Przeglądaj wg Słowo kluczowe "health education"
Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Działania opiekuńcze w profilaktyce i terapii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Kowalewska, Marta; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; Lizak, Dorota; Drąg, Jagoda; Satora, Renata; Kuźmicz, Ilona; Dębska, Grażyna; Seń, Mariola; Kochman, Małgorzata; Kuberova, Helena; Sidorova, Maria; Romanowska, Urszula; Magerčiaková, Mariana; Borowiec, Karolina; Zuziak, Justyna; Maliszewska, Renata; Wilk-Frańczuk, Magdalena; Starczyńska, Małgorzata; Kowalska-Gajewska, Katarzyna; Molenda-Skowronek, Anna; Lew-Starowicz, Zbigniew; Kowalczyk, Robert; Krzemieniecki, Krzysztof; Streb, Joanna; Cedrych, Ida; Białek, Anna; Merk, Wojciech; Taborska, Izabela; Bolek, Katarzyna; Ostafin, Aleksandra; Jaśkiewicz, Jerzy; Goździalska, Anna; Dębska, GrażynaOpieka jest potrzebna wszystkim, zarówno dzieciom, jak i dorosłym, a w sposób szczególny osobom starszym, w tym terminalnie chorym. Prezentowane w niniejszej monografi i teksty uwzględniają właśnie tę wieloczynnikową aktywność opiekuńczą. Autorami poszczególnych rozdziałów są pracownicy naukowi zaangażowani w proces edukacyjny w zakresie nauk o zdrowiu, pracujący w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, ale także studenci PWSZ w Tarnowie. W różnorodnym zakresie przedstawili i omówili oni główne tezy monografii.Pozycja Edukacja zdrowotna jako narzędzie zdrowia publicznego w walce z nowotworami(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Lizak, Dorota; Dębska, Grażyna; Jaśkiewicz, JerzyRecent years have brought changes regarding numerous areas and life domains. They have resulted not only with greater possibilities but also new threats for humans. There can’t be any doubt that malignant diseases are one of the greatest threats for a man. These diseases comprise one of the major problems of many societies. Therefore, engaging all possible resources in the fight against cancer would be reasonable especially when health is believed to have the greatest value.Pozycja Hierarchia postaci w środowisku szkolnym a zdrowie, czyli słów kilka o znaczących innych i wartościowaniu zdrowia(Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2014) Lizak, DorotaProces kształtowania się tożsamości i osobowości przebiega pod wpływem osób znaczących. Początkowo są nimi postacie z najbliższego otoczenia, a wraz z rozwojem, upływem czasu i zmianą siedlisk, krąg osób znaczących stopniowo się rozszerza. Często bowiem dla młodego człowieka znaczący inni poprzez swoje kompetencje, mają istotny wpływ na postrzeganie świata, klaryfikację wartości, utrwalanie określonych wzorców czy internalizację postaw. Artykuł przedstawia hierarchię postaci w środowisku szkolnym z perspektywy uczniów w powiązaniu ze zdrowiem.Pozycja Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zaborowska, Anna; Pasek, Małgorzata; Przywarta, Małgorzata; Szambelan, Anna; Tylińska, Anna; Dębska, Grażyna; Ciurka, Anna; Cepuch, Grażyna; Michalska, Gabriela; Szymańska, Anita; Szeremiota, Anna; Gronostaj, Iwona; Błoch, Jolanta; Gawlik, Małgorzata; Kubiak, Wioletta; Krajewski, Maciej; Borowiec-Trybulec, Katarzyna; Wolak, Zdzisław; Kulbaka, Ewa; Samardakiewicz, Marzena; Perek, Mieczysława; Krzeczowska, Bożena; Połaska, Krystyna; Lesiak, Aneta; Pyk, Marzena; Zdziebło, Kazimiera; Toporek, Wanda; Łon, Paulina; Lizak, Dorota; Jaśkiewicz, Jerzy; Gołkowski, Filip; Sokołowski, Grzegorz; Zyznawska, Joanna; Wojciechowska, Małgorzata; Antos, Elżbieta; Kopański, Zbigniew; Goździalska, Anna; Drąg, Jagoda; Gawędzka, Anna; Brzewski, Paweł; Wojas-Pelc, Anna; Dębska, Grażyna; Pasek, MałgorzataZ przyjemnością przekazujemy Państwu kolejny tom monografii Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową, która powstała przy współpracy Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych z Wydziałem Zdrowia i Nauk Medycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Problematyka przedstawiona w publikacji dotyczy wieloaspektowej opieki nad chorym na nowotwór. Opracowania są doniesieniami z badań naukowych, w których autorzy przedstawiają wnioski i kierunki działań dla praktyków. Równie dużą wartość mają rozdziały, w których praktycy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z pracy z chorymi i ich rodzinami. Tematyka monografi i dotyczy m.in.: edukacji zdrowotnej, komunikowania się, opieki nad chorym poddawanym chemioterapii, leczeniu chirurgicznemu, radioterapii i rehabilitacji. Pragniemy, aby ta książka swoją merytoryczną zawartością stała się istotnym wkładem w uczczenie tak ważnych dla pielęgniarstwa rocznic, obchodzonych w 2011 r.Pozycja Interdyscyplinarne aspekty nauk o zdrowiu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; Lizak, Dorota; Kalemba-Drożdż, Małgorzata; Drąg, Jagoda; Gawędzka, Anna; Brzewski, Paweł; Wojas-Pelc, Anna; Limanówka, Danuta; Foryś, Zofia; Pach, Dorota; Targosz, Dorota; Gołkowski, Filip; Dęsoł, Agnieszka; Abramczyk, Anna; Seń, Mariola; Felińczak, Anna; Dębska, Grażyna; Hama, Faustina; Krzyżanowski, Dominik; Słobodzian, Anna; Knapik-Czajka, Małgorzata; Kozak, Lidia; Drożdż, Włodzimierz; Kurleto-Kalitowska, Ewa; Romanowska, Urszula; Lipińska, Maria; Maj, Krystyna; Lampart, Beata; Laskowska, Justyna; Drożdż, Włodzimierz; Kadučáková, Helena; Lehotská, Mária; Czajkowski, Wojciech; Pawłowski, Leszek; Kiwnik-Dahm, Aneta; Cepuch, Grażyna; Futoma, Bernadetta; Pasek, Małgorzata; Jackowska, Renata; Dębska, Grażyna; Jaśkiewicz, JerzyPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2006 : Studia, rozprawy, artykuły(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Pucek, Zbigniew; Nieciuński, Stanisław; Szumpich, Stanisław; Ziarko, Janusz; Wroński, Ryszard; Gaweł, Anna; Kulczycki, Jerzy; Blachnicki, Bogusław; Kliś, Maria; Jordan, Maria; Bożek, Martin; Rojek, Piotr; Młynarczyk, Andrzej; Młynarczyk, Krystian; Woźniak, Marta; Majchrowski, JacekPozycja Pielęgniarstwo na rzecz milenijnych celów rozwoju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Cisińska, Anna; Cisińska, Grażyna; Foryś, Zofia; Dębska, Grażyna; Królczyk, Celina; Gibas, Beata; Iwanicka-Maciura, Anna; Smoleń, Ewa; Jaśkiewicz, Jerzy; Goździalska, Anna; Kowalewska, Marta; Kamusińska, Elżbieta; Słopiecka, Aleksandra; Ciosek, Marta; Dorota Karwat, Irena; Rudek, Joanna; Seń, Mariola; Lizak, Dorota; Słopiecka, Aleksandra; Słopiecka, Elżbieta; Stawarz, Barbara; Lewicka, Magdalena; Sulima, Magdalena; Krucoń, Anna; Pyć, Maria; Szymańska, Iwona; Kilańska, Dorota; de Raeve, Paul; Dominiak, Iwona; Żdżalik, Elżbieta; Zięba, Maria; Strama, Teresa; Dobrowolska, Beata; Foryś, Zofia; Jaśkiewicz, JerzyPielęgniarki odgrywają kluczową rolę w realizacji milenijnych celów rozwoju włączając się w wiele zróżnicowanych działań na poziomie zarówno lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym. Są to działania m.in. o charakterze wychowawczo- edukacyjnym, opiekuńczo-terapeutycznym, badawczym, jak i politycznym. Przykładem takich działań jest materiał zawarty w niniejszej monografii, w której znalazły się wyniki dociekań naukowych prezentujące aktywność środowiska pielęgniarskiego na rzecz społeczności pacjentów w zdrowiu i w chorobie oraz na rzecz grupy zawodowej pielęgniarek, zmagającej się z wieloma problemami, których rozwiązanie ma istotny związek z realizacją funkcji zawodowych przedstawicieli tej profesji. Tematyka prac składających się na monografię Pielęgniarstwo na rzecz milenijnych celów rozwoju jest bogata i pokazuje różnorodność zainteresowań badawczych pielęgniarek, co nierozerwalnie wiąże się z wielowymiarowością roli społeczno- zawodowej pielęgniarki – także w kontekście realizacji przyjętych przez ONZ celów.Pozycja Poziom aktywności fizycznej realizowanej przez osoby dorosłe z regionu tarnowskiego – badania wstępne(Oficyna Wydawnicza MA, 2015) Lizak, Dorota; Czarny, WojciechWprowadzenie. Aktywność fizyczna to element życia, na który coraz częściej zwraca się uwagę. Nie tylko doniesienia naukowe, ale i przykłady z życia potwierdzają tezę, iż aktywność fizyczna, a właściwie wychowanie fizyczne, stanowi istotny czynnik warunkujący zdrowie każdego człowieka. Cel badań. Ocena poziomu i rodzaju aktywności fizycznej realizowanej przez osoby dorosłe z regionu tarnowskiego. Materiał i metoda. Badana grupa liczyła 225 osób w przedziale wiekowym 18-68 lat. Dobór próby był warstwowy. Jako technikę badawczą wykorzystano polską wersję Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej (IPAQ) w wersji krótkiej. Wyniki. Intensywną aktywność fizyczną w ciągu tygodnia uprawiało 72% respondentów. Prawie 96% badanych chodziło/spacerowało i wszyscy ankietowani siedzieli w ciągu ostatnich siedmiu dni, jednak przez różny okres czasu. Niepokojący jest fakt, że umiarkowaną aktywność (np. szybki marsz, wchodzenie po schodach, jazda na rowerze, pływanie, taniec) będącą minimalną porcją wysiłku prozdrowotnego, podejmowało codziennie zaledwie 11% ankietowanych, 14% przez 2-3 dni w tygodniu, zaś aż 23% nie podejmowało w ogóle. Wniosek. Poziom aktywności fizycznej w badanej grupie osób dorosłych z Tarnowa jest zróżnicowany, nie niski, ale wciąż niewystarczający w odniesieniu do zalecanych norm.Pozycja Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna - obowiązek czy wyzwanie dla pracowników ochrony zdrowia w XXI w.?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Lizak, Dorota; Goździalska, Anna; Seń, Mariola; Jaśkiewicz, Jerzy; Satora, RenataZagadnienia związane z promocją zdrowia i edukacją zdrowotną w ostatnich latach na-brały istotnego znaczenia i wciąż mają charakter rozwojowy. Żyjąc w XXI wieku - okresie szeroko pojętych przemian, szybkiego tempa życia i często dehumanizacji człowieka, zdrowie – jedno z podstawowych dóbr niematerialnych, ciągle jest jedną z najwyżej cenionych przez człowieka wartości, która nie zmienia się wraz z upływem czasu. Zdrowie jest wartością ponadczasową. Nie jest stanem stałym, ale zmiennym, uwarunkowanym wpływem szeregu czynników modyfikowalnych i niemodyfikowalnych. Niekorzystne tendencje zdrowotne i praca w ochronie zdrowia powodują, iż przedstawiciele tego sektora powinni spełniać szereg wymagań oraz posiadać określone predyspozycje do wykonywania zawodu. Konieczne staje się posiadanie interdyscyplinarnej wiedzy, umiejętności wykonywania czynności instrumentalnych i ekspresyjnych, a zarazem prezentowania określonej postawy, stanowiącej pozytywny, prozdrowotny wzorzec. Pracownicy ochrony zdrowia mają obowiązek edukować, promować zdrowie, a tym samym pomnażać jego potencjał. Dla niektórych z nich, działalność edukacyjna będzie pewnego rodzaju wyzwaniem, sprawdzeniem swojej wiedzy i umiejętności, ale i zarazem może stanowić początek nowej drogi zawodowej. Aktualizacja wiedzy i podnoszenie kwalifikacji w zawodach medycznych jest wymogiem koniecznym, aby zapewnić najwyższą jakość holistycznej opieki, w tym działań edukacyjnych i promujących zdrowie, oraz aby być osobą wiarygodną.Pozycja Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna - obowiązek czy wyzwanie dla pracowników ochrony zdrowia w XXI wieku?(2014-06-02) Lizak, Dorota; Goździalska, Anna; Seń, Mariola; Jaśkiewicz, Jerzy; Satora, RenataZagadnienia związane z promocją zdrowia i edukacją zdrowotną w ostatnich latach na-brały istotnego znaczenia i wciąż mają charakter rozwojowy. Żyjąc w XXI wieku - okresie szeroko pojętych przemian, szybkiego tempa życia i często dehumanizacji człowieka, zdrowie – jedno z podstawowych dóbr niematerialnych, ciągle jest jedną z najwyżej cenionych przez człowieka wartości, która nie zmienia się wraz z upływem czasu. Zdrowie jest wartością ponadczasową. Nie jest stanem stałym, ale zmiennym, uwarunkowanym wpływem szeregu czynników modyfikowalnych i niemodyfikowalnych. Niekorzystne tendencje zdrowotne i praca w ochronie zdrowia powodują, iż przedstawiciele tego sektora powinni spełniać szereg wymagań oraz posiadać określone predyspozycje do wykonywania zawodu. Konieczne staje się posiadanie interdyscyplinarnej wiedzy, umiejętności wykonywania czynności instrumentalnych i ekspresyjnych, a zarazem prezentowania określonej postawy, stanowiącej pozytyw-ny, prozdrowotny wzorzec. Pracownicy ochrony zdrowia mają obowiązek edukować, promować zdrowie, a tym samym pomnażać jego potencjał. Dla niektórych z nich, działalność edukacyjna będzie pewnego rodzaju wyzwaniem, sprawdzeniem swojej wiedzy i umiejętności, ale i zarazem może stanowić początek nowej drogi zawodowej. Aktualizacja wiedzy i podnoszenie kwalifikacji w zawodach medycznych jest wymogiem koniecznym, aby zapewnić najwyższą jakość holistycznej opieki, w tym działań edukacyjnych i promujących zdrowie, oraz aby być osobą wiarygodną.Pozycja Rola pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w kreowaniu prozdrowotnych postaw uczniów(Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, 2012) Lizak, Dorota; Seń, Mariola; Laska, EdytaWyzwania stawiane przed jednostką we współczesnym świecie, choroby cywilizacyjne i niekorzystne tendencje zdrowotne powodują, że praca przedstawicieli ochrony zdrowia oraz wszystkich, którzy zajmują się zdrowiem, staje się niezwykle istotna. Szczególna rola przypada tu przede wszystkim pielęgniarkom i położnym, na co dzień zajmujących się zdrowiem swoich podopiecznych w różnych fazach ich życia i zdrowia. Ochrona wartości, jaką jest zdrowie i pomnażanie jego potencjału to idea, którą odnajdujemy w zawodach pielęgniarki, położnej czy lekarza. Jeszcze do niedawna, udział w opiece zdrowotnej wiązał się głównie z korzystaniem ze świadczeń w sposób bierny, natomiast obecnie, to również branie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi oraz czynne uczestnictwo w tworzeniu środowiska sprzyjającego zdrowiu. Budowanie świadomości zdrowotnej społeczeństwa, opartej na przekonaniu, że styl życia jest głównym, modyfikowalnym czynnikiem determinującym zdrowie, zwiększa działania ludzi na rzecz zdrowia. Inicjatorami dla tych działań, mogą być więc przedstawiciele zawodów medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem pielęgniarki. Wychowanie szkolne jest niezbędnym elementem przygotowania młodego człowieka do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, świadomego i odpowiedzialnego za dokonywane wybory, w tym także zdrowotne. Ważnym elementem tego procesu będzie edukacja zdrowotna, której realizatorem poza rodziną, nauczycielami i wychowawcami jest pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, jako jedyny profesjonalnie przygotowany pracownik ochrony zdrowia na terenie szkoły.Pozycja Skuteczność edukacji zdrowotnej dotyczącej profilaktyki nadwagi i otyłości wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zięba, Maria; Ławska, Wioletta; Dębska, GrażynaIntroduction. Epidemiologic investigations prove the increasing frequency of overweight occurrence in Poland as well as all over the world. Obesity epidemic results from environmental conditionings: availability of highly processed and cheap food which is full of fats and carbohydrates and shortage of physical activity. The main indicator of health is an appropriate lifestyle and that is why an effective health education among adolescent people is crucial. The important element of healthcare for children and teenagers is to show them the ability of making sound choices which should result in societies’ better health condition. The aim of this project was to estimate high school learners’ knowledge of obesity effects and its prevention. Materials and methods. The research has been conducted in secondary schools in Nowy Targ and Krościenko from November 2007 to March 2008. The research tool was a diagnostic opinion poll and a survey. There were 659 interviewees aged 16–19; 266 male (40,3% of surveyed) and 393 girls (59,7%). The results. The effectiveness of health education concerning excess weight prevention among the students of high schools is unsatisfactory. Conclusions. Planning health education among young people one has to take into consideration boys who are of lower level of knowledge especially and to include particular unknown pieces of information. In order to increase the efficiency, health education should be tightly connected with the prevention and health promotion program. Moreover it should be realized in cooperation with school workers and the parents.Pozycja Szkoła jako środowisko wspierające kształtowanie prozdrowotnych postaw - kontekst pedagogiczno-zdrowotny(Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 2014) Lizak, DorotaRodzina i szkoła to środowiska, które odgrywają kluczową rolę dla rozwoju i funkcjonowania człowieka. Socjalizacja pierwotna i edukacja nieformalna mogą stanowić i/lub stanowią wstęp do socjalizacji wtórnej i edukacji formalnej, dlatego też zwraca się szczególną uwagę na współpracę tych dwóch siedlisk. Artykuł nawiązuje do zadań i roli szkoły, jakie powinny być przez nią realizowane i jaką odgrywa w kształtowaniu prozdrowotnych postaw uczniów. Podkreśla również znaczenie szkoły jako instytucji, na której spoczywa największy ciężar, a zarazem odpowiedzialność za efekty edukacji zdrowotnej. Każda poprawnie zaplanowana edukacja nie może być pozbawiona ewaluacji, dzięki której uzyskuje się informację zwrotną na temat jakości zrealizowanej edukacji. Bez wątpienia edukacja zdrowotna prowadzona w szkole, może być wstępem do budowania świadomości zdrowotnej młodych ludzi, a zarazem całego społeczeństwa, gdyż to siedlisko z różnych względów sprzyja realizowaniu działań edukacyjnych. Zmniejszenie kontroli rodziców i osób znaczących dla dziecka jest pewnego rodzaju pułapką na zagrożenia współczesnego świata, gdyż umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów kształtuje się wraz z wiekiem, zatem w okresie dzieciństwa nie jest jeszcze wystarczająco utrwalona. W związku z powyższym, zarówno rodzina jak i szkoła powinny być siedliskami wspierającymi umacnianie zdrowia i realizowanie procesu edukacyjnego, bowiem tylko spójność i współpraca ww. środowisk może dziecko utwierdzić w przekonaniu co do słuszności podejmowanych działań prozdrowotnych. Wszelkie sprzeczności będą budziły niepokój i wątpliwości, co może stanowić zagrożenie i być punktem wyjścia do zachowań inicjacyjnych.Pozycja Wiedza medyczna niezbędnym elementem kształcenia nowoczesnego pedagoga(2011) Lizak, DorotaDziałania profilaktyczne powinny być wdrażane przez wszystkich, którzy mają wpływ na kształtowanie zachowań zdrowotnych w społeczeństwie. Znacząca rola w tym zakresie przypada także pedagogom, kształtującym świadomość i postawy swoich podopiecznych. Celem pracy było wykazanie przydatności wiedzy medycznej w kształceniu pedagogów. Badanie ankietowe przeprowadzono w maju 2011 ro-ku wśród 110 losowo wybranych osób – studentów pedagogiki różnych specjalności studiów uzupełniających magisterskich. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Technikę stanowił autorski kwestionariusz ankiety. Respondenci jako przyszli pedagodzy, widzą celowość zdobywania wiedzy medycznej w ramach wybranego przez siebie kierunku studiów. Istnieje konieczność przyswajania wiedzy medycznej w ramach studiów pedagogicznych oraz warto rozważyć możliwość wprowadzenia dodatkowego przedmiotu z zakresu profilaktyki chorób cywilizacyjnych.Pozycja Zachowania zdrowotne młodzieży w wieku adolescencji z wadami wrodzonymi twarzoczaszki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Seń, Mariola; Maciak, Ewa; Felińczak, Anna; Lizak, DorotaHealth behaviors are one of the factors determining human health. They arise in the course of individual development, as a result of various life events that cause behavioral changes, and over the life under the influence of different factors are many changes. The period of adolescence is the time that decides whether a young person will make in their adult life resources, or rather the risks of many diseases. Aim of the study. Aim of this study was to assess the health behavior of young people aged 16–19 years who due to defects in craniofacial. Materials and methods. The study was conducted in 2011, included 100 patients aged 16–19 years treated for congenital malformations in craniofacial (cleft lip and / or palate) in the Specialist Medical Centre in Polanica Zdroj in the Department of Plastic Surgery Medical University. Were persons with unilateral cleft (40%) and bilateral (60%). The study was carried out by using a diagnostic survey questionnaire copyright. To develop the numerical and graphical results used Microsoft Office Excel 2007. Results. The study included 100 participants: 50 boys and 50 girls. These were mostly rural dwellers (38%), medium (24%) and small cities (22%). The financial situation of the respondents were in their assessment of good (60%) and very good (10%), only 4% rated it as poor. Obesity was found in 8% of respondents. Much of the youth has a health risk behaviors. These relate to inadequate nutrition (daily eats brown bread only 32%, cheese 36% and 36% raw vegetables and sweets eats up about 50% of respondents), smoking (14% of girls and 20% boys from 6-10 cigarettes a day), alcohol (17% of girls and 28% boys drink alcohol several times a week) and being good with stress. Despite this, respondents recognize the value of health and are interested in the strengthening. 50% of boys and 60% of girls would like to change something about your appearance. Conclusions. Youth declares its willingness to care for the health. The source of knowledge about the health of the subjects was often the medical staff (56%), of which the young people have frequent contact during subsequent visits to the hospital. It is worrying that adolescence speak of a lack of trust in relation to adults, and a sense of inability to get help and support from them in difficult situations. The study youth requires regular health education, particularly in the development of certain habits and health behaviors and the acquisition of skills to cope with difficult situations. Key words: health behavior, the period of adolescence, craniofacial defectsPozycja Zagrożenia zdrowotne wśród dzieci i młodzieży. T. 1(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kurc-Darak, Bożena; Chrustowska, Paula; Kalemba-Drożdż, Małgorzata; Kubasiak, Marta; Oleksiuk, Klaudia; Dziubanek, Grzegorz; Krzemińska, Sylwia; Borodzicz-Cedro, Adriana; Arendarczyk, Marta; Kędra, Edyta; Kamińska, Ewelina; Gładka, Renata; Letka, Edyta; Przestrzelska, Monika; Knihinicka-Mercik, Zdzisława; Kazimierczak, Iwona; Krupa, Karolina H.; Wolny, Agata; Krysa, Marzena; Przyłuska, Paulina; Seń, Mariola; Kulik, Halina; Łytkowska, Agnieszka Olga; Dutkiewicz, Stanisława; Woźniak-Holecka, Joanna; Jenel, Anna; Klisowska, Iwona; Dąbek, Anna; Zborowska, Iwona; Tabin, Sylwia; Tabin, Iwona; Tabin, Katarzyna; Rumieniuch, Krystyna; Seń, Mariola; Dębska, GrażynaPozycja Zagrożenia zdrowotne wśród dzieci i młodzieży. T. 3(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Felińczak, Anna; Szymańska-Pomorska, Grażyna; Seń, Mariola; Misiak, Krystyna; Hamma, Faustina; Zięba, Maria; Ławska, Wioletta; Dębska, Grażyna; Kuciel-Lewandowska, Jadwiga; Kokocińska, Anna; Paprocka-Borowicz, Małgorzata; Szybińska, Małgorzata; Bogut, Bożena; Kierzek, Andrzej; Modl, Małgorzata; Foryś, Zofia; Cepuch, Grażyna; Kurpas, Donata; Staniszewska, Jadwiga; Klisowska, Iwona; Krysa, Marzena; Oleksiuk, Klaudia; Kubasiak, Marta; Marchwińska-Wyrwał, Ewa; Dąbek, Anna; Tabin, Iwona; Stelmaszyk, Małgorzata; Wrońska, Elżbieta; Terlecka, Wioleta; Jankowska, Karolina; Kulik, Krystyna; Dutkiewicz, Stanisława; Ławska, Wioletta; Zięba, Maria; Mirek, Monika; Laurman-Jarząbek, Edyta; Szpringer, Monika; Mazur, Eliza; Zborowska, Iwona; Twardak, Jerzy; Kaczmarczyk, Grzegorz; Korusiewicz, Agata; Machnik, Grzegorz; Zapała, Małgorzata; Pelc, Ewa; Czapla, Monika; Piłat, Iwona; Fal, Andrzej M.; Seń, Mariola; Dębska, Grażyna