Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Russia"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 82
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja A new “gathering of Russian lands”: Russia’s return to imperialism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Jach, AnnaThis article looks at the contemporary rebuilding of the sphere of influence of the Russian Federation, which covers the area of the so-called “near abroad”. The choice of the tactics results from the possible influence of the Russian state in this area. Thus, in addition to using the techniques of the so-called soft power, the catalogue includes primarily those activities that enable Russian decision-makers to manage conflict. The process of ‘claiming Russian land back’, initiated since the collapse of the bipolar system, should be interpreted as a political imperative to return to imperial politics. The instruments for their implementation were both traditionally understood leadership in the world, when the fate of all states and nations was decided by the greatest powers, to which Russia belonged from the first half of the nineteenth century. Another very effective tool for restoring the status quo ante of the ‘Russian empire’ turned out to be the ancient Roman strategy of divide et impera, an approach that has made it possible, from the very beginning, for the Russian Federation to strive to restore its hegemonic position in the territory of the countries that once formed the Soviet Union with it. The inability to impose sovereignty by such a soft influence or to inspire and extinguish potential conflicts has led to the armed assertion of its rights by Russia. Consequently, the policy adopted by Russian decision-makers may not only cause an armed conflict on a large European scale, but also other artificially induced cataclysms, difficult to predict, the consequences of which will have to be handled by the future generations.Pozycja Afryka jako obszar rywalizacji Rosji z Zachodem(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Adamczyk, NataliaAmbitions and influences of the Russian Federation reaches Post Soviet Area, the Middle East, and Africa as well. The Kremlin uses any geopolitical factor to sway antiwestern sentiments among African countries. The role of this paper is to analyze and present a place of African countries in russian politics, especially since 2015. Analytical approach suggest what political, economical and military tools are utilized by Russia to recover its previous position on this continent. Any consequences of russian involvement in chosen countries are also highlighted here to underline an international position of Russia on African continent.Pozycja Aktualna polityka zagraniczna Federacji Rosyjskiej a Unia Europejska – podstawowe zagadnienia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Czajkowski, MarekCelem artykułu jest syntetyczne ukazanie źródeł rosyjskiej polityki zagranicznej, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej. Zasadniczą tezą jest stwierdzenie, że najważniejszą motywacją polityki zagranicznej Moskwy jest utrzymanie władzy przez obecny rząd. W tym celu Moskwa świadomie kreuje kontrolowany konflikt z Zachodem aby wywołać efekt skupienia zagrożonego narodu wobec władzy w celu poprawy jej legitymizacji nadszarpniętej przez trudności gospodarcze.Pozycja America and Energy Domination Plan–A New Way of Regime Change?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Zarzycki-Siek, JerzyW grudniu 2017 r. administracja prezydenta Donalda Trumpa zapowiedziała zasadniczą zmianę w amerykańskiej polityce energetycznej. Korzystając z rewolucji w wydobyciu gazu i ropy, tzw. shale revolution, USA podejmie próbę dominacji światowego rynku węglowodorów. Plan wymaga zmian w prawie, stworzenia nowej infrastruktury oraz porozumień handlowych, które pozwolą amerykanom na eksport ropy oraz gazu za granicę na znacznie większą niż dotychczas skalę. Artykuł analizuje możliwy wpływ tej decyzji na geopolitykę krajów eksportujących ropę naftową, ze szczególnym uwzględnieniem Rosji oraz Arabii Saudyjskiej. Obydwa kraje posiadają gospodarki mocno zależne od eksportu gazu i ropy – bez niego ich budżety mogą mieć trudności w fi nansowaniu działalności swoich państw, a gospodarki w utrzymaniu się na powierzchni. Jednocześnie kraje te prezentują typ polityki zagranicznej, który jest wysoce zależny fi nansowo od sprzedaży węglowodorów, dlatego brak zysków może utrudnić utrzymanie im obecnego kursu. W przypadku Rosji może to spowodować problemy w kontynuowaniu agresywnej postawy wobec USA. Z kolei Arabia Saudyjska może nie zagwarantowanie równowagi sił w regionie w odpowiedzi na działania wrogiego Iranu, rosnącej w siłę Turcji, asertywnego Izraela oraz różnego typu aktywnych rebeliantów-dżihadystów operujących w przygranicznych krajach. Artykuł stwierdza, że połączenie amerykańskiego planu dominacji energetycznej z radykalnymi zmianami w przemyśle motoryzacyjnym – który przechodzi z ropy na energię elektryczną – znacząco zmniejszy zdolność Rosji, Arabii Saudyjskiej oraz innych państw stosujących podobną politykę do fi nansowania swoich działań ze sprzedaży ropy i gazu, przemieniając te zyski w wpływy międzynarodowe. Stany Zjednoczone znajdą się na wyjątkowej pozycji, która pozwoli na zastosowanie narzędzi selektywnego nacisku na gospodarki Rosji i Arabii Saudyjskiej, tak aby wpłynąć na zachowanie tych państw. Zarówno Moskwa, jak i Rijad pozbawione zysków ze sprzedaży węglowodorów, stracą zdolność do: utrzymania poparcia dla reżimów, pacyfi kowania niezadowolenia, jak również projekcji sił na zewnątrz. W rezultacie pozycja Waszyngtonu wzrośnie, pomimo rosnącej roli Chin w świecie, który staje się coraz bardziej asertywny wobec amerykańskiej polityki.Pozycja Arktyczne aspiracje Chin a ich relacje z Federacją Rosyjską(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Śliwa, Zdzisław; Olech, Aleksander Ksawery; Dutkiewicz, PiotrArktyka to obszar bogaty w surowce naturalne, takie jak gaz ziemny oraz ropa naftowa. Pod względem strategicznym topniejące lodowce odkrywają możliwości otwarcia nowych szlaków żeglugowych, co jest istotne zwłaszcza w transporcie towarów. Droga ta może stać się alternatywą dla tradycyjnych szlaków i istotnie skrócić czas dostarczenia surowców. Celem artykułu jest przedstawienie chińskich aspiracji politycznych wobec Arktyki. W analizie szczególnie podkreślono relacje Chin z Federacją Rosyjską, które wpływają na ich strategie wobec terenów arktycznych. Rosja dostrzega szanse wynikające z kontaktów z Chinami, zwłaszcza w sferze ekonomicznej i częściowo militarnej – mają one niwelować wpływy Stanów Zjednoczonych. Z drugiej jednak strony sceptycznie spogląda na wizję chińskiego Polarnego Jedwabnego Szlaku, który naruszałby silną pozycję Rosji w Arktyce.Pozycja Bezpieczeństwo Niemiec w kontekście konfliktu na wschodzie Ukrainy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Stolarczyk, MieczysławKonflikt na wschodzie Ukrainy spowodował największe „schłodzenie” w stosunkach niemiecko-rosyjskich od chwili zjednoczenia Niemiec w roku 1990. Wzmocnił on poczucie zagrożenia znacznej części społeczeństwa niemieckiego i wpłynął na przewartościowanie dotychczasowej polityki Niemiec wobec Rosji, na zdecydowanie bardziej krytyczną wobec władz tego państwa. Spowodował modyfikację polityki bezpieczeństwa Niemiec, w tym wzrost akceptacji władz RFN dla zaangażowania żołnierzy Bundeswehry na wschodniej flance NATO. Wydaje się, że mimo tych nowych akcentów, w najbliższych latach główne założenia dotychczasowej niemieckiej Ostpolitik, w tym Russladpolitik, zostaną utrzymane.Pozycja Bezpieczeństwo Teoria i Praktyka nr 1, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Konieczny, Jerzy; Czaja, Jan; Danielewicz, Krzysztof; Młynarski, Tomasz; Milczanowski, Maciej; Jasiński, Artur; Sęk, Andrzej; Popiało, Małgorzata; Depo, Jerzy; Ciechanowski, Grzegorz; Budzowski, KlemensPozycja Bezpieczeństwo Teoria i Praktyka nr 3-4, 2009(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Czaja, Jan; Jaworski, Michał; Kraj, Kazimierz; Ciechanowski, Grzegorz; Stańczyk, Jerzy; Żebrowski, Andrzej; Mielus, Magdalena; Plichta, Jarosław; Urban, Andrzej; Kosmaty, Piotr; Pepłoński, Andrzej; Służałek, Dominik; Докашенко, Віктор М.; Śliż, Małgorzata; Banach, Marian; Kraj, Kazimierz; Budzowski, KlemensPozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2019, nr 1 (XXXIV) : Niemcy wobec problemów bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Molo, Beata; Kruk, Aleksandra; Koszel, Bogdan; Kiwerska, Jadwiga; Malinowski, Krzysztof; Dobosz-Dobrowolska, Joanna; Morozowski, Tomasz; Ciesielska-Klikowska, Joanna; Bielawska, Agnieszka; Kubiak, Piotr; Trajman, Joanna; Świder, Małgorzata; Szołdra, Kamil; Gibas-Krzak, Danuta; Stępniewska, Paulina; Gawron, Dominika; Marcinkowski, DominikZ wprowadzenia: "Pierwsze ćwierćwiecze XXI wieku obfituje w dyskusje na temat wagi i znaczenia wyzwań międzynarodowych. Również niemieccy politycy prezentują strategie i programy osiągania przez Niemcy celów i interesów na arenie międzynarodowej. Ocena realizacji niemieckiej polityki bezpieczeństwa oraz poziomu współpracy międzynarodowej wymaga uwzględnienia wielu czynników o charakterze podmiotowym i przedmiotowym. Minister obrony Ursula von der Leyen proponowała „przywództwo z centrum”, a prezydent Joachim Gauck postulował zwiększenie „odpowiedzialności międzynarodowej” Niemiec. Podczas gdy minister spraw zagranicznych Guido Westerwelle opowiedział się za trwaniem przy „kulturze wstrzemięźliwości”, socjaldemokraci Sigmar Gabriel i Frank-Walter Steinmeier optowali za polityką zaangażowania Niemiec. Kanclerz Angela Merkel odnosząc się do dyskusji dotyczących rozbrojenia podkreślała, że odstraszanie stanowi istotny element stabilizacji środowiska międzynarodowego i postulowała realistyczne podejście do problematyki zbrojeń."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 1 (XLVI): Security Strategies in Times of Uncertainty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Molo, Beata; Kleinwächter, Lutz; Lapins, Wulf; Diec, Joachim; Jach, Anna; Pachucki-Włosek, Krystian; Kamola-Cieślik, Małgorzata; Paszkowski, Michał; Adamczyk, Natalia; Baziur, Grzegorz; Stępniewska-Szydłowska, Paulina; Tyborowska, Patrycja; Pradetto, August; Gärtner, Heinz; Kruk, Aleksandra; Grudzińska, Adrianna; Khmilevska, PolinaIntroduction: "We are pleased to present our readers with this recent issue of our journal “Security. Theory and Practice”. This time, it features a vast array of studies that look at issues related to security strategies. The Articles and Materials section opens with the article by Wulf Lapins, entitled EU-Strategien im Wandel von Zeit und Situation, which offers a synthetic approach to the developed and implemented strategies of the European Union. The paper by Joachim Diec Demography as a security strategy factor in Poland and the Russian Federation focuses on the perception of demographic security in Poland and Russia as a major facet of social and state security. The author concludes that the Polish political narrative and the declared set of state goals focus more on the social sphere, while the Russian rhetoric and politics are more state-oriented. The contemporary rebuilding of the sphere of influence of the Russian Federation, covering the area of the so-called “near abroad”, has been scrutinised by Anna Jach in her article A new “gathering of Russian lands”: Russia’s return to imperialism."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2023, nr 1 (L) Problemy bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w Europie Środkowo-Wschodniej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Molo, Beata; Bazhenova, Hanna; Baziur, Grzegorz; Portnyi, Yevhenii; Koszel, Bogdan; Lapins, Wulf; Trzcielińska-Polus, Aleksandra; Kruk, Aleksandra; Bielawska, Agnieszka; Śliwa, Zdzisław; Olech, Aleksander Ksawery; Dutkiewicz, Piotr; Barczak, Bogdan; Profant, Tomáš Imrich; Stępniewska-Szydłowska, Paulina; Grabowska, JuliaZ wprowadzenia: "Do rąk czytelników oddajemy kolejny numer periodyku „Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka”. Niniejszy tom zawiera w głównej mierze opracowania, których przedmiotem są różne aspekty bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dział „Artykuły” otwiera tekst Grzegorza Baziura, będący syntetycznym ujęciem kwestii wpływu tzw. kryzysu migracyjnego na granicy polsko-białoruskiej w II połowie 2021 r. na środowisko bezpieczeństwa międzynarodowego państw wschodniej flanki NATO i wschodniej części Unii Europejskiej – przede wszystkim na bezpieczeństwo Polski. Artykuł przedstawia postawę władz Polski wobec presji migracyjnej oraz białoruskie i rosyjskie działania dezinformacyjne. Rola i miejsce partii prorosyjskich w systemie politycznym Ukrainy w latach 2014–2022, tj. od Euromajdanu do rozpoczęcia przez Federację Rosyjską pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, jest przedmiotem analizy Yevhenija Portnego."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2023, nr 3 (LII) The causes, course and possible consequences of the Russian-Ukrainian war from the perspective of Poland, France and New Zealand(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Lasoń, Marcin; Issa, Alex; Johanson, Terry; Pawłuszko, Tomasz; Jureńczyk, Łukasz; Mickiewicz, Piotr; Kasprzycki, Daniel D.; Czermińska, Małgorzata; Hlebowicz, Sylwia; Młynarski, Tomasz; Kalos, Aram; Welc, Henry; Kodalazian, Carene; El-Bazzal, Nathalie; Greener, Bethan K.; Wood, Aaron; Barney, Andrew R.; Sanders, TetyanaIntroduction: "This issue of Security: Theory and Practice represents unique international cooperation among the academics of Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, ESSEC Business School, and Massey University. Three editors Marcin Lasoń (editor in chief), Alex Issa (editor in France), and Lieutenant Colonel (retired) Terence Johanson (editor in New Zealand) gathered carefully selected authors to share their expertise and personal views on the Russian-Ukrainian war."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 1 (XXVI), 2017 (Regionalne i globalne uwarunkowania bezpieczeństwa Niemiec)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Molo, Beata; Koszel, Bogdan; Cziomer, Erhard; Morozowski, Tomasz; Ciesielska-Klikowska, Joanna; Stolarczyk, Mieczysław; Paterek, Anna; Trzcielińska-Polus, Aleksandra; Kruk, Aleksandra; Schöll-Mazurek, Kamila; Tomala. Magdalena; Kargol, Anna; Sękowski, Paweł; Bałamut, Anna; Stępniewska, Paulina; Gawron, Dominika; Furgacz, Przemysław; Malinowski, Krzysztof; Molo, Beata; Budzowski, KlemensZe wstępu: Dynamika zjawisk i procesów zachodzących w środowisku międzynarodowym implikuje konieczność ciągłej modyfikacji, względnie transformacji, dotychczasowych strategii i polityki bezpieczeństwa przez poszczególne państwa, w tym także Niemcy, ze względu na ich znaczącą pozycję i rolę na arenie międzynarodowej. Pomijając kwestie szczegółowe, należy odnotować, że przyjęta w lipcu 2016 r. przez rząd federalny Biała Księga 2016 (która zastąpiła podobny dokument z 2006 r.) zdefiniowała zasadnicze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i międzynarodowego Niemiec, a także dla ich sojuszników. Katalog wymienionych w dokumencie zagrożeń obejmuje zarówno klasyczne zagrożenia dla suwerenności i integralności terytorialnej, jak i kwestię cyberbezpieczeństwa oraz terroryzmu, niekontrolowane migracje, proliferację broni masowego rażenia, nielegalny obrót bronią konwencjonalną i technologią wojskową, bezpieczeństwo energetyczne, państwa upadłe oraz zagrożenia dla zdrowia, a także życia w postaci epidemii i pandemii. W Białej Księdze 2016 podkreślono znaczenie NATO i Unii Europejskiej dla bezpieczeństwa Niemiec, wskazując przy tym na potrzebę współdziałania obu organizacji międzynarodowych. Ponadto zadeklarowano podjęcie działań przez Niemcy na rzecz wzmocnienia WPBiO. W dokumencie omówiono również kierunki rozwoju Bundeswehry. Uwzględniając powyższe, Autorzy niniejszego tomu podjęli w swoich opracowaniach zagadnienia związane z wybranymi aspektami bezpieczeństwa Niemiec w zmieniających się uwarunkowaniach regionalnych i globalnych.Pozycja BRICS jako forum współpracy i rywalizacji Chin oraz Rosji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Saskowski, MaciejDyskusję komentatorów politycznych na temat BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA) zdominowały dwie narracje. Pierwsza twierdzi, że trwające od kilku lat zacieśnianie współpracy krajów grupy BRICS jest budowaniem alternatywnego bloku gospodarczego wobec tracącego globalną władzę świata Zachodu. Według drugiej, istnieje zbyt dużo różnic między Chinami, Rosją, Indiami, Brazylią i RPA, by starania zdominowania międzynarodowej polityki XXI wieku mogły się urzeczywistnić; postrzega BRICS jako kampanię ekstrawaganckiej retoryki bez widocznych osiągnięć. Jednak w jednej kwestii zwolennicy obu teorii się zgadzają: kluczem do przetrwania struktury BRICS jest efektywna interakcja między dwoma głównymi graczami – Rosją i Chinami. Moskwa i Pekin konsekwentnie promują BRICS, jako projekt gospodarczy, w którym oba państwa wyznaczają nowy paradygmat geopolityki. Przedstawiają BRICS jako otwarte pole rozwoju strategicznego, które daje wielkie możliwości do rozwoju potencjału nowej matrycy stosunków międzynarodowych rozwijanych przez Rosję i Chiny. Jednak wysiłki wizerunkowe nie są w stanie ukryć istotnych różnic w rzeczywistych postawach obu państw. Mimo wielu spornych kwestii, współpraca militarna, handlowa i dyplomatyczna Rosji oraz Chin zacieśnia się. Eksperci ostrzegają jednak, że Pekin jest dla Moskwy zbyt potężnym sojusznikiem, dlatego też kosztem Rosji będzie realizował własne interesy. Jaka jest szansa powstania rosyjsko-chińskiej ententy? Czy BRICS jest dla obu graczy forum współpracy czy raczej rywalizacji? Słowa kluczowe: BRICS, Chiny, Rosja, rywalizacja, współpracaPozycja Chińska Republika Ludowa wobec napięć i kryzysu w relacjach USA-Rosja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Bednarz, ŁukaszThe goal of this paper is to contemplate on Beijing’s approach to the growing US–Russia tensions in the contemporary world. Escalating frictions between these two global powers caused by the outbreak of the Ukraine crisis create a new international environment in which China has much to gain but also much to lose depending on its stance. The Communist Party of China has to consider both internal and external conditions in order to strike the perfect balance in its foreign policy. The interdependence of the contemporary world will make this a difficult feat. This paper will present a brief summary of official Chinese statements from top level government offi cials along with a selections of official media coverage of the Ukraine crisis with a short analysis. I will also try to cover the growing relations between Russia and the People’s Republic of China in the wake of the US–Russia power struggle. Finally I will attempt to asses if China is the biggest benefactor this new trend in global politics.Pozycja Chiny i Rosja wobec globalnych wyzwań zmian klimatu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Młynarski, TomaszStanowisko Chin i Rosji wobec międzynarodowych wyzwań zmian klimatu istotnie się różni. O ile Chiny weszły w stadium transformacji ekologicznej, podejmując wysiłek na rzecz zwiększenia udziału niskoemisyjnych źródeł energii w bilansie energetycznym kraju, o tyle Rosja strzeże interesów gospodarczych opartych na polityce promocji węglowodorów jako towaru eksportowego. Chińska polityka klimatyczna i transformacja w kierunku poszerzenia udziału czystej energii w krajowej strukturze dostaw energii odgrywa istotną rolę w kreowaniu światowych trendów, a w dłuższej perspektywie może doprowadzić do przewodniej roli Chin w walce ze zmianami klimatu. Rosja deklaruje, że będzie wywiązywała się z paryskiego porozumienia klimatycznego, jednakże postęp w dostosowaniu gospodarki do wymogów redukcji emisji GHG pozostaje ograniczony, a główny nacisk jest położony na potencjał pochłaniania emisji przez rozległe rosyjskie lasy. W Rosji brakuje znaczących kroków na rzecz transformacji gospodarczej i skutecznych działań zmniejszających energochłonność gospodarki. W konsekwencji obydwa kraje inaczej definiują potencjalne korzyści gospodarcze z dążenia do czystszego bilansu energetycznego i nie są związane partnerstwem technologicznym w wymiarze polityk klimatycznych. Słowa kluczowe: Chiny, Rosja, zmian klimatu, porozumienie paryskie, XXI wiekPozycja Cztery role Ameryki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Kuźniar, RomanArtykuł przedstawia międzynarodową rolę Stanów Zjednoczonych w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Bardziej precyzyjnie możemy mówić o czterech następujących po sobie rolach Ameryki w tym czasie. Najpierw jako lidera wolnego świata i rywala Związku Sowieckiego w końcówce zimnej wojny (G.H. Bush). Po drugie, jako globalnego przywódcy w latach 90., w czasie uważanym za „jednobiegunowy moment” (B. Clinton). Po trzecie, upadłego hegemona po fiasku narzucenia światu globalnej hegemonii w czasie podwójnej kadencji G.W. Busha. Wreszcie, powściągliwego przywództwa USA sprawowanego przez B. Obamę. Trzydziestoletnie globalne przywództwo jak się zdaje wyczerpało moralnie Amerykę, co pokazała elekcja D. Trumpa. Ten wybór stawia pod znakiem zapytania przyszłość USA jako globalnego przywódcy.Pozycja Demography as a security strategy factor in Poland and the Russian Federation(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Diec, JoachimThe study focuses on the major perceptions of demographic security in Poland and Russia, regarded as an aspect of both social and state security. Demographics as a political topic has been increasingly more often exploited as a key theme in official narratives and practical policies. The similarities in the demographic dynamics in both countries, as well as conditional failures of demographic policies, may not necessarily result from evident mistakes, but are probably a result of a complex set of social factors, including the regularities of demographic development in the past. It is quite clear, however, that the Polish political narratives and declared set of state objectives concentrate rather on the social sphere, whereas the Russian rhetoric and policy are clearly more state oriented.Pozycja Dokąd zmierza NATO? Sojusz Północnoatlantycki, Europa i Polska w świetle decyzji szczytu NATO w Madrycie 29–30 czerwca 2022 r.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Chłoń, TomaszEfektywność i długowieczność Sojuszu Północnoatlantyckiego zależą od zdolności adaptowania się do zmieniających się warunków środowiska międzynarodowego i wynikających z nich zagrożeń. Potwierdzają to wyniki szczytu NATO w Madrycie, które w warunkach agresji rosyjskiej na Ukrainę są reakcją na odnowienie zagrożenia wojną światową, choć nie oznaczają prostego powrotu do czasów sprzed 1989 r. Odnoszą się do zasadniczej rozbudowy zdolności sojuszniczych w zakresie trzech misji NATO: kolektywnej obronny, zarządzania kryzysowego i bezpieczeństwa zbiorowego. Zwiększenie zaangażowania Sojuszu na flance wschodniej uwiarygadnia gwarancje art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego. Przyjęta na szczycie nowa koncepcja strategiczna zwiększa zobowiązania sojuszników europejskich względem oczekiwań USA, co pogłębia jej korelacja z Kompasem strategicznym UE.Pozycja Enhancing resilience: the state of play in NATO, European Union, and Poland(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Lipert-Sowa, MonikaThis article presents the current state of play on resilience in NATO, the EU, and Poland. It argues that in the past couple of years, the international security environment has undergone dramatic transitions. On top of existing challenges, new threats (including hybrid) and large-scale crises (i.e., pandemics) are emerging. This complex security situation requires a whole-of-government and whole-of-society approach. Building resilience at state, local, and societal level is key. This notion is well understood both in the EU and NATO. Resilience is rooted in the Alliance’s founding Treaty. Article 3 of the Washington Treaty claims that each Ally must first take care of its individual security. Russia’s annexation of Crimea and, subsequently, the COVID-19 pandemic stressed – both in NATO and the EU – the need to be better prepared and able to respond to complex crisis. In the last couple of years, the EU’s approach to resilience has been more inward-looking. From building resilience by the EU, it has shifted to resilience of the EU. Russia’s invasion of Ukraine puts the West to a test, including a resilience test. Opening their homes to ca. 2 million Ukrainian refugees, the Polish people have passed the test and proved, inter alia, that they are able to deal effectively with uncontrolled movement of people.