Przeglądaj wg Słowo kluczowe "fundamentalizm"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Barbarzyńcy i obywatele: myślenie polityczne wobec wartości(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II; Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gałkowski, StanisławPozycja Implikacje Arabskiej Wiosny dla bezpieczeństwa w Afryce północnej i w regionie Sahelu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Rusinek, AnnaThe authoress analyses the consequences of the Arab Spring for security of the region countries. She concentrates on uncontrolled proliferation of weapons from Libyan stockpiles and the outbreak of Tuareg rebellion in the northern Mali. These developments were the results of the collapse of Gaddafi’s regime in Libya. That’s all – along with political turmoils in Tunisia and Egypt – results in the flow of refugees into the region. The changes in the political system in Tunisia and Libya have empowered the Salafist movements and facilitated the creation of new Islamic organizations. Meantime due to reducement of security measures in the states involved in political revolts the biggest terrorist organizations in the region – al-Qaeda in the Islamic Maghreb – has exploited the destabilization by increasing its military capabilities.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2010 (Idee i ideologie w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Zdanowski, Jerzy; Szymański, Adam; Dziedzic, Katarzyna; Kosowski, Łukasz; Bahlawan, Natalia; Pycińska, Magdalena; Mendel, Miloš; Vater, Roman; Sławiński, Roman; Gacek, Łukasz; Wardęga, Joanna; Jelonek, Adam W.; Pletnia, Maciej; Zajączkowski, Jakub; Trzciński, Krzysztof; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaTematem przewodnim tegorocznego numeru są ideologie i idee. Poglądy elit politycznych i społecznych krajów Azji i Afryki o rozwoju i przyszłości swoich państw i społeczeństw są ciągle mało znane w naszym świecie, mimo że w naszych czasach nabierają one kluczowego znaczenia dla przyszłości nie tylko tych krajów, ale i całego świata. Twórcy ideologii w Azji i Afryce czerpią z myśli politycznej i ekonomicznej Europy, ale w coraz większym zakresie odwołują się do dziedzictwa kulturowego własnych krajów. Dzieje się tak z kilku powodów. Z jednej strony chodzi o emancypację polityczną i chęć uwolnienia się od zachodniej zależności – również w kwestiach modeli rozwojowych. Z drugiej strony – wiele planów rozwojowych opartych na europejskich wzorcach zakończyło się niepowodzeniem ze względu zarówno na odmienność pozaeuropejskiej rzeczywistości, jak i przeszkody obiektywne, np. gwałtowny przyrost naturalny. Poszukiwanie własnych dróg rozwoju i podkreślanie swojej tożsamości kulturowej oznacza wzrost napięć na tle ideologicznym oraz nowe konflikty o podłożu rywalizacji między cywilizacjami. Jak pokazują materiały przedstawione w proponowanym numerze, myśl polityczna w Chinach czy w świecie islamu staje się przy tym coraz bardziej konserwatywna w sferze rozwiązań społecznych, co należy wiązać z dążeniem do zachowania swojej tożsamości kulturowej, zagrożonej przez globalizację.Pozycja Kultura – media – społeczeństwo: symbiotyczne związki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Michalczyk, Tadeusz; Fiut, Ignacy S.; Loska, Krzysztof; Pletnia, Maciej; Raczek-Karcz, Marta Anna; Stawiński, Piotr; du Vall, Marta; Plebańczyk, Katarzyna; Pucek, Zbigniew; Bierówka, JoannaKultura – media – społeczeństwo. Symbiotyczne związki jest monograficznym zbiorem ośmiu rozpraw. Dwie z nich poświęcone są przede wszystkim problematyce wytwarzania rzeczywistości społecznej generalnie i w szczególnych odniesieniach do zjawisk medialnych. Problematyka ta przewija się w różnych konfiguracjach przez cały zbiór, tu jednak jest przede wszystkim przedmiotem refleksji teoretycznej. Pierwsza ze wspomnianych rozpraw, Teoretyczne aspekty stanowienia (tworzenia) rzeczywistości społecznej Tadeusza Michalczyka omawia trudności terminologiczne i teoretyczne koncepcji podmiotowego wytwarzania ludzkiego świata w toku sprawczej działalności człowieka. Autor poddaje analizie występujące w tym kontekście rozmaite terminy, takie jak stanowienie, tworzenie, stawanie się, rzeczywistość społeczna i społeczeństwo, poszukując ich teoretycznego zaplecza i tropiąc efekty poznawcze ich stosowania. Przy okazji zwraca uwagę na niejednoznaczność pojęć występujących w naukach o społeczeństwie w ogóle. Rozważania te dopełnia refleksja nad sposobami ujmowania rzeczywistości społecznej w kontekście mass mediów.Pozycja Oportunizm i społeczeństwo otwarte(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Gałkowska, Agnieszka; Gałkowski, Stanisław"W swojej klasycznej i niezwykle wpływowej książce Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie Karl Popper rozróżniał społeczeństwo otwarte, „które wyzwala władze krytyczne człowieka”, i społeczeństwo zamknięte, uniemożliwiające, a przynajmniej bardzo utrudniającym osobisty rozwój. „Społeczeństwo magiczne, plemienne czy kolektywne nazywam społeczeństwem zamkniętym, a społeczeństwo, w którym jednostka ma prawo do osobistych decyzji - społeczeństwem otwartym”. Równocześnie Popper wskazywał na myślicieli (Platona, Hegla i Marksa), którzy według niego stworzyli systemy filozoficzne uzasadniające wrogość wobec społeczeństwa otwartego. Mimo wielu różnic ich dzielących wszyscy trzej uważali (w interpretacji Poppera), że udało się im dotrzeć do wiedzy o tym, jak powinno wyglądać społeczeństwo doskonałe i pozycja jednostki w nim. W ich przekonaniu to dawało im mandat do sprawowania władzy i nadzoru nad życiem innych ludzi."(...)Pozycja Zachód i islam: dylematy relacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Brataniec, Katarzyna