Przeglądaj wg Słowo kluczowe "immigration policy"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2006(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Bryk, Andrzej; Świrkowicz, Jacek; Wiśniewski, Grzegorz; Brachowicz, Maciej; Sabik, Aleksandra; Grygajtis, Krzysztof; Majchrowski, Wojciech; Fałowski, Janusz; Cziomer, Erhard; Kućmierczyk, Elżbieta; Kapiszewski, Andrzej; Kobza, Piotr; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2010 (Miscellanea Americana)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Dębska, Marta; Bryk, Andrzej; du Vall, Marta; Brachowicz, Maciej; Kaczor, Wojciech; Musiewicz, Piotr; Marek, Rafał; Majorek, Marta; Szyjka, Beata; Zuckert, Catherine; Neuhaus, Richard John; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaThe present volume of Krakowskie Studia Międzynarodowe [Krakow International Studies] is as diverse as America is. Many of the problems discussed here seem from the European perspective – or at least the Western European one – exotic, even parochial, but this is a misunderstanding of what the United States is. In America they are real since America is a baroque, extremely pluralistic country, with the citizens devoid of an apologizing attitude towards the democratic process and debating fiercely in public. The first essay, by Marta Dębska, “A Brief History of Americanization”, is a general, concise historical-comparative study which explains the meaning of this term, crucial for America. Andrzej Bryk takes up an issue which Dębska touches on in the conclusion of her essay. Marta du Vall analyzes the very interesting phenomenon of American compassionate conservatism as a new version of the welfare state, an issue which has been in the air for a long time. Maciej Brachowicz discusses the topic of abortion, which in the American context is especially contested. The subject of Tocqueville and slavery has always fascinated students of America, and Wojciech Kaczor is no exception. He analyzes the problem from the point of view of a French aristocrat. In turn Piotr Musiewicz analyzes the question of the 19th-century movement reforming the doctrine of the Anglican Church and the repercussions of this reform for the American Episcopal Church. Rafał Marek takes up another topic connected with this religious side of American life, the issue of the Orthodox Church in the United States in the context of American church-state relations. Marta Majorek takes up the work of one of the best-known scholars and thinkers of anarchism, Robert Paul Wolff, living proof of the robust presence of the anarchist streak in the American psyche full of mistrust of state power. Beata Szyjka addresses the topic of the visa lottery in the United States, placing it within the historical, legal and social context of American immigration law. The last article in the volume is an exception to the entirely Polish group of mainly young students of America publishing in this volume. It is written by one of the most distinguished American scholars of political philosophy, Catherine H. Zuckert of the University of Notre Dame. It is devoted to the work of Ralph Ellison. As usual the American volume of Krakowskie Studia Międzynarodowe contains its Archive section. This time we publish an excerpt from a work by Richard John Neuhaus.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2015 (Determinanty europejskich procesów integracyjnych na tle porównawczym)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Bednarczyk, Bogusława; Chodyński, Andrzej; Czermińska, Małgorzata; Dobrowolski, Tomasz; Garlińska-Bielawska, Joanna; Kołodziej, Tadeusz; Ludwikowski, Rett R.; Ludwikowska, Anna; Majchrowska, Elżbieta; Kotulska, Olga; Dokashenko, Viktor; Pascali, Michelangelo; Adamczyk, Natalia; Bednarczyk, Bogusława; Bednarczyk, BogusławaPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” wskazuje na wielowątkowość i złożoność uwarunkowań, jakie stoją przed Unią Europejską w obliczu wyzwań natury ekonomicznej, społecznej i politycznej, ale zarazem wskazują na charakter i skalę problemów, z którymi boryka się współczesna Europa, aby rzetelnie i skutecznie chronić praw swoich mieszkańców. Unia Europejska nie ma wprawdzie charakteru struktury państwowej, lecz jednocześnie nie jest także klasycznie rozumianą organizacją międzynarodową. Reprezentowane przez nią cechy pozwalają określić ją jako byt oryginalny, charakteryzujący się ogromną skalą różnego typu powiązań integracyjnych. Powiązania te są znacznie silniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek innego ugrupowania integracyjnego i sprawiają, że Unia – traktowana jako całość – może występować na arenie światowej jako odrębny uczestnik stosunków międzynarodowych. Powoduje to, że znacznie bardziej nadaje się ona do porównań z podstawową kategorią tych uczestników, a więc z państwami, niż z organizacjami czy ugrupowaniami międzynarodowymi, mającymi znacznie luźniejsze struktury oraz zdecydowanie mniejsze kompetencje niż UE. Intencją autorów jest ukazanie tak zmian, jak i przeobrażeń aktualnie zachodzących w procesach integracyjnych we współczesnym świecie. Tematyka publikowanych niżej tekstów wynika z różnorodnych zainteresowań naukowych autorów oraz wiąże się z wielowątkowością tendencji integracyjnych, które można zaobserwować we wszystkich grupach krajów, czyli zarówno w rozwiniętych gospodarczo, jak i rozwijających się, chociaż mogą one wynikać z różnych przyczyn. W krajach rozwijających jest to przede wszystkim chęć ułatwienia i przyspieszenia procesów rozwoju gospodarczego, przebiegających na wielu płaszczyznach. W procesie integracji nakładają się na siebie problemy ekonomiczne, polityczne, społeczne, militarne, prawne i organizacyjne. Kształtuje się wspólny mechanizm decyzyjny państw integrujących się oraz zwiększa się zakres różnorodnej wymiany i regulacji działań wśród uczestników. Dotychczasowe doświadczenia działań integracyjnych dowodzą, że dopiero w określonych warunkach historycznych, materialnych i mentalnych można w sposób efektywny realizować międzynarodową integrację regionalną z pożytkiem dla jej uczestników, a jednocześnie bez szkody dla otoczenia zewnętrznego. Obszar badawczy autorów nie koncentruje się wyłącznie na rozważaniach związanych ze wspólną europejską polityką integracyjną i jej wpływem na polityki integracyjne poszczególnych państw członkowskich. Z uwagi na to, że Europa zawsze była projektem politycznym, a celem integracji gospodarczej nie było wyłącznie zniesienie barier handlowych, ale także stworzenie pokoju, dobrobytu i demokracji, autorzy odnoszą się także do szerokiej gamy zagadnień rzutujących na współczesny model integracji w skali światowej. Niniejszy numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” powstał dzięki współpracy naukowców i doktorantów Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz badaczy współpracujących z naszą uczelnią od wielu lat. Tom zamykają varia oraz sprawozdania z najważniejszych konferencji naukowych, w których uczestniczyli pracownicy oraz doktoranci uczelni w 2015 r.Pozycja Narodziny i pierwsze lata polityki imigracyjnej Francji (1945–1952)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Sękowski, PawełCelem niniejszego tekstu jest przedstawienie kształtowania się polityki imigracyjnej Francji w pierwszych latach po II wojnie światowej. Ważna wydaje się również refleksja nad tym, czy efekty podjętych działań były zgodne z celami, które im przyświecały. Doświadczenie masowej imigracji w okresie dwudziestolecia międzywojennego, jak również dojmująca w pierwszych latach po II wojnie światowej świadomość potrzeby uzupełnienia strat demograficznych i ekonomicznych Francji, tworzyły korzystny kontekst dla podjęcia wyzwania ustanowienia państwowego modelu polityki imigracyjnej. Taka polityka miała w założeniu regulować zasady imigracji, a następnie pobytu we Francji, podjęcia i wykonywania pracy w tym kraju przez cudzoziemców oraz promować postępującą integrację imigrantów. W artykule poruszone zostały następujące zagadnienia: geneza polityki imigracyjnej Francji, podstawy prawne powojennej polityki w tym zakresie, rola poszczególnych jednostek administracji rządowej w nowej polityce imigracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem utworzonego w 1946 r. Narodowego Urzędu Imigracyjnego (Office national d’Immigration). Cała polityka imigracyjna Francji ustanowiona w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej wpisywała się w logikę wypełniania strat demograficznych kraju. Gdy w 1974 r. imigracja została wstrzymana, Francja liczyła 3,5 mln cudzoziemców.Pozycja Prezydencjalizm amerykański w świetle reformy imigracyjnej Baracka Obamy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Ludwikowski, Rett R.; Ludwikowska, AnnaThe main purpose of this article is to bring the reader into an atmosphere of intensity created by the political disputes about the need of immigration reform in the United States. It is unquestionable that problems of the immigrants, who for decades were crossing illegally American borders, contribute to internal political turbulences in this country. This article proceeds on the assumption, that the immigration related problems created a social „melting pot” which became one of the most serious challenges for the American policymakers. The confrontation of the President with Congress was inevitable. On the one hand, Obama’s administration started to regulate the status of illegal immigrants by executive orders; on the other hand, the Congress was determined to bloc these actions as illegal attempts of the President violating the prerogatives of the legislative body. The confl ict resulted in the stalemates which seriously undermined the effectiveness of the American system of checks and balances. The lack of legal certainty, a necessary component of the reliability of the democratic governments, triggered the dispute over the values of the interpretational fl exibility of the Constitution of the United States.