Przeglądaj wg Słowo kluczowe "chrześcijaństwo"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Islam - Zachód: jaka przyszłość?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Zdanowski, JerzyPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2011 (Mniejszości etniczno-religijne a modernizacja w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, Jerzy; Tokarski, Stanisław; Kubarek, Magdalena; Switat, Mustafa; Sławiński, Roman; Jelonek, Adam W.; Trojnar, Ewa; Wiciarz, Krystian; Wiciarz, Krystian; Wardęga, Joanna; Grüner, Zuzanna; Piętek, Robert; Bielecki, Krzysztof; Kościółek, Jakub; Wolańska, Diana; Lipa, Michał; Świtalski, Piotr; Bakalarska, Malwina; Tokarski, Ryszard; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaKolejny numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych”, poświęcony krajom Afryki i Azji, pokazuje relacje między wspólnotami etniczno-religijnymi a państwem oraz charakteryzuje zmiany społeczne i kulturowe, jakie następują w obrębie tych wspólnot pod wpływem przemian modernizacyjnych. Samego słowa „modernizacja” nie należy rozumieć w odniesieniu do teorii modernizacji, oznaczającej upodobnianie się społeczeństw azjatycko-afrykańskich do zachodnich, lecz jako zmianę społeczno-kulturowego status quo w ogóle. To, że społeczeństwa Azji i Afryki są wieloetniczne i wieloreligijne jest powszechnie znane po dziesiątkach lat badań; równie dobrze znany jest fakt, że w państwach Azji i Afryki zachodzą obecnie poważne przemiany.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2012 (Arabska wiosna rok później)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, Hieronim; Głuszkowska, Aleksandra; Kusy, Joanna; Lipa, Michał; Laskowski, Piotr; Niziński, Piotr; Dzisiów-Szuszczykiewicz, Aleksandra; Brataniec, Katarzyna; Zamojska, Aleksandra; Bahlawan, Natalia; Wolańska, Diana; Rusinek, Anna; Świech-Szczepańska, Monika; Tonta, Rachela; Wójcik, Agata; Bakalarska, Malwina; Busari, Muheez; Czornik, Katarzyna; Al-Temimi, Damian; Zając, Justyna; Krasnowolska, Margerita; Lasoń, Marcin; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2013 (Culture wars in the United States)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bryk, Andrzej; Barr, Stephen; Dadak, Christopher; Dadak, Kazimierz; Grossman, Lawrence; Kołakowska, Agnieszka; Kubiak, Hieronim; Lawler, Peter Augustine; Lazarski, Christopher; McClay, Wilfred M.; Rabkin, Jeremy; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 specjalny, 2004 (Polska - świat arabski)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Mrozek-Dumanowska, Anna; Zdanowski, Jerzy; Bojko, Krzysztof; Kapiszewski, Andrzej; Bakalarz, Agnieszka; Walczuk, Tomasz; Pikulski, Andrzej; Barska, Anna; Jarecka-Stępień, Katarzyna; El-Cheikh, Ibrahim; Puchnarewicz, Elżbieta; Góra, Magdalena; Brataniec, Katarzyna; Dziewanowska, Anna; Sienkiewicz, Juliusz; Kielan-Glińska, Ilona; Kapiszewski, AndrzejPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2009 : Szkice z historii religii, socjologii i polityki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Banek, Kazimierz; Borkowski, Kamil; Fałowski, Janusz; Grygajtis, Krzysztof; Kilian, Stanisław; Nikolski, Lech; Pawlikowski, Grzegorz; Waniek, Danuta; Wiszniewski, Jan; Janik, Krzysztof; Kilian, Stanisław; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2003 : Przemiany w Unii Europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Stoczewska, Barbara; Zakrzewska, Iwona; Wałecka, Agnieszka; Marcinkowski, Jerzy; Pucek, Zbigniew; Księżyk, Marianna; Dziwiński, Piotr; Czermińska, Małgorzata; Zębala, Elżbieta; Nowacka, Katarzyna; Staszków, Jan; Głuszyńska, Irena; Helen, Mariusz; Kolendowska, Marta; Sołtysińska, Aleksandra; Świątkowski, Andrzej Marian; Wierzbińska, Halina; Barczyk, Kazimierz; Palij, Inna Pietrowna; Grawert, Rolf; Biernat, Tadeusz; Bednarczyk, Bogusława; Kapiszewski, AndrzejPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2013(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Pasek, Zbigniew; Kargol, Anna; Szczepański, Tomasz; Kasznik-Christian, Aleksandra; Tondera, Bogusław; Witkowski, Wojciech; Śliwa, Michał; du Vall, Marta; Majchrowski, Jacek M.; Gajda, Agnieszka; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Polityka państwa wobec muzułmanów a relacje chrześcijańsko-muzułmańskie w Kenii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kościółek, JakubZ wprowadzenia: "Kenia jest przykładem państwa, w którym doszło do zetknięcia chrześcijaństwa z islamem, co w ostatnich dziesięcioleciach stało się powodem poważnych konfliktów między obiema wspólnotami religijnymi. W kształtowaniu relacji chrześcijańsko- muzułmańskich szczególną rolę odegrało państwo. Władze niepodległej Kenii niejednokrotnie bowiem wykorzystywały nieporozumienia między obiema wspólnotami religijnymi i podsycały konflikt, aby osłabić ich pozycje w obawie przed rodzeniem się ruchów antyrządowych. Wydaje się, że kluczowa dla zrozumienia stosunków międzyreligijnych w Kenii jest kwestia marginalizacji islamu jako religii mniejszościowej, zwłaszcza w sferze edukacji, kultury, a przede wszystkim polityki. Marginalizacja ta nie do końca wynika z braku homogeniczności tej grupy, ale głównie z prowadzonej przez państwo oficjalnej polityki wykluczania w jak najszerszym zakresie muzułmanów ze sfery publicznej. Stąd istotne jest przeanalizowanie polityki władz kenijskich w stosunku do wspólnoty muzułmańskiej oraz przyjrzenie się relacjom pomiędzy muzułmanami i chrześcijanami."Pozycja Umiędzynarodowienie Jerozolimy i jej miejsc świętych w iatach 1945-1950(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Góra, Magdalena"Jerozolima, jedno z najstarszych miast świata, wzbudzało olbrzymie emocje w historii i wzbudza je dzisiaj, jest nadal kluczem do pokoju w jednym z najtrudniejszych do rozwiązania konfliktów na świecie. Sir William Fitzgerald pisał: „W całej historii świata nie ma słów, które tak głęboko dotykają ludzkich emocji. Świątynia Salomona i jej istniejąca do dzisiaj Ściana Zachodnia (Ściana Płaczu), Golgota - scena ukrzyżowania, meczet Al-Aksa i Kopuła Skały, te cztery miejsca stanowią uznane sanktuaria trzech wielkich religii i wszystkie cztery usytuowane są w murach Jerozolimy”1. Jerozolima pełni centralną rolę w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, dodatkowo jest uznawana za duchową i świecką stolicę dwóch narodów - Żydów i Palestyńczyków."(...)Pozycja Zaangażowanie laikatu. Ruchy odnowy życia religijnego we współczesnym kościele katolickim(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Mikołajczyk, Jolanta"Kościół katolicki w swych początkach tworzył jedynie zespoły braterskich wspólnot, me dokonując wewnątrz nich podziałów. Decydującą rolę odgrywały charyzmaty przynależących do nich członków. Dopiero w III w. wykreowany został obraz laikatu, lecz na temat świeckich tamtego okresu wiadomo niewiele. Jednak już uchwały synodu w Tarragonie (517) zobowiązały biskupów do zapraszania świeckich do udziału w obradach synodalnych, a zachowane opisy wyboru biskupów potwierdzają ich istotną rolę w proponowaniu kandydatów do tej posługi. Byli oni często konsultantami w ważnych dla Kościoła sprawach, kierowali renomowanymi szkołami teologicznymi, głosili nauki w kościołach. Z czasem powstał, pogłębiający się powoli, rozdźwięk między klerem a laikatem."(...)