Przeglądaj wg Słowo kluczowe "UE"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 86
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Aspekty polityczno-prawne polskiej prezydencji. Między metodą wspólnotową a międzyrządową(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Bainczyk, MagdalenaThe Polish presidency in the Council of the EU has been determined by a financial crisis. However the question could be solved only by the Member States which belong to the Eurogroup led by its own President Jean-Claude Juncker and at the highest level by the Heads of States or Governments in the framework of the European Council. In addition a form of an international agreement was chosen as an instrument to introduce new solutions in the economic and monetary policy of the EU. Such a form is not foreseen in the Treaty on the European Union, in particular Article 48 TEU. In a doctrine it is called a “Schengen modus”, then a way to reform the Union without a long process of ratification of an amending treaty by all the Member States. At the same time the Schengen modus may lead to a creation of different integration centers. All the above mentioned circumstances on the one hand have reduced a spectrum of the Polish activity and on the other hand indicated on a domination of an intergovernmental method, called by the Chancellor Angela Merkel a “Unions method”, in the European governance. In this context provisions of the Article 12.3 of the Treaty on Stability, Coordination and Governance which allows the Contracting Parties, other than those whose currency is the euro to participate in discussions of Euro Summit meetings concerning competitiveness for the Contracting Parties, the modification of the global architecture of the euro area and the fundamental rules that will apply to it in the future, as well as, when appropriate and at least once a year, in discussions on specific issues of implementation of the Treaty, may be regarded as a certain success of the Polish presidency.Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne Rumunii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Piziak-Rapacz, AnnaPopyt na energię stale rośnie. Niezaprzeczalność tego faktu generuje szereg problemów dla wszystkich państw świata. Rozwój gospodarczy państw powoduje wzmożony zapotrzebowanie na energię. Autorka niniejszej publikacji w pierwszej części ukazuje strukturę rynku energetycznego Rumunii. W drugiej części następuje porównanie rynku energetycznego w Polsce i Rumunii u progu II dekady XXI wieku. Rumunii brakuje nowej strategii dla sektora energetycznego. Rozwiązaniem ma być gaz łupkowy (zmiana stanowiska od 2013 r.), energetyka odnawialna, energia jądrowa, węgiel oraz angażowanie się państwa w międzynarodowe projekty energetyczne. W przypadku Polski strategię dyktuje dokument Polityka energetyczna Polski do 2030 roku. Proponowane rozwiązania to budowa elektrowni jądrowej, gaz niekonwencjonalny, terminal LNG w Świnoujściu, energetyka odnawialna, oraz energia z węgla. Głównym problemem wynikającym z wykorzystania węgla, jest zbyt wysoka emisja, CO2, co jest niezgodne ze strategią UE (niskoemisyjność). Rozwiązaniem mają być czyste technologie węglowe. Całość pracy została zakończona krótkim podsumowaniem bogatym we wnioski końcowe.Pozycja Bezpieczeństwo euroatlantyckie. Nowe zagrożenia, nowe wyzwania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Czaja, Jan"Europa wydaje się nadal patrzeć na bezpieczeństwo z perspektywy państwa narodowego, widzi w nim realizację interesów poszczególnych państw. Wszelkie odcienie tej optyki, czy to eksponujące wartości europejskie i jej historię, czy to chowanie się za zasłonę neutralności lub odwoływanie do pacyfizmu, są tylko różnymi odmianami tej samej percepcji, u podstaw której stoi stara zasada równowagi sił. Niektórzy twierdzą, że brytyjska (checąue and balance) inni, że głęboko europejska. Stąd też podejmowane próby odejścia od tej logiki nie są łatwe. Tak było w przypadku próby stworzenia Europejskiej Wspólnoty Obronnej w latach 1952- 1954, tak może być w przypadku Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (EPBiO), o ile Europa przezwycięży syndrom iracki i zdobędzie się na minimum dyscypliny, strategicznego myślenia i współpracy wojskowej oraz wykaże zdolność zrozumienia natury zagrożeń dla bezpieczeństwa początków XXI wieku. Chodzi tu również o lepszy stan stosunków transatlantyckich, w tym o lepsze zrozumienie partnera zza Atlantyku, choć niekoniecznie o myślenie na tej samej militarnej częstotliwości, której wyrazem jest doktryna uderzenia prewencyjnego prezydenta Busha czy kontrowersyjna decyzja o interwencji w Iraku."(...)Pozycja Bezpieczeństwo międzynarodowe a prawa człowieka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Wróblewski, MirosławPoszukiwanie równowagi między zapewnieniem przestrzegania podstawowych praw i wolności a bezpieczeństwem międzynarodowym nie może prowadzić do odchodzenia od już osiągniętych, na poziomie krajowym i międzynarodowym, standardów ochrony praw człowieka. W stosunkach międzynarodowych dążenie do zapewnienia bezpieczeństwa „sobie", nie może prowadzić do znaczącego obniżenia standardów ochrony praw innych, innymi słowy, potrzeba wyjątkowej powściągliwości w używaniu siły w stosunkach międzynarodowych i korzystania z instrumentu interwencji humanitarnej. Walka z zagrożeniami bezpieczeństwa międzynarodowego musi być prowadzona w granicach obowiązującego prawa międzynarodowego i prawa krajowego poszczególnych państw. Walka z bezprawiem musi się odbywać przy użyciu środków zgodnych z prawem. Nie oznacza to jednak, że społeczność międzynarodowa i poszczególne państwa w ten sposób się osłabiają. Państwo, zwalczając zagrożenia międzynarodowe, chroni konstytucyjne prawa i wolności swoich obywateli tylko wówczas, gdy samo ich w sposób nadmierny nie ogranicza. Konieczne jest więc zachowanie przy podejmowaniu zarówno działań ustawodawczych, jak i praktycznych, swoistej równowagi między odpowiedzią na współczesne wyzwania bezpieczeństwa międzynarodowego a prawami i wolnościami obywatelskimi.Pozycja Bezpieczeństwo zaopatrzenia energetycznego Niemiec w kontekście unii energetycznej Unii Europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Molo, BeataArtykuł przedstawia problem zapewnienia bezpieczeństwa zaopatrzenia energetycznego Niemiec w procesie tworzenia unii energetycznej UE. Rozwój odnawialnych źródeł energii, zwiększenie potencjału oszczędzania energii i dokończenie budowy rynku wewnętrznego energii, jak również rozbudowa połączeń transgranicznych są z perspektywy Niemiec priorytetowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zaopatrzenia energetycznego w ramach tworzonej unii energetycznej. W artykule uwzględniona została geneza i filary unii energetycznej, jak również stanowisko Niemiec wobec tego projektu.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2019, nr 1 (XXXIV) : Niemcy wobec problemów bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Molo, Beata; Kruk, Aleksandra; Koszel, Bogdan; Kiwerska, Jadwiga; Malinowski, Krzysztof; Dobosz-Dobrowolska, Joanna; Morozowski, Tomasz; Ciesielska-Klikowska, Joanna; Bielawska, Agnieszka; Kubiak, Piotr; Trajman, Joanna; Świder, Małgorzata; Szołdra, Kamil; Gibas-Krzak, Danuta; Stępniewska, Paulina; Gawron, Dominika; Marcinkowski, DominikZ wprowadzenia: "Pierwsze ćwierćwiecze XXI wieku obfituje w dyskusje na temat wagi i znaczenia wyzwań międzynarodowych. Również niemieccy politycy prezentują strategie i programy osiągania przez Niemcy celów i interesów na arenie międzynarodowej. Ocena realizacji niemieckiej polityki bezpieczeństwa oraz poziomu współpracy międzynarodowej wymaga uwzględnienia wielu czynników o charakterze podmiotowym i przedmiotowym. Minister obrony Ursula von der Leyen proponowała „przywództwo z centrum”, a prezydent Joachim Gauck postulował zwiększenie „odpowiedzialności międzynarodowej” Niemiec. Podczas gdy minister spraw zagranicznych Guido Westerwelle opowiedział się za trwaniem przy „kulturze wstrzemięźliwości”, socjaldemokraci Sigmar Gabriel i Frank-Walter Steinmeier optowali za polityką zaangażowania Niemiec. Kanclerz Angela Merkel odnosząc się do dyskusji dotyczących rozbrojenia podkreślała, że odstraszanie stanowi istotny element stabilizacji środowiska międzynarodowego i postulowała realistyczne podejście do problematyki zbrojeń."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 3 (XLVIII): The Total Defence 21st century.COM – building a resilient society(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Lasoń, Marcin; Klisz, Maciej; Elak, Leszek; Jones, Derek; Love, J. Bryant; Borkowski, Robert; Reczkowski, Robert; Lis, Andrzej; Czarny, Roman S.; Kubiak, Krzysztof; Michalak, Artur; Bonomi, Nicola; Bergonzini, Stefano; Majchrowska, Elżbieta; Wiśniewska-Paź, Barbara; Polko, Paulina; Mehan, Brian; Fiala, Otto C.; Allers, Edgars; Śliwa, Zdzisław; Fabian, Sandor; Johanson, Terry; Grzela, Joanna; Bērziņš, Jānis; Stringer, Kevin D.; Issa, Alex; Grandi, Marco Massimo; Łazarek, Sławomir; Lipert-Sowa, Monika; Lakomy, Miron; Kuśmirek, Karolina; Marcinko, Marcin; Matyók, Thomas; Zajc, Srečko; Pieczywok, Andrzej; Czornik, Katarzyna; Urych, Ilona; Leśniewski, Zbigniew; Lech, Kamila; Laskowski, Mirosław; Pietrzak, Patrycja; Czernik, Paulina; Halicka, Barbara; Ostolski, Paweł Rafał; Marek, MichałIntroduction: "When we started working on the issue entitled “The Total Defence 21st century. COM – building a resilient society”, we did not know then how topical this issue would become. We were aware of its importance, especially since 2014, which was the beginning of the Russian aggression against Ukraine. However, we did not think that the need to build an effective concept of total/comprehensive defence, and then its implementation, would become so pressing in February 2022. Two of the three general regularities in the history of international relations have also become extremely topical. We are talking about the clash between imperial and polyarchic tendencies, and nations’ desire to express their independence and identity, and as a result, to have their own state. It can be assumed that in order to achieve this goal, as well as for small and medium-sized states to be able to defend themselves against the forces of empires and effectively deter them, they must use the concept of total/comprehensive defence, in its improved, 21st century version."(...)Pozycja Bilans polskiej prezydencji w sektorze energetycznym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Młynarski, TomaszThe first Polish EU Presidency can be evaluated as moderately successful. The Presidency has contributed to deepen cooperation in the energy sector and was very successful from organizational and logistics perspective. Priorities in the energy sector included an ambitious catalog of measures, in particular within the external dimension of the EU energy policy. The Polish Presidency outlined long term objectives in the energy sector and initiated a deeper discussion of the completion of common energy market building. Progress and better coordination of Member States’ energy policies will increase energy security of the EU. From the point of view of national interests, as a failure can be recognized adoption by the European Commission Energy Roadmap 2050 document at the end of the Polish presidency as well as not convincing the Commission to find a more flexible options for solving problem of reaching a low carbon economy with respect to circumstances of member countries, with a high degree of carbonization of their economies.Pozycja Deutsche Sicherheits- und Verteidigungspolitik zu Anfang des 21. Jahrhunderts(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Sieg, Hans Martin"Seit Oktober 2006 liegt mit dem neuen WeiBbuch wieder ein zentrales Dokument der Bundesregierung zur Sicherheitspolitik Deutschlands vor\ Zuvor informierten vor allem die Verteidigungspolitischen Richtlinien von 2003 iiber die wahrgenommenen Bedrohungsszenarien und die darauf gegriindeten Planungen zur Umstrukturierung der Bundeswehr2. Der umfangreichere »Aktionsplan zivile Krisenpravention«, der von der Bundesregierung 2004 verabschiedet wurde3, vermittelt demgegeniiber nicht nur einen Eindruck von den zivilen Instrumenten, sondem auch von der Schwerpunktsetzung deutscher Sicherheitspolitik. Einen naheren Einstieg dazu bietet das von der Bundesakademie fur Sicherheitspolitik herausgegebene Kompendium zum »erweiterten Sicherheitsbegriff«4. Der »erweiterte Sicherheitsbegriff« beschreibt heute parteiiibergreifend das Leitbild deutscher Sicherheitspolitik und soli dereń vorrangig zivile Ausrichtung zum Ausdruck bringen."(...)Pozycja Deutschlands ost-und Sudosteuropapolitik: Zwischen Europaischem Einigungsauftrag, Institutioneller Stabilitat und Politischer Legitimitat(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Pradetto, August; Lohrberg, David"Die deutsche Ost- und Stidosteuropapolitik versucht einen Ausgleich zwischen sehr unterschiedlichen 'Oberzeugungen, Interessen und Dynamiken im europaischen wie ira globalen Umfeld zu finden, Die Autoren argumentieren, dass die Perspektiven und Politiken Berlins gegeniiber Ost- und Sudosteuropa im Wesentlichen durch die bundesdeutsche Zivilmaęht- und Europaorientierung und dem Bekenntnis zum Multilateralismus determiniert werden."(...)Pozycja Działania Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej wobec konfliktu na Bliskim Wschodzie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Jarecka-Stępień, Katarzyna"Państwa Unii Europejskiej, w związku ź licznymi konfliktami toczącymi się na świecic, coraz chętniej włączają się w misje stabilizacyjne, działania pokojowe oraz przebiegi negocj acj e układów pokoj owych."(...)Pozycja Economic defence as one of the pillars of total defence – the case of RTAs as an instrument of strengthening the EU’s competitiveness on foreign markets(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Majchrowska, ElżbietaDynamic changes taking place in the global economy make it necessary to function in a complex and unstable economic environment, to which economies must constantly adapt. This compels entities such as the European Union to systematically review and appropriately shape its foreign policy, which involves taking actions to build resilience to crises and secure commercial interests. Particularly in view of the weakening position of the organisation globally managing international trade, the EU focuses on the implementation of Regional Trade Agreements (RTAs), which are an increasingly important element of EU trade policy and are aimed at strengthening the EU’s competitive position in the global economy and building resilience to crises, which bolsters its economic defence. These aspects constitute an important and current research problem, especially in the context of current events in the global economy. The aim of this article is to present EU trade agreements in the context of their importance for the economic defence of the trade bloc, as well as to analyse the changes that have been introduced in the EU trade policy in the last two decades in relation to this issue. The analysis is based mainly on original materials and scientific studies on EU trade policy, as well as data from the European Commission and the World Trade Organisation (WTO). The analytical and descriptive methods were mainly used. The results of the analysis carried out in the article showed that the implemented trade agreements lead to the strengthening of the competitive position of the EU and the strengthening of economic defence. By taking these actions, the EU is perceived as a pillar of the economic security of the Member States.Pozycja Ekonomiczno-finansowe konteksty integracji europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Dobija, Mieczysław; Świerczyńska, Jowita; Dębska-Rup, Anna; Oliwkiewicz, Barbara; Fatuła, Dariusz; Giszterowicz, Agnieszka; Dziuba-Burczyk, AlicjaPozycja EU ’s Activities for the Modernisation of the WTO – Towards the Reconstruction of the Organization’s Position in the World Economy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Majchrowska, ElżbietaThe gradually mounting negotiating crisis in recent years, combined with the inability of the World Trade Organization (WTO) to perform its basic functions, has demonstrated some weaknesses and inefficiencies of the multilateral trading system. This provokes a discussion about the role of the organisation as the main regulator of world trade and, consequently, about the need to reform the multilateral system. Regaining the WTO’s position as a leader in global trade liberalisation and as a key forum for trade negotiations now requires a thorough reform of the organisation in many areas. This paper aims to analyse the issues related to the actions taken by the EU to modernise the multilateral system under the WTO. The article presents the results of an analysis aimed at confirming the thesis that the EU, leading the efforts to rebuild the position of the WTO in the global economy, against the background of today’s diffuse global balance of power, will have to engage in its reform with other important members of the organisation, such as China, among others. This is a consequence of the shift in the balance of power in the world economy, which has also been reflected in WTO negotiations.Pozycja EU-Australia trade relations-current stage and future challenges(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Majchrowska, ElżbietaWobec zastoju negocjacji na forum WTO priorytetem dla UE stały się dwustronne umowy handlowe. W przedstawionej w 2015 r. nowej strategii handlowej i inwestycyjnej EU “Trade for All” wyraźnie podkreślono znaczenie Australii jako bliskiego partnera Europy, podzielającego europejskie wartości oraz odgrywającego ważną rolę zarówno w regionie Azji Pacyfi ku, jak i na forach wielostronnych. Zapisy tej strategii stały się punktem wyjścia do podjęcia konkretnych działań w zakresie pełniejszego uregulowania stosunków handlowych EU z Australią w postaci przyszłej wszechstronnej FTA. Ponadto, bieżąca sytuacja w handlu światowym (związana m.in. z amerykańskim protekcjonizmem) powoduje, że UE dąży do pogłębiania współpracy z innymi, bardziej przewidywalnymi partnerami handlowymi. Planowana umowa przyczyni się zatem do pobudzenia wzajemnej wymiany, co jest szczególnie ważne w świetle podpisanych już przez Australię umów FTA z innymi państwami, w tym także kluczowymi partnerami UE. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia Brexit’u. Słowa kluczowe: Australia, FTA, handel międzynarodowy, regionalizm handlowy, UEPozycja Germany’s Security Policy versus NATO’s and the EU’s Security and Defence Policy in the Twenty-First Century(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Koszel, BogdanCelem artykułu jest analiza polityki bezpieczeństwa zjednoczonych Niemiec pod kątem ich powiązań z NATO oraz Europejską Polityką Bezpieczeństwa i Obrony w latach 1998– 2019. Rozwój potencjału obronnego Niemiec i ich wkład w NATO i Wspólną Politykę Bezpieczeństwa i Obrony w dużej mierze zależy od ideologicznych zasad rządzących koalicji. W XXI w. niemiecka polityka obronna i bezpieczeństwa stała się zakładnikiem pacyfistycznych partii politycznych w Bundestagu i społeczeństwa niemieckiego, które od lat jest wychowywane w duchu Zivilgesellschaft i „kultury powściągliwości”. Cięcia w wydatkach budżetowych na niemieckie siły zbrojne i kontrowersyjna reforma Bundeswehry doprowadziły do zmniejszenia ich potencjału i podważyły wiarygodność Niemiec w oczach ich sojuszników w NATO i UE. Konflikt na Ukrainie, ataki terrorystyczne w państwach UE i szczyt NATO w 2014 r. w Newport spowodowały wzrost zainteresowania Niemiec współpracą z państwami UE (PESCO) oraz zwiększenie budżetu Bundeswehry. Nieodpowiedzialna polityka prezydenta USA Donalda Trumpa wobec NATO i zachodnich sojuszników stworzyła szansę na wzmocnienie zainteresowania Niemiec budową europejskiej tożsamości obronnej.Pozycja Gospodarka i polityka-wyzwania XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Bednarczyk, Bogusława; Lasoń, Marcin; Gruszko, Katarzyna; Czubek, Henryk; Domżalski, Sebastian; Podobiński, Andrzej; Zyblikiewicz, Lubomir; Prendecki, Krzysztof; Kotas, Jarosław; Łuszczuk, Michał; Czaja, Jan; Gołębiowska-Śmiałek, Magdalena; Banaś, Monika; Nowosad, Andrzej; Wójtowicz, Mirosław; Ćehulić, Lidija; Vukadinovic, Radovan; Jankowicz, Andrew DeviZe wstępu: "Od początku badań nad stosunkami międzynarodowymi podkreślano ich interdyscyplinarność, niektórzy twórcy kreślili wręcz wizje supradyscyplinarności. Stanowisko to widoczne jest ze szczególną mocą na przełomie XX i XXI wieku, a jego słuszność podkreślają chociażby stojące przed ludzkością wyzwania, jakie przyniósł ze sobą nowy wiek. Wobec nich nauka traktująca o wzajemnych relacjach pomiędzy uczestnikami życia międzynarodowego nie może przechodzić obojętnie. Konieczne jest zatem włączanie nowych instrumentów i metod badawczych i wykorzystywanie dorobku innych dyscyplin naukowych. W epoce globalizacji równie ważne jest jednak przygotowywanie i wspólne realizowanie programów badawczych, które swym zasięgiem wychodzą daleko poza granice jednego państwa. Przekraczanie linii, jakie nakreślono na mapach stało się nieodłącznym elementem współczesnej nauki i wpływa bardzo silnie na osiąganie przez nią kolejnych zamierzonych celów. Dzięki temu możliwe jest diagnozowanie, opisywanie oraz prognostyka dotycząca możliwości i sposobów rozwiązań najważniejszych problemów XXI wieku. Traktując je w formie wyzwań, jakie stanęły przed ludzkością, a jakie związane są chociażby z zagrożeniem terroryzmem międzynarodowym, konfliktem „bogatej” Północy i „biednego” Południa, czy pogarszającym się stanem środowiska naturalnego, wymagają rzetelnej analizy opartej na współpracy na szeroką skalę. Stąd ich globalny wymiar, widoczny zarówno w zasięgu, skali, jak i możliwości ich rozwiązania."(...)Pozycja Grupa Wyszehradzka wobec Polityki Wschodniej Unii Europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Wojciech, GizickiZe wstępu: "Unia Europejska przykłada coraz większą wagę do wzmacniania swojej polityki zagranicznej' Dotyczy to szczególnie obszaru Morza Śródziemnego oraz, co interesuje nas najbardziej w tym tekście, Europy Wschodniej. Z chwilą akcesji do UE w 2004 i 2007 r. dziewięciu państw z tzw. bloku wschodniego znaczenie tej części Europy niezwykle wzrosło. Wschodnia granica Unii została przesunięta na obszar, który jeszcze kilkanaście lat temu wydawał się jej egzotyczny. Zainteresowanie Europą Wschodnią wynika zarówno z faktu ewentualnych kolejnych akcesji, jak i konieczności efektywnej współpracy z państwami, które prawdopodobnie nie będą mogły liczyć na członkostwo w UE. Mimo braku takiej perspektywy dla kilku państw Europy Wschodniej, UE musi uwzględniać ten obszar w swojej polityce zagranicznej, ze względów ekonomicznych i politycznych, w tym związanych z bezpieczeństwem. Zainteresowanie to dotyczy zarówno UE jako całości, jak i poszczególnych inicjatyw z udziałem państw członkowskich."(...)Pozycja Historia i polityka — determinanty niepodległego Kosowa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Stawowy-Kawka, Irena"17 lutego 2008 r. parlament kosowski w Prištinie proklamował niepodległość Kosowa. Oznaczało to odłączenie tej prowincji od Serbii i powstanie nowego państwa. Niemal bezpośrednio po proklamowaniu niepodległości, Kosowo zostało uznane przez 38 krajów w tym przez większość krajów UE oraz USA i Polskę. Secesji kosowskich Albańczyków nie uznała Serbia, a także m.in. Rosja, Hiszpania, Rumunia. Niepodległość Kosowa nie może być uznana także przez ONZ, ze względu na protest Rosji i Chin."(...)Pozycja II wojna światowa i nowy ład światowy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Wiatr, Jerzy J."W dziejach stosunków międzynarodowych półwiecze zamykające się datami 1939– –1989 miało znaczenie przełomowe. Pod wieloma względami zamknęło ono całą dotychczasową epokę nowożytnych stosunków międzynarodowych i stworzyło świat, w którym żyć będą następne pokolenia. Warto więc zastanowić się nad tym, jakie właściwości II wojny światowej czynią ją tak ważną cezurą w historii politycznej. W dalszych rozważaniach skupię uwagę na trzech zagadnieniach. Pierwszym jest charakter tej wojny, tak bardzo różnej od wojen wcześniejszych pod względem techniki wojennej, a jeszcze bardziej celów przyświecających wojującym stronom. Drugim są zmiany, które wojna ta spowodowała w strukturze stosunków międzynarodowych – zarówno takich, które w pięćdziesiąt lat po jej wybuchu odeszły w niepowrotną przeszłość, jak i takich, które są nadal obecne w polityce światowej i pozostaną w mocy przez wiele następnych dziesięcioleci. Trzecie zagadnienie to rozważenia na temat wpływu II wojny światowej na myśl polityczną i prawną. Na koniec warto też zastanowić się, jak II wojna światowa wpłynęła na położenie Polski."(...)