Przeglądaj wg Słowo kluczowe "cywilizacja"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Afryka podzwrotnikowa: cywilizacja i kultura(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Zalewski, Wojciech"W poniższym szkicu próbuję zasygnalizować, przez pryzmat Afryki międzyzwrotnikowej, konsekwencje zderzenia cywilizacji i kultur różnych poziomów. Złożoność etniczna, kulturowa, historyczna i różnice geograficzne Afryki nie pozwalają na uogólnienia, a ich próba pozostaje dyskusyjna i niepełna. Mimo to, procesy cywilizacyjne i kulturowe zawierają pewien uniwersalizm oparty na wspólnej ludzkiej naturze i nim usprawiedliwiam podjęcie tego tematu. Opieram się zasadniczo na rozmowach, przemyśleniach i obserwacjach z podróży do Afryki. Zderzenia kultur i cywilizacji wobec współczesnej globalizacji są zagadnieniami aktualnymi. Afryka jest niczym laboratorium, w którym problem ten jest wyrazisty i może stanowić pole dla bardziej ogólnych refleksji. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że istnieją dwie Afryki: wewnętrzna Afryka Afrykanina i wizja Afryki człowieka z zewnątrz. Innymi słowy, „dusza” Afryki jest dla przyjezdnego, a nawet naukowca - niedostępna."(...)Pozycja „Bycie razem" w ponowoczesności. Cywilizacyjne konteksty życia indywidualnego i rodzinnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Szmyd, Jan"1. Rozwijana i dookreślana za Arystotelesem w filozofii i naukach społecznych teza, zgodnie z którą człowiek w swej istocie jest zoon politikon, staje się człowiekiem w procesie oddziaływań z innymi ludźmi, a pozbawiony ich traci na człowieczeństwie, innymi słowy „[...] nie rodzi się ludzkim, człowiekiem staje się w procesie społecznego życia”, wymaga co najmniej dwojakiego uściślenia i uzupełnienia. Po pierwsze, o twierdzenie orzekające o tym, że rozbudzane i kształtowane w procesie społecznym człowieczeństwo uzyskuje swoje zakorzenienie i swój genetyczny wyraz w rodzącym się i rozwijającym w tym procesie życiu wewnętrznym człowieka, w którym wartości kultury i treści społeczne zostają przetwarzane w sposób niepowtarzalny na podstawie cech genetycznych organizmu, i po drugie, uzupełnienia o zweryfikowane historycznie i empirycznie twierdzenie, zgodnie z którym określone odmiany cywilizacji stwarzają na swój sposób charakterystyczne dla nich typy człowieka: typy wyróżniające się określonymi cechami mentalnymi, zachowaniami, kulturowymi itp."(...)Pozycja Cywilizacja, technika, ekologia : wybrane problemy rozwoju cywilizacyjnego u progu XXI wieku(Wydawnictwa AGH, 2001) Borkowski, RobertZe wstępu: "Refleksja nad rozwojem cywilizacji naukowo-technicznej oraz społecznymi i kulturowymi skutkami wprowadzania nowych technologii jest istotną częścią myśli społecznej od początków rewolucji przemysłowej. Szereg kwestii społecznych, etycznych i antropologicznych stawianych przez filozofów i socjologów przez ostatnich dwieście lat zachowuje wciąż swą aktualność, a w coraz szybciej zmieniającym się świecie nabierają one zgoła nowego znaczenia. Książka niniejsza powstała jako efekt wieloletnich zainteresowań problematyką cywilizacyjnego rozwoju i ekologii oraz dziesięciu lat badań i publikacji w tym zakresie. Stanowi próbę omówienia wybranych problemów współczesnej cywilizacji począwszy od kwestii akceleracji postępu technicznego i pytań historiozoficznych o jego skutki dla przyszłego rozwoju cywilizacyjnego. Zawiera również wątki dotyczące szeregu zagrożeń występujących powszechnie w cywilizacji techniki i masowej konsumpcji — między innymi wszechobecnego ryzyka oraz cywilizacyjnego stresu powodowanego rosnącym tempem życia i coraz szybszymi przemianami struktur społecznych. Końcowe partie książki odnoszą się do kwestii ekologicznych, począwszy od genezy myśli i ruchów ekologicznych, a skończywszy na niebezpieczeństwach narodzin nowego fundamentalizmu."(...)Pozycja Cywilizacyjne konteksty współczesnego kryzysu edukacyjnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Szmyd, Jan"1. „Wioska globalna” {global village) M. McLuhana zmieniła się nie do poznania od czasu, gdy nazwę i obraz wprowadził - kilkadziesiąt lat temu - do literatury naukowej i języka mass mediów ten kanadyjski uczony i futurolog. Upatrywał on, jak wiemy, głównych przyczyn procesu przyśpieszonego scalania i unifikowania świata współczesnego w gwałtownym wzroście przepływu informacji i treści kulturowych, przepływie dokonującym się dzięki telewizji, radiu, telefonowi i filmowi. Tymczasem przez „wioskę globalną” od dziesiątków już lat opanowały także inne ważne, w wielu przypadkach nawet ważniejsze „przepływy”, bardziej lub mniej wnikliwie i wielostronne opisywane w literaturze poświęconej procesom globalizacyjnym. Wymieńmy choćby np. przepływ środków finansowych i kapitału, inwestycji przemysłowych i handlowych, komunikacji i transportu, wpływów politycznych i gospodarczych, kontroli i zabezpieczeń militarnych, a nadto także idei i wartości, modeli i stylów życia, standardów zachowań i konsumpcji. Główną rolę odgrywa tu kultura euroamerykańska (monokultura)."(...)Pozycja Kulturowe czynniki bezpieczeństwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Czaja, JanPozycja Nowe ujęcie starego sporu: Czy Światu grozi zderzenie cywilizacji?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Wiatr, Jerzy J."Początek roku 2011 przyniósł falę rewolucji w krajach arabskich. Zaczęła ten proces rewolucja tunezyjska, w wyniku której utracił władzę prezydent Zine-el-Abidine Ban Ali, stojący na czele państwa od listopada 1987 r., gdy w bezkrwawym przewrocie pałacowym odsunął od władzy prezydenta Haleba Bourgibę, przywódcę niepodległościowego ruchu skierowanego przeciw francuskiemu panowaniu i szefa państwa od uzyskania niepodległości w 1956 r. Rewolucja w Tunezji była wydarzeniem nowym w dziejach państw arabskich. Nigdy wcześniej zmiana władz nie dokonała się tam w wyniku masowych wystąpień ludowych (nie zaś przewrotu wojskowego, co było w tym regionie dominującą tradycją). Powodzenie rewolucji w Tunezji wyzwoliło efekt domina. W Egipcie masowe wystąpienia przybrały postać rewolucji pod hasłem usunięcia prezydenta Hosni Mubaraka, rządzącego tym krajem od października 1981 r. (od zamordowania przez islamskich fundamentalistów prezydenta Anwara Sadata). Uliczne wystąpienia w niektórych innych państwach arabskich (Jemen, Jordania, Sudan) skłaniają do rewizji poglądu, że kraje arabskie, czy szerzej – kraje islamskie, znajdują się poza zasięgiem kolejnych fal demokratyzacji."(...)Pozycja Polska i społeczeństwo w XXI wieku. Sekcja: Handel zagraniczny i amerykanistyka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Budzowski, Klemens; Batut, Magdalena; Świerczyńska, Jowita; Czermińska, Małgorzata; Czubek, Henryk; Drobny, Paweł; Gołębiowska-Śmiałek, Magdalena; Koyanecka, Maria; Laidler, Paweł; Majoros, Andras; Mesjasz, Lidia; Polecany, Tadeusz; Skawińska, Mirosława; Szymanik, Ewa; Ślusarczyk, Magdalena; Tonta, Rachela; Wordliczek, Łukasz; Zębala, Elżbieta; Zysk, WojciechPrzemowa: "IV Międzynarodowa Konferencja Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego obradowała od 30 maja do 1 czerwca 2004 roku. W tym roku uczestniczyło w niej ponad 150 naukowców z ośrodków akademickich: Polski, Węgier, Niemiec, Szwecji, Australii, Słowacji, Czech, Ukrainy, Serbii. Obrady konferencji toczyły się w siedmiu następujących sekcjach: - Prawo i Administracja, - Zarządzanie i marketing, - Architektura i sztuka, - Nauki o rodzinie, - Nauki polityczne, - Integracja europejska i turystyka międzynarodowa, - Handel zagraniczny i amerykanistyka. U progu nowego stulecia, które przyniosło Europie i światu tak znaczące, chociaż nie zawsze jednoznacznie pozytywne zmiany, zarówno w polityce, jak i w życiu gospodarczym czy społecznym, warto je było omówić i skomentować z nową refleksją, już po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Takie też były oczekiwania władz uczelni i Rady naukowej konferencji, kiedy przyjmowano za temat przewodni hasło - „Państwo i społeczeństwo XXI wieku”."(...)Pozycja Polski wkład do teorii i projektu współczesności (Zygmunt Bauman i Józef Bańka)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Szmyd, Jan"1. Współczesne przemiany cywilizacyjne i kulturowe są gwałtowne i dynamiczne, a obszary objętych nimi zjawisk i procesów tak rozległe i złożone, że żadna z nielicznych - aktualnie tworzonych - koncepcji teoretycznych nie dorasta do swego zadania, aby w pełni je ogarnąć i adekwatnie wyjaśnić. Pozostawanie w tyle, to niepokojące nienadążanie za zmieniającym się światem objaśniającej je myśli teoretycznej (naukowej, filozoficznej, humanistycznej) jest już od dawna faktem bezspornym. Niektórzy twórcy tej myśli podejmują wręcz heroiczne, i niekiedy udane, próby nawiązania kontaktu poznawczego i rozumiejącego, także krytycznego i ocennego z tym wartkim a niełatwym do intelektualnego i emocjonalnego oswojenia potokiem przemian."(...)Pozycja Współczesne koncepcje cywilizacji a problem globalizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Brataniec, Katarzyna