Przeglądaj wg Słowo kluczowe "architektura japońska"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Fascynacja Zachodu architekturą japońską. Twórczość Kengo Kumy; SANAA i Jun’yi Ishigamiego w aspekcie poszukiwania nowego paradygmatu architektury Zachodu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Stec, BarbaraW artykule podjęto próbę analizy przejawów współczesnej fascynacji architekturą japońską na Zachodzie. Celem badawczym było wyodrębnienie cech współczesnej architektury japońskiej odpowiadających poszukiwanej dziś nowej tożsamości architektury Zachodu. Jako metodę badawczą przyjęto analizę tekstów krytycznych wraz z analizą wybranych realizacji architektonicznych powstałych od końca XX w. do dziś, sporadycznie odnosząc się do opracowań i przykładów wcześniejszych. Określono podstawowe założenia pracy oraz zarysowano historię kulturowych przepływów między Japonią a Zachodem w drugiej połowie XIX w. i w wieku XX jako tło dla współczesnych odniesień Zachodu do architektury Japonii. Określono cechy/kategorie przestrzeni wspólne dla tradycyjnej japońskiej architektury i współczesnej zachodniej myśli filozoficznej oraz wskazano je w projektach Kengo Kumy, SANAA i Jun’yi Ishigamiego. We wnioskach podano cechy architektury japońskiej, korespondujące z kształtowanym dziś nowym paradygmatem architektury Zachodu.Pozycja Japońska oaza architektury w Szwajcarii. Centrum Nauki Rolex – Rolex Learning Center (RLC), Lozanna, Szwajcaria (SANAA / Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Haduch, BartoszArtykuł przedstawia historię oraz szerszy kontekst powstania eksperymentalnego obiektu edukacyjnego – Centrum Nauki Rolex (Rolex Learning Center, RLC) w ramach Politechniki Federalnej w Lozannie (EPFL). Budynek zaprojektowany przez japońskich architektów z biura SANAA – Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawę, jest przykładem realizacji radykalnej wizji na pograniczu kultur Wschodu i Zachodu. Unikatowe rozwiązania urbanistyczne, funkcjonalne, formalne i konstrukcyjne mogą być cenną inspiracją oraz punktem odniesienia dla architektów oraz studentów opracowujących projekty związane z edukacją.Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2022, nr 2 Architektura Dalekiego Wschodu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Banasik-Petri, Katarzyna; Franta, Anna; Schneider-Skalska, Grażyna; Urbanowicz, Piotr; Wróbel, Piotr; Ingarden, Krzysztof; Jasiński, Artur; Haduch, Bartosz; Petri, Maria; Przesmycka, Elżbieta; Stec, Barbara; Urbańska, Marta A.; Sapeta, Marcin; Blicharz, PiotrZ wprowadzenia: "Zapraszam do lektury czasopisma „Państwo i Społeczeństwo” w nowej odsłonie, które od 2022 r. wydawane jest jako półrocznik, z nową punktacją przyznawaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Piąty numer „Państwa i Społeczeństwa” dotyczący architektury postanowiłam poświęcić tematyce Dalekiego Wschodu. Tematyka ta nie jest przypadkowa, gdyż od lat dzięki Dziekanowi Wydziału Architektury i Sztuk Pięknych KAAFM Krzysztofowi Ingardenowi kadra naukowa i studenci kierunku architektura, w szczególności z koła naukowego HAUZ 07, z pomocą Stowarzyszenia dla Edukacji Architektonicznej, uczestniczą w wielu interesujących inicjatywach, rozwijając zainteresowania badawczo-naukowe i projektowe związane z tą częścią świata."(...)Pozycja Półprzezroczystość jako forma tworzenia przestrzeni we współczesnej architekturze Japonii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Petri, MariaArtykuł podejmuje temat półprzezroczystości w architekturze na przykładzie współczesnych obiektów architektonicznych w kontekście kultury japońskiej. Na podstawie założenia teoretycznego Jun’ichirō Tanizakiego, takiego jak kontrast pomiędzy wschodnią a zachodnią wrażliwością i estetyką, autorka podejmuje próbę potwierdzenia teorii Tanizakiego we współczesnych realizacjach japońskich, w których zastosowano półprzezroczystość.