Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Sobór Watykański II"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Jan Paweł II - wielki Ambasador pokoju, pojednania i sprawy polskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Sutor, Julian"W ponad 26-letniej posłudze na Stolicy Piotrowej wielkiego papieża Jana Pawła II na szczególne podkreślenie zasługuje jego wytrwałe działanie na rzecz sprawiedliwego pokoju, pokojowego załatwiania sporów międzynarodowych, pojednania i sprawy polskiej. Na tę bezprecedensową w dziejach Kościoła powszechnego aktywność Jana Pawła II na forum międzynarodowym można spojrzeć w dwóch zasadniczych aspektach: ewangeliczno-historycznym, upatrując w niej kontynuację myśli i dzieła najwybitniejszych przedstawicieli Kościoła katolickiego, w tym uczonych, zwolenników „przekuwania mieczy na lemiesze”, pragnących ustrzec ludzi od plagi wojen niesprawiedliwych, występujących przeciwko tym, którzy nie pokój przynoszą, lecz miecz; oraz w aspekcie współczesności, czyli w odniesieniu do - jak napisał Ojciec Święty w swym Testamencie - „trudnego stulecia”, w którym „z wyroków Opatrzności” dane mu było żyć."(...)Pozycja Kilka uwag z okazji 13. rocznicy podpisania konkordatu pomiędzy Stolicą Apostolską a Polską(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Suchocka, Hanna"Instytucja konkordatu w drugiej połowie XX wieku przechodziła swoistą ewolucję. Jak podkreśla się w literaturze włoskiej, w okresie Soboru Watykańskiego II wydawało się, że konkordat jako instrument wzajemnych stosunków instytucjonalnych pomiędzy Kościołem i Państwem przechodzi do historii. Było to jakby tym bardziej uzasadnione, że podczas samych debat Soboru Watykańskiego wokół konkordatu panowało milczenie. Równocześnie jednak dochodziły głosy zwracające uwagę na potrzebę zachowania instytucji konkordatowej, albowiem ta forma pozwalała na regulację tradycyjnej materii prawa publicznego, tj. prawa „zewnętrznego” Kościoła."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2006 (Konkordaty pomiędzy Stolicą Apostolską a Polską. Stosunki państwo-Kościół)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Stańczyk, Janusz; Suchocka, Hanna; Krukowski, Józef; Mezglewski, Artur; Szczepaniak, Jan; Zarzycki, Zdzisław; Sutor, Julian; Czaja, Jan; Czaja, Jan; Paleczny, Tadeusz; Grygajtis, Krzysztof; Staszków, Jan; Staszków, JanPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Pilch, Andrzej; Prendecki, Krzysztof; Skawińska, Mirosława; Mikołajczyk, Jolanta; Gajda, Agnieszka; Grott, Olgierd; Polaczek, Marta; Malczyk-Herdzina, Małgorzata; Bierówka, Joanna; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Maślanka, Tomasz; Walas-Trębacz, Jolanta; Galata, Stanisław; Litwin, Tomasz; Malec, Jerzy; Kotowska, Agata; Biernat, Tadeusz; Balicki, Marek; Kilian, Stanisław; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szwaja, Jacek Z.; Kościelniak, Grzegorz; Jaśkowiec, Dominik; Huras, Agnieszka; Rej, Anna; Słowik, Dominik; Polaczek-Bigaj, Marta; Kargol, Anna; Gajda, Agnieszka; Pindel, Kamil; Głuchowski, Jan; Kosikowski, Cezary; Litwińczuk, Hanna; Głuchowski, Jan; Gomułowicz, Andrzej; Małecki, Jerzy; Mastalski, Ryszard; Ofiarski, Zbigniew; Ruśkowski, Eugeniusz; Czaja-Hliniak, Irena; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekPozycja The Second Vatican Council and Today’s Roman Catholic Church in America(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pindel, KamilOd momentu powstania Stany Zjednoczone były krajem słynącym z wyjątkowej wolności religijnej. Dominowały jednak różnorodne wyznania protestanckie. Pierwsi katolicy przybyli do Ameryki Północnej wraz z Hiszpanami w 1513 r., rozpoczynając pracę misyjną wśród rdzennych mieszkańców. Jednak brytyjscy koloniści, anglikanie i purytanie, przenieśli na grunt amerykański także silny, mające swoje źródło w reformacji, antykatolicyzm. Kościół katolicki nie był główną instytucją religijną w Ameryce Północnej: na początku rewolucji amerykańskiej katolicy stanowili zaledwie 1% obywateli i tylko stan Maryland był w większości katolicki. Szybki rozwój Kościoła rzymskiego w USA rozpoczął się na początku XX wieku, wraz z kolejnymi falami imigracji z krajów katolickich w Europie. W 1928 r. Al Smith był pierwszym katolickim kandydatem na prezydenta, a w 1961 r. cieszący się dużą popularnością katolik John F. Kennedy został prezydentem Stanów Zjednoczonych. Współcześnie obserwuje się dynamiczny rozwój katolicyzmu i zanik postaw antykatolickich, wiele instytucji publicznych czy społecznych zostało założonych przez katolików, katolicy stali się też ważną częścią amerykańskiego dyskursu intelektualnego. Współpraca dyplomatyczna prezydenta Ronalda Reagana i papieża Jana Pawła II przyczyniła się do upadku komunizmu w Europie.