Przeglądaj wg Słowo kluczowe "generation"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Inkluzja: wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej(Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, 2019) Grzesiak, Krystyna; Aksman, Joanna; Szyniec, Iwona; Bachowska, Monika; Misiuk, Agnieszka; Gugulska, Justyna; Bierówka, Joanna; Bednarz, Elżbieta; Giza, Teresa; Olearczyk, Teresa; Rokicki, Andrzej; Mirski, AndrzejZ wprowadzenia: "Jedną z istotnych cech współczesnego świata jest postępująca różnorodność. Zjawiskiem typowym – szczególnie dla dzisiejszej zglobalizowanej cywilizacji zachodniej – jest obecność w przestrzeni społecznej i współistnienie (przenikanie się) różnych trendów kulturowych, religijnych oraz – związany z nimi – wyraźnie zaznaczający się pluralizm w zakresie manifestowanych opcji światopoglądowych i wyznawanych systemów wartości. Społeczeństwo współczesne jest bardzo zróżnicowane pod wieloma względami. Ludzie różnią się od siebie poziomem wykształcenia, sytuacją zawodową i statusem materialnym, indywidualną filozofią życia, której pochodną są aspiracje, plany na przyszłość i preferowane sposoby spędzania czasu wolnego. Potrzeby społeczne – choć te same na poziomie elementarnym – również ewoluują w kierunku rosnącym, ponieważ rozbudzane są przez ogarniające nas ze wszystkich stron mass media, promujące z jednej strony kulturę konsumpcjonizmu, a z drugiej – szeroko rozumianego indywidualizmu w zakresie wybierania różnych dróg samorealizacji."(...)Pozycja Nowe formy zachowań społecznych wobec i pod wpływem mediów oraz nowych technologii. Analizy porównawcze(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu jest analiza porównawcza form zachowań wobec mediów i nowych technologii oraz zmian zachowań społecznych pod ich wpływem na przykładzie kolejnych pokoleń medialnych, w świetle literatury przedmiotu. W procesie badawczym przyjęto za Marshallem McLuhanem tezę, iż poszczególne media i technologie były i są jednym z istotnych czynników kształtujących zachowania społeczne młodego pokolenia. Równocześnie odbiorcy/użytkownicy modelują nowe formy zachowań wobec mediów i technologii. Po wstępnych rozważaniach teoretycznych (konstruktywizm, determinizm technologiczny) dokonano analizy porównawczej oraz syntetyczno-opisowej zmian zachowań społecznych odbiorców/użytkowników mediów i nowych technologii w obszarze: użytkowania, dostępu materialnego, postrzegania oraz relacji międzyludzkich. W wyniku tej analizy teza została potwierdzona.Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2024, nr 1 The rhetorical and generational dimension of changes in the socio-political activity of Poles(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) du Vall, Marta; Majorek, Marta; Radzioch, Joanna; Scheffs, Łukasz; Sarna, Paweł; Tyc, Ewelina; Popielec, Dominika; Wojniak, Justyna; Górka, Katarzyna; Bierówka, JoannaIntroduction: "This issue of the journal is devoted to the matter of socio-political activity as a factor proving the dynamic development of civil society and the political maturity of contemporary society. Research in this area is constantly topical in many scientific disciplines, although when we add the concerns of the changing rhetoric of the authorities and the rhetoric of protest, as well as generational changes, we obtain extremely interesting research threads and studies constituting a picture of dynamic changes in Polish society."(...)Pozycja The civic engagement of representatives of generation Z: an attempt to develop a research tool and the first pilot study(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Radzioch, Joanna; Scheffs, ŁukaszCivic engagement and the civil society remain essential components of a democratic system. Using the theories of Karl Mannheim concerning the existence of generations, the authors of this text have undertaken to develop a research tool (a questionnaire), which will enable them to verify the extent to which civic engagement is prevalent among representatives of generation Z, that is, individuals born between 1995 and 2008. The text contains information about how the questionnaire was created, describing the process of selecting the questions in detail, and presents the results of pilot studies conducted in June 2023.