Przeglądaj wg Słowo kluczowe "dziedzictwo kulturowe"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja ONZ a reintegracja narodowego dziedzictwa kulturowego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Kowalski, Wojciech"Półtora roku temu Zgromadzenie Ogólne ONZ uchwaliło rezolucję zatytułowaną „Zwrot lub restytucja dóbr kultury do krajów pochodzenia”. Wezwało w niej wszystkie właściwe podmioty, agencje, fundusze i programy systemu Narodów Zjednoczonych oraz innych stosownych organizacji do działania wspólnie z UNESCO i we współpracy z państwami członkowskimi w celu kontynuacji wysiłków podejmowanych na rzecz zwrotu lub restytucji dóbr kultury do krajów ich pochodzenia oraz do udzielania poparcia wszelkim takim wysiłkom."(...)Pozycja Rola Zamku Ogrodzienieckiego w rozwoju turystyki na terenie gminy OgrodzieniecKalista, Magdalena; Ostrowska, Barbara; Stosunki międzynarodowe; Turystyka międzynarodowaZe wstępu: "Turystyka kulturowa odgrywa w ostatnich czasach coraz większe znaczenie. Stanowi ona istotną formę turystyki, coraz częściej popularne są krótkoterminowe wyjazdy do miejsc, których jednym z najistotniejszych powodów obok chęci oderwania się od miejsca zamieszkania jest dziedzictwo kultury materialnej: muzea, zamki, kościoły, skanseny. Zainteresowanie dziedzictwem kulturowym systematycznie wzrasta. Przyczyn takiego stanu jest wiele, ale jedną najbardziej oczywistą jest to, iż współczesny człowiek to częściej mieszkaniec obszarów zurbanizowanych, który potrzebuje kontaktu z przyrodą, a przede wszystkim z zabytkami. Zabytki kulturowe ukazują piękno sztuki oraz oddają ducha historii, który zawiera w sobie niewyczerpany potencjał rozwojowy zarówno w sferze poznawczej, jak i uczuciowej. Każde miejsce, które posiada zabytki architektoniczne jest też miejscem na zadumę nad tym zabytkiem i wzniosłością przeżywaną w kontakcie z elementami natury i architektury. "(...)Pozycja Turystyka w wymiarze międzynarodowym, regionalnym i lokalnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Kapera, Izabela; Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Ostrowska, Barbara; Wójtowicz, Bożena; Čuka, Peter; Alejziak, Bożena; Tracz, Mariola; Prylińska, Monika; Gmyrek-Gołąb, Katarzyna; Cieślikowski, Krzysztof; Góra, Agnieszka; Żemła, Michał; Wakszyński, Mariusz; Kowalik, Arletta; Wolak, Grzegorz; Cziomer, MarcinZe wstępu: "Turystyka, nie bez powodu uznawana za jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin gospodarki, stanowi istotny czynnik rozwoju gospodarczego państw, regionów czy też miejscowości. Obecnie sektor ten wytwarza 10% globalnego PKB oraz generuje 1 na 11 miejsc pracy w gospodarce światowej. Mimo zamachów terrorystycznych oraz międzynarodowych konfliktów, liczba turystów zagranicznych nadal wzrasta (w 2016 r. osiągnęła ponad 1,23 mld) i według prognoz UNWTO (United Nations World Tourism Organization, Światowa Organizacja Turystyki) w 2030 r. wyniesie 1,8 mld. Jednak wraz z dynamicznym rozwojem, przed turystyką pojawia się szereg wyzwań związanych np. z zapotrzebowaniem konsumentów na bardziej wyspecjalizowane rodzaje i formy turystyki, czy z koniecznością wypracowania przyjaznych dla środowiska przyrodniczego oraz społecznego praktyk turystycznych. Inicjatywy tego rodzaju znalazły wyraz w ogłoszeniu 2017 r. Międzynarodowym Rokiem Zrównoważonej Turystyki dla Rozwoju. W niniejszej publikacji podjęto próbę naświetlenia problematyki turystyki, poczynając od jej wymiaru międzynarodowego w odniesieniu do wybranych problemów, poprzez szczebel regionalny, kończąc na pokazaniu rozwiązań na poziomie lokalnym. Przedstawione zagadnienia stanowią kontynuację rozważań rozpoczętych w 2016 r. na łamach monografii pt. Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju. Tym razem, w związku z coraz szerzej reprezentowaną koncepcją rozwoju turystyki uwzględniającą dobra obecnych i przyszłych pokoleń oraz na skutek zmieniających się preferencji turystów, zaprezentowano spojrzenie opierające się na przedstawieniu rozwiązań omówionych poniżej."(...)Pozycja Twórczość jako źródło kultury(Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011) Mirski, AndrzejIn this paper the author presents human creativity as the main source of culture. Logically, it comes even from the definition of culture, understood as everything created by men (everything, which does not belong to nature). Creation by man includes the material, symbolic and societal types of culture. In the field of symbolic culture, like art, science or media, the process of creativity includes activities which result in new and valuable products. Creativity develops in the private, social and cultural domains. In the private domain an individual creates something, which is new and valuable for himself (or herself). In the social domain an individual creates something, which is new and valuable to a group, where he or she belongs. Finally, creativity in the cultural domain means creating something, which is new and valuable for all human culture. Normally it is possible through the publication or public presentation of a product, after a process of selection. Thus, normally there exists a barrier of entering this main. Creativity in the domain of culture requires not only being a creative person in the psychological sense, but also a huge amount of knowledge and practice in the specific field of activity. But by enhancing the private and social creativity, it is possible to enlarge the number of persons, which could inspire to enter the domain of cultural activity. Moreover, the true creative activity always contains the individual, private, authentic internal perspective, and is always directed to some social environment. Also, the new ways of distributing the creative products, like the Internet, makes the barrier to cultural creativity less tight, than they used to be in the past.