Przeglądaj wg Słowo kluczowe "energy resources"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne Rumunii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Piziak-Rapacz, AnnaPopyt na energię stale rośnie. Niezaprzeczalność tego faktu generuje szereg problemów dla wszystkich państw świata. Rozwój gospodarczy państw powoduje wzmożony zapotrzebowanie na energię. Autorka niniejszej publikacji w pierwszej części ukazuje strukturę rynku energetycznego Rumunii. W drugiej części następuje porównanie rynku energetycznego w Polsce i Rumunii u progu II dekady XXI wieku. Rumunii brakuje nowej strategii dla sektora energetycznego. Rozwiązaniem ma być gaz łupkowy (zmiana stanowiska od 2013 r.), energetyka odnawialna, energia jądrowa, węgiel oraz angażowanie się państwa w międzynarodowe projekty energetyczne. W przypadku Polski strategię dyktuje dokument Polityka energetyczna Polski do 2030 roku. Proponowane rozwiązania to budowa elektrowni jądrowej, gaz niekonwencjonalny, terminal LNG w Świnoujściu, energetyka odnawialna, oraz energia z węgla. Głównym problemem wynikającym z wykorzystania węgla, jest zbyt wysoka emisja, CO2, co jest niezgodne ze strategią UE (niskoemisyjność). Rozwiązaniem mają być czyste technologie węglowe. Całość pracy została zakończona krótkim podsumowaniem bogatym we wnioski końcowe.Pozycja Bezpieczeństwo zaopatrzenia energetycznego – wyzwania dla polityki bezpieczeństwa Niemiec(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Molo, BeataArtykuł koncentruje się na problemie bezpieczeństwa zaopatrzenia energetycznego Niemiec w polityce bezpieczeństwa. W artykule przedstawiono dane dotyczące krajowej produkcji paliw i energii oraz importu surowców energetycznych mających istotne znaczenie przy ocenie bezpieczeństwa zaopatrzenia energetycznego Niemiec. Artykuł zawiera ocenę struktury światowego zużycia energii pierwotnej i tendencje rozwojowe oraz ich określone implikacje, jak również problem kwantyfikacji bezpieczeństwa zaopatrzenia energetycznego Niemiec.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 1 (XLVI): Security Strategies in Times of Uncertainty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Molo, Beata; Kleinwächter, Lutz; Lapins, Wulf; Diec, Joachim; Jach, Anna; Pachucki-Włosek, Krystian; Kamola-Cieślik, Małgorzata; Paszkowski, Michał; Adamczyk, Natalia; Baziur, Grzegorz; Stępniewska-Szydłowska, Paulina; Tyborowska, Patrycja; Pradetto, August; Gärtner, Heinz; Kruk, Aleksandra; Grudzińska, Adrianna; Khmilevska, PolinaIntroduction: "We are pleased to present our readers with this recent issue of our journal “Security. Theory and Practice”. This time, it features a vast array of studies that look at issues related to security strategies. The Articles and Materials section opens with the article by Wulf Lapins, entitled EU-Strategien im Wandel von Zeit und Situation, which offers a synthetic approach to the developed and implemented strategies of the European Union. The paper by Joachim Diec Demography as a security strategy factor in Poland and the Russian Federation focuses on the perception of demographic security in Poland and Russia as a major facet of social and state security. The author concludes that the Polish political narrative and the declared set of state goals focus more on the social sphere, while the Russian rhetoric and politics are more state-oriented. The contemporary rebuilding of the sphere of influence of the Russian Federation, covering the area of the so-called “near abroad”, has been scrutinised by Anna Jach in her article A new “gathering of Russian lands”: Russia’s return to imperialism."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 1 (XXVI), 2017 (Regionalne i globalne uwarunkowania bezpieczeństwa Niemiec)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Molo, Beata; Koszel, Bogdan; Cziomer, Erhard; Morozowski, Tomasz; Ciesielska-Klikowska, Joanna; Stolarczyk, Mieczysław; Paterek, Anna; Trzcielińska-Polus, Aleksandra; Kruk, Aleksandra; Schöll-Mazurek, Kamila; Tomala. Magdalena; Kargol, Anna; Sękowski, Paweł; Bałamut, Anna; Stępniewska, Paulina; Gawron, Dominika; Furgacz, Przemysław; Malinowski, Krzysztof; Molo, Beata; Budzowski, KlemensZe wstępu: Dynamika zjawisk i procesów zachodzących w środowisku międzynarodowym implikuje konieczność ciągłej modyfikacji, względnie transformacji, dotychczasowych strategii i polityki bezpieczeństwa przez poszczególne państwa, w tym także Niemcy, ze względu na ich znaczącą pozycję i rolę na arenie międzynarodowej. Pomijając kwestie szczegółowe, należy odnotować, że przyjęta w lipcu 2016 r. przez rząd federalny Biała Księga 2016 (która zastąpiła podobny dokument z 2006 r.) zdefiniowała zasadnicze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i międzynarodowego Niemiec, a także dla ich sojuszników. Katalog wymienionych w dokumencie zagrożeń obejmuje zarówno klasyczne zagrożenia dla suwerenności i integralności terytorialnej, jak i kwestię cyberbezpieczeństwa oraz terroryzmu, niekontrolowane migracje, proliferację broni masowego rażenia, nielegalny obrót bronią konwencjonalną i technologią wojskową, bezpieczeństwo energetyczne, państwa upadłe oraz zagrożenia dla zdrowia, a także życia w postaci epidemii i pandemii. W Białej Księdze 2016 podkreślono znaczenie NATO i Unii Europejskiej dla bezpieczeństwa Niemiec, wskazując przy tym na potrzebę współdziałania obu organizacji międzynarodowych. Ponadto zadeklarowano podjęcie działań przez Niemcy na rzecz wzmocnienia WPBiO. W dokumencie omówiono również kierunki rozwoju Bundeswehry. Uwzględniając powyższe, Autorzy niniejszego tomu podjęli w swoich opracowaniach zagadnienia związane z wybranymi aspektami bezpieczeństwa Niemiec w zmieniających się uwarunkowaniach regionalnych i globalnych.Pozycja Deutschlands ost-und Sudosteuropapolitik: Zwischen Europaischem Einigungsauftrag, Institutioneller Stabilitat und Politischer Legitimitat(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Pradetto, August; Lohrberg, David"Die deutsche Ost- und Stidosteuropapolitik versucht einen Ausgleich zwischen sehr unterschiedlichen 'Oberzeugungen, Interessen und Dynamiken im europaischen wie ira globalen Umfeld zu finden, Die Autoren argumentieren, dass die Perspektiven und Politiken Berlins gegeniiber Ost- und Sudosteuropa im Wesentlichen durch die bundesdeutsche Zivilmaęht- und Europaorientierung und dem Bekenntnis zum Multilateralismus determiniert werden."(...)Pozycja Die Europaische Energiegemeinschaft: Ein Modell Zur Ausgestaltung Der Ostlichen Partnerschaft?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Goler, Daniel; Kurze, Kristina"Urspriingliches Ziel der Europaischen Nachbarsęhaftspolitik (ENP) war der Versuch einer Neuausrichtung der europaischen Aufienpólitik nach der Osterweiterung. Denn die Erweiterungspolitik umfasste, zumindest seit den Beitrittsantragen Spaniens, Portugals und Griechenlands, nicht nur den Aspekt der Weiterentwicklung des europaischen Integrationsverbundes, sondem war immer auch ein - wenn nicht gar das erfolgreichste - Instrument europaischer AuBen- urid Sicherheitspolitik. Sowohl bei den Siiderweiterungen der 1980er Jahre ais auch bei der Osterweiterung 2004/2007 war die Begleitung und Unterstutzung der Transforraationsprozesse; in den ehemaligen autoritaren bzw. kommunistischen Regimen zur F6rderung von Sicherheit und Stabilitat in den an die Europaische Union angrenzenden Regionen eines der bestimmenden Motive. In der Tat lasst sich riickblickend sagen, dass “die: Beitrittsperspektive die Reformkrafte in den betreffenden Landem deutlich gestarkt und zur Uberwindung von bestehenden Problemen beigetragen hat."(...)Pozycja Die „Neue Ostpolitik" gegenüber der Ukraine und-der Republik Moldau(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Sieg, Hans Martin"Eine der besonders gewióhtigen Herausforderungen, denen sich die Bundesregierung bei ihren Planungen fiir die deutsche Ratsprasidentschaft im ersteń Halbjahr 2007 gegeniiber sah, bestand in den Problem, dass die Nachbarschaftspolitik der EU gegeniiber Osteuropa unzureicheńd geblieben war. Weder hatte sie den Intentionen der betroffenen Staaten zu entsprecheń noch die Transformationsprozesse in ihnen in erhofftem Mafle zu fordem vermocht; und auch im Verhaltnis der EU zu , Moskau bzw. zwischen i Russland und seinen Nachbara hatten Konflikte eher zuals abgenommen. Die Formulierung, dass es einer „Neuen Ostpolitik*' bediirfe, war die Antwort, die im Auswartigen Amt auf diese Herausforderung gefunderi wurde. AuBenminister Steinmeier selbst hat wohl zum ersten Mai im August 20Ó6 von der Notwendigkeit einer „Neuformulierung“ der Ostpolitik der EU gesprochen"(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2009 (Unia Europejska między polityką wschodnią a partnerstwem wschodnim)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Cziomer, Erhard; Podraza, Andrzej; Dumało, Andrzej; Pradetto, August; Lohrberg, David; Sieg, Hans Martin; Moraczewska, Anna; Gizicki, Wojciech; Kapuśniak, Tomasz; Kaźmierczak-Pec, Dorota; Mickiewicz, Piotr; Piskorska, Beata; Bainczyk, Magdalena; Lasoń, Marcin; Czarny, Ryszard M.; Cziomer, Erhard; Tomala, Magdalena; Tomala, Magdalena; Makar, Jurij; Feduniak, Serhij; Goeler, Daniel; Kurze, Kristina; Molo, Beata; Kraj, Kazimierz; Wojcieszak, Łukasz; Paterek, Anna; Urbanek, Jiri; Szklarczyk, Grzegorz; Mazurek, Kamila; Diawoł, Anna; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Polish government policy towards the hard coal mining sector after 2015(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Kamola-Cieślik, MałgorzataThe article looks at the government’s policy towards the hard coal mining sector in Poland in the years 2015–2021 in the context of the climate policy of the European Union, and the increase in demand for energy resources of the Polish economy. Despite the fact that for several years hard coal mines in Poland have been generating losses, they continue to operate. For political reasons, they could count on government support. Poland’s obligations towards the EU have made the transition from hard coal in the power industry inevitable. The article discusses the assumptions of the government’s mine restructuring plan until 2049. Its implementation depends on the decision of the European Commission on granting public aid to the liquidated mines.