Przeglądaj wg Słowo kluczowe "autonomia"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bengalscy muzułmanie - od autonomii do niepodległego państwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Moroń, Marek"Powstawanie nowych państw, łączenie się ich w związki, unie, federacje lub wyodrębnianie z istniejących struktur to elementy procesów historycznych, których podmiotami są społeczności ludzkie w swej różnorodności etnicznej, kulturowej i religijnej. W tym kontekście interesująca wydaje się zarówno aktualna sytuacja w Azji Południowej, jak i historyczne przemiany, które ją uformowały. Próba przeglądu i zarys pewnych procesów historycznych i wydarzeń w tym zakresie, np. przebiegających na subkontynencie indyjskim, mogą być pomocne przy ocenianiu kwestii powstania nowych państw, np. w Azji Południowej. Pomimo geograficznej odległości od Europy wydaje się, iż próba oceny zjawiska wyodrębniania się nowych państw lub innych metod zaspokajania narodowych postulatów ludów Azji Południowej, w warunkach naszego kontynentu mogą być użyte do analiz."(...)Pozycja Dążenia polityczne Kurdów w Iraku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kurpiewska-Korbut, Renata"Kurdowie zamieszkujący północnoirackie prowincje: Dohuk, Sulajmanija, Irbil i Kirkuk, są obecnie jedną z największych sił politycznych w postsaddamowskim Iraku. Kurdyjski Region Autonomiczny, stosunkowo wolny od aktów przemocy i niepokojów społecznych, od kilkunastu lat przedstawiany jest przez władze regionu oraz zachodnich komentatorów, jako „demokratyczna wyspa na morzu bliskowschodniego autorytaryzmu”. Jednakże polityczna działalność Kurdów irackich rodzi wiele pytań, obaw i wątpliwości, z których najbardziej interesującymi wydają się te, które dotyczą jedności Mezopotamii. Zaistniała sytuacja nie ma precedensu w dotychczasowych dziejach, zarówno narodu kurdyjskiego, jak i państwa irackiego, a jej bezpośrednim źródłem są wydarzenia z początku lat 90. XX wieku."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2011 (Mniejszości etniczno-religijne a modernizacja w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, Jerzy; Tokarski, Stanisław; Kubarek, Magdalena; Switat, Mustafa; Sławiński, Roman; Jelonek, Adam W.; Trojnar, Ewa; Wiciarz, Krystian; Wiciarz, Krystian; Wardęga, Joanna; Grüner, Zuzanna; Piętek, Robert; Bielecki, Krzysztof; Kościółek, Jakub; Wolańska, Diana; Lipa, Michał; Świtalski, Piotr; Bakalarska, Malwina; Tokarski, Ryszard; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaKolejny numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych”, poświęcony krajom Afryki i Azji, pokazuje relacje między wspólnotami etniczno-religijnymi a państwem oraz charakteryzuje zmiany społeczne i kulturowe, jakie następują w obrębie tych wspólnot pod wpływem przemian modernizacyjnych. Samego słowa „modernizacja” nie należy rozumieć w odniesieniu do teorii modernizacji, oznaczającej upodobnianie się społeczeństw azjatycko-afrykańskich do zachodnich, lecz jako zmianę społeczno-kulturowego status quo w ogóle. To, że społeczeństwa Azji i Afryki są wieloetniczne i wieloreligijne jest powszechnie znane po dziesiątkach lat badań; równie dobrze znany jest fakt, że w państwach Azji i Afryki zachodzą obecnie poważne przemiany.Pozycja Litwa, Białoruś, Ukraina w myśli politycznej Leona Wasilewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Stoczewska, BarbaraPozycja Władztwo opłatowe gmin na przykładzie wybranych opłat(Wydawnictwo UMCS, 2019) Czaja-Hliniak, Irena"Pojęcie autonomii, a także decentralizacji, wiąże się z władztwem finansowym. Zastosowanie znajduje zasada ograniczonego władztwa podatkowego zdeterminowana konstytucyjną zasadą uchwalania podatków i innych danin publicznych przez parlament, a z drugiej strony przyznawania gminom prawa ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w ustawowym zakresie."(...)