Przeglądaj wg Słowo kluczowe "administracja publiczna"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Administracja publiczna istotnym elementem w procesie rozwoju społeczeństwa informacyjnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Celarek, KrystynaZ wprowadzenia: "Silna administracja to taka, która jest demokratycznie kontrolowana i zasilana w nowe impulsy, a przede wszystkim kompetentna i dobrze poinformowana – to warunki skutecznego działania odpowiedzialnej administracji. Najogólniej pod określeniem administracja rozumie się wszelką zorganizowaną działalność zmierzającą do osiągnięcia pewnych celów. Administracja jest działalnością trwałą, celową i planową."(..)Pozycja Bezpieczeństwo Teoria i Praktyka nr 1-2, 2008(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Ziarko, Janusz; Piątek, Jarosław; Pilżys, Jan; Romanko, Mirosław; Buzalka, Ján; Gibas-Krzak, Danuta; Danielewska, Joanna; Djordjević, Momčilo; Milenković-Kerković, Tamara; Stepanovych Demianchuk, Anatoly; Lyash, Andriy; Kraj, Kazimierz; von Wedel, Joachim; Gawron, Iwona; Trzcińska, Honorata; Szot, Wiesław; Żebrowski, Andrzej; Kozaczyński, Waldemar; Nyc, Małgorzata; Wyszczelski, Lech; Widacki, Jan; Krzak, Andrzej; Molo, Beata; Podgórzańska, Renata; Budzowski, KlemensPozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 3 (XXVIII), 2017 (Wojska Obrony Terytorialnej w Polsce i na świecie w drugiej dekadzie XXI wieku)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Michalak, Artur; Kośmider, Tomasz; Gąsiorek, Krzysztof; Stachowski, Marcin; Klisz, Maciej; Żuchowski, Remigiusz; Nastarowicz, Tadeusz; Mendrala, Zenon; Wróbel, Ilona; Gruszczyk, Aleksandra; Rokicki, Jarosław; Borkowski, Robert; Młynarski, Tomasz; Thiriet, Damien; Marczuk, Karina Paulina; Grzela, Joanna; Małysa, Tobiasz; Kuśmirek, Karolina; Kraj, Kazimierz; Jureńczyk, Łukasz; Jarnicki, Damian; Maj, Ewa; Sokół, Wojciech; Tym, Juliusz S.; Saskowski, Maciej; Pieróg, Iwona; Gawor, Piotr; Sokołowski, Andrzej; Strzelecki, Michał; Wilczyński, Norbert; Soloch, Krzysztof; Lasoń, Marcin; Klisz, Maciej; Budzowski, KlemensBiorąc to pod uwagę niniejszy numer, poświęcony on został wojskom obrony terytorialnej w Polsce i na świecie. Temat ten jest spójny z zagadnieniem, jakie podjęto w poprzednim numerze, wydanym pod redakcją Marcina Lasonia. Mowa w nim była o Wojskach Specjalnych RP w kontekście wykonania przez nie ważnego zobowiązania międzynarodowego, rzutującego na postrzeganie Polski na arenie międzynarodowej oraz jej zdolności obronne. Wnioskować należy, że w ten sposób omówiono także znaczenie i funkcjonowanie jednego z Rodzajów Sił Zbrojnych RP. W naturalny sposób zatem problematyka tworzonych właśnie w Polsce Wojsk Obrony Terytorialnej wpisuje się we wskazany nurt rozważań. Wszak są one tworzone, by wzmocnić potencjał obronny Polski, powodzenie realizacji tego projektu ma duże znaczenie polityczne, a jego wpływ na stan Sił Zbrojnych RP jest tematem licznych dyskusji, nie tyko ekspertów. Dyskusje te stanowią źródło wielu faktów i mitów, z których przynajmniej część traktować można jako dezinformację czynioną przez przeciwników nowej formacji. Jednak omawiane fakty także stwarzają pole do wielu rozważań dotyczących celowości przydzielenia nowej formacji niektórych zadań, tempa jej tworzenia itp. Wobec powyższego uznano, że łamy periodyku naukowego będą dobrym miejscem do oddzielenia faktów od mitów oraz przedstawienia procesu tworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej w Polsce. Przedstawiona dyskusja powinna mieć duży walor edukacyjny i właściwie wykorzystana przyczynić się do lepszego zrozumienia istoty tego projektu.Pozycja Funkcja kontrolna sejmowych komisji śledczych i przedmiot tej kontroli(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Bartoszewicz, Michał"W polskim systemie prawnym jednym z ważniejszych organów kontrolujących działalność administracji publicznej jest Sejm RP (druga izba parlamentu - Senat, ma znacznie skromniejsze możliwości kontrolowania administracji). Sejm kontroluje (jako cała izba, przez swoje organy wewnętrzne: Prezydium Sejmu, komisje i aktywność poszczególnych posłów) przede wszystkim działalność Rady Ministrów i innych organów administracji rządowej. W myśl art. 95 ust. 2 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami Konstytucji i ustaw. Formy i zakres kontroli Sejmu nad rządem Konstytucja określa m.in. w art. 111 (możliwość powołania komisji śledczej), art. 115 (interpelacje i zapytania poselskie), art. 157-159 (odpowiedzialność polityczna członków Rady Ministrów oraz Rady Ministrów jako całości), art. 202-205 (podległość Najwyższej Izby kontroli Sejmowi)."(...)Pozycja Koncepcje województwa w Materiałach Komisji dla Usprawnienia Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów w II Rzeczypospolitej (1928–1933)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Łubiarz, Tomasz"W okresie istnienia II Rzeczypospolitej jednym z wielu zagadnień, które wymagało rozwiązania, była reforma ustroju administracji publicznej odziedziczonej po czasach rozbiorów. Jednym z elementów tegoż ustroju, którego reformą się zajmowano, była problematyka podziału administracyjnego, a w nim - podziału państwa na województwa. Zagadnienie podziału administracyjnego stanowiło kanwę licznych opracowań - zarówno na niwie funkcjonujących wówczas organów administracji publicznej, jak również wśród środowiska naukowego i publicystycznego. Autorzy tychże opracowań, traktując o podziale państwa na województwa, poświęcili szczególną uwagę kwestii samego województwa. Projektowali je pod kątem kilku aspektów, które da się zebrać w trzy kategorie: ludność, wielkość terytorium oraz funkcjonowanie administracji publicznej."(...)Pozycja O początkach Katedry Umiejętności Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kojsiewicz, Ferdynand; Bartynowski, Piotr; Malec, JerzyPozycja Państwo demokratyczne, prawne i socjalne: księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Zbigniewowi Antoniemu Maciągowi. T. 3, Studia prawne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Starck, Christian; Sylwestrzak, Andrzej; Kozub-Ciembroniewicz, Wiesław; Wawak, Tadeusz; Bednarczyk, Bogusława; Tkaczyński, Jan Wiktor; Kościelniak, Grzegorz; Naleziński, Bogumił; Witkowski, Zbigniew; Bień-Kacała, Agnieszka; Załucki, Mariusz; Biernat, Jakub; Feczko, Piotr; Bałos, Iga; Szwaja, Jacek Z.; Witkowski, Stanisław; Malczyk, Małgorzata; Cyrul-Kubiak, Agnieszka; Kohutek, Konrad; Knysiak-Molczyk, Hanna; Kostecki, Apoloniusz; Czaja-Hliniak, Irena; Klimek, Paweł; Serwacki, Jerzy; Klink, Marek; Skotnicki, Krzysztof; Domańska, Aldona; Nowakowski, Jerzy; Lubelski, Marek; Pawlik, Renata; Plebanek, Ewa; Bielski, Marek; Banasik, Katarzyna; Strzelec, Adam; Widacki, Jan; Ibek, Anna; Krzywda, Józef; Leszczyński, Paweł A.; Falski, Jacek; Milej, Tomasz; Grzybowski, MarianPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2005 : Wolność - Własność - Władza. Dylematy doktryny i praktyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Laidler, Paweł; Daniel, Krystyna; Szlachta, Bogdan; Kimla, Piotr; Sala-Szczypiński, Marcin; Balicki, Marek; Bombała, Bronisław; Chlipała, Monika; Laskowski, Piotr; Maliszewska-Nienartowicz, Justyna; Ryland, Diane; Marišová, Eleonóra; Citkowska-Kimla, Anna; Feczko, Piotr; Pulit, Anna; Biernat, Tadeusz; Zarzycki, Zdzisław; Nowak, Marek; Kapiszewski, AndrzejNiniejszy numer kwartalnika „Państwo i Społeczeństwo” tworzy zbiór artykułów poświęconych w całości tematowi „Wolność, własność, władza - dylematy doktryny i praktyki”1.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2008 : Wybrane problemy funkcjonowania administracji publicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Bainczyk, Magdalena; Sokołowski, Jacek K.; Sala-Szczypiński, Marcin; Augustyniak, Monika; Tor, Krzysztof; Jasiewicz, Czesława; Szczerbińska-Byrska, Małgorzata; Kaczmarska, Elżbieta; Świerczewska-Pietras, Katarzyna; Mydel, Rajmund; Pieniążek, Marcin; Franaszek, Helena; Nikolski, Lech; Franaszek, Helena; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2009 : Prawo publiczne - zagadnienia wybrane(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Chojna-Duch, Elżbieta; Grzybowska, Marta; Zieliński, Jacek; Poździoch, Stefan; Koczur, Sebastian; Celarek, Krystyna; Augustyniak, Monika; Feczko, Piotr; Buczek, Andrzej; Klink, Marek; Paśnik, Jerzy; Litwin, Katarzyna; Kościelniak, Grzegorz; Hernas, Adam; Mażewski, Lech; Malczyk-Herdzina, Małgorzata; Flejszar, Radosław; Malczyk-Herdzina, Małgorzata; Babiarz, Michał; Barański, Bartek; Borowiec, Adam; Kraciński, Oskar; Śmierzchalska, Katarzyna; Stanisz, Tadeusz; Malec, Jerzy; Pieniążek, Marcin; Skowyra, Monika; Klimek, Paweł; Pieniążek, Marcin; Majchrowski, JacekOddawany do rąk Czytelników numer „Państwa i Społeczeństwa” poświęcony jest szeroko rozumianej problematyce publicznoprawnej. Choć publikowane artykuły w większości mieszczą się w obrębie dogmatyki poszczególnych gałęzi prawa, celem zbioru jako całości jest naszkicowanie powiązań i problemów typowych dla sfery prawa publicznego − przy zastrzeżeniach co do zasadności posłużenia się tym pojęciem. Z tej perspektywy proponowany wybór tekstów pozwala uchwycić niektóre z żywych zależności łączących zagadnienia typowe dla administracji rządowej i samorządowej, sfery finansów publicznych, prawa karnego, konstytucyjnego, a także prawa procesowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury administracyjnej i cywilnej.Pozycja Perspektywy współdziałania wojsk obrony terytorialnej z administracją publiczną w zwalczaniu klęsk żywiołowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Wróbel, IlonaW Polsce za przeciwdziałanie i zwalczanie klęsk żywiołowych odpowiada administracja publiczna, koordynując działania sił i środków ratowniczych oraz udzielając wsparcia ludności poszkodowanej. Nowy rodzaj Sił Zbrojnych, jakim są Wojska Obrony Terytorialnej (WOT), ma posiadać zdolności do realizacji misji wspierania podsystemów ochronnych w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i pomocy społeczeństwu. Stanowić one mają istotny element wsparcia dla administracji publicznej w przeciwdziałaniu i zwalczaniu klęsk żywiołowych. Jako struktura nowa, istotnie różniąca się od pozostałych rodzajów Sił Zbrojnych RP, wymaga zintegrowania z obecnie funkcjonującymi rozwiązaniami w zakresie użycia wojska w sytuacjach wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń i określenia zasad współpracy z administracją publiczną. W artykule podjęto próbę zidentyfikowania potrzeb, możliwości oraz determinantów współdziałania Wojsk Obrony Terytorialnej z administracją publiczną w sytuacji wystąpienia klęski żywiołowej.Pozycja Początkowe prawidła policyi ogólney w kraiu (t. 1)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Malec, JerzyPozycja Podstawy zarządzania kryzysowego. Cz. 1, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Ziarko, Janusz; Walas-Trębacz, JolantaZe wstępu: Tekst podręcznika został dobrany z myślą o realizacji dwóch celów dydaktycznych: 1) żeby dostarczyć czytelnikowi przydatnych informacji usprawniających poznawanie i wyjaśnianie rzeczy, procesów i zjawisk wywołujących zagrożenia i kryzysy, 2) żeby ułatwić mu zrozumienie dziedziny zarządzania kryzysowego. Rozpatrywane w podręczniku problemy o charakterze teoretyczno-poznawczym, podzielono na trzy zasadnicze grupy, które omówiono w kolejnych rozdziałach, czyli: kryzys społeczny a kryzys organizacji, uwarunkowania zarządzania kryzysowego, ratownictwo w systemie zarządzania kryzysowego. W rozdziale I przedstawiono podstawowe elementy składowe układu zagrożenie–bezpieczeństwo, wskazując na zakres i cel rozpoznawania zagrożeń, a także zaprezentowano płaszczyzny rozumienia kryzysu i sytuacji kryzysowej oraz różnorodne rodzaje kryzysów występujących w organizacji. Rozdział II objaśnia istotę zarządzania kryzysowego w jednostce administracji publicznej wraz z prezentacją poszczególnych jego etapów. Ważne miejsce w tym rozdziale poświęcono charakterystyce systemu zarządzania kryzysowego w różnych jego ujęciach oraz przedstawieniu zadań tego systemu. Rozdział ten ukazuje, w jaki sposób zarządza się kryzysem w strukturze administracji publicznej (administracja rządowa i lokalna), a w szczególności prezentuje zasady planowania kryzysowego. W rozdziale III zaprezentowano założenia i organizację ratownictwa w zarządzaniu kryzysowym. Uwagę skoncentrowano na przedstawieniu budowy i funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne. W przyjętym układzie podręcznika, w każdym z rozdziałów i podrozdziałów wyróżniono następujące części: każdy podrozdział otwiera krótkie wprowadzenie zawierające: zagadnienia szczegółowe; cele podrozdziału; umiejętności, na które w toku studiowania trzeba zwrócić szczególną uwagę, prezentację odpowiednich fragmentów treści wyczerpujących zagadnienia szczegółowe i ułatwiających realizację celów dydaktycznych osoby uczącej się, każdy podrozdział kończy się pytaniami i problemami do przemyślenia przez czytelnika, indeks rzeczowy ułatwia odnalezienie w tekście najważniejszych haseł.Pozycja Prawo do dobrej administracji – regulacje polskie i europejskie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Poździoch, Stefan"Prawo do dobrej administracji jest jednym z podstawowych uprawnień obywatela. Uprawnienie to nie jest wyrażone wprost w zapisach prawnych ani też nie jest wyszczególnione w katalogu praw obywatelskich. Jednakże daje się je wyprowadzić w drodze dedukcji z całościowo pojmowanego porządku prawnego państwa i z zasad prawnych, które nim rządzą. Prawo to można rozpatrywać na tle fundamentalnych wymagań odnoszących się do funkcjonowania administracji publicznej państwa i podporządkowanych jej instytucji oraz jednostek organizacyjnych. Jest konsekwencją pojęcia „dobrej administracji”."(...)Pozycja Przesłanki sprawnej administracji publicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Zieliński, Jacek"Administracja publiczna jest zjawiskiem wielowymiarowym. Jej funkcje, zadania i sposoby zorganizowania są powiązane z ogólną organizacją społeczeństw poszczególnych państw i wraz z nią ulegają przemianom. Ich kierunek nie jest raz na zawsze określony. Po okresie dominacji rozwiązań scentralizowanych z takim samym prawdopodobieństwem może nastąpić przejście ku modelowi zdecentralizowanemu, jak po okresie zdecentralizowania – przejście w kierunku centralizacji."(...)Pozycja Przyczynek do problematyki dekoncentracji w pracach komisji dla usprawnienia administracji publicznej w II Rzeczypospolitej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Przygodzki, Jacek"Problematyka dekoncentracji, jako scedowanie prawa podejmowania decyzji władczych z organów wyższego szczebla na organy podległe, w nauce prawa administracyjnego pojawiła się w połowie XIX w., a zawdzięczamy ją francuskiej nauce administracji. Jako pierwszy pojęcie dekoncentracji ustalił francuski prawnik L. Aucoc w 1869 r. w ramach cyklu wykładu w Cesarskiej Szkole Dróg i Mostów, rozdzielając go od pojęcia „decentralizacji”. Oba problemy od momentu pojawienia się dotyczyły sposobu realizacji władzy państwowej, przy czym wyznaczały one zasadniczo odmienne płaszczyzny metodologiczne analizy problemów władzy."(...)Pozycja Reformy administracji publicznej - ujęcie personalistyczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Bombała, Bronisław(...) "Czynnikami, które mają fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania administracji publicznej, są: prawo, etyka i polityka. Problemy i patologie występujące w administracji mają swe źródła właśnie w źle zbudowanym systemie prawnym, dominacji polityki nad sferą publiczną (społeczną i gospodarczą) i w niedocenianiu etyki. W czasie transformacji politycznej i gospodarczej problemy te stają się bardziej wyraziste, czego szczególnym przykładem jest wzrost korupcji." (...)Pozycja Statut Organizacyjny Urzędu Wojewódzkiego Krakowskiego z 1932 r. jako przykład organizacji urzędów wojewódzkich w II Rzeczypospolitej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Buchwald-Cieślak, DorotaW artykule podjęto próbę scharakteryzowania ustroju Urzędu Wojewódzkiego Krakowskiego w świetle Statutu organizacyjnego i szczegółowego podziału czynności wprowadzonego zarządzeniem Wojewody Krakowskiego z 21 grudnia 1931 r. Na potrzeby artykułu dokonano również skrótowego przedstawienia struktury aparatu administracji publicznej w II Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji wojewody jako przedstawiciela rządu oraz szefa administracji ogólnej.Pozycja Studenci a rzeczywistość społeczno-polityczna kraju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kwiatkowski, AdamW artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów trzech uczelni wyższych Trójmiasta (Akademii Morskiej, Pomorskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, Ateneum Szkoły Wyższej) na temat stosunku do bezpieczeństwa, postaw społeczno-politycznych oraz zagrożeń zachodzących w ich otoczeniu. Ukazano zróżnicowanie ich zaangażowania na rzecz kapitału społecznego. Sformułowano tezę, że utrzymywanie możliwie wysokich jakości zasobów ludzkich, gotowych do działań w sytuacjach kryzysowych i radzenia sobie z zagrożeniami, implikuje zwiększone zaangażowanie w proces edukacji i popularyzacji bezpieczeństwa w szkołach, uczelniach wyższych, mediach, administracji samorządowej i rządowej oraz służbach rutynowych.