Przeglądaj wg Słowo kluczowe "kolonializm"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2004(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Smolicz, J. J.; Kapiszewski, Andrzej; Lin, Cheng-yi; Kapiszewski, Diana; Sławiński, Roman; Zemanek, Adina; Paleczny, Tadeusz; Bryk, Andrzej; Zalewski, Wojciech; Banaś, Monika; Kotas, Jarosław; Tomasiewicz, Jarosław; van Schalkwyk, Phil; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2011 (Mniejszości etniczno-religijne a modernizacja w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, Jerzy; Tokarski, Stanisław; Kubarek, Magdalena; Switat, Mustafa; Sławiński, Roman; Jelonek, Adam W.; Trojnar, Ewa; Wiciarz, Krystian; Wiciarz, Krystian; Wardęga, Joanna; Grüner, Zuzanna; Piętek, Robert; Bielecki, Krzysztof; Kościółek, Jakub; Wolańska, Diana; Lipa, Michał; Świtalski, Piotr; Bakalarska, Malwina; Tokarski, Ryszard; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaKolejny numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych”, poświęcony krajom Afryki i Azji, pokazuje relacje między wspólnotami etniczno-religijnymi a państwem oraz charakteryzuje zmiany społeczne i kulturowe, jakie następują w obrębie tych wspólnot pod wpływem przemian modernizacyjnych. Samego słowa „modernizacja” nie należy rozumieć w odniesieniu do teorii modernizacji, oznaczającej upodobnianie się społeczeństw azjatycko-afrykańskich do zachodnich, lecz jako zmianę społeczno-kulturowego status quo w ogóle. To, że społeczeństwa Azji i Afryki są wieloetniczne i wieloreligijne jest powszechnie znane po dziesiątkach lat badań; równie dobrze znany jest fakt, że w państwach Azji i Afryki zachodzą obecnie poważne przemiany.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2012 (Arabska wiosna rok później)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, Hieronim; Głuszkowska, Aleksandra; Kusy, Joanna; Lipa, Michał; Laskowski, Piotr; Niziński, Piotr; Dzisiów-Szuszczykiewicz, Aleksandra; Brataniec, Katarzyna; Zamojska, Aleksandra; Bahlawan, Natalia; Wolańska, Diana; Rusinek, Anna; Świech-Szczepańska, Monika; Tonta, Rachela; Wójcik, Agata; Bakalarska, Malwina; Busari, Muheez; Czornik, Katarzyna; Al-Temimi, Damian; Zając, Justyna; Krasnowolska, Margerita; Lasoń, Marcin; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2013 (Ochrona praw człowieka w polityce i prawie Rady Europy i Unii Europejskiej 1953-2013)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Czermińska, Małgorzata; Bainczyk, Magdalena; Bednarczyk, Bogusława; Kolendowska-Matejczuk, Marta; Młynarski, Tomasz; Bogucka, Anna; Szwarc, Karolina; Czaja, Jan; Kwaśniewski, Dariusz; Świerczyńska, Jowita; Kotulska, Olga; Stoczewska, Barbara; Molo, Beata; Bednarczyk, Bogusława; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 (XIV), 2017 (Andrzeja Kapiszewskiego przekraczanie granic kulturowych)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Nałęcz, Tomasz; Korporowicz, Leszek; Jaskuła, Sylwia; Szlachta, Bogdan; Paleczny, Tadeusz; Stoczewska, Barbara; Kuźniar, Roman; Mania, Andrzej; Jelonek, Adam W.; al-Salimi, Abdulrahman; Trojnar, Ewa; Barbasiewicz, Olga; Jamsheer, Hassan A.; Kowalska, Beata; Hajdarowicz, Inga; Kościelniak, Krzysztof; Brataniec, Katarzyna; Michalak-Pikulska, Barbara; Kurpiewska-Korbut, Renata; Zdanowski, Jerzy; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Pilch, Andrzej; Prendecki, Krzysztof; Skawińska, Mirosława; Mikołajczyk, Jolanta; Gajda, Agnieszka; Grott, Olgierd; Polaczek, Marta; Malczyk-Herdzina, Małgorzata; Bierówka, Joanna; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Maślanka, Tomasz; Walas-Trębacz, Jolanta; Galata, Stanisław; Litwin, Tomasz; Malec, Jerzy; Kotowska, Agata; Biernat, Tadeusz; Balicki, Marek; Kilian, Stanisław; Majchrowski, JacekPozycja Rwanda – Od konfliktu etnicznego do ludobójstwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Wolańska, Diana"Wiele konfliktów o podłożu etnicznym w Afryce jest efektem europejskiej ekspansji kolonialnej. Kolonializm niszczył bowiem delikatne struktury plemienne i wprowadzał europejski model państwowości, z centralnym ośrodkiem zarządzania państwem. Dla zwiększenia efektywności działań, władze kolonialne często faworyzowały wybrane grupy etniczne, skłócając je tym samym z pozostałymi. Przykładem takiej polityki była kolonia belgijska – Rwanda."(...)Pozycja Spór o zaszłości historyczne we współczesnej Francji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kasznik-Christian, Aleksandra"W kwestii pamięci narodowej, po II wojnie światowej Francja prowadziła politykę zgody, pieczętując ją w 1953 r. amnestią. Amnestia miała pozwolić na zapomnienie wewnętrznego konfliktu, który podzielił Francuzów – na tych z Vichy oraz tych z Resistance i Wolnej Francji generała de Gaulle’a. Jednak do świadomości przebijała się waga współwiny reżimu Vichy, który kolaborował z Niemcami podczas II wojny światowej, i – jak ujął to jeden z francuskich historyków – „obowiązek pamięci” powoli zastępował „obowiązek zapomnienia”."(...)Pozycja „Spóźnieni przybysze” ery nacjonalizmów. Przyczynek do dyskursu na temat procesów narodowotwórczych w Azji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Jelonek, Adam W.Jak zauważa w swej klasycznej pracy poświęconej nacjonalizmom Anthony Smith, nowoczesny porządek światowy związany jest nierozłącznie z instytucją państwa narodowego. Jak jednak również wielokrotnie podkreślał, państwo narodowe nie zawsze i nie wszędzie stanowiło podstawowy byt polityczny. O ile według Gellnera era nacjonalizmów w Europie przypadła na wiek XIX, to wiek XX stanowił w historii Azji Wschodniej czas masowych narodzin narodów. System teoretycznie równych suwerennych państw, nazywany w niezbyt adekwatny sposób „systemem westfalskim”, kształtował się w Azji jednak znacznie dłużej. Zachodnie pojęcie suwerenności terytorialnej, traktującej państwo jako źródło autonomicznego prawa i przedmiot relacji z innymi suwerennymi państwami, przez wiele stuleci nie było tu wcale takie oczywiste. Oczywista dla nikogo nie wydawała się też zasada wewnętrznej suwerenności – która w lokalnych warunkach gubiła się w rozlicznych sieciach zależności feudalnych oraz złożonych relacjach patronażu i klientelizmu. Niniejszy tekst poświęcony jest zawiłościom procesów narodowotwórczych w Azji Wschodniej z perspektywy klasycznych (zachodnich) teorii nacjonalizmu.Pozycja Zachód i islam: dylematy relacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Brataniec, Katarzyna