Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Tuaregowie"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2012 (Arabska wiosna rok później)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, Hieronim; Głuszkowska, Aleksandra; Kusy, Joanna; Lipa, Michał; Laskowski, Piotr; Niziński, Piotr; Dzisiów-Szuszczykiewicz, Aleksandra; Brataniec, Katarzyna; Zamojska, Aleksandra; Bahlawan, Natalia; Wolańska, Diana; Rusinek, Anna; Świech-Szczepańska, Monika; Tonta, Rachela; Wójcik, Agata; Bakalarska, Malwina; Busari, Muheez; Czornik, Katarzyna; Al-Temimi, Damian; Zając, Justyna; Krasnowolska, Margerita; Lasoń, Marcin; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2013 (Stosunki Międzynarodowe na Bliskim Wschodzie po Arabskiej Wiośnie)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Zdanowski, Jerzy; Milczanowski, Maciej; Łukaszewicz, Adriana; Kusion, Mariusz; Zemanek, Bogdan; Malantowicz, Artur; Tumulec, Maciej; Lipa, Michał; Qandil, Magda; Guzowski, Andrzej; Buśko, Michał; Tonta, Rachela; Styszyński, Marcin; Sławek, Jakub; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Nahnu kulluna Libijjun – „Wszyscy jesteśmy Libijczykami”. Tuaregowie jako przedmiot asymilacyjnej polityki władz w Libijskiej Dżamahirijji Ludowo-Socjalistycznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kubarek, Magdalena"Mniejszości etniczne tworzą członkowie wspólnot kulturowych niebędących narodami, o charakterze ponadplemiennym i ponadlokalnym, rozlokowani często na terenie przygranicznym kilku państw. W Europie zalicza się do nich Basków, tworzących regionalne mniejszości etniczne w Hiszpanii i Francji, Retoromanów zamieszkujących region dwóch kantonów w Szwajcarii czy Kaszubów w Polsce. Lokalne wspólnoty etniczne funkcjonują więc w obrębie państw zdominowanych przez inne grupy kulturowe. Tożsamość mniejszości etnicznych konstruowana na poczuciu wspólnoty językowej i kulturowej, oparta na własnym systemie wartości oraz symbolach, poddawana jest ciągłej konfrontacji w zderzeniu z tymi, które występują na danym obszarze. Konfrontacja ta prowadzi do różnych konsekwencji, zwłaszcza gdy ma się do czynienia z kulturami dominującymi, większymi, bardziej rozległymi i zawierającymi szerszą ofertę niż ich własna. Może to rodzić postawy akceptacji, a co za tym idzie, asymilacji i integracji lub różne strategie oporu. Próby zachowania tożsamości rodzimej, niezależnie od form i ustrojów państw czy struktur, w jakich grupy te funkcjonują, mogą prowadzić do wykluczania, alienacji i izolacji."