lat, jakie minęły od utworzenia przez koalicję antynazistowską Organizacji Narodów Zjednoczonych, świat przeszedł głębokie przeobrażenia zarówno w sferze politycznej, społeczno-ekonomicznej, jak i naukowo-technicznej. Radykalnie wzrosła też liczba członków społeczności międzynarodowej uczestniczących w pracach Organizacji. Na początku swej działalności ONZ liczyła 51 członków, obecnie - 191 państw, co oznacza, iż stała się organizacją uniwersalną w pełnym tego słowa znaczeniu. Jej szczególna rola w porównaniu do innych organizacji międzynarodowych o oddziaływaniu globalnym wynika z kompleksowego mandatu ONZ zapisanego w Karcie Narodów Zjednoczonych."(...)Pozycja Fińska koncepcja zrównoważonego rozwoju w świetle Agendy 2030. Wybrane aspekty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Grzela, JoannaPrzekształcanie naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030, zawierający 17 celów zrównoważonego rozwoju. Agenda określa wspólne cele dla wszystkich państw członkowskich ONZ. Odwołując się do długoletniej tradycji zrównoważonego rozwoju, Finlandia znajduje się wśród liderów we wdrażaniu Agendy 2030. Państwo to stworzyło model, który wzbudza powszechne zainteresowanie, a jego zasadniczym wyróżnikiem jest zobowiązanie społeczeństwa do zrównoważonego rozwoju. Procedura ta zapewnia organizacjom i aktywnym obywatelom możliwość samodzielnego dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Jest to praktyczne i rzadkie narzędzie służące realizacji Agendy 2030 na poziomie krajowym.Pozycja Fortyfikacje i linie bezpieczeństwa wzniesione przez Izrael po 1967 roku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Aksamitowski, AndrzejBariery bezpieczeństwa i linie umocnione wzniesione podczas wojen toczonych w 2 połowie XX i na początku XXI wieku na Bliskim Wschodzie miały za zadanie zarówno osłonić obszary i zamieszkujących je obywateli, jak i zabezpieczyć planowane działania manewrowe. Fortyfikacje nie powstrzymały aktywnych działań strony nacierającej. Linie umocnień nie mogą zastąpić woli walki żołnierza. Techniczne możliwości zabezpieczania działań zbrojnych za pomocą fortyfikacji nadal więc będą wykorzystywane przez walczące strony, chociaż zmieniać się będą formy rozbudowy inżynieryjnej. Dużą rolę będą także odgrywać jako „mury i płoty bezpieczeństwa” dla osłony obywateli zagrożonych terroryzmem.Pozycja Gospodarka światowa w dobie globalizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Księżyk, Marianna; Pluciński, Eugeniusz M.; Ślusarczyk, Magdalena; Ostrowska, Barbara; Kotulewicz, Karolina; Czajkowska, Karolina; Diawoł, Anna; Majchrowska, Elżbieta; Tarnawski, Marcin; Borkowski, Kamil; Zysk, Wojciech; Wyrwicz, Marek; Wyrwicz, Marek; Piziak-Rapacz, Anna; Lasoń, MarcinPozycja Granice władzy - wybrane problemy praw i wolności człowieka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2001) Bednarczyk, BogusławaZe wstępu: "W ostatnim dziesięcioleciu ustrój demokratyczny zrobił w świecie karierę. Padły liczne dyktatury wojskowe, padł komunizm w Europie Środkowej. Prawie połowę z dwustu państw świata można uznać za mniej lub bardziej ugruntowane demokracje. Państwa demokratyczne powinny ze sobą współpracować nie tylko na polu gospodarki, lecz właśnie w sprawach dotyczących samej demokracji - chronić prawa człowieka, likwidować zagrożenia dla konstytucyjnych rządów."(...)Pozycja Historia i polityka — determinanty niepodległego Kosowa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Stawowy-Kawka, Irena"17 lutego 2008 r. parlament kosowski w Prištinie proklamował niepodległość Kosowa. Oznaczało to odłączenie tej prowincji od Serbii i powstanie nowego państwa. Niemal bezpośrednio po proklamowaniu niepodległości, Kosowo zostało uznane przez 38 krajów w tym przez większość krajów UE oraz USA i Polskę. Secesji kosowskich Albańczyków nie uznała Serbia, a także m.in. Rosja, Hiszpania, Rumunia. Niepodległość Kosowa nie może być uznana także przez ONZ, ze względu na protest Rosji i Chin."(...)Pozycja Human Security: Designed Cynicism or a Poorly Implemented Idea?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) de Andrade Gama, IsabelaPojęcie human security weszło do agendy międzynarodowej w 1994 r. Moment nie mógł być bardziej sprzyjający dla przesunięcia debaty na temat spraw ludzkich w stronę problematyki bezpieczeństwa i uwzględnienia innego podejścia do bezpieczeństwa. Należy przyznać, że wczesne lata 90. były w dużej mierze naznaczone końcem zimnej wojny, co położyło kres wysokiemu poziomowi niepewności między państwami. W tym czasie, chociaż nadal istniały napięcia między państwami i jednostkami wewnątrzpaństwowymi, były populacje zaniedbywane przez długi czas w kwestiach bezpieczeństwa. Głównym celem artykułu jest analiza różnorodnych oficjalnych dokumentów wydanych przez ONZ dotyczących human security oraz, w ramach nadrzędnego celu prowadzonych badań, przyjrzenie się koncepcji human security i jej zastosowaniu.Pozycja Implementacja rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych w świetle prawa Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia systemowe(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Kenig-Witkowska, Maria MagdalenaZ wprowadzenia: "W literaturze politologicznej i prawnomiędzynarodowej coraz częściej zwraca się uwagę na ważną rolę, jaką Unia Europejska (UE) odgrywa w systemie zbiorowego bezpieczeństwa, ustanowionym przez Kartę Narodów Zjednoczonych (KNZ). Trudno obecnie wyobrazić sobie skuteczność sankcji Rady Bezpieczeństwa (RB) bez udziału w nich UE, chociaż nie jest ona zobowiązana do implementacji rezolucji ONZ, ponieważ podobnie jak Wspólnota Europejska UE nie jest członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych. Natomiast wszystkie państwa członkowskie Unii są członkami ONZ, ergo, zobowiązane są do przyjęcia i wykonania zobowiązań wynikających z przepisów Karty NZ, w tym rezolucji Rady Bezpieczeństwa."(...)Pozycja Implikacje kryzysu strefy euro dla wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Lasoń, MarcinThis article is on the subject of implications of Euro zone crisis for EU Common Security and Defense Policy. Financial crisis directly influences security of membership countries not only in economic terms, but it influences military security as well. However, it does not only affect Euro zone countries, but it is also experienced by countries of the whole European Union and it is carried out in the policies of these countries within the whole EU. One of them is EU Common Security and Defense Policy which is characterized by many difficulties connected with its realization apart from the fact whether Europe is affected by financial crisis or not. The author is trying to investigate how the current situation is influencing and will influence CSDP due to the lack of political will for wider common financing of EU activities, and if it is possible to carry out ambitious plans while defense budgets of membership countries are decreased. On the one hand, the crisis may lead to strengthening negative phenomenon, on the other hand, it may be a chance to improve already existing institutions and mechanisms which, because of economic problems, should work more effectively. The implications also include problems of military sector that may collapse because of the savings, and that fact may have consequences in military sector and cause far-reaching political problems in national and international dimension. Military operation in Libya was a good chance to check the condition of EU CSDP. It exposed the deficiencies of the Europeans, and only drawing appropriate conclusions will allow necessary changes also in terms of finances for military sector.Pozycja Jan Paweł II - wielki Ambasador pokoju, pojednania i sprawy polskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Sutor, Julian"W ponad 26-letniej posłudze na Stolicy Piotrowej wielkiego papieża Jana Pawła II na szczególne podkreślenie zasługuje jego wytrwałe działanie na rzecz sprawiedliwego pokoju, pokojowego załatwiania sporów międzynarodowych, pojednania i sprawy polskiej. Na tę bezprecedensową w dziejach Kościoła powszechnego aktywność Jana Pawła II na forum międzynarodowym można spojrzeć w dwóch zasadniczych aspektach: ewangeliczno-historycznym, upatrując w niej kontynuację myśli i dzieła najwybitniejszych przedstawicieli Kościoła katolickiego, w tym uczonych, zwolenników „przekuwania mieczy na lemiesze”, pragnących ustrzec ludzi od plagi wojen niesprawiedliwych, występujących przeciwko tym, którzy nie pokój przynoszą, lecz miecz; oraz w aspekcie współczesności, czyli w odniesieniu do - jak napisał Ojciec Święty w swym Testamencie - „trudnego stulecia”, w którym „z wyroków Opatrzności” dane mu było żyć."(...)Pozycja Karta Narodów Zjednoczonych, Statut Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, Konwencja Wiedeńska o Prawie Traktatów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Staszków, JanZe wstępu: "Studiowanie źródeł prawa międzynarodowego publicznego jest jednym z niezbędnych elementów uzupełniających studiowanie samego prawa międzynarodowego publicznego. W prezentowanym zbiorze znajdują się trzy dokumenty z zakresu „twardego” prawa międzynarodowego publicznego: Karta Narodów Zjednoczonych, Statut Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz Konwencja wiedeńska o prawie traktatów oraz dwa dokumenty - źródła polskiego prawa wewnętrznego: ustawa o umowach międzynarodowych i rozporządzenie RM w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych. Te pięć dokumentów tworzą spójną całość i są ze sobą wzajemnie powiązane."(...)Pozycja Komisja Nadzorcza Państw Neutralnych w Korei. Geneza, założenia i działalność(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Ciechanowski, GrzegorzFenomen Komisji Nadzorczej Państw Neutralnych, utworzonej po najbardziej krwawym i niebezpiecznym konflikcie okresu bipolarnego rozdarcia świata, polega na samym fakcie jej zaistnienia i próbach ustabilizowania sytuacji polityczno-militarnej na Półwyspie Koreańskim. Po wielu miesiącach wojny między Koreą Północną a Południową, front ustabilizował się wzdłuż 38 równoleżnika i ta linia do dziś jest granicą pomiędzy obydwoma państwami koreańskimi. Podpisanie 27 lipca 1953 r. układu rozejmowego zakończyło konflikt zbrojny, który okazał się najbardziej krwawym epizodem zimnej wojny. Do przestrzegania warunków porozumienia powołano dwie międzynarodowe komisje państw neutralnych: Komisję Nadzorczą Państw Neutralnych (Neutral Nations Supervisory Commission - NNSC), w skład której wchodzili przedstawiciele Polski, Czechosłowacji, Szwajcarii i Szwecji oraz Komisję Repatriacyjną Państw Neutralnych (Neutral Nations Repatriation Commission - NNRC), do której należały te państwa oraz Indie.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2009 (Strefa Euroatlantycka - 60 lat istnienia i przemian)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Bednarczyk, Bogusława; Bainczyk, Magdalena; Boyadjieva, Nadia; Czaja, Jan; Domaradzki, Spasimir; Kolendowska-Matejczuk, Marta; Kramer, Mark; Ludwikowski, Rett R.; Matyasik, Michał; Misztal, Katarzyna; Perdeus-Białek, Małgorzata; Szymańska-Klich, Anna; Wiatr, Jerzy J.; Laidler, Paweł; Nowacka, Magdalena; Bednarczyk, BogusławaPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” jest próbą zapoznania czytelnika z bieżącą europejską polityką międzynarodową z perspektywy ważnych wydarzeń historycznych XX wieku, których skutki polityczne, społeczne i kulturowe odgrywają ważną rolę na arenie międzynarodowej. Rok 2009 nie wprowadził nowego porządku międzynarodowego, nie zapisał się też w międzynarodowych stosunkach politycznych wyjątkowymi osiągnięciami. Przypadło w nim jednak kilka znaczących rocznic związanych z najnowszą historią. Na niektóre z nich pragniemy zwrócić szczególną uwagę czytelników, dotyczą one bowiem powstania ważnych organizacji i instytucji międzynarodowych, które na stałe wpisały się w obraz współczesności, a ich działalność była i jest przedmiotem wielu analiz i polemik. Zdecydowanie najwięcej uwagi autorzy niniejszego tomu poświęcili rocznicy powstania Rady Europy i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w kontekście różnych aspektów ochrony praw człowieka i wzmocnienia demokratycznego modelu państwa prawa. Obszar zainteresowania autorów nie koncentruje się wyłącznie na rozważaniach związanych z okrągłymi rocznicami obchodzonymi w roku 2009. Z uwagi na to, że Europa zawsze była projektem politycznym, a celem integracji gospodarczej nie było wyłącznie zniesienie barier handlowych, ale także stworzenie pokoju, dobrobytu i demokracji, autorzy odnoszą się również do przypadającej w 2009 roku podwójnej rocznicy: dwudziestolecia upadku żelaznej kurtyny, rozpoczynającego wydarzenia, które odmieniły Europę Środkową i Wschodnią, oraz piątej rocznicy rozszerzenia Unii Europejskiej na wschód. To ostatnie rozszerzenie było istotnym osiągnięciem w historii Unii.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2007 (Polska i Niemcy wobec wyzwań bezpieczeństwa międzynarodowego XXI wieku)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Zięba, Ryszard; Lasoń, Marcin; Zięba, Aleksandra; Stolarczyk, Mieczysław; Mickiewicz, Piotr; Koszel, Bogdan; Chorośnicki, Michał; Sieg, Hans Martin; Sokołowski, Adam; Zając, Justyna; Pradetto, August; Czarny, Ryszard M.; Cziomer, Erhard; Molo, Beata; Paterek, Anna; Cziomer, ErhardPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2010 (Wyzwania bezpieczeństwa, integracji europejskiej oraz współpracy międzynarodowej w XXI w.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Cziomer, Erhard; Molo, Beata; Lasoń, Marcin; Stańczyk, Jerzy; Mazurek, Kamila; Paterek, Anna; Czajkowska, Katarzyna; Diawoł, Anna; Piziak-Rapacz, Anna; Ożóg, Justyna; Lasoń, Marcin; Bednarczyk, BogusławaAutorzy w swoich rozważaniach skupili się m.in. na wymiarze globalnym i regionalnym procesów polityczno-prawnych, społeczno-gospodarczych i militarnych w ujęciu zarówno historycznym, jak i współczesnym. Omówili także strategie państw, założenia doktrynalne partii i ruchów politycznych. Zaakcentowali rolę instytucji i organizacji międzynarodowych w działaniach na rzecz bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »