Przeglądaj wg Słowo kluczowe "gmina"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Aspekty kształtowania bezpiecznej przestrzeni na przykładzie wybranej gminy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Gawron, Iwona; Trzcińska, HonorataGłównym obszarem tematycznym publikacji, będącym inspiracją do podjęcia tematu, jest przeciwdziałanie zagrożeniom przestępczością za pomocą rozwiązań przestrzennych oraz związkami ukształtowania przestrzeni i występowaniem przestępczości tzw. pospolitej. Bezpieczeństwo jest wartością należącą do najważniejszych kwestii, jeżeli chodzi o egzystencję człowieka, obowiązkiem państwa jest zatem zapewnienie go m.in. poprzez inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz przeciwdziałanie wszelkim zjawiskom kryminogennym. Przedsięwzięcia te wymagają szerokiego współdziałania administracji rządowej, samorządów i organizacji społecznych, o czym często się zapomina. W modelu ochrony porządku i bezpieczeństwa jest miejsce dla wszystkich podmiotów. Wiodącą rolę z reguły przypisuje się Policji, zapominając, że przestępczość jest zjawiskiem cywilizacyjnym, a Policja w walce z nią nie może być osamotniona. Jej działania muszą być wsparte i uzupełnione aktywnością społeczności lokalnych oraz samorządów. Policja winna działać na zasadzie doradcy i partnera. Zrozumienie, że wszyscy jesteśmy współodpowiedzialni za własne bezpieczeństwo, to uświadomienie roli obywateli i zapobieganie przestępczości w najbliższym otoczeniu.Pozycja Bezpieczeństwo Teoria i Praktyka nr 3-4, 2010(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Molo, Beata; Młynarski, Tomasz; Cyganik, Magdalena; Danielewicz, Krzysztof; Zalewska-Śmigasiewicz, Ewa; Suchojad, Monika; Biernat-Guzdkiewicz, Aneta; Banszel, Michał; Brańka, Robert; Gaura, Natalia; Ibek, Anna; Konieczny, Jerzy; Księska, Gabriela; Kuziorowicz, Olga; Latos, Agata; Matyjasik, Ewelina; Wargowski, Olgierd; Widacki, Michał; Sęk, Andrzej; Tokarski, Henryk; Ziarko, Janusz; Czermińska, Małgorzata; Aksamitowski, Andrzej; Skałuba, Piotr; Ożóg, Justyna; Furier, Andrzej; Kraj, Kazimierz; Czarniawski, Adam; Budzowski, KlemensPozycja Czy mieszkaniec gminy ma prawo tworzenia prawa lokalnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Fleszer, Dorota"Nie ulega wątpliwości, że podmiotem praw w samorządzie terytorialnym są jego mieszkańcy. W drodze aktu wyborczego dokonują rozstrzygnięcia w sprawach ich dotyczących. Mogą to uczynić w dwojakiej formie – przez głosowanie powszechne lub za pośrednictwem wybranych przez siebie przedstawicieli. Ale demokratyczna wartość samorządu terytorialnego wyraża się nie tylko w demokratyzmie aktu wyborczego, lecz w równym stopniu w demokratyzmie funkcjonowania samorządowych organów przez ustanowienie instytucjonalnego mechanizmu zapewniającego stały obywatelski wpływ i społeczną kontrolę działalności wybranych władz. Obecnie ustawy samorządowe przewidują tylko jedną formę społecznego wpływu na działalność władz samorządowych, a mianowicie referendum. Przedmiotem niniejszego opracowania jest wykazanie, w oparciu o obowiązujące przepisy o referendum lokalnym, że sposób ukształtowania prawa do decydowania o sprawach wspólnoty lokalnej nie jest prawem równym i powszechnym. Analiza dokonana zostanie na przykładzie referendum gminnego."(...)Pozycja Działalność gospodarcza gmin - wybrane zagadnienia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Folgier, AnnaThe district is one of the three units into which Polish country is divided. It encompasses citizens (who comprise the local community) and the district area. It possesses legal entity, is a legitimate owner of various assets and is obliged to satisfy collective needs of the community. The fact that, on the one hand, the local government has got legal responsibility to achieve a whole range of objectives, and on the other it needs to manage the assets it has to its disposal, forces it to organize and conduct a considerable entrepreneurial activity. Characteristic features of these activities are: its professional and business-like character; subordination to the rules of cost-effectiveness and profitability or the principles of rational management; sole proprietorship, repetitive nature of business actions; and being an integral part of country’s economy. Business activities constitute a specific part of communal (regional) economy that may have a commercial and non-commercial character. The commercial activities are characteristic of public domain, and are defined as “current and incessant fulfillment of citizens’ collective needs via providing generally available services” by the district’s administrative units (paragraph 1, section 2 of Act on Communal Activities). In this scope (i.e. within the public domain) business activities are not subject to any restrictions. From the very nature of local government, and according to paragraph 9, section 2 of Local Government Act, it is evident that public domain activities of local governments are desirable, allowed, necessary and possible. However, those commercial activities that are beyond the public domain may be held only in situations enumerated by the Act on Communal Activities (paragraph 10 and 13, section 1) and only if these activities are undertaken on behalf of a limited/public limited company. This business activity “is to satisfy collective needs of the community”, and, in agreement with the auxiliary principle, it should be organized in those capacities and fields that cannot be satisfied by the private sector. Local governments should refrain from those commercial activities that collide with the interests of private entrepreneurs and from these sectors in which collective needs have already been satisfied.Pozycja Europejska karta samorządu terytorialnego a regulacje prawa krajowego dotyczące statutów gmin(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Tor, Krzysztof"Statuty jednostek samorządu terytorialnego w Polsce zajmują szczególne miejsce wśród aktów prawa miejscowego, czyli tych aktów normatywnych, które zawierają przepisy powszechnie obowiązujące na części terytorium państwa (np. na obszarze gminy), a wydane przez właściwe organy tej jednostki. Zgodnie z wymaganiami konstytucji akty powyższe regulować powinny te zagadnienia, których regulacja nie jest możliwa ani celowa na poziomie organów centralnych."(...)Pozycja Gmina jako pokrzywdzony w świetle art. 49 kpk(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Lewandowska-Malec, Izabela"Zgodnie z art. 49 kpk, pokrzywdzonym jest osoba fizyczna lub prawna, której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub zagrożone przez przestępstwo. Mimo braku osobowości prawnej pokrzywdzonym może być także instytucja państwowa, samorządowa lub społeczna. Gmina, w świetle obowiązującego prawa, posiada osobowość prawną. Przesądza o tym Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 165 § 1: Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Zapis ten powtarza także art. 2 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym"(...)Pozycja Kontrola nad działalnością jednostek pomocniczych gminy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Augustyniak, Monika"Kontrola nad działalnością jednostek pomocniczych jest ważnym elementem podmiotowości wspólnoty gminnej. Kontrola polega na badaniu prawidłowości działania jednostki – weryfikacji stanu rzeczywistego z postulowanym. Jest instrumentem, który stwarza możliwość poprawnego zarządzania wspólnotą lokalną, stanowiąc tym samym potwierdzenie zasady partycypacji społecznej w wykonywaniu władzy na poziomie lokalnym. Ustalenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu oraz form kontroli nad działalnością jednostek pomocniczych gminy determinuje samodzielność tych jednostek. Zagadnienie to jawi się więc jako kwestia istotna w nauce prawa samorządu terytorialnego, zwłaszcza w aspekcie realizacji zasady subsydiarności."(...)Pozycja Län - szwedzki model samorządu regionalnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Pankowicz, Andrzej"Ogromne zróżnicowanie regionalnych systemów sprawowania władzy poprzez rozwiązania samorządowe, bądź autonomiczne stało się w Europie faktem w ostatnich dekadach XX wieku i to niezależnie od unitarnej, czy regionalnej formy państwa. Obok modelu francuskiego, hiszpańskiego, czy włoskiego, mamy takie doświadczenia jak: regiony oparte na kryterium językowym w Belgii, portugalskie regiony autonomiczne Azory i Madera, czy wreszcie autonomia szkocka i unitarna reforma samorządowa ostatnich lat."(...)Pozycja Obowiązek gminy dostarczenia lokalu socjalnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Antoniuk, Jarosław R.Artykuł stanowi analizę obowiązku gminy dostarczenia lokalu socjalnego, który przewidziany został w przepisach ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. W artykule autor nie tylko analizuje zasady i przypadki, w jakich obowiązek ten spoczywa na gminie, ale także charakter prawny tego obowiązku, który uznaje za administracyjnoprawny. Autor przeprowadza również rozważania odnośnie pozycji procesowej gminy w sprawie o opróżnienie lokalu uznając, iż gmina może wstąpić do procesu w charakterze interwenienta ubocznego nie tylko po stronie powoda, ale i pozwanego, w każdym z tych przypadków będąc uprawniona do kwestionowania żądania eksmisji. Wreszcie autor rozważa zakres odszkodowania, do którego wypłaty zobowiązana jest gmina w przypadku niedostarczenia lokalu socjalnego uznając, iż odszkodowanie to obejmuje okres od powiadomienia gminy o braku dobrowolnego wykonania przez dłużnika wyroku eksmisyjnego, przy uwzględnieniu czasu koniecznego na znalezienie i przygotowanie dla uprawnionego odpowiedniego lokalu socjalnego, do czasu złożenia przez gminę lokatorowi zobowiązanemu do opróżnienia lokalu oferty zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego.Pozycja Opłaty adiacenckie jako dochody gmin(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Czaja-Hliniak, Irena"Od początku transformacji funkcjonowania gospodarki wiele uwagi p o święca się kierunkom kolejnych reform polskiego systemu podatkowego. Jest to oczywiste z uwagi na rolę, jaką odgrywa system podatkowy tak w aspekcie fiskalnym, jak i pozafiskalnym. Celem umożliwienia jednostkom samorządu terytorialnego realizacji ich zadań własnych Konstytucja1 zawarła w art. 167 gwarancje ich samodzielności finansowej. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewniono udział w dochodach publicznych, odpowiednio do przypadających im zadań, w postaci ich dochodów własnych, subwencji ogólnych i dotacji celowych."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2010 : Prawa człowieka w procesie stosowania prawa przez organy administracji publicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Czaja-Hliniak, Irena; Celarek, Krystyna; Cebula, Sławomir; Buczek, Andrzej; Fleszer, Dorota; Feczko, Piotr; Kościelniak, Grzegorz; Krużołek, Klaudia; Paśnik, Jerzy; Pistol, Tomasz; Poździoch, Stefan; Szostak, Ryszard; Franaszek, Helena; Majchrowski, JacekArtykuły zamieszczone w niniejszym numerze „Państwa i Społeczeństwa” przedstawione zostały na X Międzynarodowej Konferencji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w ramach sekcji tematycznej „Prawa człowieka w procesie tworzenia i stosowania prawa”, w dniach 14–15 VI 2010 r. Prezentowany zbiór artykułów zawiera opracowania poświęcone różnym przejawom stosowania prawa przez organy administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem konkretyzacji i ochrony praw człowieka w procesie stosowania prawa. Autorzy artykułów podkreślają trudności pojawiające w procesie stosowania prawa, wynikające ze złej jakości tego prawa (Jerzy Paśnik), a także trudności z wyegzekwowaniem przez obywateli przysługujących im praw (Klaudia Krężołek). Przedstawiają także instrumenty prawne wprowadzone w ustawodawstwie zwykłym, służące realizacji praw i wolności obywateli (Irena Czaja-Hliniak, Stefan Poździoch). Wśród opublikowanych prac znajdują się także prace poświęcone działalności orzeczniczej sądów administracyjnych i sądów powszechnych, która to działalność ma istotny wpływ na wykładnię prawa i jego stosowanie.Pozycja Partycypacja społeczna w środowiskach lokalnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pietraszko-Furmanek, IgaRozprawa Igi Pietraszko-Furmanek składa się, poza wstępem, z dwóch części: teoretycznej i badawczej, sześciu rozdziałów (proporcjonalnie rozdzielonych pomiędzy owe części) oraz zakończenia, aneksu i bibliografii. We wstępie zaprezentowano konceptualizację pracy, omówiono zastosowane metody i techniki badawcze oraz przedstawiono ogólną charakterystykę społeczną badanych gmin. W części teoretycznej autorka omówiła kolejno: pojęcie „społeczności lokalnej”, funkcjonowanie i organizację samorządu gminnego, a następnie rozmaite aspekty i zagadnienia partycypacji i komunikacji społecznej. W ostatnim rozdziale tej części przedstawione zostały wyniki wcześniejszych badań nad postawami Polaków, w tym mieszkańców wsi, wobec procesu integracji Polski z Unią Europejską. Z kolei w części badawczej przeprowadzona została analiza różnych form uczestnictwa mieszkańców w życiu społecznym swoich gmin, a następnie ukazano formy i narzędzia komunikacji społecznej wykorzystywane przez władze lokalne w procesie zarządzania gminą. W ostatnim rozdziale zbadano związek między uczestnictwem mieszkańców w życiu badanych społeczności lokalnych a zróżnicowaniem ich postaw wobec miejsca zamieszkania oraz procesu integracji europejskiej. Całość jest dobrze skomponowana i napisana, a przyjęte założenia i hipotezy w większości potwierdzone. Praca ukazuje dobry obraz stanu polskich gmin w momencie przystępowania Polski do Unii Europejskiej. Warto podkreślić, że autorce udało się pokazać wciąż istniejące pewne zróżnicowanie poziomu rozwoju gmin, uzależnione od historycznych podziałów ziem polskich. W świetle badań zróżnicowanie to można dostrzec nie tylko w dziedzinie gospodarczej, ale także w sferze postaw i stosunku mieszkańców do Unii Europejskiej. Praca Igi Pietraszko-Furmanek jest ważnym przyczynkiem do aktualnej wiedzy o współczesnym stanie „Polski lokalnej”. Pokazuje, że uśpiony w czasach PRL potencjał rozwojowy uległ w wolnej Polsce wyraźnemu ożywieniu. Pokazuje jednak również nadal występujące obszary opóźnienia czy zaniedbania, do których trzeba też zaliczyć jakość samorządu gminnego. A przecież ów stan powinien być przedmiotem szczególnej troski wszystkich, którym zależy na tym, aby Polska stała się krajem prawdziwie europejskim. Książka powinna zatem zainteresować nie tylko badaczy „Polski lokalnej”, ale także polityków i działaczy samorządowych. Ze względu na rozbudowany, rzetelny przegląd literatury przedmiotu i ogólnie interesującą część teoretyczną, powinna także przydać się studentom socjologii, politologii i prawa.Pozycja Prawne dylematy udostępniania informacji publicznej w polskiej administracji samorządowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Sęk, Andrzej; Popiało, MałgorzataJawność życia publicznego spełnia istotną rolę w działalności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Stąd też w niniejszym artykule podjęto próbę ukazania zasad dostępu obywateli do informacji publicznej na szczeblu gminy. W wprowadzeniu dokonano przeglądu podstaw prawnych udostępniania informacji publicznej oraz zdefi niowano pojęcia towarzyszące temu zagadnieniu. W kolejnej części artykułu poddano analizie zasady i formy działalności gminy mające na celu realizowanie przysługujących w tym zakresie praw obywatelskich. Wskazano organom gmin także kwestię organizacyjną dotyczącą udostępniania społeczności lokalnej interesujących ją dokumentów. Na podstawie aktów prawnych i orzecznictwa sądowego zaakcentowano potrzebę umieszczania wszelkich informacji w Biuletynie Informacji Publicznej. Wiele treści znajdujących się w tym artykule omówiono na tle zdarzeń zaistniałych w codziennej działalności samorządu gmin. Ponadto wytypowano i poddano wnikliwej analizie zagrożenia wynikające z bagatelizowania konstytucyjnego obowiązku informowania społeczeństwa o publicznej działalności organów gminy.Pozycja Prawo swojszczyzny („Heimathrecht”) jako wyraz przynależności do gminy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Kądzielawski, GrzegorzCechą charakterystyczną prawodawstwa austriackiego było określenie przynależności obywatela do gminy. Przynależność ta była nazywana stosunkiem swojszczyzny (Heimathrecht). Kwestie te normowała szczegółowo ustawa z dnia 3 grudnia 1863 r. - dotycząca regulacyi stosunków swojszczyzny. Wskazane prawo miało niezwykle istotny charakter, gdyż uprawniało do pobytu w gminie oraz żądania zaopatrzenia i pomocy w ubóstwie. W chwili wejścia w życie ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. o obywatelstwie Państwa Polskiego posiadanie prawa swojszczyzny „w jednej z gmin na obszarze Państwa Polskiego, stanowiącym poprzednio część składową Państwa Austriackiego lub Węgierskiego” było jedną z przesłanek rozstrzygającą o prawie do obywatelstwa. Kolejnym aktem prawnym, który uszczegółowił temat nabywania obywatelstwa, była ustawa z dnia 26 września 1922 r. o uregulowaniu prawa wyboru obywatelstwa polskiego przez obywateli byłego cesarstwa austriackiego lub byłego królestwa węgierskiego i prawa wyboru obywatelstwa obcego przez byłych obywateli tych państw posiadających obywatelstwo polskie. Do wskazanej ustawy wydano dwa rozporządzenia wykonawcze. Pierwsze wydane przez Radę Ministrów dnia 12 grudnia 1922 r. oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 6 lutego 1925 r. Zagwarantowało ono osobom, które posiadały prawo swojszczyzny na obszarach należących do Austro-Węgier, a które znalazły się w granicach Rzeczypospolitej, prawo opcji obywatelstwa polskiego. W dzisiejszym ustawodawstwie prawo swojszczyzny moglibyśmy porównać do obowiązku meldunkowego z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Celem artykułu jest analiza prawnych podstaw funkcjonowania prawa swojszczyzny na tle ustawowego obowiązku przynależności do gminy oraz prawa obywatelstwa. Artykuł zawiera również opis praktyki stosowania prawa swojszczyzny.Pozycja Publiczno-prywatne partnerstwo w prywatyzowaniu zadań publicznych ze sfery bezpieczeństwa i porządku publicznego na szczeblu gminy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Ziarko, JanuszW artykule omówiono narzędzie służące lokalnemu rozwojowi, jakim jest partnerstwo publiczno-prywatne. Wyjaśniono ideę partnerstwa, pokazując, czemu służy i na jakich zasadach funkcjonuje. Pokazano obszary wykorzystania partnerstwa, poprzez przybliżenie sposobu rozumienia zadania publicznego, a także zadania publicznego gminy w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego. Przedstawiono znaczenie partnerstwa publiczno-prywatnego w prywatyzowaniu zadań publicznych w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz rolę jednostek samorządu terytorialnego w realizacji tego zadania. Omówiono korzyści z partnerstwa publiczno- -prywatnego wynikające z realizacji projektów inwestycyjnych w sferze publicznej dla sektora publicznego i prywatnego. Scharakteryzowano procedury i omówiono zasady, czynniki i etapy budowania partnerskich publiczno-prywatnych form współpracy sektora administracji, biznesu i społecznego. Wskazano na sukces partnerstwa oraz czynniki dynamizujące funkcjonowanie partnerstw publiczno-prywatnych.Pozycja Rodzina wiejska w kontekście współczesnych przemian (na przykładzie wybranej gminy województwa podkarpackiego)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Kycia, Alicja"Znacząca liczba dostępnych opracowań dotyczących życia rodzin we współczesnym świecie skupia się na prezentacji ogólnej kondycji jednostki oraz jej funkcjonowania w systemie rodzinnym. Rzadko uwzględniane są w tych opisach tak ważne dla człowieka środowisko i warunki, w jakich żyje. Wszechobecna globalizacja implikuje przemiany we wszystkich dziedzinach naszego życia bo - jak pisze Z. Bauman - „globalizacja to to, co dzieje się z nami wszystkimi”. Globalizacja dotyczy nas wszystkich, i tych w miastach, miasteczkach, i tych z mniejszych i większych wsi."(...)Pozycja Rola samorządu terytorialnego w gospodarowaniu i zarządzaniu przestrzenią turystyczną(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Kapera, IzabelaZe wstępu: Opracowanie podzielone zostało na pięć rozdziałów. Pierwszy dotyczy przestrzeni turystycznej rozpatrywanej zarówno poprzez analizę piśmiennictwa, jak i danych statystycznych odnoszących się do walorów, zagospodarowania oraz ruchu turystycznego na terenie Polski. Przestrzeń turystyczna stanowi dla turystyki zarówno ramy, jak i warunki rozwoju. Ekspansja turystyczna powoduje, że coraz to nowe obszary nabierają cech przestrzeni turystycznej, a inne bywają wyłączane z użytkowania turystycznego. Przestrzeń zawierająca zarówno elementy przyrodnicze i antropogeniczne podlega różnorodnym procesom, na które bezpośredni wpływ mają działania szeregu podmiotów, w tym turystów, mieszkańców, przedsiębiorców i władz samorządowych. Rola tych ostatnich została uwypuklona na łamach niniejszego opracowania. Zagadnieniom wprowadzającym w tematykę samorządu terytorialnego dedykowany jest drugi rozdział pracy. Szczególną uwagę zwrócono na możliwości zwiększenia efektywności działań jednostek samorządu terytorialnego poprzez współpracę z innymi podmiotami zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Kontynuację rozważań związanych z samorządem terytorialnym stanowi następny rozdział, który łączy działalność omawianych jednostek z turystyką. W tej części zamierzeniem autorki było nakreślenie miejsca oraz kompetencji samorządu terytorialnego w aspekcie zagadnień związanych z gospodarowaniem i zarządzaniem przestrzenią turystyczną. Podstawą kształtowania polityki przestrzennej jest planowanie przestrzenne, które wymagało szerszego omówienia ze względu na postulaty różnych środowisk dotyczące zmian w tym zakresie. Dalszą analizę działań organów samorządu gmin i ocenę kooperacji w zakresie turystyki zawarto w kolejnym rozdziale, który został oparty o wspomniane wyżej badania sondażowe. Uzupełnieniem wyników badań było wskazanie w dalszej części pracy wybranych problemów gospodarowania i zarządzania przestrzenią turystyczną. Polskie piśmiennictwo z omawianego zakresu, choć coraz szersze, w dalszym ciągu charakteryzuje niedostatek opracowań opartych na badaniach empirycznych. Tymczasem zapotrzebowanie na tego typu opracowania jest duże. Monografia jest adresowana zarówno do osób zainteresowanych z perspektywy nauki problematyką turystyki, jak i zaangażowanych w rozwój turystyki na poziomie jednostek samorządu terytorialnego. Powinna także zainteresować studentów kierunków związanych z turystką.Pozycja Status prawny radnego jednostki pomocniczej gminy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Augustyniak, MonikaZ wprowadzenia: "W obowiązującym stanie prawnym istnieje możliwość utworzenia w obrębie gminy jednostek pomocniczych. Regulacja dotycząca organizacji i funkcjonowania tych jednostek w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest bardzo ograniczona. Określa tylko ogólne ramy ich funkcjonowania, elementy statutu oraz pozycję publiczno- i prywatnoprawną. Status prawny radnego jednostki pomocniczej gminy został w niewielkim zakresie unormowany w ustawie o samorządzie gminnym, w szerszym zakresie pozostawiony do regulacji w statucie danej jednostki."(...)Pozycja Studia Prawnicze: rozprawy i materiały, 2005(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Nowak, Marek; Tarno, Jan Paweł; Wyporska, Joanna; Lewandowska-Malec, Izabela; Możdżeń-Marcinkowski, Michał; Czaja-Hliniak, Irena; Wolański, Robert; Aleszczyk, Józef; Cisowska-Mleczek, Katarzyna; Piocha, Stanisław; Dyczkowska, Joanna; Wierzbińska, Halina; Juruś, Dariusz; Stec, Piotr; Antoniuk, Jarosław R.; Mitev, Krasimir; Banasik, KatarzynaZe wstępu: "Przekazywany do rąk czytelników zeszyt zawiera głównie prace naukowe pracowników Wydziału Prawa i Administracji Krakowskiej Szkoły Wyższej. Prezentowany zbiór obejmuje szerokie spektrum zagadnień, w których podejście z natury analityczne łączy się, zgodnie z tendencją nauki współczesnej, z próbą syntezy - ujmowania w całość zjawisk stanowiących rzeczywiście lub pozornie odrębne byty. Tom został pomyślany jako zbiór rozpraw, materiałów, komunikatów w zakresie nauk prawnych (por. np. interesujący artykuł Krasimira Miteva Exemption clauses in contracts: historical and comparative law analysis), administracji publicznej, finansów publicznych oraz w pewnym stopniu myśli społeczno-politycznej. Duże zróżnicowanie tematyczne stanowi wynik osobistych zainteresowań autorów, stale poszerzanej współpracy z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi, jak również rozwoju naszego Wydziału."(...)Pozycja Turystyka w wymiarze międzynarodowym, regionalnym i lokalnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Kapera, Izabela; Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Ostrowska, Barbara; Wójtowicz, Bożena; Čuka, Peter; Alejziak, Bożena; Tracz, Mariola; Prylińska, Monika; Gmyrek-Gołąb, Katarzyna; Cieślikowski, Krzysztof; Góra, Agnieszka; Żemła, Michał; Wakszyński, Mariusz; Kowalik, Arletta; Wolak, Grzegorz; Cziomer, MarcinZe wstępu: "Turystyka, nie bez powodu uznawana za jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin gospodarki, stanowi istotny czynnik rozwoju gospodarczego państw, regionów czy też miejscowości. Obecnie sektor ten wytwarza 10% globalnego PKB oraz generuje 1 na 11 miejsc pracy w gospodarce światowej. Mimo zamachów terrorystycznych oraz międzynarodowych konfliktów, liczba turystów zagranicznych nadal wzrasta (w 2016 r. osiągnęła ponad 1,23 mld) i według prognoz UNWTO (United Nations World Tourism Organization, Światowa Organizacja Turystyki) w 2030 r. wyniesie 1,8 mld. Jednak wraz z dynamicznym rozwojem, przed turystyką pojawia się szereg wyzwań związanych np. z zapotrzebowaniem konsumentów na bardziej wyspecjalizowane rodzaje i formy turystyki, czy z koniecznością wypracowania przyjaznych dla środowiska przyrodniczego oraz społecznego praktyk turystycznych. Inicjatywy tego rodzaju znalazły wyraz w ogłoszeniu 2017 r. Międzynarodowym Rokiem Zrównoważonej Turystyki dla Rozwoju. W niniejszej publikacji podjęto próbę naświetlenia problematyki turystyki, poczynając od jej wymiaru międzynarodowego w odniesieniu do wybranych problemów, poprzez szczebel regionalny, kończąc na pokazaniu rozwiązań na poziomie lokalnym. Przedstawione zagadnienia stanowią kontynuację rozważań rozpoczętych w 2016 r. na łamach monografii pt. Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju. Tym razem, w związku z coraz szerzej reprezentowaną koncepcją rozwoju turystyki uwzględniającą dobra obecnych i przyszłych pokoleń oraz na skutek zmieniających się preferencji turystów, zaprezentowano spojrzenie opierające się na przedstawieniu rozwiązań omówionych poniżej."(...)